• 0

Klant dreigt met een advocaat

Beste mensen, ondernemers

 

Ik zit ergens mee in mijn maag. Klant koopt op 3 april twee grote kasten via de webshop. De kasten moesten hier blijven staan tot 25 april. Dat vond ik wat lang, maar goed in deze tijden doe je water bij de wijn. Nu zijn de kasten nog niet opgehaald, en kamp ik met ruimtegebrek in mijn kleine winkel. Ik had al nieuwe kasten ingekocht om de lege plekken op te vullen. Elke keer heeft ze een smoes, druk, verbouwing, vakantie, en nu kreeg ik een mail dat ze ziek is en dat het nog 15 dagen duurt. Ik zei tegen de klant dat ze echt de kasten moet ophalen, omdat ik met ruimtegebrek kamp. Ik zei tegen haar dat ik ze in een opslag kan plaatsen hier in de buurt kost 6 euro per dag twee grote kasten. Daar was ze het niet mee eens, en zei dat ik klantontvriendelijk was, en ze me zwart zou maken. Nu dreigt ze met een advocaat. Ik heb overigens wel in mijn Algemene voorwaarden staan dat meubels binnen 14 dagen opgehaald moeten worden, omdat zeanders in een opslag worden geplaatst. Nu ben ik normaal niet zo moeilijk, maar deze dame is vanaf het begin al  erg hautain en arrogant, en bepaald steeds de regels voor mij, dus ik ben ook niet meer zo toeschietelijk. Heeft iemand advies voor mij. Dank alvast, Marcella

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Ben je aangesloten bij: https://www.cbw-erkend.nl/geschillencommissie-wonen

 

Je kunt ook een derde bellen en deze laten bemiddelen over transport en kosten (als de kasten bij klant op de stoep staan, komen ze niet zomaar terug).

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Marcellacornelia zei:

Als ik eerlijk ben kan ik het bedrag goed gebruiken nu.

 

Dan moet je de kasten gewoon in opslag houden totdat de klant ze komt afhalen. Ergens extra ruimte creëren, hoe onhandig dan ook, moet dan even "maar". Ook een arrogante klant is een klant. 

Link naar reactie
  • 0

Punt is dat het twee grote driedeurskasten zijn die ze in het geheel geleverd wil hebben. Ik heb de kasten beiden vastgeschroefd was veel werk. Naar een opslag is bijna niet te doen met vervoer. Ze eist dat ik ze in ze geheel lever, terwijl ze demontabel zijn. Kortom veel gedoe en stress. Ik ga er nog over nadenken, en zet de kasten nu sowieso weer te koop.

Link naar reactie
  • 0

Zij vindt dat je moeilijk doet en verwacht meer service voor een toch aanzienlijke internetaankoop van EUR 2.000,00. Wellicht is de klant te overreden door met fotomateriaal te laten zien dat jouw winkel echt heel weinig tot geen ruimte heeft om de kasten nog veel langer te laten staan. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ziet er heel mooi uit, en niet duur ...

... misschien zelfs te goedkoop.

... 2.000 tot 3.000 komt beter in de richting.

 

Niet mijn interieurkleur, maar wellicht zijn er andere gegadigden.

 

Even een aanvullend vraagje ... is de kleur op bestelling of niet ?

aangepast door Cosara
prijs, kleur

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Marcellacornelia zei:

Dat is aardig, dank iedereen zei ook al veel te goedkoop, maar ik wilde hem snel kwijt ivm de ruimte die hij inneemt.

Even een aanvullend vraagje ... is de kleur op bestelling of niet ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Marcellacornelia zei:

Nee niet in opdracht, deze kleur off black heb ik hem gegeven.

Jammer, het bood een mogelijkheid.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Zit hem nu wel te knijpen, 4.1 Indien er sprake is van een consumentenkoop, overeenkomstig de Wet verkopen op Afstand (artikel 7:5 BW), heeft de afnemer het recht...

 

Dit lijkt massaal gekopieerd in Algemene Voorwaarden, maar daar fantaseert iedereen een eigen versie van.

 

Als ik het goed zie, bestaat er geen Wet Verkopen of Afstand, maar was er wel een Wet Koop of Afstand. NU is alles geregeld in het Burgerlijk Wetboek.

 

Volgens Consuwijzer is inderdaad sprake van 14 dagen bedenktijd en die 14 dagen begonnen op de dag na levering. Dat kan ook levering bij het afhaalpunt zijn.

 

De klant koos als afhaalpunt uw winkel, dus er valt wat te zeggen voor...

 

Dat al geleverd is blijkt ook uit de betaling, want "de betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering."

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, TwaBla zei:

De klant koos als afhaalpunt uw winkel, dus er valt wat te zeggen voor...

quote: Nu zijn de kasten nog niet opgehaald, en kamp ik met ruimtegebrek in mijn kleine winkel.

 

Begrijp ik goed dat de klant de kasten zelf zou ophalen ?

Als dat zo is, dan gaat de afkoelingsperiode in op het moment dat de kasten klaar staan voor ophalen.

TwaBla kan nog wel eens gelijk hebben ...

 

quote: Dat al geleverd is blijkt ook uit de betaling, want "de betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering."

 

TwaBla kan nog wel eens dubbel gelijk hebben.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 minuten geleden, Cosara zei:

TwaBla kan nog wel eens dubbel gelijk hebben.

 

Die laat ik op een tegeltje zetten. :nerd-face:

 

Het smaad-traject lijkt me wat minder aanraadbaar. Ik weet niet hoe de politie en het OM omgaan met smaad-klachten, maar het leidt zelden tot wat. Opgewonden politici willen nogal eens wapperen met aangiften, maar je hoort nooit iets van vervolging. 

 

Zie toelichting OM.

 

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Punt is dat het twee grote driedeurskasten zijn die ze in het geheel geleverd wil hebben. Ik heb de kasten beiden vastgeschroefd was veel werk. Naar een opslag is bijna niet te doen met vervoer. Ze eist dat ik ze in ze geheel lever, terwijl ze demontabel zijn. Kortom veel gedoe en stress. Ik ga er nog over nadenken, en zet de kasten nu sowieso weer te koop.

Vervelende kwestie.

Klant zou de kasten ophalen, en nu toch geleverd willen hebben?
De kasten zijn betaald, dus al eigendom van de klant.
Is het vastgelegd voor wie het risico is als de kasten gedemonteerd en vervoerd worden.

Stallingskosten berekenen zijn redelijk, verzekering, risico.

Misschien komt hier nog een jurist langs om een oordeel te geven, hoe om te gaan met het eigendom van een klant in dit geval en het juist ontbinden van de koop.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, kuifje zei:

Artikel 284 paragraaf 1 lid 2,  wetboek van strafrecht:

 

Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:

hij die een ander door bedreiging met smaad of smaadschrift dwingt iets te doen, niet te doen of te dulden.

 

Deze 'overtreding' is al gepleegd.

 

Nooit te oud om te leren :) nooit gedacht dat dit voor dit soort zaken ook geld..

Tegelijkertijd wel een beetje papieren tijger.. Ik denk niet dat het OM heel hard zal lopen om een schrijver van een slechte review te vervolgen..

Kortom geen nuttige route in mijn ogen en als ondernemer moet je niet met dit soort dingen gaan dreigen, zeker niet richting een advocaat van de klant, want die gaan echt niet onder de indruk zijn.. en je hebt er als ondernemer geen controle over of dit wordt opgepakt, dus een loos middel.

 

Ik blijf voorstander van de pragmatische oplossing,

1. Nog 1 kans de kasten op te halen of te laten bezorgen binnen 1 a 2 weken (daarmee kom je feitelijk al tegemoet aan haar opmerking dat ze ziek is en nog 15 dagen nodig zegt te hebben)

2. Daarna koopovereenkomst ontbinden en geld terugstorten

3. Kasten opnieuw te koop aanbieden. (en dus niet nu al opnieuw tekoop aanbieden terwijl de koop nog niet ontbonden is)

 

De reden daarvoor is omdat je als ondernemer bij consumenten al snel aan het kortste eind trekt. het lijstje risico's waarom het alleen maar geld gaat kosten is lang..

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, RiVe zei:

dus al eigendom van de klant

 

Niet noodzakelijk, de klant heeft ze nog niet in bezit...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Niet noodzakelijk, de klant heeft ze nog niet in bezit...

Ligt eraan hoe het in de AV staat, er is geen overdracht geweest, wel een koop en een koopmoment en overdracht van geld.

In andere woorden, mogelijk geen eigenaar, maar misschien wel rechthebbende van de kasten door de betaling daarvan.
Er is nog geen brief of mail van een advocaat, mogelijk bluft ze wat, en kan ze verplicht worden tot afname van de kasten en betaling van stallingskosten.

Het juiste juridisch weet ik ook niet.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zo dat is veel nieuwe informatie. Dank daarvoor. Ja hier en daar gekopieerd dat klopt, maar ook zelf wat aangepast. Ik ken brocante winkels die een kast niet eens retour nemen, en dat zijn echt grote winkels. Het is nog nooit gebeurd dat een kast terug kwam eigenlijk. Ik heb me ook suf zitten Googelen, maar wat TwaBla zei is ook interessant. : "afhalen in de winkel" Als dat zo is, dan gaat de afkoelingsperiode in op het moment dat de kasten klaar staan voor ophalen. Dat ga ik uitzoeken.

 

Ik huur extern een vervoersbedrijf in, maar omdat de klant ze in zijn geheel geleverd wilde hebben wilde ik dat risico niet lopen. Dat is echt bijna onmogelijk, maar daar komt ze nog wel achter. Ik vind wel hoe klantvriendelijk je ook bent, voor sommige mensen zul je het nooit goed doen wat je ook doet. Ik heb eerder een paar jaar geleden zo'n klant gehad. Een review vol leugens. Dagen was ik er doodziek van, maar goed wat doe je er tegen. Ik heb veel fijne en begripvolle klanten, maar soms zit er gewoon een rotte appel tussen.

aangepast door Hans van den Bergh
Link naar eigen site verwijderd, deze mag wel in de handtekening
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

1. Nog 1 kans de kasten op te halen of te laten bezorgen binnen 1 a 2 weken (daarmee kom je feitelijk al tegemoet aan haar opmerking dat ze ziek is en nog 15 dagen nodig zegt te hebben)

2. Daarna koopovereenkomst ontbinden en geld terugstorten

 

Als in de algemene voorwaarden staat "dat meubels binnen 14 dagen opgehaald moeten worden, omdat ze anders in een opslag worden geplaatst", dan denk ik dat de klant daar op mag vertrouwen. De koopovereenkomst ontbinden, omdat je geen zin hebt je eigen regels te volgen, zou dan wel eens onrechtmatig kunnen zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Marcellacornelia zei:

Beste mensen, ondernemers

De kasten moesten hier blijven staan tot 25 april.

Dat klinkt toch echt als een opdracht waarbij (hopelijk kan iemand met juridische kennis dit bevestigen) naar mijn idee inderdaad de aanvaarding vanaf dat moment in lijkt te gaan. En de 14 dagen vanaf die datum zijn dus ook al voorbij, los van de datum van bestelling (3 april).

Nu is "mijn idee" van zeer lage waarde op het juridische vlak, maar heb je niemand in de buurt met juridische kennis of een rechtsbijstand waarbij je om advies kan vragen?

Ik heb geen idee of je op een juridisch forum een betrouwbaar antwoord kan krijgen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

  

  

Over welke afstand moeten de kasten verplaatst worden en zijn deze kosten inbegrepen bij de verkoopprijs?

 

Wie organiseert het transport eigenlijk?

 

Quote

Dat kan ook levering bij het afhaalpunt zijn.

 

De klant koos als afhaalpunt uw winkel, dus er valt wat te zeggen voor...

Dat houdt als risico geen stand voor de rechter aangezien de consument de kast(en) nog niet gezien heeft. Waar is de tweede kast eigenlijk?

 

Je hebt inmiddels waarschijnlijk teveel herkenning prijs gegeven, maar je zou ook kunnen schermen met een tweede belangstellende om de zaak te bespoedigen. In feite weet je eigenlijk ook nog niet echt waarom de klant de kasten niet direct afneemt...

 

In mijn vorige reactie wist ik nog niet dat het om antiek ging, maar het aanrekenen van opslagkosten lijkt mij niet onredelijk

 of bezwaarlijk onder de gemaakte afspraken. Resteren hooguit de gemaakte transportkosten voor de extra beweging.

 

Ik zou ze in ieder geval opnieuw (lokaal) te koop aanbieden. Dat lijkt me niet verboden.

 

Wat me tot slot wel zorgen baart, is hoe je een gemonteerde kledingkast inhuist. Misschien kun je die verrassing voor zijn met een huisbezoek of verkenning. Stuur je logistieke man!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, ik ook, maar misschien of waarschijnlijk krijgt de klant het praktisch gezien niet geregeld of is er nog een andere reden om niet af te willen nemen en die oorzaak is nog niet boven tafel. Als je de omzet en ruimte goed kunt gebruiken zou ik als ondernemer denken en kijken tegen welke kosten en welk risico ik die kasten overgebracht krijg. Het is onzinnig om aan tijdelijke opslag te denken, behalve als dat nodig is.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.