• 0

als starter heb ik concurrentie van zwart werkende voormalig medewerker.

Ik heb onlangs een bedrijfje overgenomen dat handgeborduurde artikelen vervaardigt. De eigenaar is tijdens de onderhandelingen overleden. Ik beheers de techniek goed maar ik mis nog wat tijdbesparende handigheidjes. Afgesproken was al dat hij mij zou inwerken en mij zou introduceren bij zijn klanten. Omdat hij al niet meer zo jong was besteedde hij met regelmaat werk uit aan een borduurster. Zij gaf aan het geen probleem te vinden mij te ondersteunen en te helpen als ik tegen problemen aan zou lopen. Nu ik van start ben blijken de vaste opdrachtgevers geen interesse in mijn werkzaamheden te hebben: zij laten hun werk door de borduurster maken en wel zwart. Één opdrachtgever wil graag een officiële rekening en stelde voor dat de borduurster het werk doet tegen het zwarte tarief en dat ik dan factureer en daarvoor 30% in rekening breng. Helaas bepaalt híj daarmee ook de prijs want die is dan nog maar de helft van wat mijn voorganger in rekening bracht. De borduurster weet niet dat ik dit weet en speelt het spelletje gewoon mee, zij snapt ook niet waar die opdrachtgevers hun borduurwerk nu laten maken ( er is in NL maar 1 bedrijfje dat dit werk maakt en dat ben ik, anders moet je naar het buitenland)

De Kvk laat mij weten dat dit een typische startersvalkuil en is dat ik mij het beste kan concentreren op het bedenken van nieuwe producten en nieuwe opdrachtgevers kan zoeken. Dat was ik al van plan maar het zit mij toch allemaal dwars.

Als dit inderdaad en typische startersvalkuil is zijn er vast wel wat mensen die hier ervaring mee hebben en mogelijk ook suggesties en tips. De belastingdienst wil ik nog maar niet bellen, dat is de eerste reactie waar iedereen mee komt.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als ik het goed lees lijkt het dat jij (cq. jouw onderneming) weinig tot geen waarde toevoegt aan wat die borduurster direct aan de markt kan bieden. Dan kun je het vervelend vinden dat die borduurster om je heen werkt, maar vanuit de marktwerking lijkt me dat heel begrijpelijk.

 

Wat kun je doen om jouw onderneming aantrekkelijk(er) te maken voor (potentiële) klanten en meerwaarde te bieden boven een zwartwerkster? Kortom, mijn advies is om je niet te concentreren op de borduurster, maar op jezelf en de klanten.

 

Dit proberen via de belastingdienst te regelen kost een hoop negatieve energie en levert je waarschijnlijk niets op. Na deze borduurster staat de volgende zwartwerkster al klaar, als je de oorzaak van het probleem (jouw mogelijk onvoldoende meerwaarde boven zwartwerkers) niet aanpakt.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Richt je op waar je goed in bent. Lever bijvoorbeeld betere kwaliteit, of sneller. Probeer vooral niet teveel energie te steken in de zwart werkende concurrent. Je loopt je alleen maar te ergeren. Klanten die jouw prijs proberen te bepalen kun je missen als kiespijn. Ga niet mee in die rare constructies, laat ze hun eigen problemen maar oplossen

Link naar reactie
  • 0
Er is in NL maar 1 bedrijfje dat dit werk maakt en dat ben ik, anders moet je naar het buitenland.
Het zijn blijkbaar geen bedrijven die borduren, maar handen. En nou heb je een paar hele goede handen weg laten lopen. Foei! Met z'n tweeën had je een lokaal borduurkartel kunnen vormen, en nou ga je ruzie maken over al-dan-niet zwart werk en laten jullie de prijzen opleggen door opdrachtgevers.

 

Nodig die dame (neem ik aan) uit voor thee met vlaai, praat eens goed over samenwerking (bijvoorbeeld op gelijke voet) en neem het heft weer in handen. Maar ga niet thuis zitten met zelfbeklag, bitterheid en potentiële valsigheid. Handen uit de mouwen!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank allemaal voor jullie snelle reacties. Ik was al van plan mijn aanbod van borduurwerken uit te breiden, ikzelf ben ook breder geschoold dan de borduurster en heb daardoor wat meer mogelijkheden. Ik had het alleen fijn gevonden als ik die klanten had kunnen overnemen :-), ja ja de startersvalkuil.

Ik heb best goed contact met de borduurster, ze wil voor mij ook graag (zwart) werken. Zij is al 75 dus ze wil niet meer wit werken of nog voor zichzelf beginnen en zij is inderdaad één van de weinigen in NL die dit werk kan (perfect en razendsnel) Ik kan het ook perfect maar (nog) niet zo razendsnel. ( er worden stuksprijzen berekend en geen uurloon dus dat maakt voor opdrachtgevers niet zoveel uit.)

 

Nogmaals dank. Ik ga mezelf bewijzen!

 

Link naar reactie
  • 0

Cru gesteld lost dat probleem zich dan vanzelf op. Of bel eens met zo'n seniorenuitzendbureau.

 

Kun je geen buitenlandse medewerker laten overkomen of ondernemer inhuren voor opdrachten? Internationaal uitbesteden dus...

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

in 2014 zijn wij gestart met "de witte werkster" de legale variant van de "zwarte" :P en toen wij daar mee begonnen zagen wij de zwart werkende schoonmaakster ook als onze concurrent. Momenteel hebben we een klanten stop gezien de vele vraag. De prijs van onze diensten ligt hoger dan het zwarte circuit maar blijkbaar voegen we toch ruim voldoende extra waarde toe. :)

 

Gewoon je eigen koers varen en geen rare constructies bedenken of op laten dringen. ;)

Link naar reactie
  • 0

De Kvk laat mij weten dat dit een typische startersvalkuil en is dat ik mij het beste kan concentreren op het bedenken van nieuwe producten en nieuwe opdrachtgevers kan zoeken. Dat was ik al van plan maar het zit mij toch allemaal dwars.

Als dit inderdaad en typische startersvalkuil is zijn er vast wel wat mensen die hier ervaring mee hebben en mogelijk ook suggesties en tips. De belastingdienst wil ik nog maar niet bellen, dat is de eerste reactie waar iedereen mee komt.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties.

 

Eerlijkgezegd snap ik niet dat de kvk aanraad zwarte concurrentie maar te laten voor wat het is. Juist zij zouden belang moeten hebben met correcte administratie van bedrijfsactiviteiten en dergelijke.

 

Als je die zwarte borduurster verder niet in dienst wilt nemen of via een niet-legale constructie als leverancier wilt gebruiken zou ik domweg de belastingdienst tippen.

 

Iedereen weet dat er een fors zwart circuit bestaat, maar als dat je handel in de weg zit en je weet precies wie het zijn dan zou ik niet nalaten de belastingdienst in te zetten om die onrechtmatige concurrentie kalt te stellen.

 

Het klinkt is wellicht drastisch, maar als iedereen maar weg blijft komen met zwart werk krijg je nooit een eerlijk speelveld.

 

Link naar reactie
  • 0

Er was geen overeenkomst met die medewerkster waarin iets afgesproken was over relatiebeding?

 

Waarmee we ook weer raken aan de reeds veelbesproken zzp-modelovereenkosten:

zo'n relatiebeding is in strijd met die overeenkomsten: ze wordt dan eerder voor loonwerker aangezien.

Link naar reactie
  • 0
Als je die zwarte borduurster verder niet in dienst wilt nemen of via een niet-legale constructie als leverancier wilt gebruiken zou ik domweg de belastingdienst tippen.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat de 75-jarige haar inkomsten gewoon netjes aangeeft als overige inkomsten. Wellicht heeft ze ook een btw-vrijstelling gekregen. Hoe bepaal je als derde dat er zwart gewerkt wordt?
Link naar reactie
  • 0

Iedereen is daar heel open over, de borduurster zegt gewoon dat ze uitstluitend zwart wil werken, anders doet ze het niet. De ene opdrachtgever zei mij dat de andere opdrachtgever het werk zwart laat maken door een borduurster die altijd voor mijn voorganger gewerkt heeft. Dus inderdaad, ik kàn niet zomaar zeker weten dat het om zwart werken gaat maar op basis van deze uitspraken kan ik dat toch wel concluderen dacht ik. Het is bovendien een klein wereldje, ook al wordt de naam van de andere opdrachtgever niet genoemd, ik weet wel wie er bedoeld wordt.

Link naar reactie
  • 0

Wat een geneuzel allemaal.

 

Iedereen is daar heel open over, de borduurster zegt gewoon dat ze uitstluitend zwart wil werken, anders doet ze het niet.
Net zo makkelijk kan ze dus helemaal geen werk hebben ... of er gewoon wit voor worden betaald.

 

De ene opdrachtgever zei mij dat de andere opdrachtgever het werk zwart laat maken door een borduurster die altijd voor mijn voorganger gewerkt heeft.
Geweldig ... de ene opdrachtgever die iets over de andere opdrachtgever denkt te weten.

 

Dus inderdaad, ik kàn niet zomaar zeker weten dat het om zwart werken gaat maar op basis van deze uitspraken kan ik dat toch wel concluderen dacht ik.
Helemaal geweldig ... conclusies op basis van geruchten, aannames en onzekerheid.

 

Het is bovendien een klein wereldje, ook al wordt de naam van de andere opdrachtgever niet genoemd, ik weet wel wie er bedoeld wordt.
Dat kan wel zo zijn maar daarmee weet je nog steeds niet of alle geruchten enige waarheid bevatten.

 

... en wat dan nog?

 

Advies: Lees het (allereerste) commentaar van Ron van der Kolk nog maar eens een keer.

 

Met de vriendelijke groten van Nedzhibe

 

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Is wit werken zo duur voor een 77-jarige? Ik meen gelezen te hebben dat je een hele zwik premies op die leeftijd niet mee hoeft te betalen.

75 of 77 jaar oud ... ik hoop dat ik op die leeftijd ook nog als concurrent wordt gezien. ::)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het om handwerk gaat? De productie van een 75-jarige is dan ook weer niet dusdanig dat die alle vraag kan dekken. Jouw meerwaarde moet bestaan uit het bereiken van de gehele markt, heel Nederland of zelfs daarbuiten.

 

Dat een 75-jarige het alleen zwart wil, kan naast het financiële voordeel, wat inderdaad beperkt is want klopt zoveel belasting betaal je niet meer, ook vooral een administratieve oorzaak hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het om handwerk gaat? De productie van een 75-jarige is dan ook weer niet dusdanig dat die alle vraag kan dekken. Jouw meerwaarde moet bestaan uit het bereiken van de gehele markt, heel Nederland of zelfs daarbuiten.

Mag dat nog een keertje uitgelegd worden? Wat is alle vraag? Wat is de gehele markt? Wat versta je onder bereiken? Dit is verwarrend.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is wit werken zo duur voor een 77-jarige? Ik meen gelezen te hebben dat je een hele zwik premies op die leeftijd niet mee hoeft te betalen.

 

In de IB sfeer zal het nog wel mee vallen maar afhankelijk van haar situatie kan een paar 1000 euro al behoorlijk ingrijpend zijn voor eventuele toeslagen. Die grenzen worden ook nog eens ieder jaar naar beneden bijgesteld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de 75-jarige haar inkomsten gewoon netjes aangeeft als overige inkomsten. Wellicht heeft ze ook een btw-vrijstelling gekregen. Hoe bepaal je als derde dat er zwart gewerkt wordt?

 

Tja, afgezien van dat ze het zelf zegt, is het ook niet aan jou om het -vast te stellen-. Je kunt het vermoeden melden bij de belastingdienst, die kunnen het onderzoeken en vervolgens vaststellen of er belasting ontdoken wordt of juist niet (dwz wel netjes opgegeven etc).

 

Link naar reactie
  • 0

De eigenaar is tijdens de onderhandelingen overleden.

Van wie heb je het bedrijf dan overgenomen, en met wie heb je de bestaande afspraken gemaakt of bevestigd?

 

 

Zij gaf aan het geen probleem te vinden mij te ondersteunen en te helpen als ik tegen problemen aan zou lopen.

Is het tot in detail besproken met welke problemen ze zou helpen, gaat ze je helpen met de handvaardigheden of met de bedrijfsvoering?

 

 

Nu ik van start ben blijken de vaste opdrachtgevers geen interesse in mijn werkzaamheden te hebben: zij laten hun werk door de borduurster maken en wel zwart.

Kende je elke opdrachtgever bij naam en toenaam, en heb je ze allemaal benaderd?

Waren ze op de hoogte dat je de nieuwe eigenaar zou worden?

 

Zij is al 75 dus ze wil niet meer wit werken of nog voor zichzelf beginnen en zij is inderdaad één van de weinigen in NL die dit werk kan (perfect en razendsnel) Ik kan het ook perfect maar (nog) niet zo razendsnel.

Het gaat om stuksprijzen, dan leg je er zelf wat tijd op toe om een prijs neer te leggen die gelijk is aan de prijs van de vorige eigenaar, naarmate je meer gevorderd bent, gaat je tempo ook omhoog en dus je productie. :)

 

Als eerste werken aan je meerwaarde t.o.v. een ander, je bent nu ondernemer en ondernemers hebben nu eenmaal last van concurrenten die goedkoper kunnen werken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.