• 0

Kun je overdracht domeinnaam voor "redelijke prijs" afdwingen?

Beste Leden van Higherlevel,

 

Graag vraag ik jullie een keer om wijze raad: ik heb enige tijd geleden voor een dienst een hele pakkende merknaam bedacht en geregistreerd en gebruik dit merk ook al enige tijd op sociale media. Ik zie nu kans om dit verder uit te bouwen tot een serieus bedrijf, en wil daarom ook een site opzetten.

 

Nu is dit merk eerder actief geweest maar dat bedrijf is in 2006 failliet gegaan. Sindsdien is de .nl domeinnaam in het bezit van hun oude sitebouwer.

 

Ik heb deze partij benaderd voor overdracht, en die vraagt daarvoor een echt belachelijk hoog bedrag, met als motivatie dat het inderdaad een sterke naam is, en hij het dus ook aan anderen kan verkopen.

 

Uiteraard kan hij dat, maar die anderen mogen de site niet commercieel exploiteren in mijn merk-klasses (en de naam is zo specifiek dat het alleen een sterk merk is voor die klasses).

Vraag is nu wat mijn opties zijn? Moet ik knarsentandend accepteren dat het een verkopersmarkt is en dit soort domeinkapers kunnen vragen wat ze willen, of zijn er nog andere opties?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 5

Alle reageerders (in dit topic en de PM's en mails van intimi) hartelijk dank voor jullie nuchtere en kritische blik.

 

Sms duurt het bij mij wat langer voordat het kwartje valt, maar met behulp van jullie reacties heb ik nu een duidelijke en bewuste keuze gemaakt die heel goed voelt, en ik vooral mijn pijlen weer op positievere zaken kan richten, zoals de inhoud!.

 

 

Link naar reactie
  • 2

2000 euro is geen gek bedrag. Dus als je daar al onder zit zou ik gewoon akkoord gaan en energie besteden aan je toko succesvol krijgen ;-)

Die ander zal ook steeds oncomfortabeler worden met de grote daling ten opzichte van de oorspronkelijke vraagprijs, dus don't push your luck.

Als 2000 euro investeren nu een probleem is (omdat je het simpelweg niet hebt) dan zou ik het zo spelen dat je wel wil maar niet kunt en bieden wat je maximaal kunt missen, en als diegene daar niet mee akkoord gaan ook echt verder gaan met je leven. Van dat gepriegel om een paarhonderd euro word je geen grootSe ondernemer.

Link naar reactie
  • 1

Een paar opmerkingen:

1) ik vind het wat lullig dat je de ander als 'domeinkaper' betitelt. Hij had de domeinnaam al lang voordat jij begon met je merk, dus hij heeft helemaal niets gekaapt. Misschien had, en heeft, hij er al jarenlang goede bedoelingen mee, en wil hij hem zelf gaan gebruiken. Dat 'te kwader trouw' verhaal van jandoedel, daar geloof ik niet zo in, dat kan hij gemakkelijk ontkrachten.

 

2) Zelfs al had hij er geen bedoelingen mee, dan heeft hij nu een gelukje. Hij heeft een domeinnaam die iemand graag wil. Dat hij daar een mooie prijs voor vraagt is natuurlijk logisch. Hoe zou je zelf zijn? Ik zie echt niet in dat die persoon iets doet wat niet eerlijk of niet netjes is. Maar ik ben het wel met jandoedel eens: een aardig bod doen, en een beetje dreigen, zou zomaar eens tot een bevredigend resultaat kunnen leiden.

 

3) Als een ander, nu failliet, bedrijf de merknaam al had, is het misschien de moeite om in het register van het BOIP eens te kijken wat daarmee gebeurd is.

 

Misschien is de merknaam zelf wel verkocht door de curator. Het zou ook zomaar kunnen dat het merk niet in de failliete boedel zat, maar onder licentie gebruikt werd. Dan zou er zomaar nog steeds een originele eigenaar van het merk kunnen zijn. De kans is niet heel groot, maar de consequenties kunnen wel heel groot zijn, dus toch maar eens checken.

 

4) Misschien wat laat, maar waarom heb je een paar jaar terug wel honderden Euro's betaald om je merknaam te registreren, maar toen niet geprobeerd hebt om voor een paar Euro de .nl domeinnaam te krijgen?

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

als ik google op 'domeinnaam advocaat' komen er best wel wat reacties bovendrijven, misschien eens contact met 1 van hen opnemen en je kwestie voorleggen?

 

Nog beter is natuurlijk om te proberen er uit te komen met de houder en hem een naar jouw idee redelijke vergoeding te bieden (of nog net iets minder, zodat ie nog wat kan handelen).

 

Ik ben overigens wel benieuwd naar het bedrag wat ie vraagt, uit persoonlijke interesse :)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 1

Als een websitebouwer een domeinnaam registreert HOORT hij het op naam van zijn client te registreren. Als hij dat niet doet, is er mijns inziens zelfs sprake van diefstal (van ideeen). Dat het gebeurd en goed wordt gepraat, wil niet zeggen dat het namelijk goed / rechtsgeldig is.
Nou zou het wel aardig zijn als je zo'n idee hebt dat je het ook eens toetst.

 

Kom je in praktijk allerlei gevallen tegen waar dit wel gebeurt. Reclamebureau bedenkt een naam (of slagzin) en legt die vast. Lokaal distributeur legt lokaal merkrecht vast. Detaillist registreert domeinnamen.

 

Dat een site-bouwer een domeinnaam registreert is niet ongebruikelijk.

 

Hoezo heb ik dat niet onderzocht?

Ik heb zelf ook meerdere domeinnamen onder mijn beheer en weet dat het heel simpel is om de houder van de domeinnaam vergeten te veranderen. Beetje lui.

Maar het is ook heel simpel om de houder van de domeinnaam wel goed te doen.

 

Zoals ik al eerder heb gezegd wordt het vaak toegepast. Meestal om te waarborgen dat de webbouwer zijn geld krijgt. Maar zoals ik al aangaf: als ik een octrooi wil aanvragen geschiedt dat door een tussenpersoon, die tussenpersoon kan heel simpel de octrooi op zijn naam zetten. Dat is dan toch diefstal. Hetzelfde is dat veel dienstverleners de digid krijgen van hun klanten, het is dan heel simpel om de bankrekening aan te passen. Dat is toch diefstal. Zo is het registreren van een domeinnaam tbv haar klanten op de websitebouwers naam ook.

 

Op internet is het een en ander vrij lastig te vinden, maar de SIDN heeft wel degelijk regels en mogelijkheden mbt het houderschap van een domeinnaam.

 

Probleem is alleen dat veel ondernemingen niet weten hoe het een en ander werkt en niet of nauwelijks controleert op wiens naam de website staat. Ik zou zeggen, check het snel.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1
[*]de term is als merk - maar niet als handelsnaam - van 2006 tot 2016 geregistreerd geweest op naam van een bedrijf dat in 2008 failliet is gegaan.
Fascinerend toch elke keer weer. Het merk zat blijkbaar in de boedel, maar kon door de curator niet verzilverd worden. Dan leidt het sinds 2008 een slapend (en beschermd) bestaan in de merkregisters tot het recht afloopt.

 

 

Een doornroosje-merk. ;)

 

Jij treedt in de voetsporen van de failiete voorganger door het merk in gebruik te nemen in 2011, want er is blijkbaar niemand anders die een kans ruikt. Kun je dan nog contact zoeken met een curator? Iemand die belang heeft bij de boedel? Eigenlijk acteer je als merkkraker.

 

In 2016 vindt de tast-toe plaats. Het merk staat nu officieel op jouw naam. Die domeinnaamhouder was je echter al eerder tegen gekomen. Toen had je geen titel om iets te claimen; nu wel.

 

Wat redelijk is, valt echter te betwisten. Alternatief is je huidige positie te versterken. Naam actiever gebruiken en verwante domeinen vastleggen. Huidig bezitter uitroken. Die heeft immers niks misdaan, behalve dat hij zich op een stoel heeft genesteld die jij in een later stadium wilde bezitten.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

"Woekerprijs" is nogal subjectief.

Het is (helaas) gebruikelijk om allerlei domeinnamen te claimen in de hoop dat er mensen zullen zijn die dat domein willen en dat je er dan geld mee kunt verdienen.

"Redelijk" is idem subjectief. Ik ken partijen die 10.000 of 50.000 (of meer!) dollar neertelden voor een domein omdat ze a. het bedrag hadden ;-) en b. echt graag aan de slag wilden met dat merk, met dat domein.

Ik kom het als ik merknamen bedenk voor klanten zo bizar vaak tegen, echt bloedirritant, maar toch is het normaal.

Als een klant geen zin heeft dat bedrag te betalen voor een bepaalde .com is er wel een workaround meestal. wijzijnbladiebla.com ... gotobladiebla.com bladieblasokophouders.com

 

Jouw domeinkaper domeinkraker ziet gewoon een kans, ruikt geld, die heeft waarschijnlijk ook zijn/haar huiswerk gedaan. Er bestaat bij vraag en aanbod geen redelijke prijs, helemaal niet als het aanbod 1 is en de relevantie voor jou zo ontzettend hoog is.

 

Is het ECHT een belachelijk hoog bedrag zoek dan de workaround en doe nog 1 keer een uiterst bod, en loop dan weg.

(Diegene zit dan ook nog met een domein omhoog waar hij geld aan had kunnen verdienen, daarna is die ook niet 'hot' meer ...)

Is het best te doen en past het bedrag bij je ambitieniveau hoest het dan gewoon op en ga verder met je business ... zou ik zeggen ;D

Link naar reactie
  • 1

 

Het enige dat hij misdaan heeft is een absurd hoge prijs vragen die van begin af aan niet onderhandelbaar was.

 

Maar de opmerkingen van Hermes hebben mij wel aan het denken gezet: wellicht is nader onderzoek naar de rechtmatigheid van het bezit van dit domein door de huidige aanbieder toch een goed pressiemiddel. Ik ben al bezig info te verzamelen via waybackmachine, SIDN en TransIP.

 

 

Zoals anderen al gesteld hebben: Er is geen 'absurd' in dit geval. Puur vraag en aanbod. Je kunt het zaakje nader onderzoeken, en misschien werkt het en kun je een beetje dreigen, maar als het mijn client was zou ik hem aanraden dat hij feit dat hij namens de oude eigenaar de domeinnaam had (maar nu zelf betaalt) niet relevant is.

 

Het is niet alleen omdat je de merknaam hebt dat je exclusieve rechten op de domeinnaam hebt! Er zijn ook rechten voor wie het eerst komt en het eerst maalt. Hoe zou je reageren als het andersom was?

 

Wat je wel zou kunnen helpen is dat de domeinnaamhouder eigenlijk weinig aan het domein heeft. Als jij het merk hebt, dan kan hij, of een andere koper, de domeinnaam niet gebruiken om hetzelfde type producten/dienste aan te bieden, dat zou dat gewoon een dikke merkinbreuk opleveren. Hij kan het dus alleen maar gebruiken/verkopen voor heel andere producten/diensten (en daar heeft het dan waarschijnlijk weer weinig waarde), of aan jou verkopen, (of gewoon 'bewaren' natuurlijk). Iets anders kan hij er niet mee.

 

Jij bent dus wel zijn enige realistische kans om een redelijk bedrag te krijgen.

 

Als je hem dat duidelijk maakt, zou het zomaar kunnen dat hij wel water bij de wijn wil doen.

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Hoe liever jij het wil hebben, hoe hoger de prijs. Zou ik het domein bezitten en jij zou mij onder druk zetten, dan zou ik dat als bevestiging zien dat je het echt graag wil hebben. Ik zou die druk niet waarderen en het zou me in mijn standpunt verharden. Ik zou me niet laten intimideren en al snel denken "weet je wat, de kosten van dit ongemak komen gewoon bij de uiteindelijke prijs".

Wellicht bereik je meer wanneer je begrip kweekt. Geef inzage in je verdienmodel en laat daarme zien hoeveel de waarde van deze domeinnaam voor jou is. Spreek evt. een betaling in delen of een winstpercentage af.

 

Link naar reactie
  • 1

1.) Dát begint me nu enorm te storen.

2.) In combinatie met de twijfel over de rechtmatigheid van zijn domeinregistratie

3.) neig ik daarom nu naar de harde manier.

 

Ik heb het een beetje genummerd, als totale leek op dit gebied, maar toch:

 

1.) Is toch niet zo heel relevant (behalve voor jou dan misschien) in deze...

2.) Maar dat is toch ook best een kostbare kwestie? Want "wie eist bewijst" heet het. En dat zal vast in de papieren lopen om deze stelling 'door te drukken'.

3.) En dat lijkt mij nog veel kostbaarder! Want bij elkaar ben je dan vele duizenden euro's kwijt, volgens mij (als leek - ik geef het toe...!).

 

Mijn visie:

Als ik écht denk dat dit een geweldig 'onmisbare' naam zou zijn, dan is het dan jammer dat dit een paar 'ruggen' kost maar het is kennelijk niet anders.

Anders zou ik een alternatief bedenken.

 

En daarna: Aan de bak met het initiatief!

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
Zie mijn startpost: de domeinnaam was eerst van een nu failliet bedrijf. Als je nu op die naam googelt kom je (duizenden) verwijzingen naar dat bedrijf en het faillissement tegen. Wat mij betreft gaat dat ook ten koste van de waarde.
Dat probleem heb je met de dotcom en puntinfo dan toch ook? Lijkt een naamprobleem, geen domeinnaamprobleem.

 

Wel een argument om de prijs verder te drukken natuurlijk...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Toch zijn we wel benieuwd naar de prijs voor deze domeinnaam. Het op nummer 1 staan bij Google vanwege de naam en de leeftijd van de domeinnaam vertegenwoordigd wel een bepaalde waarde.

 

Zie mijn startpost: de domeinnaam was eerst van een nu failliet bedrijf. Als je nu op die naam googelt kom je (duizenden) verwijzingen naar dat bedrijf en het faillissement tegen. Wat mij betreft gaat dat ook ten koste van de waarde.

 

Wil je de prijs delen?

De oorspronkelijke prijs was 4000 Euro. Inmiddels zitten we qua biedingen op iets minder dan de helft daarvan.

 

Mijn vraag is nu: wat is een redelijke prijs en een redelijk bod? Ik draai het komende jaar nog geen winst, en ook daarna is inbound traffic niet het belangrijkste middel om aan klanten te komen.

 

 

Dus je hebt al heel veel gratis inkomende links van mogelijk hoogwaardige websites? Das mooi dan! Ik zou die 2k aftikken en verder gaan met mijn leven/business. Dit soort kleine bedragen is het echt niet waard om weken/maanden over te soebatten.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 1

Of een aap uit de mouw.

 

Overigens weet ik mij te herinneren dat Adriaan, met broer Bassie, óók (net als sommige 'baasjes-in-spe') erg creatief waren op fiscaal gebied.

Eenvoudige kinderfilmpjes werden op verre en exotische locaties opgenomen, wat eigenlijk niet erg relevant was voor de spanning en beleving van de kinderen. Maar dat was blijkbaar heel OK toen.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
Geef wat hij vraagt en beiden zijn van het gezeur af.
Citaat van Nedzhibe of van Neville?
Dit keer helemaal van mijzelf 8)

 

Geen "Peace for our time" wat mij betreft: de vraagprijs is onredelijk, dus die ga ik zeker niet bieden.
Daar is niets onredelijks aan ... de eigenaar heeft iets in bezit wat jij dolgraag wilt hebben, maar het geld er niet voor (over)heeft.

 

Wat ik wél heb gedaan - om van het gezeur af te zijn - is hem grotendeels tegemoet komen en een prijs geboden die - door deskundige derden - als meer dan redelijk wordt beschouwd.
Waarschijnlijk is het bij herhaling te lage bod zo langzamerhand een belediging voor de eigenaar. Wat betreft die deskundige derden ... die willen het product niet kopen.

 

Uiteraard mag verkoper daar een andere mening over hebben en het bod afslaan, maar helemaal niet reageren vind ik persoonlijk erg onfatsoenlijk.
Ah ... de definitie van fatsoen ... een mooi filosofisch onderwerp voor de vrijdagmiddag als wij op de gebeurtenissen van de afgelopen week terugblikken.

 

Ik weet niet wat het verschil is tussen vraag en aanbod, maar waarschijnlijk had je zo langzamerhand dat bedrag al dubbel en dwars terugverdiend ... vooropgesteld dat je er daadwerkelijk geld mee kan verdienen ... of is het een soort van hebbedingetje?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

[*]een sinds gisteren herstart onderzoek naar een alternatieve merk-, handels- en domeinnaam zonder gedoe en historie.

Prevaleert het verstand zich eindelijk boven de emotie?

 

 

Voortschrijdend inzicht 4: Sommige zaken zijn schijnbaar voorbestemt om te mislukken en leidt het al dan niet noodgedwongen alternatief tot veel betere resultaten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Is hier al ter sprake geweest in het verleden. Gebruik dus even de zoekfunctie. Volgens mij komt het er op neer dat je een domeinnaam kan opeisen (voor een redelijke prijs, wat dat ook mag zijn) als er sprake is een domeinnaamhouder die geen kennelijk belang heeft bij het bezit en dat voor jou wel geldt. Dat gaat dan in eerste instantie via mediation en later via een geschillenbeslechter.

zie hier.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank! Ik zal nogmaals zoeken op Higherlevel zelf.

 

Heb jij - of iemand anders - enig idee wat de ordegrootte van zo'n "redelijke prijs" is voor een domeinnaam die bestaat uit een niet alledaagse samenvoeging van 2 woorden - in totaal 10 letters - en een daarop aan te bieden dienst die de eerste jaren echt geen tonnen omzet - laat staan winst! - gaat opleveren.

 

En wat is de extra bijdrage die een .nl domeinnaam daar aan kan leveren: ik bezit al een paar andere top level domains zoals .nu en .info

 

Kortom: kan iemand mij een idee geven wat een realistische prijs is, zodat ik kan beoordelen of ik het huidige bod van een paar duizend euro moet accepteren, ik beter een arbitrageprocedure kan gaan starten of dat ik schaterlachend weg moet lopen...

 

Link naar reactie
  • 0

Onder druk wordt alles vloeibaar. Volgens mij kan er in de mediation fase nog sprake zijn van overdracht voor een redelijke prijs maar bij de geschillenbeslechter kan die beslissen dat er gewoon zonder prijs moet worden overgedragen.

Het feit dat TS een merknaam heeft geregistreerd is een heel sterk argument om het domein op te eisen. Tenzij de huidige domeinnaamhouder er een merk op vestigt uit een andere merkenklasse. Dan wordt de kans uiteraard (veel) kleiner. Maar dat gaat hem geld en moeite kosten en hij wil juist zijn winst maximaliseren. Bovendien kan je dan "te kwader trouw" aanvoeren.

 

Dreigen met een arbitrage procedure en een redelijk bod op tafel leggen zou wel eens heel effectief kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Kortom: kan iemand mij een idee geven wat een realistische prijs is, zodat ik kan beoordelen of ik het huidige bod van een paar duizend euro moet accepteren, ik beter een arbitrageprocedure kan gaan starten of dat ik schaterlachend weg moet lopen...

 

Een arbitrageprocedure kost je 1500 EUR + je eigen tijd/die van een jurist.

Kosten die je -ook als je zou winnen- niet terug krijgt.

 

Om daar voor te kiezen, als de verkoper slechts een paar duizend euro wil hebben, zou een emotionele beslissing (het hem niet gunnen) i.p.v. een rationele zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank allen voor de input! Heel bruikbaar!

 

Ik lees alleen in deze geschillen regeling het volgende:

 

De procedure voor .nl-domeinnamen is neergelegd in de zogenaamde “Geschillenregeling voor .nl-domeinnamen” (hierna: “de Geschillenregeling”). De Geschillenregeling bevat een aantal voorwaarden om met succes overdracht van een domeinnaam te kunnen vorderen. Het moet gaan om:

 

a. een domeinnaam die identiek is aan of zodanig overeenstemt dat er verwarring kan ontstaan met een:

 

naar Nederlands recht beschermd merk of handelsnaam waarvan eiser rechthebbende is; dan wel

een in een Nederlandse gemeentelijke basisadministratie geregistreerde persoonsnaam, dan wel een naam van een Nederlandse publiekrechtelijke rechtspersoon of een naam van een in Nederland gevestigde vereniging of stichting waaronder eiser duurzaam aan het maatschappelijke verkeer deelneemt;

en

b. de domeinnaamhouder geen recht heeft op of legitiem belang heeft bij de domeinnaam; en

c. de domeinnaam te kwader trouw is geregistreerd of wordt gebruikt.

 

a. en b. zijn inkoppertjes, maar c. niet : de naam is niet te kwader trouw geregistreerd en wordt helemaal niet gebruikt, of is een te hoge prijs vragen ook al een vorm van te kwader trouw gebruik?

Link naar reactie
  • 0

maar c. niet : de naam is niet te kwader trouw geregistreerd en wordt helemaal niet gebruikt, of is een te hoge prijs vragen ook al een vorm van te kwader trouw gebruik?

 

Ik wilde net een verhaal typen en zie deze reactie waar het juist betrekking op heeft.

 

Mijns inziens is dit namelijk wel het geval.

Als een websitebouwer een domeinnaam registreert HOORT hij het op naam van zijn client te registreren. Als hij dat niet doet, is er mijns inziens zelfs sprake van diefstal (van ideeen).

 

Dat het gebeurd en goed wordt gepraat, wil niet zeggen dat het namelijk goed / rechtsgeldig is.

 

Moet je voorstellen dat ik voor mijn client een merknaam registreer en dat op mijn naam doe (en niet van mijn klant). Dat kan toch niet! Waarom dan wel voor een domeinnaam.

 

Wel als hij de domeinnaam op zijn naam heeft gezet NADAT zijn klant failliet is gegaan, maar als hij dat heeft gedaan voordat zijn klant failliet is gegaan dan is het wat mij betreft 100% te kwade trouw / diefstal.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.