• 0

Werkgever gearresteerd.

Beste

 

Het is misschien niet de juiste rubriek waarin ik deze post doe, excuus hiervoor.

 

Een vriend van mij heeft een goedlopende en winstgevende bv, met nog 5 werknemers.

 

Helaas is hij vorige week gearresteerd in het buitenland, en hij zit daar nu vast. Vanaf het moment dat hij gearresteerd werd, heeft het personeel alle bezittingen weg laten halen uit het kantoor en hebben de kluizen leeg gehaald, daarbij zijn ze ook niet meer op werk verschenen.

 

Het overgebleven personeel dreigt nu met een faillissement aanvraag, omdat ze verwachten dat de lonen niet worden uitgekeerd volgende maand.

 

Me vriend, vroeg mij om dit op te lossen, en het bedrijf voort te zetten. Is dit juridische mogenlijk? (crisis manager oid).

 

Stel dat het bedrijf word voorgezet, wil ik zo snel mogelijk het bedrijf laten rusten ivm imago schade. Is het mogelijk het personeel te ontslaan? De naam van de bv te veranderen?

 

Ik hoop dat u me hiermee kunt helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Koxxinga

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een bv is het uitermate lastig om lopende zaken over te nemen als je niet als formeel bevoegd bent.

 

natuurlijk kan hij jou de login en wachtwoorden geven van kantoorapplicaties en internetbankieren,

maar als je personeel moet gaan ontslaan of andere (rechts)handeling moet gaan verrichten is er echt een handtekening nodig van een bevoegd functionaris..

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bedrijf voortzetten is juridisch wel mogelijk. Je kunt bedrijfsleider worden en van hem een volmacht krijgen bepaalde zaken te regelen. Bijvoorbeeld bedrijfsuitgaven tot een X-bedrag.

Je zult voor bepaalde handelingen zijn handtekening nodig hebben. Aangezien hij in het buitenland "vast" zit, wordt dit geen makkelijke klus om te klaren. Maar voortzetting is dan in basis wel mogelijk.

 

Bovendien... Personeel dat de kluis leegrooft en alle persoonlijke bezittingen (van eigenaar) meeneemt? Vreemde gang van zaken. Het komt bij mij allemaal als zeer onbetrouwbaar over.

En als er geen loon uitbetaald wordt en personeel al weggelopen is, hoe vindt dan nu de bedrijfsvoering plaats? Hoe wordt het klantenbestand onderhouden?

 

Afijn... Als het wel een goedlopende zaak is en faillissement wilt voorkomen, is er nog een optie dat de huidige eigenaar het bedrijf aan jou verkoopt? Wellicht is dat in goed vertrouwen mogelijk? Of, gezien het een BV is, dat jij een meerderheidsaandeel krijgt en statuten erop aanpassen dat jij volmacht krijgt. Ook dan zijn handtekeningen nodig van huidige eigenaar, maar dat is dan wellicht per post wel te regelen.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Helaas is hij vorige week gearresteerd in het buitenland, en hij zit daar nu vast. Vanaf het moment dat hij gearresteerd werd, heeft het personeel alle bezittingen weg laten halen uit het kantoor en hebben de kluizen leeg gehaald, daarbij zijn ze ook niet meer op werk verschenen.

 

 

Is/Zijn dan niet de verkeerde gearresteerd? ;)

 

Nee even zonder dolle, Uitkijken in welk wespennest je jezelf begeeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik weet niet hoor. Ik zou er niet zo snel aan beginnen om me in zulke zaken te mengen.

Wat je wel aan die vriend kunt vragen is of jij bepaalde partijen namens hem kunt informeren dat vanwege omstandigheden e.e.a. tijdelijk bevroren moet worden.

Kan net zo goed zijn dat die werknemers instructies hebben gekregen ooit, omdat je vriend dit aan zag komen (als ik gearresteerd word ooit, zorg dan dat xyz verdwijnt uit de zaak).

Het is ook erg raar dat ze meteen maar niet op het werk verschijnen.

Vreemd allemaal ;)

Link naar reactie
  • 0

Een vriend van mij heeft een goedlopende en winstgevende bv, met nog 5 werknemers.

 

Helaas is hij vorige week gearresteerd in het buitenland, en hij zit daar nu vast.

 

Het overgebleven personeel dreigt nu met een faillissement aanvraag, omdat ze verwachten dat de lonen niet worden uitgekeerd volgende maand.

 

 

Zit de accountant ook bij het gesprek?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste koxxinga,

 

Het siert je dat je jouw vriend wilt bijstaan. In feite heeft hij vermoedelijk jouw mondeling al een volmacht gegeven. Mocht dat niet zo bedoeld zijn, dan gaat het hier om een geval van zaakwaarneming. Dat wil zeggen een behartiging van eens anders belang. Zolang jij de intentie hebt zijn belang (of dat van de BV) te behartigen, de omstandigheden de behartiging rechtvaardigen en een vooraf bestaande bevoegdheid tot belangenbehartiging ontbreekt, dan ben jij bevoegd in het nemen van beslissingen.

 

Verdiep je hierin. Als je integer handelt, zal aansprakelijkheid niet heel gauw opkomen, maar speelt altijd een rol.

 

Succes met wat er nog te redden valt,

 

Ido van der gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Joost eens. Als je feitelijk optreedt als bestuurder (feitelijk bestuurder / beleidsbepaler) dan kun je ook aansprakelijk worden als een bestuurder. Terwijl je op dit moment in het geheel niet weet wat er allemaal in de BV zit/zat/is gebeurd. Zonder due diligence zou ik het in ieder geval niet in de sfeer van eventuele overname willen trekken. Heel eventueel met concrete schriftelijke volmacht en vrijwaring de eerste hoognodige handelingen verrichten zou heel eventueel nog kunnen.

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

TS (topic starter) reageert al een week niet meer... is de ondernemer inmiddels op vrije voeten of is de taakstelling om enige reden niet langer aan de orde?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.