• 0

Kun je overdracht domeinnaam voor "redelijke prijs" afdwingen?

Beste Leden van Higherlevel,

 

Graag vraag ik jullie een keer om wijze raad: ik heb enige tijd geleden voor een dienst een hele pakkende merknaam bedacht en geregistreerd en gebruik dit merk ook al enige tijd op sociale media. Ik zie nu kans om dit verder uit te bouwen tot een serieus bedrijf, en wil daarom ook een site opzetten.

 

Nu is dit merk eerder actief geweest maar dat bedrijf is in 2006 failliet gegaan. Sindsdien is de .nl domeinnaam in het bezit van hun oude sitebouwer.

 

Ik heb deze partij benaderd voor overdracht, en die vraagt daarvoor een echt belachelijk hoog bedrag, met als motivatie dat het inderdaad een sterke naam is, en hij het dus ook aan anderen kan verkopen.

 

Uiteraard kan hij dat, maar die anderen mogen de site niet commercieel exploiteren in mijn merk-klasses (en de naam is zo specifiek dat het alleen een sterk merk is voor die klasses).

Vraag is nu wat mijn opties zijn? Moet ik knarsentandend accepteren dat het een verkopersmarkt is en dit soort domeinkapers kunnen vragen wat ze willen, of zijn er nog andere opties?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

"Woekerprijs" is nogal subjectief.

Het is (helaas) gebruikelijk om allerlei domeinnamen te claimen in de hoop dat er mensen zullen zijn die dat domein willen en dat je er dan geld mee kunt verdienen.

"Redelijk" is idem subjectief. Ik ken partijen die 10.000 of 50.000 (of meer!) dollar neertelden voor een domein omdat ze a. het bedrag hadden ;-) en b. echt graag aan de slag wilden met dat merk, met dat domein.

Ik kom het als ik merknamen bedenk voor klanten zo bizar vaak tegen, echt bloedirritant, maar toch is het normaal.

Als een klant geen zin heeft dat bedrag te betalen voor een bepaalde .com is er wel een workaround meestal. wijzijnbladiebla.com ... gotobladiebla.com bladieblasokophouders.com

 

Jouw domeinkaper domeinkraker ziet gewoon een kans, ruikt geld, die heeft waarschijnlijk ook zijn/haar huiswerk gedaan. Er bestaat bij vraag en aanbod geen redelijke prijs, helemaal niet als het aanbod 1 is en de relevantie voor jou zo ontzettend hoog is.

 

Is het ECHT een belachelijk hoog bedrag zoek dan de workaround en doe nog 1 keer een uiterst bod, en loop dan weg.

(Diegene zit dan ook nog met een domein omhoog waar hij geld aan had kunnen verdienen, daarna is die ook niet 'hot' meer ...)

Is het best te doen en past het bedrag bij je ambitieniveau hoest het dan gewoon op en ga verder met je business ... zou ik zeggen ;D

Link naar reactie
  • 0
Site-bouwer heeft domeinnamen van opdrachtgever terug op naam gezet van 'beherend registrar' vanwege een betwiste factuur.

 

Algemene Voorwaarden voor Registrars. In die voorwaarden wordt in artikel 4 lid 1 aangegeven dat een registrar alleen bevoegd is wijzigingen in opdracht van de houder door te voeren en dat de registrar steeds afdoende controleert of degene die de wijziging doorgeeft, werkelijk bevoegd is om dit namens de domeinnaamhouder te doen.

 

In de aangehaalde zaak was de opdrachtgever ook degene die de originele domeinnamen had geregistreerd, maar later machtigde hij de site-bouwer om die registratie te beheren. Als er al sprake is van diefstal, dan is de oorspronkelijke opdrachtgever de bestolene en niet een toevallige voorbijganger die later het merk heeft opgeraapt.

 

Maar het is wel spannend om te zien hoe er linksom en rechtsom geredeneerd wordt. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In de aangehaalde zaak was de opdrachtgever ook degene die de originele domeinnamen had geregistreerd, maar later machtigde hij de site-bouwer om die registratie te beheren.

Beheren IS NIET GELIJK AAN op zijn naam registreren.

Maar zo zijn er naar mijn mening genoeg soortgelijke zaken te vinden waarbij de SIDN de websitebouwer in het ongelijk stelt, want daar ging het mij in dit voorbeeld om. Dit was de eerste die ik tegen kwam in ieder geval. Genoeg aanknopingspunten voor Acrobat Reader lijkt mij in ieder geval.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Hoezo heb ik dat niet onderzocht?

Ik heb zelf ook meerdere domeinnamen onder mijn beheer en weet dat het heel simpel is om de houder van de domeinnaam vergeten te veranderen. Beetje lui.

Maar het is ook heel simpel om de houder van de domeinnaam wel goed te doen.

 

Zoals ik al eerder heb gezegd wordt het vaak toegepast. Meestal om te waarborgen dat de webbouwer zijn geld krijgt.

 

Een andere reden dat het vroeger wel vaker gedaan werd, is dat het in het verleden een eis was dat de domeinnaamhouder een papieren registratie contract ondertekende.

 

Daarbij bestond het risico dat het domein niet meer beschikbaar was tegen de tijd dat de klant dat ding had teruggestuurd.

Om pragmatische redenen werd het domein daarom ook wel eens op naam van een provider of wederverkoper gezet.

 

Op internet is het een en ander vrij lastig te vinden, maar de SIDN heeft wel degelijk regels en mogelijkheden mbt het houderschap van een domeinnaam.

 

Dat zijn de regels voor eindgebruikers.

In de regels die voor providers en hun wederverkopers gelden staat tegenwoordig welliswaar dat een domein alleen op naam van een provider mag worden aangevraagd als de klant daar expliciet toestemming voor geeft.

Maar vroeger was dat niet het geval.

En je weet niet wat er onderling is afgesproken.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar zoals ik al aangaf: als ik een octrooi wil aanvragen geschiedt dat door een tussenpersoon, die tussenpersoon kan heel simpel de octrooi op zijn naam zetten. Dat is dan toch diefstal. Hetzelfde is dat veel dienstverleners de digid krijgen van hun klanten, het is dan heel simpel om de bankrekening aan te passen. Dat is toch diefstal. Zo is het registreren van een domeinnaam tbv haar klanten op de websitebouwers naam ook.

 

 

 

De tussenpersoon (octrooigemachtigde) kan in de praktijk waarschijnlijk heel gemakkelijk het octrooi 'op zijn naam' zetten.

 

Maar hij doet dat niet omdat hij dan stante pede geschorst wordt als octrooigemachtigde. Dit voorbeeld is net alsof de notaris een erfenis op zijn priverekening laat storten. Ongetwijfeld kan het, maar het gebeurt niet.

 

En bovendien, als de octrooigemachtigde dat zou doen, wordt hij daarmee geen eigenaar en ook geen bezitter van het octrooi. Wie eigenaar is, is namelijk gewoon een feitelijke kwestie. De naam die in de registers voorkomt heeft NUL relatie met wie de echte eigenaar is.

 

Wat je mist is dat er bovendien een juridisch verschil is tussen domeinnamen enerzijds en octrooien en merken anderzijds.

 

Octrooien en merken worden op wettelijke basis toegekend, nadat de juiste procedure gevolgd is die (volgens de wetgever) een juiste balans geeft tussen de rechten van de aanvrager en de gevolgen daarvan voor de maatschappij.

 

Domeinnamen krijg je op contractuele, niet wettelijke, basis van SIDN. Ze worden niet jouw eigendom, er wordt door het contract aan jou slechts een exclusief gebruiksrecht toegekend.

 

Dit exclusief gebruiksrecht kan op basis van hetzelfde contract teruggetrokken worden door SIDN (bijv bij een merkinbreuk) en aan iemand anders gegeven worden.

 

Overigens werkt dat in dit geval in het voordeel van de vraagsteller, omdat SIDN ook op grond van een handelsnaam de domeinnaam kan overdragen.

 

Dat is in het normale IE-recht een enorme anomalie: Een inbreuk op een handelsnaam is er normaal gesproken pas als de ander die naam ook ALS HANDELSNAAM gebruikt. Andere gebruiken van die naam dan als handelsnaam zijn geen inbreuk.

 

Normaal gesproken, als het 'eigendom' van een domeinnaam op wettelijke basis geregeld was, zou de vraagsteller dus geen schijn van kans gehad hebben om de domeinnaam op te eisen op basis van een handelsnaam. Dankzij het (in dit opzicht soepele) contract van SIDN heeft hij een kans op succes. Die kans is nog steeds beperkt, in mijn inschatting, maar goed.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

 

Het enige dat hij misdaan heeft is een absurd hoge prijs vragen die van begin af aan niet onderhandelbaar was.

 

Maar de opmerkingen van Hermes hebben mij wel aan het denken gezet: wellicht is nader onderzoek naar de rechtmatigheid van het bezit van dit domein door de huidige aanbieder toch een goed pressiemiddel. Ik ben al bezig info te verzamelen via waybackmachine, SIDN en TransIP.

 

 

Zoals anderen al gesteld hebben: Er is geen 'absurd' in dit geval. Puur vraag en aanbod. Je kunt het zaakje nader onderzoeken, en misschien werkt het en kun je een beetje dreigen, maar als het mijn client was zou ik hem aanraden dat hij feit dat hij namens de oude eigenaar de domeinnaam had (maar nu zelf betaalt) niet relevant is.

 

Het is niet alleen omdat je de merknaam hebt dat je exclusieve rechten op de domeinnaam hebt! Er zijn ook rechten voor wie het eerst komt en het eerst maalt. Hoe zou je reageren als het andersom was?

 

Wat je wel zou kunnen helpen is dat de domeinnaamhouder eigenlijk weinig aan het domein heeft. Als jij het merk hebt, dan kan hij, of een andere koper, de domeinnaam niet gebruiken om hetzelfde type producten/dienste aan te bieden, dat zou dat gewoon een dikke merkinbreuk opleveren. Hij kan het dus alleen maar gebruiken/verkopen voor heel andere producten/diensten (en daar heeft het dan waarschijnlijk weer weinig waarde), of aan jou verkopen, (of gewoon 'bewaren' natuurlijk). Iets anders kan hij er niet mee.

 

Jij bent dus wel zijn enige realistische kans om een redelijk bedrag te krijgen.

 

Als je hem dat duidelijk maakt, zou het zomaar kunnen dat hij wel water bij de wijn wil doen.

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Hoe liever jij het wil hebben, hoe hoger de prijs. Zou ik het domein bezitten en jij zou mij onder druk zetten, dan zou ik dat als bevestiging zien dat je het echt graag wil hebben. Ik zou die druk niet waarderen en het zou me in mijn standpunt verharden. Ik zou me niet laten intimideren en al snel denken "weet je wat, de kosten van dit ongemak komen gewoon bij de uiteindelijke prijs".

Wellicht bereik je meer wanneer je begrip kweekt. Geef inzage in je verdienmodel en laat daarme zien hoeveel de waarde van deze domeinnaam voor jou is. Spreek evt. een betaling in delen of een winstpercentage af.

 

Link naar reactie
  • 0
Wellicht bereik je meer wanneer je begrip kweekt. Geef inzage in je verdienmodel en laat daarme zien hoeveel de waarde van deze domeinnaam voor jou is.

Daar ben ik maanden geleden al over begonnen, maar tot nu toe zonder resultaat. Punt is ook dat de .nl domeinnaam nice to have is, maar zeker geen need to have. Het is ook niet de grote winstgenerator of SEO-stuwer.

 

Lang verhaal kort: de waarde die ik aan deze domeinnaam hecht, is minder dan de prijs die hij er voor wil hebben, maar dat is iets om in overleg - en op basis van aanvullende informatie - uit te onderhandelen.

 

Maar na 4, bijna 5, maanden onderhandelen heb ik meerdere handreikingen en suggesties gedaan, en hij welgeteld nul (0). Geen enkele aanpassing van de prijs, geen enkel voorstel tot - bijvoorbeeld - een gespreide betaling of iets winstafhankelijks - helemaal niets. Hij reageert ook consequent niet op mijn voorstellen: ik moet er altijd weer op terugkomen.

 

Je kunt "playing hard to get" ook overdrijven.

 

Dát begint me nu enorm te storen. In combinatie met de twijfel over de rechtmatigheid van zijn domeinregistratie neig ik daarom nu naar de harde manier.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

1.) Dát begint me nu enorm te storen.

2.) In combinatie met de twijfel over de rechtmatigheid van zijn domeinregistratie

3.) neig ik daarom nu naar de harde manier.

 

Ik heb het een beetje genummerd, als totale leek op dit gebied, maar toch:

 

1.) Is toch niet zo heel relevant (behalve voor jou dan misschien) in deze...

2.) Maar dat is toch ook best een kostbare kwestie? Want "wie eist bewijst" heet het. En dat zal vast in de papieren lopen om deze stelling 'door te drukken'.

3.) En dat lijkt mij nog veel kostbaarder! Want bij elkaar ben je dan vele duizenden euro's kwijt, volgens mij (als leek - ik geef het toe...!).

 

Mijn visie:

Als ik écht denk dat dit een geweldig 'onmisbare' naam zou zijn, dan is het dan jammer dat dit een paar 'ruggen' kost maar het is kennelijk niet anders.

Anders zou ik een alternatief bedenken.

 

En daarna: Aan de bak met het initiatief!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Als ik écht denk dat dit een geweldig 'onmisbare' naam zou zijn, dan is het dan jammer dat dit een paar 'ruggen' kost maar het is kennelijk niet anders.

 

Die fase van aanvaarding en berusting heb ik nog niet bereikt. Maar daar kom ik wel, ik heb zwaardere pillen te slikken gehad, dus deze lukt me ook wel ;)

 

Je schrijft het zelf al.

Ik zou nog eens in de spiegel kijken. Waarom wil je er perse doorheen als je er ook omheen kan?

Goede vraag. Ik vermoed omdat ik bang ben dat ik later die domeinnaam alsnog nodig heb, en er dan helemaal een hoofdprijs voor moet betalen. De verkopende partij voelt dat dilemma feilloos aan....

 

En daarna: Aan de bak met het initiatief!

Ik laat me er niet door weerhouden, ik ga in de komende 4 weken live, met of zonder de .nl domeinnaam.

 

Link naar reactie
  • 0

Die fase van aanvaarding en berusting heb ik nog niet bereikt. Maar daar kom ik wel (...)

 

Uiteraard bedoel ik niet (en dit is niet - specifiek - voor jou bedoeld, want dat is toch niet aan de orde bij een "HL die hard" zoals in dit geval!) dat je elk bod moet accepteren.

 

(Maar soms kost het gewoon helaas meer dan je wil om datgene je wil hebben te krijgen.

En dat wist jij ook al, dacht ik...)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het lekker laten gaan. Hij heeft een mooi bod afgewezen, jij maakt het waar met de .nu of met de .info. Hij kan niets met de .nl omdat jij de merknaam hebt. Als jij goed draait, komt hij over een jaartje bij je terug om alsnog in te gaan op je bod.

 

En dan speel jij 'hard to get'.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, een domeinnaam is alleen een hele hoge prijs waard als je die ook ruim kunt terugverdienen. Ik zou nu een laatste mail sturen met een bedankje voor de onderhandelingen en dat je er vanaf ziet, en daarna ook niet direct reageren als hij alsnog met een voorstel komt. Dan ben jij een zet namelijk.

Een .nl is niet noodzakelijk voor succes, daarvoor zijn SEO/SEA/etc. belangrijker. Als je het geld daar in steekt dan ben je sneller bekend dan met een .nl domeinnaam.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, een domeinnaam is alleen een hele hoge prijs waard als je die ook ruim kunt terugverdienen.

Dat klopt, maar je moet zeker ook de andere kant doorrekenen. Bereken hoeveel direct traffic je mis loopt omdat "merknaam.nl" niet werkt. Dat is al snel zo'n 20%.

 

Ik heb gewerkt bij een internetbureau dat jarenlang de ene na de andere game/actie/campagne voor de Gamma heeft gemaakt alleen maar omdat gamma.nl door een ander in gebruik was. Uiteindelijk was Gamma het zo zat dat ze de domeinnaam toch overgenomen hebben. Uiteraard voor de hoofdprijs...

 

Nu de naam niet kopen is iets waar je jarenlang spijt van kan gaan hebben.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Met direct traffic worden bezoekers bedoeld die de domeinnaam zelf intypen in hun browser. Als jij dus naar deze site wilt en zelf higherlevel.nl in de browserbalk intypt (of die in je bladwijzers selecteert) wordt dat gemeten als direct traffic. "Indirect traffic" zijn alle andere bezoekers, bijvoorbeeld bezoekers via Google of degenen die op een link klikken op een andere website.

 

Overigens heb ik hetzelfde probleem als Acrobat gehad met bobdewebsitebouwer.nl. Die was ook al geregistreerd door een internetbureau die er alleen een standaard landingspagina op had staan en er een flink bedrag voor wilde hebben. Hij wilde mijn redelijke tegenbod ook niet accepteren dus ik heb het toen gelaten voor wat het was.

 

Ik heb toen bobdewebbouwer.nl, bobdewebbouwer.com en bobdewebsitebouwer.com geregistreerd en bobdewebbouwer.com als handelsnaam gebruikt (omdat ik daar wel de .nl van had en ook de websitebouwer.com).

 

Blijkbaar zag het internetbureau ook in dat de domeinnaam daardoor niets meer waard was, want een tijdje later kwam ik dat domein opeens tegen bij een concurrent. Die heb ik toen geattendeerd op het feit dat ik een zeer sterk gelijkende naam al langer als handelsnaam voerde en hij heeft toen de domeinnaam aan mij overgedragen (voor een lager bedrag als mijn bod aan het internetbureau...)

 

Tot slot bied ik zelf ook hosting en domeinnaamregistratie aan voor mijn klanten. Ik registreer de domeinen allemaal netjes op naam van mijn klanten, maar dan moet ik wel een apart profiel voor die klant aanmaken waarbij ik ook het adres, telefoon en e-mail adres verplicht moet invullen. Ik kan me voorstellen dat veel webbouwers dat teveel werk vinden voor die paar euro die ze daarop verdienen en het daarom maar gewoon op hun eigen naam registreren. Op zich ook geen enorm probleem zolang er geen misbruik van gemaakt wordt natuurlijk.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me sterk dat er veel direct traffic zal zijn voor merknaam.nl. Voor een exact match domeinnaam zoals productnaam.nl of dienstverlening.nl, daar wel ja.

 

Vanwege consumenten vertrouwen, branding en merkbekendheid zou ik alsnog de .nl sterk prefereren. Maar een .nu of misschien een van de nieuwe extensies als .shop kan in principe gewoon werken. Sommige mensen geloven dat dat soort extensies niet goed presteren in Google, maar dat is flauwekul, Google heeft zelf naar buiten gebracht dat ze niet discrimineren tegenover extensies. Wat je wel wilt doen met zo een alternatieve extensie, is Google Search Console installeren en gebruik maken van het rapport genaamd internationale targeting en hier Nederland instellen. Van nature hebben .nl domeinen een klein beetje voordeel omdat Google er automatisch van uitgaat dat ze zeer relevant zijn voor Nederland, maar je kunt dit dus ook behalen met alternatieve extensies alleen dus wel even 5 minuten de moeite nemen om juist in te stellen.

“Ideas are easy. Implementation is hard.” |

hemdvoorhem.nl

Link naar reactie
  • 0

Toch zijn we wel benieuwd naar de prijs voor deze domeinnaam. Het op nummer 1 staan bij Google vanwege de naam en de leeftijd van de domeinnaam vertegenwoordigd wel een bepaalde waarde.

 

Zie mijn startpost: de domeinnaam was eerst van een nu failliet bedrijf. Als je nu op die naam googelt kom je (duizenden) verwijzingen naar dat bedrijf en het faillissement tegen. Wat mij betreft gaat dat ook ten koste van de waarde.

 

Wil je de prijs delen?

De oorspronkelijke prijs was 4000 Euro. Inmiddels zitten we qua biedingen op iets minder dan de helft daarvan.

 

Mijn vraag is nu: wat is een redelijke prijs en een redelijk bod? Ik draai het komende jaar nog geen winst, en ook daarna is inbound traffic niet het belangrijkste middel om aan klanten te komen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is redelijk? Dat kun jij alleen bepalen. Jij bent de spreekwoordelijke gek, en het gaat dus om wat jij er voor geeft.

Snap ik, maar kan dan iemand enige richting geven van welke prijs redelijk is? Het is vooral het gebrek aan referentiekader en feedback die het voor mij lastig maakt

 

Ik zelf zit te denken aan € 750 tot max € 1.000,-. Oogt dat realistisch of is het te laag?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.