Een tijdje terug ben ik samen met een zaken partner in een Zweeds koffie avontuur gedoken. Helaas gaat het niet zo snel als we gehoopt hadden en zijn we naarstig opzoek naar feedback en ideeen over hoe we onze sales weer op gang kunnen krijgen.
De details:
De Philips Senseo en bijbehorende koffie pads zijn niet in Zweden te krijgen. Wij besloten om de machine en pads naar Zweden te importeren en in een abbonementen formule te verkopen. Met andere woorden, je abboneerd je op koffie. Je weet waarschijnlijk hoeveel koffie je drinkt en maandelijks wordt een hoeveelheid bij je thuis afgeleverd. Je kan natuurlijk je abbo instellingen naar behoefte veranderen via de website.
Momenteel hebben we 12 verkoop punten in Zweedse witgoed winkels en de verkoop loopt helaas voor geen meter. We hebben de Senseo machines op zeer opvallende displays in de winkels staan en mensen kunnen direct in de winkel hun koffie proeven alvorens ze zich abboneren. De machine krijg je bij het abbo geleverd. We hebben in-store reclame hangen en er staan zeer gelikte folders bij. Uit de feedback van de verkopers blijkt dat de koffie over het algemeen als goed ervaren wordt maar dat het abbo model angst aan jaagt.
Witgoed verkopers hebben over het algemeen geen ervaring met abbo verkoop en we doen ons best om hen "op te voeden". Dit wordt echter steeds moeilijker aangezien de verkoop niet loopt. Uiteindelijk richten de winkel medewerkers zich op de producten die goed verkopen zodat hun commissie niet onder druk komt te staan. De marge op een afwasmachine is eenmalig (direct) hoger, op ons abbo model verdienen ze een maandelijkse marge op de koffie. Deze maandelijkse marge kan op termijn vele malen hoger zijn dan de andere marges maar dat wordt als "vogels in de lucht" ervaren.
Al met al hebben we onze hoop voor de B2C markt op de korte termijn in rook op zien gaan. We verwachten dat de huidige economische situatie een rol speelt maar ik kan me niet voorstellen dat dat de enige reden is.
Ondertussen hebben we besloten om ons actief te richten op de klein zakelijke markt (bedrijven tot 15 medewerkers). De concurrenten op de zakelijke koffie markt richten zich voornamelijk op bedrijven met 15 medewerkers of meer aangezien hun machines vaak te duur zijn voor de kleinere ondernemers. De Senseo is daar vanzelfspreken een mooie oplossing voor. Onze prijzen zijn substantieel goedkoper dan de zakelijke koffie alternatieven maar natuurlijk duurder dan een gewoon bakkie prut.
Momenteel zijn we bezig met het opzetten van een reseller netwerk van bedrijven die vandaag de dag al kantoorartiekelen verkopen. Ook zijn we bezig om landelijke verkopers te werven die op commissie basis ons product nationaal verkopen. We merken echter dat het op gang krijgen van de B2B sales erg traag gaat.
Omdat we een kleine onderneming zijn is ons advertentie budget erg gelimiteerd (ongeveer 10k euro) en als we niet snel momentum ontwikkelen dan moeten we waarschijnlijk stoppen met ons avontuur. We zijn bereid geld uit te geven maar zijn huiverig om met losse flodders te schieten (aangezien we niet zo veel kogels hebben)
Met andere woorden, alle ideeen, feedback en vragen zijn erg welkom.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
zrski
zrski
Een tijdje terug ben ik samen met een zaken partner in een Zweeds koffie avontuur gedoken. Helaas gaat het niet zo snel als we gehoopt hadden en zijn we naarstig opzoek naar feedback en ideeen over hoe we onze sales weer op gang kunnen krijgen.
De details:
De Philips Senseo en bijbehorende koffie pads zijn niet in Zweden te krijgen. Wij besloten om de machine en pads naar Zweden te importeren en in een abbonementen formule te verkopen. Met andere woorden, je abboneerd je op koffie. Je weet waarschijnlijk hoeveel koffie je drinkt en maandelijks wordt een hoeveelheid bij je thuis afgeleverd. Je kan natuurlijk je abbo instellingen naar behoefte veranderen via de website.
Momenteel hebben we 12 verkoop punten in Zweedse witgoed winkels en de verkoop loopt helaas voor geen meter. We hebben de Senseo machines op zeer opvallende displays in de winkels staan en mensen kunnen direct in de winkel hun koffie proeven alvorens ze zich abboneren. De machine krijg je bij het abbo geleverd. We hebben in-store reclame hangen en er staan zeer gelikte folders bij. Uit de feedback van de verkopers blijkt dat de koffie over het algemeen als goed ervaren wordt maar dat het abbo model angst aan jaagt.
Witgoed verkopers hebben over het algemeen geen ervaring met abbo verkoop en we doen ons best om hen "op te voeden". Dit wordt echter steeds moeilijker aangezien de verkoop niet loopt. Uiteindelijk richten de winkel medewerkers zich op de producten die goed verkopen zodat hun commissie niet onder druk komt te staan. De marge op een afwasmachine is eenmalig (direct) hoger, op ons abbo model verdienen ze een maandelijkse marge op de koffie. Deze maandelijkse marge kan op termijn vele malen hoger zijn dan de andere marges maar dat wordt als "vogels in de lucht" ervaren.
Al met al hebben we onze hoop voor de B2C markt op de korte termijn in rook op zien gaan. We verwachten dat de huidige economische situatie een rol speelt maar ik kan me niet voorstellen dat dat de enige reden is.
Ondertussen hebben we besloten om ons actief te richten op de klein zakelijke markt (bedrijven tot 15 medewerkers). De concurrenten op de zakelijke koffie markt richten zich voornamelijk op bedrijven met 15 medewerkers of meer aangezien hun machines vaak te duur zijn voor de kleinere ondernemers. De Senseo is daar vanzelfspreken een mooie oplossing voor. Onze prijzen zijn substantieel goedkoper dan de zakelijke koffie alternatieven maar natuurlijk duurder dan een gewoon bakkie prut.
Momenteel zijn we bezig met het opzetten van een reseller netwerk van bedrijven die vandaag de dag al kantoorartiekelen verkopen. Ook zijn we bezig om landelijke verkopers te werven die op commissie basis ons product nationaal verkopen. We merken echter dat het op gang krijgen van de B2B sales erg traag gaat.
Omdat we een kleine onderneming zijn is ons advertentie budget erg gelimiteerd (ongeveer 10k euro) en als we niet snel momentum ontwikkelen dan moeten we waarschijnlijk stoppen met ons avontuur. We zijn bereid geld uit te geven maar zijn huiverig om met losse flodders te schieten (aangezien we niet zo veel kogels hebben)
Met andere woorden, alle ideeen, feedback en vragen zijn erg welkom.
HL-er van het eerste uur (& proud of it)
follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema
fuk spelvouten
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/19437-koffie-verkoop-moet-op-gang-komen-om-ons-bedrijf-te-redden/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
48 antwoorden op deze vraag