• 0

Wie te benaderen bij Reckitt? [grote spelers terwijl jij voor hen klein bent]

(aangepast)

Reckitt is 1 van de allergrootste spelers in de wereld op het gebeid van verzorgingsproducten en reinigingsmiddelen.

Ik zou heel graag mijn kindershampoo lijn aan hen te koop aan willen bieden voor de Noord Amerikaanse en Europeesche markt.

Er lopen nog een paar octrooien.

Hun hoofdkwartier zit in de UK. Wie zou je aan moeten schrijven? De CEO? de Vice President - R&D Operations & Local Brands Hygiene/Home at RECKITT

De Senior Vice President Corporate Development at Reckitt Benckiser of misschien de

Executive Vice President Group Marketing Excellence & EVP Category Development Organisation Hygiene, at Reckitt • Board Member at Oxwash

 

Heeft iemand een idee? Je kan natuurlijk niet even naar Reckitt bellen, dat zou raar zijn.

Dank alvast voor de tips. 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 4

Ik kom in mijn bedrijf dit soort vragen regelmatig tegen bij mijn klanten.

 

Het is absoluut waar dat het veel werk is, en een deel geluk, om de juiste persoon te vinden en daar een eerste betekenisvol contact mee te leggen. Als je te hoog mikt wordt je genegeerd, als je te laag mikt verspil je je energie (maar wie weet, een van die lagere mensen maakt over een half jaar misschien wel een promotie, dus positieve respectvolle contacten zijn altijd goed).

 

Het is ook waar dat persoonlijk netwerken een stuk beter werkt dan een vage email, en daar moet je dus tijd en geld in steken, met een beetje pech in het begin met heel weinig zichtbaar resultaat. Als je al een paar jaar actief bent, dan zou je, zoals Twabla opmerkt, toch al een begin van een netwerk moeten hebben.

 

Dan zit je aan de tweede horde: hebben ze wel interesse? Ze hebben daar laboratoria vol met knappe koppen met ervaring zitten, de kans dat je echt een bijzonder product hebt waar ze zelf nog niet aan gedacht hebben is klein. Maar die kans ook niet onbestaande, er zijn genoeg kleine spelers die dingen doen waar grote spelers steken laten vallen vanwege interne politiek, kritische massa, waan van de dag, etc., en die dan vroeg of laat worden opgekocht.

 

Maar je moet er niet op rekenen dat je een NDA getekend krijgt, zoals Hans stelt. Wat dat betreft is het heel goed dat je octrooien hebt. Dan kunnen ze namelijk je idee niet van je afpakken.

 

Ja, wellicht, als ze echt willen, zouden ze er omheen kunnen werken, maar meestal is dat meer moeite/risico voor hen dan gewoon de zak met geld open trekken, dus dat zie ik niet al realistisch risico (zeker niet als je octrooien hebt). Het kan natuurlijk, maar dat zou niet mijn grootste zorg zijn. Ik zie in deze thread ook een aantal berichten die kant op gaan dat mensen je daarvoor waarschuwen, en er zijn ongetwijfeld een paar verspreide cases te vinden van mensen die zich verkeerd behandeld voelen, maar ik heb redelijk wat met multinationals gewerkt, en dat soort dingen nooit gezien. Vergeet niet: ook daar werken gewone mensen die tevreden naar huis willen gaan, niet met het gevoel dat ze iemand opgelicht hebben. En wie weet heb je nog wel 10 ideeen, dus als ze je bij het eerste idee al proberen op te lichten lopen ze ook die andere 9 mis, dat risico gaan ze niet nemen.

 

Ik heb eens heel snel gegoogled. En ik vond METEEN dit: https://www.reckitt.com/terms-and-conditions-for-innovation-form/ Ze hebben bij Reckitt dus een gestroomlijnd proces om ideeen in te dienen. Ik hoop oprecht dat je dit al wist.

 

Goed, waar het gewoon op neer komt: je moet er veel werk in steken, en dan nog blijft het zoeken tot je een ingang hebt, en dan nog kan het heel goed dat ze eerlijk geen interesse hebben in je product.

 

Het is ook goed mogelijk dat je het verknoeit nadat je de ingang hebt gevonden: een realistisch scenario is bijvoorbeeld dat tijdens een eerste of tweede overleg ze er achter komen dat je eigenlijk niets van shampoo maken weet. Dan is er een risico dat ze je niet serieus nemen en verder contact afkappen, al is je product nog zo goed, omdat ze bang zijn dat je niet aan alle formulatiecriteria (veiligheid, beschikbaarheid ingredienten, kosten, lange-termijn stabiliteit van ingredienten, compatibiliteit met verpakkingsmaterialen, industriele maakbaarheid, inbreuk op octrooien van anderen) gedacht hebt en dat ze opnieuw het hele ontwikkeltraject moeten doen.

 

Kortom, er kan idioot veel misgaan, binnenkomen is slechts stap 1. Maar goed, daar ben je ondernemer voor.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ga er maar vanuit dat Reckitt of een andere grote partij geen interesse heeft in een kindershampoo die ontwikkeld is door een onbekende. De ontwikkelingsafdelingen hebben nauwe contacten met diverse leveranciers die regelmatig met voorstellen zullen komen. De ontwikkelaars en leveranciers ontmoeten elkaar regelmatig en doen nieuwe contacten op vakbeurzen en bij diverse clubs zoals in dit geval de Sepawa. De wetgeving rond dit soort cosmetica is complex en constant in beweging. Een grote leverancier kan het zich niet veroorloven om een NDA te ondertekenen omdat het goed mogelijk is dat men zelf al op een soortgelijk spoor zit met ontwikkelen.

Een shampoo laat zich op grond van de ingrediëntendeclaratie, de claims en eventuele waarschuwingen in combinatie met lab onderzoek vrij eenvoudig analyseren. En als de grote spelers dat niet doen dan zal het zeker gebeuren door grondstofleveranciers. Wordt een beetje deprimerend maar ook eventuele octrooien helpen niet veel omdat die omzeilt worden als ze in de weg zitten of genegeerd als ze zwak zijn. Het recept is dus vrij snel, zeker in grote lijnen, bekend als je eenmaal op de markt bent.

Beste tip is om zichtbaar en succesvol te worden/zijn en te netwerken. De droom om snel binnen te lopen door een product als een shampoo te verkopen aan een grote jongen zou ik laten varen. Tenzij je echt met iets revolutionairs komt maar die kans lijkt me heel klein.

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, svenh zei:

Voor de meest passende persoon is bellen misschien helemaal niet zo gek, als je je vertrouwd genoeg voelt in Engels.

 

Mijn eerste gedachte was een marketingfunctionaris.

Ik ben bang dat je dan misschien de "echte baas met beslissingsbevoegdheid" misloopt. Dat het bij iemand op de plank komt te liggen die er te weinig mee doet. 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, KeesJandenBraven zei:

k ben bang dat je dan misschien de "echte baas met beslissingsbevoegdheid" misloopt. Dat het bij iemand op de plank komt te liggen die er te weinig mee doet. 

Ik denk dat het al goed nieuws is om iemand te bereiken op een interessante positie. Vanuit daar kun je verder proberen te komen door te achterhalen wie degene is die uiteindelijk de beslissing mag/kan maken.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, KeesJandenBraven zei:

Wel aan condooms en zalfjes, dus niet geschoten is altijd mis. 

 

Tjongejonge, nou breekt mijn klomp. Is dit een schoolproject?

 

Er is vrijwel geen synergie: niet aan de productontwikkelingkant, niet bij productie, niet bij verkoop en amper bij distributie. Ze hebben bij Reckitt wel wat beters te doen dan een categorie te betreden waar anderen veel sterker zijn.

 

Reckitt heeft een paar min-of-meer medicinale shampoos (tegen luizen bijvoorbeeld) en daarnaast verkopen ze tapijtshampoo... Hun E45 is net verkocht.

 

Eerst huiswerk doen. :face-with-rolling-eyes:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, KeesJandenBraven zei:

Misschien gaat het ook wel niet over kindershampoo's maar houd ik mijn kruit droog. 

 

Dit soort multinationals is vaak opgedeeld in groepen oftewel divisies, soms geografisch verdeeld. Dan zit er ergens een vice-president die verantwoordelijk is voor de verzorgende producten (huid en haar) met een team daar omheen. Vanuit dat team kunnen ook voorstellen worden gedaan over overnames. Dan zitten er op het hoofdkantoor ook nog eens juristen en accountants die zich met M&A bezig houden (de feitelijke afwikkeling), maar de keuzes worden voordien gemaakt aan de tafels waar de strategie wordt bepaald.

 

Daarom is het ook van belang dat Unilever heeft aangegeven dat food vanuit Europa wordt aangestuurd en care vanuit Engeland.

 

In shampoo zijn Henkel (Schwarzkopf), L'Oreal, P&G, Colgate-Palmolive, Unilever (Andrelon, Zwitsal), Kao (Guhl), Johnson & Johnson meer van belang dan Reckitt, maar dat had je dan ook al bedacht...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, TwaBla zei:

 

Dit soort multinationals is vaak opgedeeld in groepen oftewel divisies, soms geografisch verdeeld. Dan zit er ergens een vice-president die verantwoordelijk is voor de verzorgende producten (huid en haar) met een team daar omheen. Vanuit dat team kunnen ook voorstellen worden gedaan over overnames. Dan zitten er op het hoofdkantoor ook nog eens juristen en accountants die zich met M&A bezig houden (de feitelijke afwikkeling), maar de keuzes worden voordien gemaakt aan de tafels waar de strategie wordt bepaald.

 

Daarom is het ook van belang dat Unilever heeft aangegeven dat food vanuit Europa wordt aangestuurd en care vanuit Engeland.

 

In shampoo zijn Henkel (Schwarzkopf), L'Oreal, P&G, Colgate-Palmolive, Unilever (Andrelon, Zwitsal), Kao (Guhl), Johnson & Johnson meer van belang dan Reckitt, maar dat had je dan ook al bedacht...

dank !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 uur geleden, KeesJandenBraven zei:

Wie zou je aan moeten schrijven? De CEO? de Vice President - R&D Operations & Local Brands Hygiene/Home at RECKITT

De Senior Vice President Corporate Development at Reckitt Benckiser of misschien de

Executive Vice President Group Marketing Excellence & EVP Category Development Organisation Hygiene, at Reckitt • Board Member at Oxwash

Mensen met dat soort functieomschrijvingen lezen hun post of e-mail vaak niet eens zelf. Met een klein beetje geluk sturen de secretaresse of "personal assistent to the vp" het door naar de betreffende afdeling maar ik zou er geen geld op zetten. Jij wil verkopen, zoek een inkoper.

 

Aanvulling, waarschijnlijk wil je niet de flesjes shampoo verkopen maar het idee en ze door Reckit laten maken, dan kun je beter op zoek naar een productontwikkelaar.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0

 

Het is in z'n algemeenheid best een interessante vraag. Je ontwikkelt een product: hoe verkoop je dat aan een grotere partij?

 

Om te beginnen maakt het nogal uit hoe ver je ontwikkeling is. Gaat het om een idee, om een tastbaar product, om een reeds gelanceerd product, om een product met distributie en bewezen herhaalaankopen?

 

Dan moet je de synergie inschatten. Waar past dit bij? Wie heeft er een gaatje in zijn puzzel?

 

Dan moet je in contact komen. Dat lijkt de fase waarin de vraagsteller zich bevindt.
 

Tegelijk denk ik dan: als je een paar jaar met tandpasta bezig bent (om een andere zijstraat te nemen) dan ben je ook aan het netwerken voor ingrediënten, verpakkingen, groothandel, marketing... en zouden contacten natuurlijk in je netwerk moeten opdoemen.

 

In vrijwel alle scenario's is netwerken essentieel.

 

Misschien dat er iemand voorbij komt en iets van zijn/haar ervaring wil delen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zaken doen met Reckitt? Zaken doen met sowieso een grote speler terwijl jij voor hun klein bent en je heel vatbaar bent met al je marketingplannen en marketingonderzoeken. Het geven van recepturen, monsters, klantenlijsten, winstmarges, productiekosten etc. etc. Hoe groot is de kans dat de grotere speler er vriendelijk mee wegloopt en jou berooid achterlaat? Eerst heel enthousiast zijn en je maanden, of jaren aan het lijntje houden, je volledig leeg zuigen. En als dan de deal in zicht komt is het product opeens toch niet meer zo goed in de testen en strandt je deal. Volgens mij is dit zelfs met een waterdichte "confidential agreement" niet te voorkomen. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ydYfm1fp4acJ:https://www.cnbc.com/2019/03/23/how-sex-drug-promescent-sparked-a-150-million-legal-battle.html+&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

aangepast door KeesJandenBraven
taalfout
Link naar reactie
  • 0

Precies dat! 20 jaar geleden........Ik was in het bezit van een heel goede zelfreinigende muurverf. Receptuur, merknaam, 15 jaar ervaring en klantenbestand. In de Benelux liep de verkoop, veel onder private label, als een trein. Een grote Amerikaanse speler toonde interesse. Een jaar lang monsters gestuurd, de meest uiteenlopende vragen beantwoord, goede testresultaten en een echt financieel voorstel gehad. Opeens kwamen toch de twijfels bij de Amerikaan, uiteindelijk nooit meer wat van gehoord. Ik ben er ook niet meer achteraan gegaan omdat ikzelf ook een andere weg was ingeslagen. Een soortgelijk product met bijna dezelfde naam staat er nu al wel heel wat jaar bij de Amerikaan op de plank. Wat kan je hier in vredesnaam tegen doen? Geen monsters sturen? Geen openheid van cijfers geven? Dan haal je nooit een grote speler binnen. Je loopt denk ik altijd het risico dat men zegt "bedankt voor de info, succes verder". 

Link naar reactie
  • 0

Op elk moment in je leven kun je door iemand belazerd worden. Je hebt twee keuzes.

 

- Je laten leiden door die gedachte

- Je niet laten leiden door die gedachte.

 

Meer dan zo goed mogelijk afspraken maken en goede banden opbouwen kun je niet doen.

 

Mensen die je willen oplichten zullen het je nooit vooraf vertellen,

mensen die je vertrouwen willen geven en willen samenwerken zullen dat wel vooraf zeggen.

Je kunt ervoor kiezen de laatste niet te geloven omdat de eerste ook bestaan, maar dan moet gewoon nooit beginnen, kan er ook niks fout gaan.

 

Klagen dat zelfs de beste contracten niet helpen maken je ideeën dus bij voorbaat kansloos om uit te groeien.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Roel J zei:

Op elk moment in je leven kun je door iemand belazerd worden. Je hebt twee keuzes.

 

- Je laten leiden door die gedachte

- Je niet laten leiden door die gedachte.

 

Meer dan zo goed mogelijk afspraken maken en goede banden opbouwen kun je niet doen.

 

Mensen die je willen oplichten zullen het je nooit vooraf vertellen,

mensen die je vertrouwen willen geven en willen samenwerken zullen dat wel vooraf zeggen.

Je kunt ervoor kiezen de laatste niet te geloven omdat de eerste ook bestaan, maar dan moet gewoon nooit beginnen, kan er ook niks fout gaan.

 

Klagen dat zelfs de beste contracten niet helpen maken je ideeën dus bij voorbaat kansloos om uit te groeien.

Vraag blijft wel, en ook interessant voor deze topic: Hoe dek je jezelf in voor deze vorm van oplichterij. In die zaak hierboven met Reckitt kon je lezen dat Reckitt aanstuurde op een Engels confidential agreement, juist omdat men wist dat dat geen stand zou houden bij een inbreuk op de intellectueel eigendom van de heer Abraham. Als je zaken wilt doen met een grote speler dan toch maar nadat er een 1e positief contact is gelegd een Nederlandse advocaat een zo goed als waterdichte geheimhoudingsagreement laten opstellen voor Nederlands recht. 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, ronpeter.de.r zei:

Vraag blijft wel, en ook interessant voor deze topic: Hoe dek je jezelf in voor deze vorm van oplichterij. In die zaak hierboven met Reckitt kon je lezen dat Reckitt aanstuurde op een Engels confidential agreement, juist omdat men wist dat dat geen stand zou houden bij een inbreuk op de intellectueel eigendom van de heer Abraham. Als je zaken wilt doen met een grote speler dan toch maar nadat er een 1e positief contact is gelegd een Nederlandse advocaat een zo goed als waterdichte geheimhoudingsagreement laten opstellen voor Nederlands recht. 

Vraag blijft ook: Wanneer ga je een serieuze gegadigde jouw receptuur geven. Ik denk dat je monsters kunt verstrekken, informatie of grondstoffen in het land van de gegadigde verkrijgbaar zijn en eventueel richtprijzen van het eindproduct. Maar de echte receptuur zou ik pas geven na ondertekening van een overeenkomst, zonder ontsnappingsclausule. 

Link naar reactie
  • 0

 

Dit topic krijgt wel een eigenaardige wending. Nou komt de vraagsteller ineens met een case waar je uit kan afleiden dat die grote partij een gevaar kan zijn. Dat is vast waar en levert nieuwe stof tot nadenken, maar in beide voorbeelden is de kleine partij benaderd door de grote partij.

 

Dat was dus niet de vraag. :face-with-rolling-eyes:

 

Maar het dwarrelt zo best langs interessante thema's.

 

En over shampoo gaat het ook niet. :ph34r:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

 

Dit topic krijgt wel een eigenaardige wending. Nou komt de vraagsteller ineens met een case waar je uit kan afleiden dat die grote partij een gevaar kan zijn. Dat is vast waar en levert nieuwe stof tot nadenken, maar in beide voorbeelden is de kleine partij benaderd door de grote partij.

 

Dat was dus niet de vraag. :face-with-rolling-eyes:

 

Maar het dwarrelt zo best langs interessante thema's.

 

En over shampoo gaat het ook niet. :ph34r:

TwaBla..............weet je nog, eerst je huiswerk doen? Dat kan op verschillende manieren. HigherLevel is een prima website om allerlei andere geluiden te horen en om ideeen op te doen. Zo hoort ook googlen, googlen en nog eens googlen bij dat huiswerk maken en dan kom je dus wel eens rechtszaken tegen waarvan je denkt.........dat zou mij dus ook zo maar kunnen overkomen. Wapenen dus !

 

Link naar reactie
  • 0

Als je echt met een beslisser in contact wilt komen moet je bellen. Net zo lang rondbellen tot je de juiste man aan de telefoon hebt. Kan een paar maanden duren, maar dan heb je wellicht een kans.

 

En proberen de telefoniste te omzeilen, probeer via een achterdeur binnen te komen zodat je niet gelijk afgewimpeld word. Zoek op sociale media naar personen die interessant kunnen zijn en begin daar je belronde. 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-4-2022 om 17:32, Derek-Jan zei:

Als je echt met een beslisser in contact wilt komen moet je bellen. Net zo lang rondbellen tot je de juiste man aan de telefoon hebt. Kan een paar maanden duren, maar dan heb je wellicht een kans.

 

En proberen de telefoniste te omzeilen, probeer via een achterdeur binnen te komen zodat je niet gelijk afgewimpeld word. Zoek op sociale media naar personen die interessant kunnen zijn en begin daar je belronde. 

 

Bellen, mailen, via social media, cadeautjes en kaartjes sturen.

Wij wilden een heel groot medisch bedrijf als klant, daar werken duizenden mensen, hoe weet je nou wie, op welke afdeling, je moet hebben om je kennis / product / dienst aan te bieden?

Niet. Wij hebben met misschien wel 100 personen contact gezocht, totdat.... er 3 pre-beslissers bij ons op bezoek kwamen.

Ondertussen is het één van onze grootste klanten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.