Alles dat geplaatst werd door Bert.
-
Proforma invoice uit China en binnen de EU. BTW en verwerking boekhouding.
Inderdaad, meestal. Het komt ook voor dat er verschil mening is over de praktische uitleg van de wetgeving. Wij voeren regelmatig bezwaarprocedures, en af en toe een rechtszaak. Yep, en zolang de BD er geen schade van ondervindt kun je bij een controle wegkomen met het niet tot op de letter volgen van de wet. Wij merken wel dat de douane/BD zich de laatste jaren veel formeler opstelt. Dit is een andere discussie. Als je in het voorbeeld een factuur krijgt van 1210 USD zonder aparte vermelding van het BTW bedrag, dan is het factuurbedrag exclusief BTW. Dat geldt voor iedere factuur, pro-forma of niet. Bij deze factuur zou je 21% * 1210 = 254,10 moeten aangeven. Of je dit bedrag vervolgens mag aftrekken is een andere vraag. Formeel voldoet de factuur niet aan de eisen, maar (zoals al eerder geschreven), bij een correcte factuur voor een ICL of binnenlandse verlegging staat er ook geen BTW op de factuur en moet je het ook zelf uitrekenen. Dat zou je dus voor kunnen leggen aan de BD, en liefst niet via de belastingtelefoon.
-
Proforma invoice uit China en binnen de EU. BTW en verwerking boekhouding.
Even voor alle duidelijkheid, dit forum wordt gefinancierd door de overheid, de experts die hier zitten niet. Dat zijn ondernemers die hier in hun eigen tijd vragen beantwoorden. Jouw probleem is een probleem met de belastingdienst, dat zul je in de eerste plaats zelf moeten oplossen. En als het bij de belastingdienst al niet duidelijk is hoe het opgelost moet worden kun je ook niet verwachten dat dat op dit forum wel lukt.
- Btw verleggen bij AliExpress en andere Chinese webshops
- BTW, dienst in NL maar afnemer buiten EU
- Btw verleggen bij AliExpress en andere Chinese webshops
-
Buitenlandse btw bij afhalen ?
Dat is dus niet zo, het is geen kwestie van "moeten" maar van "mogen". De leverancier neemt immers een risico om zonder BTW te leveren, wat eigenlijk niet wettelijk afgedwongen kan/mag worden. De NL BD schrijft ook niet voor niets bij de vervoersverklaring: "Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen". Dat klopt, dit kan in beginsel niet via het elektronisch teruggaafverzoek, eigenlijk de enige oplossing (naast crediteren en een nieuwe factuur) is registratie in het land van de leverancier, de aankoop als fictieve ICL aangeven en de betaalde BTW terug te vragen. Een hoop gedoe.
- Alles over btw en internationaal zakendoen
- BTW afdragen buiten de EU
-
BTW afdragen buiten de EU
Inschrijven als bedrijf is wat overdreven, maar een Engels BTW-nummer is wel nodig. Je moet het BTW tarief aanhouden van het land van bestemming. Het Engelse (hoge) BTW tarief is 20%. Verder is waarde van de zending belangrijk, in het VK gelden andere regels als de waarde excl. transport/verzekering hoger is dan 135 GBP. 0% NL BTW is het tarief bij export, of jij of de klant bij invoer BTW betaalt hangt af van wat je daarover met de klant hebt afgesproken, dus in feite DAP of DDP. In de VS kennen ze trouwens niet eens BTW.
-
AGS Douane Software - Welke moet ik hebben?
Je hebt blijkbaar geen idee wat AGS software inhoudt..... maar goed. @RubenT heeft gelijk, software is duur (reken maar gerust op vijf cijfers voor de komma) en niet rendabel voor een éénmansbedrijf. Er is geen simpele oplossing waarbij je het zelf kunt doen. Maar als je echt van plan bent om software aan te schaffen, er zijn aanbieders genoeg. In Nederland zijn de belangrijkste verenigd in de "Alliantie Douane Software", https://www.alliantiedouanesoftware.nl/. Daarnaast moet je naast software ook nog met andere dingen rekening houden, zoals dat je eigenlijk 24/7 in staat moet zijn om een aangifte in te dienen en op moet komen draven als de douane een pakketje van je wil open maken voor controle.
-
Wie te benaderen bij Reckitt? [grote spelers terwijl jij voor hen klein bent]
Mensen met dat soort functieomschrijvingen lezen hun post of e-mail vaak niet eens zelf. Met een klein beetje geluk sturen de secretaresse of "personal assistent to the vp" het door naar de betreffende afdeling maar ik zou er geen geld op zetten. Jij wil verkopen, zoek een inkoper. Aanvulling, waarschijnlijk wil je niet de flesjes shampoo verkopen maar het idee en ze door Reckit laten maken, dan kun je beter op zoek naar een productontwikkelaar.
- Honing leverancier achterhalen om honing te importeren
-
DAP/DDP zendingen vanuit China met KOR
De leveringsvoorwaarde en prijs wordt afgesproken tussen de koper en de verkoper. Of daar nog een intermediair tussen zit (wat we niet eens weten) doet er toch niet toe? Ben wel benieuwd naar een concrete voorbeelden (indien mogelijk met breakdown) van een DAP en een DDP prijs anders blijft het bij aannames en koffiedik kijken. Trouwens, als om wat voor reden dan ook de DDP prijs (ex BTW) lager is dan de DAP prijs dan lijkt me de keuze niet zo moeilijk.
- DAP/DDP zendingen vanuit China met KOR
- Waar word ik belast? Ondernemen in het buitenland.
-
Waar word ik belast? Ondernemen in het buitenland.
Nee en ja. Maar als je als Bulgaars bedrijf in Nederland goederen hebt liggen krijg je wel te maken met de nodige regels voor de BTW. De webshop in Bulgarije heeft met dezelfde regels te maken als in NL (afstandsverkopen, unieregeling etcetera). Trouwens producten via een webshop verkopen en verschepen, lijkt me interessant. Binnenvaart? Via de Zwarte Zee?
-
Schilder [betalingen ontvangen via bankrekening]
Ervan uitgaande dat de "klusjes naast me vaste baan" ook uit onderhoudsschilderwerk bestaan waar duidelijk een vergoeding tegenover staat kun je m.i. niet meer spreken van een hobby. Lijkt me dat er voor een zinnig antwoord méér informatie nodig is over de aard van de klusjes, de afnemers en de betaling die er tegenover staat. Dus gewoon de criteria die de KVK en BD opleggen om te bepalen of er sprake is van ondernemerschap. Ik ben wel benieuwd naar welke regeltjes TS zich houdt om bij een contante betaling "niet in de problemen te komen met de belastingdienst"? Misschien méér sprake van shadowlands dan van wetlands?
-
Coffeeshop starten
Plaats van vestiging wordt over het algemeen bepaald op basis van andere factoren dan een vergunning afgifte. Bereikbaarheid, afstand tot de markt. Je zou bijvoorbeeld misschien van de gemeente Oost-Vlieland een vergunning kunnen krijgen maar dan zullen waarschijnlijk je plannen alsnog in (wiet)rook opgaan.
-
Gedroogd fruit herverdelen in kleinere verpakkingen, toegestaan?
Bert. reageerde op Lipong's topic in Ondernemen in Landbouw, Visserij, Life Sciences, Chemische, Milieu- en EnergietechnologieDat "waarschijnlijk" had je wel achterwege kunnen laten. Uit het handboek van de NVWA: 5.4 Verkoop via webshop/website Voor voorverpakte levensmiddelen die “op afstand” te koop worden aangeboden (b.v. via een webshop) moet de verplichte voedselinformatie beschikbaar zijn vóór het moment van aankoop. De verplichte voedselinformatie moet ook beschikbaar zijn op het materiaal ter ondersteuning van de verkoop op afstand (b.v. de website van de webshop). Alleen de houdbaarheidsdatum hoeft niet beschikbaar te zijn vóór de aankoop. Samen met alle andere verplichte vermeldingen moet de houdbaarheidsdatum wel op het etiket van een voorverpakt levensmiddel staan als deze wordt afgeleverd.
- De ondertekening van de overeekomst/opdracht
-
Artikel 23 vergunning - PostNL
Dat PostNL in de fout gegaan is door de zending in IOSS aan te geven is inmiddels wel duidelijk. De 4 maanden is geen afschuiven, dat ligt aan de de douane. PostNL is m.i. niet ingericht op B2B, zelfs op hun website is informatie over zakelijke inklaringen nauwelijks te vinden. Dat je hier niet hoort hoe je het kunt verbeteren is niet correct, @RubenTheeft je een week geleden al aangeraden om een andere dienstverlener in te schakelen. Dan ben je waarschijnlijk wel duurder uit maar dan krijg je (hopelijk, DHL is ook niet vrij van klachten....) ook waarvoor je betaalt. Of gewoon blij zijn met 4 Euro kosten, de afgedragen BTW is vestzak-broekzak.
- Artikel 23 vergunning - PostNL
-
Artikel 23 vergunning - PostNL
Ruben, de totale waarde was zo te zien onder de 150 Eur, dan heb je vrijstelling van invoerrechten. Daarbij schreeft TS dat de goederen geleverd worden vanuit het VK, als ze ook VK oorsprong hebben kan het nul-tarief uit de TCA toegepast worden (ongeacht de waarde). Wie er verantwoordelijk is voor de aangifte is wel een interessante opmerking. Tenzij PostNL een machtiging voor vertegenwoordiging heeft laten tekenen zijn ze dat in beginsel zelf.
-
Artikel 23 vergunning - PostNL
De artikel 23 vergunning gaat alleen over de BTW, niet over de kosten. Als PostNL de aangifte correct gedaan had, dus met verlegging van BTW, hadden ze in AGS een complete elektronische aangifte moeten doen. Ik ken de zakelijke tarieven van PostNL niet maar bij de gemiddelde douane-expediteur ben je daar zo een Euro of 50 voor kwijt.
- 0% BTW of niet?