Jump to content
Jasper S.

Bedrijf verkopen

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik wil mijn bedrijf gaan verkopen, maar heb geen idee waar ik moet beginnen. Als ik zoek op internet kom ik vooral de financiële en belastingkant tegen.

 

Maar hoe vind ik een koper, zonder teveel onrust te veroorzaken bij personeel en klanten.

 

Het bedrijf is nog steeds groeiend, heeft geen schulden en heeft een solvabilliteit van 85% (op basis van cijfers van 2016, cijfers van 2017 komen eraan maar op het eerste gezicht zal de solvabilliteit ongeveer gelijk zijn).

Bovendien kan de nieuwe ondernemer een goede boterham verdienen en nog steeds een budget overhouden om te investeren.

Dit jaar zijn er ook weer een aantal vaste klanten (met leveringscontract) bij gekomen. De looptijd varieerd tussen de 1 en 5 jaar.

De verkoop heeft geen haast, maar ik merk dat ik heel erg de passie mis om de nieuwe groei opnieuw op te zetten. Ik ben na 17 jaar wel toe aan iets nieuws.

Binnen de groep werknemers/freelancer is 1 kandidaat, maar die kan het financieel niet opbrengen, omdat hij zelf al diep in de schulden zit.

 

Ik weet niet goed hoe nu verder, het bedrijf zomaar te koop zetten op bijvoorbeeld marktplaats, lijkt me niet helemaal de gangbare manier.

Hoe heet iemand die mij stap voor stap zou kunnen begeleiden, niet alleen de verkoop zelf, maar ook het juridisch gedeelte en eventueel ook het financiele gedeelte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je al je concurrenten benaderd? Vaak is een concurrent een voor de hand liggende partij om jouw bedrijf over te nemen.

 

Voor de juridische kant zou je een advocaat in kunnen huren, de financiële kant zou een accountant kunnen doen. Kost wel geld, uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet precies wat je als zoekargumenten gebruikt hebt op internet maar ik (zelf totaal geen verstand van deze materie) heb binnen een minuut de volgende (vervolg) termen gevonden.

 

Het opstellen van een informatiememorandum of verkoopmemorandum. En daarna het zoeken van een verkoopadviseur of overnameadviseur. (Of andersom want met het opstellen van dat memorandum kan de adviseur je ook helpen.)

 

Als je dan verder zoekt met die argumenten kom je op internet heel wat tegen.

 

b.v. via https://www.bobb.nl/ (Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht)

https://www.bobb.nl/voor-ondernemers/waar-kan-een-bedrijfsoverdrachtadviseur-u-mee-helpen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door concurretten te benaderen, veroorzaak ik juist heel veel onrust lijkt mij.

Ik was wel wat verzamelbedrijven tegengekomen, maar die rekenen een hoop geld, voordat ze iets gaan doen en kunnen verder niet aangeven hoeveel mensen ze kunnen benaderen of wat de slagingskansen zijn.

 

 

Ik weet niet precies wat je als zoekargumenten gebruikt hebt op internet maar ik (zelf totaal geen verstand van deze materie) heb binnen een minuut de volgende (vervolg) termen gevonden.

 

Het opstellen van een informatiememorandum of verkoopmemorandum. En daarna het zoeken van een verkoopadviseur of overnameadviseur. (Of andersom want met het opstellen van dat memorandum kan de adviseur je ook helpen.)

 

Als je dan verder zoekt met die argumenten kom je op internet heel wat tegen.

 

b.v. via https://www.bobb.nl/ (Beroepsorganisatie voor Specialisten in Bedrijfsoverdracht)

https://www.bobb.nl/voor-ondernemers/waar-kan-een-bedrijfsoverdrachtadviseur-u-mee-helpen

 

Hmm dat weet ik ook niet meer precies, maar ik kwam vooral uit bij belastingadviseurs, stakingswinsten en rechten voor personeelsleden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oriënteer je eerst eens op websites als Brookz en Bedrijventekoop...

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door concurretten te benaderen, veroorzaak ik juist heel veel onrust lijkt mij.

Je concurrent is bij uitstek de ideale kandidaat om jouw bedrijf over te nemen. Ze kopen er dan simpelweg omzet en klanten bij. Ik weet niet hoe onmisbaar jij zelf nu bent bij jouw eigen zaak, maar een concurrent heeft al een ondernemer die bekend is met het werk.

Als het bedrijf eigenlijk niet kan functioneren zonder jou als ondernemer aan het roer, dan is je bedrijf een heel eind minder interessant om over te nemen voor een bedrijf die niet al werkzaam is in jouw branche, laat staan voor een investeringsmaatschappij.

 

Zoeken op "bedrijfsovernames" levert wel een aantal websites met mogelijkheden op.

Zo lang je maar weg blijft bij Argus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen voor de verkoop ben ik nu nog onmisbaar, maar ben aan het proberen mijn personeel hiervoor op te leiden.

Ik heb er wel voor gezorgd dat de verkoop niet gebaseerd is op een gunfactor naar mij toe, maar naar het bedrijf.

Operationeel doe ik eigenlijk niet meer mee. Ik loop nog wel mee met grote klussen, maar stuur dan niemand meer aan.

 

Waarom argus niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ALs je op je site groot TE KOOP zet en tegen je personeel roept "als dit stinkhol niet binnen 6 maanden verkocht is sluit ik de boel" dan veroorzaak je onrust.

 

Als jij gewoon eens met een paar concurrenten praat over hoe de zaken lopen en bespreekt dat je ziet dat er een volgende groeistap zit aan te komen maar dat je nog niet helemaal ziet hoe dat zal gaan en of je daar wel zin in hebt. Dan is dat ook een ander gesprek dan wanneer je een concurrent belt en vraagt hoeveel hij over heeft voor je toko..

 

Als jij je wilt gaan orienteren op verkoop zal je toch zo links en rechts eens moeten laten vallen dat je ook naar andere uitdagingen kijkt of dat je voor het juiste bod best wilt verkopen..

Hoe je dat het beste aanpakt binnen jou netwerk kan ik je niet vertellen.. maar collega ondernemers bespreken toch wel vaker struikelblokken of toekomstplannen (uiteraard niet alles, het blijven concurrenten)

 

Verkoopadviseurs en makelaars gaan ook niet veel anders doen dan contacten benaderen en de toko aanbieden aan anderen. En daarnaast natuurlijk een mooi "foldertje" of pagina op hun site om de toko aan te prijzen..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie wel, ik ga hier weer mee aan de slag.

 

Ik heb nog nooit gesproken met een concurrent over bedrijfsactivteiten.

Komt ook wel door een monopolie positie die we in deze regio hebben gecreeerd.

De bedrijven die onze producten ook verhuurde zijn er bijna allemaal mee gestopt, omdat wij hett goedkoper, completer en uitgebreider konden aanleveren (specialisme)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begin met een plan en ga niet lukraak concurrenten of andere partijen benaderen. De ene koper is de andere niet en niet alle wegen leiden tot succes. Ga vooral discreet te werk. Wanneer je zelf gaat rondbellen, dan weet iedereen meteen welk bedrijf te koop staat. Laat alleen daarom al een ander bellen en bij voorkeur een specialist. Maar goed, eerst een plan.

 

1. Weet wat je bedrijf waard is

Uiteraard moet je gaan rekenen en vergelijken met recente transacties in de markt. Maar waarderen is meer dan cijferen. Weet ook waarom je bedrijf waarde heeft en voor wie. Er zijn verschillende typen kopers en iedere koper heeft zo zijn eigen motieven (en mogelijkheden).

 

2. Bepaal je verkoopstrategie

Welk type koper past het beste? Wat vinden zij belangrijk? Hoe en via welke kanalen ga je ze benaderen en wat wordt precies je aanbod? Zorg er voor dat je in ieder geval met meerdere kopers tegelijk in het traject zit. Je hebt druk van concurrentie nodig om de beste deal te forceren. Niemand gaat vrijwillig het beste bod op tafel leggen. Daar moet je ze een beetje bij helpen. ;)

 

3. Maak een lijst met kandidaat-kopers

De ene koper is de andere niet. Maak een lijst met verschillende soorten partijen. Als 5 concurrenten van een bepaald type geen interesse hebben, dan heeft de 6e dat waarschijnlijk ook niet. Probeer er achter te komen welk type koper het meest ontvankelijk is en zoek daar meer van.

 

4. Besteed veel aandacht aan de voorbereiding

De eerste indruk telt zwaar mee. Maak een goed document met een objectieve beschrijving van je bedrijf. Wees niet te conservatief in het cijferwerk (dus niet de accountant een prognose laten opstellen) maar blijf wel reëel. Een koper baseert zijn aanbod op de stukken die je verstrekt en zal daarna bij boekenonderzoek toetsen in hoeverre deze info juist is. Bedenk dat je niet probeert om je bedrijf te verkopen, maar help de kandidaat-kopers zo goed mogelijk bij hun aankoop. Voor alles wat je niet vertelt, maakt men aannames en die zijn nooit in het voordeel van de verkoper. Vergeet verder je website niet. Die moet er top uit zien, aangezien deze de eerste indruk (document) moet bevestigen. We hebben zelfs klanten die hun bedrijfspand volledig pimpen voordat ze in de verkoop gaan. Klinkt misschien gek, maar het werkt wel.

 

5. Kies een goede adviseur

Verkopen is een vak apart, zeker bij complexe transacties als deze. Het gaat niet alleen om vaktechniek, maar vooral ook om verkoopskills. Adviseurs van BOBB e.d. worden gescreend op vaktechniek. Ik was er ook lid van, maar heb opgezegd omdat er veel kaf tussen het koren zat. DCFA is een andere vakorganisatie die in mijn optiek een hogere standaard hanteert (daar ben ik nog wel lid van). Neemt niet weg dat er ook bij BOBB prima adviseurs aangesloten zijn, maar het is geen automatisme.

 

Let verder op dat alle info vertrouwelijk blijft. Een NDA biedt weinig bescherming. Het beste is om strategische informatie niet te verstrekken danwel dit zo te versleutelen dat het niet bruikbaar is voor andere doeleinden dan dealmaking. Zeker wanneer je met concurrenten praat is dat van belang. Zo verstrekken wij regelmatig pas de NAW gegevens van klanten nadat bij de notaris is gepasseerd. Tot dat moment is het nog volledig anoniem. Een deal kan ook op het laatste moment nog afketsen (soms is dat een bewuste actie) en je wilt niet dat je vertrouwelijke info dan in handen komt van de afgehaakte koper. Overnames zijn geen lieve spelletjes en de belangen zijn enorm.

 

Mocht je meer over mijn visie op het verkopen van bedrijven willen weten, dan kan je eens op mijn website kijken (handtekening). Daar staat veel achtergrondinfo over wat wij het beter verkopen van bedrijven noemen. Ook kan je vlot een indicatie van de waarde uitrekenen. Ik wil echter niet teveel pluggen en dit is randje spam....

 

Succes!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Stefano,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie, als ik morgen uitgerust ben ga ik het op mijn gemak lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkoopadviseurs en makelaars gaan ook niet veel anders doen dan contacten benaderen en de toko aanbieden aan anderen. En daarnaast natuurlijk een mooi "foldertje" of pagina op hun site om de toko aan te prijzen..

Helemaal mee eens.

Bij de verkoop van mijn bedrijf ook vele gesprekken gehad met 'professionele verkoopadviseurs'.

Kost een vermogen en voegt vrij weinig toe. Precies als huizenmakelaars.

Vragen de hoofdprijs voor een bord in de tuin en wat ongeïnteresseerde rondleidingen.

 

Uiteindelijk komt het vooral op jezelf aan.

Je bent zeventien jaar lang de kapitein van het schip geweest, dan kan die laatste stap er ook nog wel bij.

Zo'n belangrijke beslissing in je leven wil je toch ook 100% zelf nemen lijkt mij?

 

Ik zou beginnen met een lange vakantie om in alle rust zelf uit te denken waar je naar toe wilt met je leven.

 


Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik mijn eerste bedrijfsactiviteit wilde verkopen had ik een leverancier gevraagd of zij iemand wisten.

 

In een oogwenk was de boel verkocht, aan een concurrent.


Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk: http://www.svendingtray.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allereerst excuses voor mijn late reactie, een nieuwe opdrachtgever nam al mijn tijd op. Gelukkig met een positief resultaart

 

@Ab Bauer

Dank je wel voor je toevoeging.

Ik wist altijd al dat ik heel slecht was in netwerken, maar dat werd de laatste tijd alleen maar benadrukt.

Ik ken helemaal niemand bij de bedrijven waar we vast zaken mee doen. Klinkt heel raar, maar omdat de samenwerking in de meeste gevallen erg beviel (aan beide kanten), werden contracten gewoon verlengt, zonder dat er echt een uitgebreid verhaal aan vast zat. Zelfs als na verloop van tijd het personeel veranderd.

 

Wij helpen veel mee met het organiseren van netwerk bijeenkomsten en ben daardoor ook vaak aanwezig bij deze meetings. Maar op één of andere manier zijn mensen niet geïnteresseerd in mijn verhaal en ben ik altijd de luistende partij. Wel vaak utiwisselen van kaartjes en er komen ook wel opdrachten uit. Maar echt contact leggen is er vaak niet bij.

 

Dit is echt één van mijn zwakke punten als ondernemer en ook de reden waarom concurrenten van mijn eerdere bedrijven altijid veel harder en sneller groeide dan ik.

Ik ben naar aanleiding van jullie adviezen nu wel bezig geweest om contact te leggen met klanten.

Het eerste gesprek was echt een complete ramp. In mijn ogen goed voorbereid, maar tijdens het gesprek, bleef ik er maar omheen draaien. Tot op het punt dat men uiteindelijk vroeg wat ik nou eigenlijk kwam doen. Het kwam er vervolgens zo geforceerd uit, dat men het niet eens in overwegging nam. Het onderwerp werd afgesloten met de opmerking "Dat het beter was als mijn personeel het zou overnemen, omdat daar de kennis en ervaring in zit"

Uiteindelijk wel 3 opdrachten weten binnen te halen, maar dat was niet het doel van het gesprek.

 

Ik heb hoop dat de verkoopadviseurs een veel groter netwerk hebben dan wat ik heb.

Mijn plan is nu om mijn klanten en leveranciers te benaderen, hopelijk gaan de gesprekken dan steeds is soepeler en natuurlijker. En mocht daar niets uitkomen om dan een extern bedrijf in te schakelen, om zo gebruik te kunnen maken van netwerk, kennis en ervaring.

 

Ik hoef trouwens niet na te denken wat ik wil met mijn leven, mijn nieuwe onderneming begint al behoorlijk vorm te krijgen.

--

@Svenh:

Dat is inderdaad een goede. Deze komen inmiddels regelmatig langs en is de verstandhouding wat vrijer.

--

 

@StevenO

Ik ga zeker in de loop van de week even contact met je opnemen.

Vooral dat punt over geheimhouding vind ik erg lastig.

Het is namelijk al heel snel duidelijk wie wij zijn.

- Transportkosten zijn een belangrijk onderdeel, dus het bedrijf moet in het midden van zijn klantenkring zitten, of anders gezien klanten zoeken een bedirjf in de buurt. De waarde van het bedrijf is dus voor een groot deel afhankelijk van de locatie (muv buitenlandse opdrachtgevers en grote evenementen organisaties, deze kijken eerst naar kennis en kwaliteit en dan pas naar de prijs)

- Wij hebben geen concurrentie in de buurt, de concurrenten komen allemaal ver uit de regio (ook omdat de opslag in mijn regio per m2 vele malen hoger ligt dan buiten mijn regio (randstad))

- In onze onze branche kent bijna iedereen ons wel. Veel van mijn plaatselijk concurrenten huren de materialen, personeel en transport bij ons. Wat het voor ons weer geen concurrent maakt, maar een opdrachtgever.

 

Ik ben heel benieuwd naar je insteek hierin en zou graag willen brainstormen over je lijstje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totaal geen ervaring met een bedrijfsovername, maar persoonlijk zou ik eerst in vertrouwen met een verkoopadviseur gaan praten en een strategie bepalen.

Als je gaat peilen bij leveranciers en concurrenten heb je vroeg of laat kans dat het toch via via voor onrust zorgt bij het personeel.

 

 


Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

Zoekende naar investeerders

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel een paar keer (min of meer) bij betrokken geweest, maar "het kan vriezen, het kan dooien":

 

Iemand die een (behoorlijk 'outdated' en passe!) zaak overnam omdat het "zo leuk leek" en ook een verse start wou met de nieuwe vrouw...

De rest is wel te raden - die "sufferd" reageerde volgens mij ook op een advertentie/aanbod van de verkopende partij of zoiets.

 

Iemand die voor enkele tonnen een goedlopende zaak (enkele personeelsleden) - in de zakelijke dienstverlening - overnam van iemand die met pensioen wou (dat betekent: de zaak wilde verkopen en rentenieren). Dat vanuit het netwerk van "oud-makkers" en gelijkgestemden.

Vervolgens de zaak verprutst, maar dat terzijde (kwam ook wel een beetje door 'de crisis' van enkele jaren geleden hoor...).

 

Iemand (in de familie) die zijn imperium verkocht aan een multinational een paar jaar geleden (grote zaak: de ACM moest goedkeuring verlenen, gezien "nummer 1" "nummer 2" ging opslokken en dat is niet altijd goed voor de consument!).

Dit was heel erg 'hush hush' totdat de zaak beklonken was, NIEMAND wist er van (zelfs de naaste familieleden niet, misschien met uitzondering van in het gezin zelf- dat weet ik niet verder). Daar MOCHT dus ook niet over gesproken worden.

Ik heb niet de indruk dat hij met zij bedrijven te koop liep te leuren, maar misschien werd in de bewuste branche wel eens "alles is te koop..." geopperd of zoiets. Dat kan natuurlijk wel.

Overigens is/was in die branche sommige spelers ook wel op 'overnamepad' en dat scheelt dan natuurlijk.

 

 

Dus volgens mij is hier niet één standaardaanpak aan te bevelen.

Maar enige voorzichtigheid lijkt mij wel verstandig!

 


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn inmiddels een jaar verder, toch even tijd voor een update.

Ik heb een aantal, in mijn ogen, goede gesprekken gehad met mensen die betrokken zijn geweest bij de verkoop van een bedrijf.
Daaruit kwam vooral naar voren dat er nog een hoop werk verricht moest worden voordat mijn bedrijf verkoopbaar was.
Hier ben ik het laatste jaar dan ook druk mee bezig geweest, sommige onderdelen gingen heel goed, andere hebben nog veel werk nodig.
 

Eerst de dingen die erg goed zijn gegaan:
- Ik heb er voor gezorgd dat ik niet meer "het bedrijf" ben. Dit heb ik gedaan om nog verder misbaar te zijn. Zo heb ik mijn personeel actiever betrokken bij de aankoop van materialen en het contact met de leveranciers, maar ook bij de klanten. De klant weet ook niet wie er van ons team komt voor de opdracht, maar dat maakt in bijna alle gevallen niet uit. In een enkel geval heeft een klant een specifieke voorkeur. Iedereen in ons team heeft inmiddels dezelfde kennis en voldoende ervaring om een klus goed te kunnen doen.
- Financieel ben ik druk bezig geweest met een boekhouder, om niet alleen de cijfers gestroomlijnder te krijgen. De boekhouding is tot op de maand nauwkeurig en uitgewerkt.
Maar ook de afgelopen boekjaren zijn tegen het licht gehouden en in kaart gebracht.
- ARBO en opleidingen, voor mij altijd een belangrijk punt geweest, maar nu vooral bezig geweest om de kennis en opleidingen over te dragen aan het team.

Dingen die niet zo goed zijn gegaan of nog niet af zijn:
- Netwerken, het blijft een moeilijk punt voor mij, ik ben naar diverse bijeenkomsten geweest van verschillende organisaties. Maar het lukt me niet om in gesprek te komen met anderen, wel veel verhalen gehoord, maar nooit iets kunnen vertellen. Wel nieuwe leveranciers gevonden, maar geen nieuwe klanten. Vaak kom ik na afloop van een evenement wel in contact met een andere ondernemer, maar in groepsverband sta ik er maar een beetje bij. Hier is dus nog een hoop werk aan de winkel.
- Betere bedrijfsvorm, een b.v. verkopen gaat makkelijker dan een eenmanszaak, maar we zijn nu pas op een punt gekomen dat de boekhouder en ik in kaart kunnen brengen wat de gevolgen van een omzetting zouden zijn.

- Eigen pand, ik zou graag een ander pand willen hebben, omdat dit huurpand waarschijnlijk over 5 jaar plat gaat. De gemeente heeft wel aangegeven dat ze ons op dezelfde plek willen houden, maar nog niets concreets en nog helemaal niets over de kosten. Ik heb ook nog geen geschikt ander pand gevonden.
- Geschikt persoon vinden voor de verkoop van mijn diensten en producten. Ben gewoon nog niet een geschikte kandidaat tegen het lijf gelopen. Het alternatief is om nog iemand aan te nemen voor de operationele diensten is ook nog niet goed gelukt.

Intussen groeit de omzet heel hard, hebben we onze opslag verdubbeld, is er nog een voertuig bij gekomen en zijn onze activiteiten ook noodgedwongen uitgebreid. Op zich leuk, maar zorgt er ook voor dat ik bang ben dat de onderneming te groot wordt om een koper te vinden.
Tegelijkertijd zijn mijn mensen en mijn vaste freelancers bang dat de verkoop niet lukt en dat de materialen uit de onderneming uiteindelijk los verkocht gaan worden.
Door privé omstandigheden binnen mijn gezin is de deadline wel een stuk sneller dichterbij gekomen. Met het gevolg dat ik mijn bedrijf toch wel binnen 18 maanden verkocht wil hebben.
Lukt dit niet dan zijn er 2 alternatieven: verkoop van materialen of het bedrijf op afstand blijven aansturen. Dit laatste kan alleen als ik een goede manager kan vinden. Iets wat tot nu toe ook niet gelukt is. Binnen het team zijn er geen kandidaten, iedereen is heel erg gemotiveerd, maar het zijn allemaal geen mensen met hoge ambities. Het werk dat ze nu doen vinden ze leuk en kunnen ze goed. Daarbij is er geen behoefte aan leidinggevende functies, anders dan magazijnchef.

Een heel verhaal weer.

Voor de komende tijd ga ik met mijn boekhouder de financiën verder uitwerken en dan de stap maken naar een verkoopadviseur.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Je kan ook aan een reversed verkoop doen door zelf met een overname te beginnen. Dus andersom beginnen. Je zoekt een concullega die qua expertise of marktbereik aanvullend is en polst daar eens naar hun toekomstplannen. Misschien wel eentje in Denemarken, Duitsland of Engeland. Daarna kijk je of er venture capital te vinden is, of er investeerders zijn die de optelsom zien zitten. Gaandeweg komt er ook een waardering voor je huidige onderneming op tafel. En dan ineens doet zich de kans voor om het geheel of jouw bedrijf van de hand te doen, of nog even te leiden onder een nieuwe eigenaar.

 

 

Edited by TwaBla

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hoi, dat is misschien ook wel een interessante aanpak.
In de regio zit maar 1 concurrent, maar die weigeren elke vorm van contact en/of samenwerking.
In het buitenland hebi k nog niet gekeken.

Er zijn in de branche onlangs wel wat overnames geweest, de meeste compleet onverwacht en andere zijn stille overnames, zonder dat de buitenwereld weet dat er een overname is geweest.
 

Edited by Jasper S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept