Ga naar inhoud

StevenK

Raad van Advies
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door StevenK

  1. Als er door de bank een beroep wordt gedaan op de MKB borgstelling, *moet* de bank die borgstelling verhalen op de andere borgen.
  2. Fundamenteel is allereerst de keuze wel of niet een borgstelling afgeven. Daarna en zeker zo fundamenteel is de onderhandeling over de vorm waarin die borgstelling afgegeven wordt. Te vaak zie ik dat mensen aannemen dat een borgstelling gemaximeerd is of dat er een verplichte volgorde is in het uitwinnen van zekerheden waar dat niet het geval is.
  3. Dus je probeert de financieren zonder zelfs maar een actuele waarde van het onroerend goed te laten zien. Vind je het gek dat je geen voet aan de grond krijgt? Een 10 jaar oude taxatie (van voor de bankencrisis) is minder waard dan het papier waarop 'ie geprint is.
  4. Huur is te laag voor het bedrag dat je wil financieren. Als je 8 x de jaarhuur gefinancierd krijgt doe je het al knap.
  5. Voor mensen die niet goed hun budget kunnen beheren, is contant geld slecht. Ik zie in - veelal mislukte - WSNP zaken veel te vaak dat mensen doorlopend geld opnemen en daarna contant afrekenen. Het gevolg is dat beschikbare kredietlimieten (vaak zowel op bankrekening als op creditcard) volledig gebruikt worden, terwijl bij gebrek aan terug kunnen kijken in de bestedingen er niet voldoende in- en overzicht is waaraan die contanten besteed worden. Ik heb zelf gevallen meegemaakt waar geld opgenomen werd van de creditcard om daarmee het tekort op de bankrekening aan te vullen of, erger nog, de vakantie te betalen, 'want de creditcard wordt toch pas na de vakantie afgeschreven'. Ook breder vind ik het vreemd dat wij in een maatschappij waarin geld lenen bijna als een eerste levensbehoefte wordt gezien (hoeveel startende ondernemers komen hier niet voorbij met de primaire vraag 'waar kan ik mijn plannen financieren'), er dan toch zoveel weerstand is om ook op gelijke manier af te rekenen in de winkels. Een ander punt in het nadeel van contanten is dat er aan het gebruik van contanten zowel bij de koper als bij de verkoper behoorlijk wat (verborgen) kosten zijn. Denk aan renteverlies (zeker bij rood staan een hoge kostenpost) en de kosten van de risico's van verlies/diefstal/beroving.
  6. Dat is toch het 'no cure' gedeelte? Ze betalen je 10%. Waar is dan het 'gratis' aspect? Waar gaat het dan mis? Je doet het een jaar, maar je hebt nog geen omzet, ondanks je grote klantenbestand. De afspraken staan hierboven toch al? Uitprinten, krabbel eronder. Misschien nog wat dingen over wanneer je betaald krijgt, hoe je kunt controleren hoeveel omzet jouw klanten opleveren.
  7. Als je het bezit van de aandelen splitst, dan zou ik de verdere regeling in een aandeelhoudersovereenkomst onderbrengen.
  8. Als ik de deurwaarder laat executeren, spreken we nog steeds van de executiewaarde ;) Maar je hebt gelijk, dat in het land van de financieringen en taxaties er enkel nog van marktwaarde gesproken wordt.
  9. Hoeveel financiering op welke executiewaarde en welke huuropbrengst zoek je?
  10. Als je antwoord wil, geef dan antwoord op de vragen die gesteld worden. We zijn nu bezig vooral in onze glazen bol te kijken naar wat je nu eigenlijk vraagt, omdat je halve informatie geeft.
  11. Daar gaat dan iets goed fout, want als je als restwaarde 11000 invoert, moet de boekwaarde altijd minimaal 11000 zijn. Of heb je bij de aankoop die 11000 ergens anders op de balans gezet?
  12. Nee, dat mag niet. Op het moment dat je de auto verkoopt / inruilt, zul je de werkelijke waarde als verkoopopbrengst moeten boeken en derhalve een boekwinst maken.
  13. Bij die bruikleen is het vooral van belang dat je niet al vastlegt dat je van plan bent die goederen te gaan leveren.
  14. Bij echte huur blijft het jouw eigendom, bij elke constructie waarbij geen twijfel bestaat dat de klant de goederen gaat kopen, heb je vaak een probleem bij faillissement, vanwege bodem(voor)recht.
  15. Je hoeft niet doorlopend te nummeren, als je maar nummert. Problem solved.
  16. Jammer dat je geen antwoord geeft op de vragen die gesteld zijn. Goedkoper is altijd wel te vinden maar ook in de huidige tijd, waarin prijzen redelijk transparant zijn, blijft het gezegde 'goedkoop is duurkoop' nog veel te vaak van toepassing. Ik gebruik overigens twee accountants (één voor kantoor, één voor privé) die te duur zijn als je puur naar de prijs/prestatieverhouding kijkt. Maar ze bezorgen me beiden cliënten. Ben ik dan met deze accountants duur uit of juist niet?
  17. Het gaat niet over de helft ergens van maar over ieder de eigen kosten. Hoofdregel in zaken betreffende intellectueel eigendom (art 1019h Rv) is dat de verliezende partij de daadwerkelijke kosten van de winnende partij betaalt. En als dan de winnende partij een dure advocaat ingehuurd heeft die veel tijd heeft besteed, kan het hoog oplopen. Hoogste wat ik heb meegemaakt was een gespecificeerde 1019h vordering van meer dan 80k.
  18. Nee, dat mag niet. De handelsnaam en bijbehorende rechten behoren tot de faillissementsboedel.
  19. Wat is de opdracht van de accountant? welke werkzaamheden voert hij uit? Is het een accountant (en dus gebonden aan allerlei regels omtrent permanent dossier etc) of een boekhouder?
  20. Daar heeft de hele wereld mee te maken. Faillissement betekent - uitzonderingen daar gelaten - dat je niets zult ontvangen op je openstaande facturen.
  21. Lenen bij vrienden en familie is in Nederland niet zo vanzelfsprekend. Nederland is tenslotte het land waar het gebruikelijk is alles maar te financieren en aan het einde van elk salaris een stukje maand over te hebben. Gespaad wordt er niet, reserves zijn er niet. Kans is groot dat iemand's kring van vrienden en familie uit dit soort mensen bestaat en dan is 15k echt waanzinnig veel. In het sociale deel van onze praktijk zien wij dat mensen tegenwoordig sinds de verhoging van de eigen bijdrage in familiezaken (van ongeveer 140 naar ongeveer 280) afzien van een echtscheiding omdat ze die 280 euro niet hebben. Ook niet bij betaling in termijnen.
  22. Een goede kok vouwt een spuitzak van bakpapier. Ook hittebestendig

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.