Ik heb zojuist mijn belastingaangifte afgerond en ben verbaasd dat ik geld terug krijg, nu heb ik online gezocht en lijkt het te komen doordat ik weinig heb verdiend met mijn onderneming dit jaar, naast een dienstverband (0.4 fte). In 2016 en 2017 heb ik met mijn onderneming de zelfstandigenaftrek en startersaftrek volledig gebruikt en winst overgehouden. In 2018 heb ik ongeveer 4.000 euro omzet gedraaid. Zeg dat het inkomen uit dienstverband 25.000 euro op jaarbasis is. Ik heb in 2018 voor het laatst recht op startersaftrek.
In de aangifte komt het dan uit op de volgende som (voor het gemak ronde bedragen):
inkomen onderneming = 4.000
zelfstandingenaftrek + startersaftrek = -9.500
inkomen onderneming = -5.500
inkomen loondienst = 25.000
totaal belastbaar inkomen = 19.500
Is dit correct? Ik lees dat de zelfstandigenaftrek niet hoger kan zijn dan de winst behalve wanneer je nog recht hebt op startersaftrek.
Het zou een flinke financiële meevaller betekenen, maar het voelt als een 'cadeautje' van de belastingdienst en dat lijkt een contradictio in terminis...
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
startengo
startengo
Hoi higherlevel-lezers,
Ik heb zojuist mijn belastingaangifte afgerond en ben verbaasd dat ik geld terug krijg, nu heb ik online gezocht en lijkt het te komen doordat ik weinig heb verdiend met mijn onderneming dit jaar, naast een dienstverband (0.4 fte). In 2016 en 2017 heb ik met mijn onderneming de zelfstandigenaftrek en startersaftrek volledig gebruikt en winst overgehouden. In 2018 heb ik ongeveer 4.000 euro omzet gedraaid. Zeg dat het inkomen uit dienstverband 25.000 euro op jaarbasis is. Ik heb in 2018 voor het laatst recht op startersaftrek.
In de aangifte komt het dan uit op de volgende som (voor het gemak ronde bedragen):
inkomen onderneming = 4.000
zelfstandingenaftrek + startersaftrek = -9.500
inkomen onderneming = -5.500
inkomen loondienst = 25.000
totaal belastbaar inkomen = 19.500
Is dit correct? Ik lees dat de zelfstandigenaftrek niet hoger kan zijn dan de winst behalve wanneer je nog recht hebt op startersaftrek.
Het zou een flinke financiële meevaller betekenen, maar het voelt als een 'cadeautje' van de belastingdienst en dat lijkt een contradictio in terminis...
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61386-minder-winst-dan-aftrek-startersregeling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag