BRUSSEL - België en Luxemburg dragen Fortis Nederland, inclusief ABN Amro, over aan Nederland. Dat hebben Premier Jan Peter Balkenende en minister Wouter Bos van Financiën na het kabinetsberaad meegedeeld. Dat betekent dat de Nederlandse staat volledig verantwoordelijk wordt voor ABN Amro.
Met de transactie is een bedrag van 16,8 miljard euro gemoeid. Nederland krijgt in ieder geval Fortis Bank Nederland, de verzekeringstak van Fortis en ABN Amro in handen.
Tijdelijke maatregel
Het gaat volgens het Nederlandse ministerie van Financiën om een tijdelijke maatregel. Fortis komt weer in private handen als de rust op de financiële markten is teruggekeerd.Het besluit is volgens het ministerie genomen om rekeninghouders veilig te stellen. De situatie rondom Fortis zou potentiële gevolgen hebben voor de reële economie.
De Belgische premier Yves Leterme zei tijdens een persconferentie in Brussel dat de beslissing is genomen “om op duurzame wijze de solvabiliteit van de bank- en de verzekeringspoot te verzekeren”.
Overeenkomst opengebroken
De overeenkomst over Fortis die zondag werd gesloten met België en Luxemburg is opengebroken op Nederlands initiatief. Nederland zou niet tevreden zijn geweest over het lot van de vorig jaar door Fortis overgenomen Nederlandse bank ABN Amro in het akkoord.
Bron: www.telegraaf.nl
Tenzij er informatie boven water komt waar Het Gewone Volk (waaronder moi :)) (nog) geen weet van heeft, vind ik dit persoonlijk een geniale move. Ook financieel gezien. Andere opvattingen lees ik graag.
Vraag is natuurlijk wat de naam van Fortis Bank in Nederland gaat worden. Ik wed op ABN Amro.
Iemand anders met een andere opvatting? Inzet: een fles Laurent Perrier Rosé :)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Kees de Kruiff - In Memoriam
Kees de Kruiff - In Memoriam
Tenzij er informatie boven water komt waar Het Gewone Volk (waaronder moi :)) (nog) geen weet van heeft, vind ik dit persoonlijk een geniale move. Ook financieel gezien. Andere opvattingen lees ik graag.
Vraag is natuurlijk wat de naam van Fortis Bank in Nederland gaat worden. Ik wed op ABN Amro.
Iemand anders met een andere opvatting? Inzet: een fles Laurent Perrier Rosé :)
Kees de Kruiff
In Memoriam
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17419-overheid-koopt-alle-fortis-onderdelen-in-nederland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
26 antwoorden op deze vraag