• 0

Wel of niet in ik vorm schrijven op social media?

Hallo,

 

Ik heb een vraag over het gebruik maken van de ik-vorm in de tekst op social media (bijvoorbeeld: Facebook). Is het gepast om in ik-vorm te posten?

 

Ik beheer zelf de website, social media e.d. voor mijn moeder die sinds vorig najaar een onderneming is gestart in alternatieve geneeswijzen.

 

Naar mijn mening hoort een onderneming professionaliteit uit te stralen naar de buitenwereld, vandaar dat ik in de derde persoon ben gaan posten.

Alleen hadden wij (mijn moeder en ik) vorige week een adviesgesprek bij een kennis van ons, die zich richt op social media. Hij zei dat het beter was om in de Ik-vorm te posten i.p.v. in de derde persoon.

 

Nou lijkt me dat lastig omdat haar onderneming is onderverdeeld in: behandelingen & therapieën, en een webwinkel. Hier bedoel ik mee te zeggen dat de behandelingen & therapieën die mijn moeder geeft naar mijn mening WEL persoonlijker gemaakt kan worden (ik-vorm), maar bij de webshop juist niet, aangezien het niet zozeer persoonlijk hoeft te zijn.

 

Veel tekst voor een kleine vraag, excuus!

 

Ik hoop graag jullie mening hierover!

 

Vriendelijke groeten,

 

 

Daniël

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Derde persoon vind ik nogal afstandelijk (en beetje schizofreen ;) ).

'Wij' is m.i. passender. Eventueel afgewisseld met 'ik' als het je moeder betreft en betrokkenheid/persoonlijkheid belangrijk(er) is.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Het ligt denk ik ook aan het publiek, het medium, het soort bericht, de uitstraling van het bedrijf enzovoort.

 

Ik kan me voorstellen dat als er bijvoorbeeld iemand op Facebook een klacht heeft, jij terugschrijft: "Stuur ons het product terug, en ik zorg ervoor dat jij je geld terug krijgt. Groeten, Daniël."

 

Er is in elk geval niet per se iets mis met het gebruik van "ik", het hangt helemaal van de omstandigheden af. Als jullie je niet op je gemak voelen bij het gebruik van "ik", omdat je al jaren een formele en afstandelijke toon hanteert, moet je het ook niet doen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de feedback!

 

Zo te lezen is het per persoon/onderneming verschillend ;), ik ga er denk ik voor om de ik-vorm te gebruiken wanneer ik post over activiteiten rondom de behandelingen die mijn moeder geeft en de we- of neutralere vorm als ik post over de webwinkel etc.

 

Ik kijk het even aan of er iets veranderd in de statistieken. tenslotte wil je mensen toch tot actie over laten gaan.

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou sowieso eerlijk zijn! Als er geen 'wij' is dan gebruik je ik. Schrijven over jezelf of je onderneming (bij een eenmanszaak) in de derde persoon vind ik echt idioot. Van die teksten als:

 

"Jan is sinds 2010 werkzaam als zelfstandig en zelfbenoemd interessant persoon die graag in de derde persoon enkelvoud stukjes tekst plaatst die geschreven zijn door hem en ook gaan over hem"

 

;D

 

Als jij de onderneming bent en de waarde van de onderneming, dan is het ik.

Werk je niet alleen (personeel, mede-eigenaar) dan is het wij.

Derde persoon enkelvoud over jezelf, is nooit een goed idee.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag [...]

 

Ik beheer zelf [...]

Als je de twee eerste alinea's van een tekst opent met "ik" (en een overbodig "zelf" gebruikt), dan heb je misschien structureel de neiging om te vaak "ik" te gebruiken. Dat is deels een kwestie van stijl, maar het kan ook een teken zijn dat je het lastig vind om je in anderen te verplaatsen.

 

De ik-vorm en de wij-vorm zijn wat dit betreft lastig. Probeer eens een paar van je teksten te herschrijven naar de je-vorm. Teksten worden er directer en persoonlijker van. De u-vorm is tegenwoordig meestal te formeel en te afstandelijk— en dus meer geschikt voor formaliteiten en voor situaties waarin afstand tot de lezer gewenst is.

 

Ik heb een vraag over het gebruik maken van de ik-vorm in de tekst op social media (bijvoorbeeld: Facebook). Is het gepast om in ik-vorm te posten?

Dat kan hoor, zolang je altijd maar in het achterhoofd houd dat een "dit vind ik leuk" vooral "dit vinden jullie misschien leuk" moet betekenen. Als het vooral over jezelf gaat, hoort het niet op social media, maar kun je beter een dagboek gaan bijhouden of een blog met mijmeringen en bespiegelingen.

Link naar reactie
  • 0

"Jan is sinds 2010 werkzaam als zelfstandig en zelfbenoemd interessant persoon die graag in de derde persoon enkelvoud stukjes tekst plaatst die geschreven zijn door hem en ook gaan over hem"

 

;D #schuldig

 

De meeste teksten op mijn site zijn "ik". Als het over gebruiksvoorwaarden gaat staat er nog "wij", dat moet ik nog eens aanpassen. Maar op bepaalde pagina's (trainingen) is het nog wel in de derde persoon, omdat ik weet dat (potentiële) klanten die tekst ongevraagd letterlijk overnemen in hun interne communicatie. Dat scheelt weer omschrijven en is zo ook een vorm van "service". Maar het blijft een lastig punt... misschien moet ik er toch maar weer "ik" van maken. En zo blijf ik maar schaven, schrappen en aanpassen met die website!

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar op bepaalde pagina's (trainingen) is het nog wel in de derde persoon, omdat ik weet dat (potentiële) klanten die tekst ongevraagd letterlijk overnemen in hun interne communicatie. Dat scheelt weer omschrijven en is zo ook een vorm van "service". Maar het blijft een lastig punt... misschien moet ik er toch maar weer "ik" van maken. En zo blijf ik maar schaven, schrappen en aanpassen met die website!

 

een compromis kan zijn die teksten wel omzetten naar de ik vorm op je website maar ook een (pdf)link naar een brochure / factsheet-achtige teksbijlage op die pagina. zodat die bijlage wel overgenomen kan worden binnen interne communicatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.