• 0

Zijn jullie bezig met de AVG / GDPR regelgeving?

Hallo,

 

Zoals de titel het zegt; zijn jullie daarmee bezig?

 

Ik heb er net wat over zitten lezen maar het is mij nog niet duidelijk of deze regels ook gelden voor een eenmanszaak/zelfstandige. Ik vermoed van wel.

 

Zelf verzamel ik niet actief persoonsgegevens bij mijn job maar als ik er over nadenk dan beschik ik toch wel over (relatief) veel adresgegevens, telefoonnummers, mails van klanten,...

 

Mijn facturatie doe ik via de website van Harvest. Dat is een amerikaans bedrijf. Zou ik best overwegen van over te schakelen naar een meer lokale service? Op zich geen groot probleem maar er komt wel wat gedoe bij kijken.

 

Hoe denken jullie over de GDPR?

 

[Mod edit: titel verduidelijkt met de NL-term]

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

;D

 

Dank, maar het gaat me niet om natuurlijke persoon in het bijzonder, maar begripsbepaling in het algemeen.

 

Als ik een wetstekst bij bijvoorbeeld wetten.nl opvraag worden er vrijwel altijd begripsbepalingen opgesteld. Ook voor begrippen die soms nogal voor de hand lijken te liggen.

 

Het lijkt logisch dat zoiets ook voor deze verordening zou bestaan, dan wel dat deze verordening op een basis terugvalt waarin de betekenis van dergelijke begrippen worden toegelicht?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Het lijkt logisch dat zoiets ook voor deze verordening zou bestaan, dan wel dat deze verordening op een basis terugvalt waarin de betekenis van dergelijke begrippen worden toegelicht?

Dat lijkt inderdaad logisch...maar het is er nog niet.

 

Ook hier is Google je vriend: er zijn vele sites waarop de begrippen van de AVG nader worden verduidelijkt/toegelicht.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik vraag me af hoe de identificatie plaats gaat vinden van mensen die gebruikmaken van het recht op inzage / aanpassing / verwijdering van hun gegevens.

 

In de wettekst kan ik hier niets expliciets over vinden. De Autoriteit Persoonsgegevens geeft aan dat dit zou moeten gebeuren op basis van een kopie paspoort, waarbij de foto en het BSN nummer onzichtbaar / onleesbaar zijn gemaakt.

 

Maar op basis waarvan kun je dan de identificatie doen? Je ziet op die kopie paspoort wel dingen als een geboortedatum, een geboorteplaats, een datum/plaats van afgifte en een handtekening, maar als dat gegevens zijn die je niet in je bestanden hebt staan (en dat zal lang niet altijd het geval zijn, wat overigens ook geldt voor de foto en het BSN nummer), kun je die dus ook niet controleren.

 

Is dit niet behoorlijk fraudegevoelig? Kun je sowieso de echtheid van zo'n kopie paspoort bepalen?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af hoe de identificatie plaats gaat vinden van mensen die gebruikmaken van het recht op inzage / aanpassing / verwijdering van hun gegevens.

 

De praktijk zal er op neer komen dat er andere bij de organisatie bekende gegevens gecontroleerd worden, zoals dat nu ook vaak gaat.

 

Als je nu naar een organisatie belt (met wat voor reden dan ook), worden er ook vaak controlevragen gesteld (voorletters, geboortedatum, klantnummer enz. enz.). En een mail moet vanuit het bij de organisatie geregistreerde mailadres zijn verzonden.

 

Bovendien zal een organisatie als het goed is e.e.a. ook nog bevestigen per brief of e-mail.

 

Maar waterdicht zal het voor fraudeurs nooit zijn, ook niet met kopie legitimatie etc.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik heb verschillende privacy policies bekeken van diverse grote sites. Iedereen doet het weer anders. Ik heb de generator van Webwinkelkeur geprobeerd en daarin worden leveranciers met naam en toenaam omschreven.

 

Ben je verplicht je leveranciers bij naam te noemen in je privacy policy? Doen jullie dit?

 

[*]Denk aan hostingmaatschappij

[*](online)Boekhouddiensten

[*]Webdesigners / onderhoud

[*]enz.

 

 

Of mag dat ook algemener (bijvoorbeeld):

 

Zo maken wij gebruik van een derde partij voor:

 

Het onderhouden en beheren van de web omgeving (site en email).

Het verzorgen van de (financiële) administratie;

Het verzorgen van nieuwsbrieven en uitnodigingen.

 

In sommige gevallen kan ik me voorstellen dat je de concurrent niet wijs wilt maken wie je leveranciers zijn op dat gebied.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Klopt dat wil je niet :). Behalve als het echt voor de hand ligt, zou ik het ook zeker niet doen.

 

Zorg er wel voor dat je het opneemt in je verwerkingsregister. Mocht de AP je willen controleren dan zullen ze met name daar naar kijken.

 

Ik ga ervanuit dat je privacy policy enigszins gebaseerd is op wat je daar hebt vastgelegd?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af hoe de identificatie plaats gaat vinden van mensen die gebruikmaken van het recht op inzage / aanpassing / verwijdering van hun gegevens.

 

De praktijk zal er op neer komen dat er andere bij de organisatie bekende gegevens gecontroleerd worden, zoals dat nu ook vaak gaat.

 

Als je nu naar een organisatie belt (met wat voor reden dan ook), worden er ook vaak controlevragen gesteld (voorletters, geboortedatum, klantnummer enz. enz.). En een mail moet vanuit het bij de organisatie geregistreerde mailadres zijn verzonden.

 

Bovendien zal een organisatie als het goed is e.e.a. ook nog bevestigen per brief of e-mail.

 

Maar waterdicht zal het voor fraudeurs nooit zijn, ook niet met kopie legitimatie etc.

 

De beste methode vind ik als de AVG functionaliteit volledige in een ICT systeem is geintegreerd.

Hierbij staan de AVG opties achter de inlogpagina van je gebruikersaccount voor een bepaalde partij. Extra checks, zoals SMS code , e-mailadres verificatie of wachtwoord nogmaals invoeren helpen bij de identiteitscontrole.

Deze processen kun je helemaal versleuteld en zonder tussenkomst van mensen uitvoeren.

 

Het uitvoeren van de AVG brengt namelijk ook juist weer risico's met zich mee. Dit lijkt me een goede fix.

 

Toevoeging

Een andere bekende technische en veelvoorkomende oplossing is het Support of CRM systeem koppelen aan het gebruikersaccountsysteem. Als mensen die ingelogd zijn dan contact opnemen met de support via de web site dan is op de achtergrond de koppeling met de identiteit (ingelogde gebruikersaccount) al "bewezen".

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben even praktisch aan het denken.

 

Ik heb een BV, eenmanszaak, Holding en diverse stichtingen die mijn bedrijfsactiviteiten ondersteunen.

 

Ik sla klantgegevensgegevens van bedrijven op in mijn boekhoudprogramma, outlook, CRM, machinenummer registratiesysteem, mijn papieren agenda, nieuwsbriefsysteem, 'spionageprogramma' om leads te genereren, google analitics, en misschien nog iets vergeten.

 

Daarbij back-up ik al vanaf 1990, op externe schijven buiten het bedrijf, floppy's, NAS en in de Cloud

 

Ik heb een website voor het hoofdoel, met een contactformulier en diverse ondersteunende websites die verwijzen naar deze website.

 

Twee mensen hebben inzicht in deze gegevens, ook via de Cloud en via computers die op afstand benaderbaar en over te nemen zijn via een VPN verbinding. Alles afgeschermd met wachtwoorden en beschermd met antivirussoftware.

 

Het lijkt me dat ik twee hoofdproblemen met bescherming privacy zou kunnen hebben: Dat is ergens een datalek, bijvoorbeeld door hacken, verlies van een computer of telefoon.

 

En het andere is de langdurige dataopslag van klantgegevens op onder andere sterk verouderde en niet meer benaderbare systemen. Klantgegevens moeten bewaard blijven onder andere de belasting (7 jaar) de machine en productaansprakelijkheid (zolang de machines in het gebruik zou kunnen blijven) tot circa 30 jaar.

 

Verder gebruik ik allerlei statistieken om verkoopontwikkelingen bij te kunnen houden, met gebruikersprofielen en branche specifieke aspecten. Hier pas ik technische ontwikkelingen op aan.

Deze gegevens gebruik ik ook om de ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar te kunnen zien en te bepalen waar de aandacht van de marketing op moet gaan liggen.

 

Wat betreft documenten voor de AVG ben ik benieuwd waar ik allemaal aan zou moeten voldoen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De beste methode vind ik als de AVG functionaliteit volledige in een ICT systeem is geintegreerd.

Hierbij staan de AVG opties achter de inlogpagina van je gebruikersaccount voor een bepaalde partij. Extra checks, zoals SMS code , e-mailadres verificatie of wachtwoord nogmaals invoeren helpen bij de identiteitscontrole.....

Uiteraard is dat prima. Maar ik (en John B ook denk ik) had het nu juist over de - andere - situatie dat mensen bellen of mailen. Bij heel veel organisatie hebben klanten / relaties geen online account.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Ik ben even praktisch aan het denken.

 

Ik heb een BV, eenmanszaak, Holding en diverse stichtingen die mijn bedrijfsactiviteiten ondersteunen.

 

Ik sla klantgegevensgegevens van bedrijven op in mijn boekhoudprogramma, outlook, CRM, machinenummer registratiesysteem, mijn papieren agenda, nieuwsbriefsysteem, 'spionageprogramma' om leads te genereren, google analitics, en misschien nog iets vergeten.

 

Daarbij back-up ik al vanaf 1990, op externe schijven buiten het bedrijf, floppy's, NAS en in de Cloud

 

Ik heb een website voor het hoofdoel, met een contactformulier en diverse ondersteunende websites die verwijzen naar deze website.

 

Twee mensen hebben inzicht in deze gegevens, ook via de Cloud en via computers die op afstand benaderbaar en over te nemen zijn via een VPN verbinding. Alles afgeschermd met wachtwoorden en beschermd met antivirussoftware.

 

Het lijkt me dat ik twee hoofdproblemen met bescherming privacy zou kunnen hebben: Dat is ergens een datalek, bijvoorbeeld door hacken, verlies van een computer of telefoon.

 

En het andere is de langdurige dataopslag van klantgegevens op onder andere sterk verouderde en niet meer benaderbare systemen. Klantgegevens moeten bewaard blijven onder andere de belasting (7 jaar) de machine en productaansprakelijkheid (zolang de machines in het gebruik zou kunnen blijven) tot circa 30 jaar.

 

Verder gebruik ik allerlei statistieken om verkoopontwikkelingen bij te kunnen houden, met gebruikersprofielen en branche specifieke aspecten. Hier pas ik technische ontwikkelingen op aan.

Deze gegevens gebruik ik ook om de ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar te kunnen zien en te bepalen waar de aandacht van de marketing op moet gaan liggen.

 

Wat betreft documenten voor de AVG ben ik benieuwd waar ik allemaal aan zou moeten voldoen.

 

Een goed startpunt voor jou is in kaart te brengen welke persoonsgegevens (de definitie volgens de AVG is hierbij van belang) je waar hebt opgeslagen, waarom en of dat nog te verantwoorden is (20 jaar oude backups; nee niet echt).

Hoewel de AVG als last wordt gezien is het eigenlijk een soort verplichte zelfreflectie als het gaat om wat je met persoonsgegevens doet.

Dit communiceer je in documenten op je web site naar je klanten, daarnaast zorg je dat klanten hun rechten kunnen uitoefenen en dat je daarop voorbereid bent zoals het recht op inzage of vergetelheid.

Het gewenste uitgangspunt van de AVG is privacy by design. In de hoop dat vanaf 25 mei iedere organisatie die persoonsgegevens verwerkt dit doet ten goede van de klant en niet ten kwade.

 

Als je van de analyses bent weet je vast heel goed welke persoonsgegevens-datapunten je daarvoor gebruikt en als jij kan uitleggen dat het nodig is voor jouw bedrijfsvoering/continuiteit aan je klanten is er eigenlijk niet zoveel aan de hand. Zolang er een logische link is tussen wat jouw bedrijven doen en de data die je hebt van je klanten en je slaat dat volgens moderne veilige technieken op, dan zit je goed.

 

De mensen die toegang hebben tot je systemen hebben misschien een verwerkersovereenkomst nodig.

 

Wat je zegt over de veiligheid van je systemen. Als je door de jaren heen een aantal oude systemen hebt laten doodbloeden/rondslingeren :) dan is dat je grootste punt van zorg. Deze hebben namelijk bijna altijd verouderde onveilige software met alle gevolgen van dien...

Je zou een bottleneck analyse kunnen maken met een white hat hacker.

Link naar reactie
  • 0

MrHTTP zegt:

Een goed startpunt voor jou is in kaart te brengen welke persoonsgegevens (de definitie volgens de AVG is hierbij van belang) je waar hebt opgeslagen, waarom en of dat nog te verantwoorden is (20 jaar oude backups; nee niet echt).

 

Het probleem is dat die back-ups in oude defecte computers of losse verouderde harde schijven, die ik uit de computers heb gehaald, zit.

Ik heb ze altijd bewaard omdat ik niet wilde dat die in verkeerde handen vallen. Maar het gevolg is dat ik ze nog wel heb, maar niet zomaar weg kan gooien of wissen. Iemand een idee?

Link naar reactie
  • 0

ook even praktisch denken..

- bewaar die oude harde schijven in een emmertje water en je kunt aantonen dat ze niet meer werken :)

- rij er overheen met 1 van je tractoren en ze zijn gegarandeerd permanent gewist.

 

maar er zijn tegenwoordig ook archiefvernietigers die ook harde schijf vernietiging aanbieden. denoods incl certificaat / bewijs van vernietiging..

 

Link naar reactie
  • 0

MrHTTP zegt:

Een goed startpunt voor jou is in kaart te brengen welke persoonsgegevens (de definitie volgens de AVG is hierbij van belang) je waar hebt opgeslagen, waarom en of dat nog te verantwoorden is (20 jaar oude backups; nee niet echt).

 

Het probleem is dat die back-ups in oude defecte computers of losse verouderde harde schijven, die ik uit de computers heb gehaald, zit.

Ik heb ze altijd bewaard omdat ik niet wilde dat die in verkeerde handen vallen. Maar het gevolg is dat ik ze nog wel heb, maar niet zomaar weg kan gooien of wissen. Iemand een idee?

 

Geen probleem joh.

Wat je wil bewaren kan je aan een PC hangen en overzetten.

Wat weg kan qua harde schijven is ook relatief simpel.

1) Je kunt harde schijven leegmaken door een zero-wipe te doen hierbij wordt alles overschreven met nullen (voor ICT-ers een vrij simpele klus, kwestie van aanzetten en heel lang wachten)

2) Vervolgens boor je 6/8 gaten in een grid door de platters heen.

3) Lever het in bij een electronica verzamelpunt (meeste electronica winkel/supermarkten)

4) Als je panisch bent, koop een sterke magneet en hou die er ook even bij.

 

Punt 1) kun je ook standalone gebruiken als je de disks nog wilt hergebruiken of verkopen

 

Roel J's oplossingen zijn maar half waar.

Water is niet nuttig. Je telefoon blijft het meestal ook wel doen na een bezoekje in het toilet en even laten drogen.

Overrijden is niet genoeg zonder zero-wipe.

 

PM me als je hulp wilt.

 

Link naar reactie
  • 0
1) Je kunt harde schijven leegmaken door een zero-wipe te doen hierbij wordt alles overschreven met nullen

2) Vervolgens boor je 6/8 gaten in een grid door de platters heen.

3) Lever het in bij een electronica verzamelpunt (meeste electronica winkel/supermarkten)

 

Leuk door de doe het zelvers die geen DIN66399 klasse 5 (*) of hoger nodig hebben.

Maar zoveel kost harddisk-shredden tegenwoordig ook niet meer

 

(*= Din66399 is een Duitse norm voor datavernietiging met 7 veiligheidsniveau's. Er is ook een Nederlandse variant die van deze norm is afgeleid: de CA+)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

...

Leuk door de doe het zelvers die geen DIN66399 klasse 5 (*) of hoger nodig hebben.

...

 

Het gaat mij niet zozeer om het prijskaartje of de doe-het-zelf mentaliteit, meer om wat werkt voor het meerendeel van de mensen/organisaties en ook nog veilig is.

Mijn insteek is puur technisch.

Certificering voor normen is inderdaad andere koek.

 

Link naar reactie
  • 0

Kan inderdaad begrijpen dat het voor veel mensen een hoop extra werk zal opleveren... Zitten veel bedrijven niet op te wachten. Aan de andere kant begrijpen een hoop bedrijven/mensen ook niet de waarde van de informatie die op straat kan komen.

 

Ben toevallig sinds een tijdje bezig om te kijken of ik ook gecertificeerd wipen / shredden kan gaan aanbieden, dus voor mij is dit wellicht een positieve ontwikkeling. (Prijzen hoeven inderdaad echt niet zo hoog als veel online aanbieders hanteren)

 

Schijven zijn aardig hardnekkig, bij bijv onder water zetten of een magneet erbij houden, is de kans groot dat ze intern intact blijven en met wat werk nog gewoon uitgelezen kunnen worden. Die dingen zijn immers vacuüm.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een paar vragen voor de juristen hier.

 

1) Je mag iemand niet onder druk zetten of benadelen als hij geen toestemming geeft. Een cookiewall mag dus niet meer, maar hoe zit het met een gratis e-book of kortingscode als ik me inschrijf voor een nieuwsbrief? Als ik me niet inschrijf (en dus geen toestemming geef om mij te mailen) krijg ik dat niet en word ik dus benadeeld / onder druk gezet.

 

2) Je mag de gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor de toestemming gegeven is. Ik mag echter wel altijd bestaande klanten mailen. Mag ik een webshop klant die mij toestemming geeft om zijn mailadres te gebruiken om de bestelling af te handelen daarna ook aanbiedingen sturen? Dat is dan immers een bestaande klant, en bestaande klanten mag ik mailen. Of geldt dat alleen voor klanten die al klant waren voor de AVG?

 

3) En hoe zit het met een contactformulier en een nieuwsbrief inschrijving, er vanuit gaande dat de verstrekte informatie alleen gebruikt wordt voor het doel waarvoor ze verstrekt zijn (dus contact opnemen of een nieuwsbrief sturen) en verder niet wordt verwerkt in een database ofzo? Is dan een vinkje voor akkoord ook verplicht?

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Je refereert nu aan twee wetten door elkaar ...

 

Tip m.b.t. jouw punt 2 (heb ik niet van mezelf):

 

Wanneer je bestaande klanten voor het eerst ná 25 mei benadert met een aanbieding - en dat mag dan alleen een aanbieding zijn die in lijn ligt met de eerdere bestelling (anders is de spam-wetgeving van toepassing) - dan stuur je je privacy-verklaring mee (waarin staat hoe je met persoonsgegevens omgaat) en vraag je je klant om aan te geven welke informatie deze in het vervolg van jou wil ontvangen, bijvoorbeeld door een linkje naar een webpagina waarop dit kan. Op die pagina kan de klant dan zijn voorkeuren aangeven en er staat een aanvink-vakje waarmee de klant akkoord gaat met jouw privacy-beleid.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb nog een paar vragen voor de juristen hier.

 

1) Je mag iemand niet onder druk zetten of benadelen als hij geen toestemming geeft. Een cookiewall mag dus niet meer, maar hoe zit het met een gratis e-book of kortingscode als ik me inschrijf voor een nieuwsbrief? Als ik me niet inschrijf (en dus geen toestemming geef om mij te mailen) krijg ik dat niet en word ik dus benadeeld / onder druk gezet.

 

2) Je mag de gegevens alleen gebruiken voor het doel waarvoor de toestemming gegeven is. Ik mag echter wel altijd bestaande klanten mailen. Mag ik een webshop klant die mij toestemming geeft om zijn mailadres te gebruiken om de bestelling af te handelen daarna ook aanbiedingen sturen? Dat is dan immers een bestaande klant, en bestaande klanten mag ik mailen. Of geldt dat alleen voor klanten die al klant waren voor de AVG?

 

3) En hoe zit het met een contactformulier en een nieuwsbrief inschrijving, er vanuit gaande dat de verstrekte informatie alleen gebruikt wordt voor het doel waarvoor ze verstrekt zijn (dus contact opnemen of een nieuwsbrief sturen) en verder niet wordt verwerkt in een database ofzo? Is dan een vinkje voor akkoord ook verplicht?

 

 

1)

Verkeerde gedachte. Klant/Bezoeker wil e-book/kortingscode, hiervoor is e-mailadres nodig om te sturen. Klant/Bezoeker vult dit in en krijgt wat is beloofd zonder verder vast te zitten aan spam of andere zaken (zoals vooraf gecommuniceerd in de voorwaarden).

Dit is toch een transparante en overzichtelijke werkwijze. Waar zit de benadeling in?

De klant is tot niets verplicht, hij/zij heeft zelf het recht niet geinteresseerd te zijn in je aanbod in deze setting :)

 

2)

De slimme methode voor nu en dat zie ik verschillende partijen doen is dit;

- Je mag je klanten ALTIJD mailen als onderdeel de afgenomen producten (goederen en diensten). De AVG stopt je bijv. niet om betalingsherinneringen te e-mailen. Terugroepacties etc.

- Voor al het andere heb je expliciet toestemming nodig en als je dat niet feitelijk ergens in je database (op dit moment) volgens de AVG regels (ookal was de WBP van kracht) kan terugvinden kun je het volgens de huidige regels tot 25 mei opnieuw vragen aan je klanten in een mailtje en alles rechtzetten.

Iedereen die niet reageert gaat dan op 25 mei van je mailinglist af.

- Andere manier is om je AVG compliance groots aan te kondigen via een e-mail (servicee-mail, geen promotie) en naar iederen te mailen hierbij kun je verwijzen naar de instel pagina voor opt-in e-mailsmailings.

- Komt er dus opneer dat 1) of je hebt al expliciet bewijs in je database omdat je systeem al heel erg privacy by design was of 2) je haalt dat nu in.

 

3)

Zelfde eigenlijk als 2.

 

P.S.

Ben geen jurist maar heb me goed verdiept in de technische implementatie van de AVG en hoe bedrijven daarop inspelen.

Doe ermee wat je wilt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

1) Zoals ik al zei gaat het specifiek om de beloning die je krijgt als je jezelf inschrijft voor de nieuwsbrief. Dingen als een ebook of kortingscode worden vaak gebruikt als lokkertje met als doel mensen te laten abonneren op die nieuwsbrief.

 

2) Je mag bestaande klanten nu ook reclame sturen voor "gelijksoortige producten of diensten", zie deze link. En volgens Charlotte's Law mag dat nog steeds onder de AVG. Maar mijn vraag is of dat ook geldt voor klanten die pas na 25 mei klant worden.

 

PS ik stuur zelf (nog) geen nieuwsbrieven, maar wil het toch graag weten zodat ik eventuele klanten daarin kan adviseren.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.