• 0

Snellezen: bestaat het?

Beste ondernemers,

 

Ik hoorde via via nu voor de zoveelste keer over snellezen, en ben daardoor nu toch eigenlijk wel benieuwd of het fenomeen werkelijk bestaat. Je hoort jubelverhalen van mensen die zeggen veel sneller te kunnen lezen na het volgen van zo´n bepaalde cursus, en je hoort natuurlijk de bedrijven die deze cursussen aanbieden dit bevestigen.

 

Maar wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie wel eens een cursus gevolgd met het doel een hogere leessnelheid en een beter tekstbegrip? Wat was het waard? Lees je nu sneller en begrijp je nu beter de teksten die je voor je krijgt?

 

Ik ben benieuwd!

 

Michiel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nooit geen cursus gevolgt, maar ben overtuigd dat het bestaat.

Zelf lees ik boeiende materie of een goed boek gemiddeld 100 tot 150 pagina's per 30 tot 45 minuten.

Doel is de kernwoorden eruit te halen. De rest slaat je geest op, en zo kun je uit grote verhaal lijnen een complete tekst lezen. Zoiets was het geloof ik.

 

Er hangen hier ook een aantal dingen mee samen. Ken je van vroeger (weet niet of het nog bestaat) de zg luistertoetsen nog ? Leraar leest stuk voor, je mag aantekeningen maken, en nadien worden er behoorlijk pittige vragen gesteld.

Sommigen beginnen te schrijven als gekken, en proberen hele teksten op te schrijven.

Ik zit met ogen dicht, luister, en schrijf kernwoorden op met behulp van pijltjessysteem.

 

vroeger ----} luistertoets-----} leraar-----} vragen-----} enzovoorts.

 

Ook die reclame van ?? ?? Hoeveel gedetineerden hadden een pet op (of zoiets) heeft allemaal met hetzelfde fenomeen te maken denk ik.

 

Zo trouwens best eens zo'n cursus willen doen.....

 

Down

Link naar reactie
  • 0

Snellezen is primair een kwestie van concentratie en focus op uitsluitend het lezen en niets anders. Ga het gewoon een tijdje oefenen en het gaat steeds beter. Daar heb je idd geen cursus voor nodig (al heb ik die wel een paar jaar geleden gehad).

 

Het is echter geen ontspannende manier van lezen, ik doe het iig nooit voor mijn lol en alleen als ik te weinig tijd heb om iets op een normaal tempo door te nemen ;D

 

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

@J.S.Coolen; Er zijn verschillende manieren om heel snel een stuk door te nemen. Met het scannen neem je inderdaad de belangrijkste woorden tot je (die springen als het ware in het oog als je over de pagina heen kijkt).

Je kunt ook horizontaal, verticaal of diagonaal door een pagina heen kijken als je nog iets gestructureerder door de pagina wilt kijken.

 

Snellezen houdt echter in dat je wel alle woorden op de pagina leest. Dit doe je echter in zo'n hoog tempo dat je de eerste tijd eigenlijk na elke zin stopt om je af te vragen of je er eigenlijk ook maar 1 enkele letter echt van hebt meegekregen. Als je je concentreert neem je echter veel meer op dan je in eerste instantie zou verwachten.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk wel dat bijvoorbeeld voorlezen van jongs af aan goed is voor de (lees)ontwikkeling. Over IQ durf ik geen uitlatingen te doen.... ;D

Frappant : Mijn jongste broer en ik verslinden boeken, en verder alles wat maar te lezen valt. De tweede broer leest nog geen letter, al kreeg hij er geld voor. Nooit gedaan ook, ook geen strips.

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen weken met mijn dochter (8) moeten oefenen om sneller te lezen (zij dan, niet ik)

Toelichting bij de oefening kwam erop neer dat je hersenen veel sneller kunnen, maar dat er een soort controlestap ingebouwd zit waardoor we onbewust veel dingen 2 keer lezen, teruglezen, nalezen etc.

 

Simpele oefening: volg met je vinger, op de ouderwetse methode, de tekst, en lees 'achter je vinger aan'

Als je dat steeds sneller doet leer je af om 2 of 3 keer terug te lezen en merk dat je de essentie en samenhang van de tekst nog steeds oppikt.

 

Dus dat daar een cursus voor is met nog meer van dit soort 'trucjes' begrijp ik wel

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit zo'n boek gelezen van leren snel lezen. Uiteindelijk probeerde ik het ook maar vervolgens werd ik heel snel afgeleid waardoor ik het hele verhaal weer kwijt was. . Dan denk ik weer aan iets anders.Boek was een flop Ik lees nu wel veel vooral als ik in de trein zit. Ik merk naarmate ik meer lees ..ook daadwerkelijk sneller ga lezen. Over een boek van 200 pagina's lees ik nu in 1 week dan i.p.v. 2 weken. Een boek moet natuurlijk wel leuk te lezen zijn zodat je het beter onthoudt lijkt mij...door middel van snel lezen vraag ik mezelf af als je het dan wel goed kan onthouden.

???

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen weken met mijn dochter (8) moeten oefenen om sneller te lezen (zij dan, niet ik)

Toelichting bij de oefening kwam erop neer dat je hersenen veel sneller kunnen, maar dat er een soort controlestap ingebouwd zit waardoor we onbewust veel dingen 2 keer lezen, teruglezen, nalezen etc.

 

Simpele oefening: volg met je vinger, op de ouderwetse methode, de tekst, en lees 'achter je vinger aan'

Als je dat steeds sneller doet leer je af om 2 of 3 keer terug te lezen en merk dat je de essentie en samenhang van de tekst nog steeds oppikt.

 

Dus dat daar een cursus voor is met nog meer van dit soort 'trucjes' begrijp ik wel

 

Frans

 

Dit is ook de manier die ik heb geleerd in de cursus snellezen. Ik lees zelf al heel snel en op die dag van de cursus heb ik mijn snelheid nog eens verdubbeld. Kan me de getallen niet meer herinneren.

 

De uitleg was daar ook dat je hersenen capaciteit over hebben en die capaciteit gebruiken ze om af te dwalen, ergens anders aan te denken enzovoort. Als je snel leest, dan is het de bedoeling om je volledige hersencapaciteit te gebruiken om te lezen.

 

De manier was om in een vast ritme te lezen door (evt met behulp van een metronoom) met bijvoorbeeld een marker (of pen of vinger) gelijkmatig langs de regel te bewegen. Ook de regels met wit aan het einde ga je helemaal af met je pen. En dan dus in een vlot tempo. Niet teruglezen want dan ga je uit je ritme.

 

Je onthoudt meer van de tekst en bent sneller klaar.

 

Zoals iemand hierboven ook schreef, voor je plezier gebruik je het niet, het is hard werken. Ik gebruik het eigenlijk nooit, maar ik kan me voorstellen dat ik het zou gebruiken als ik te weinig tijd heb om iets door te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Het is wat je ziet.

 

Ik lees dzee rgeel aslof het crreoct gteypt is. Ik haal heel bwesut alle ltetrs door ekaalr maar zrog evroor dat de estre en lttaase ltteer adijlt klpopen.

 

Vrijwel iedereen kan lezen wat hierboven staat.

 

Als de eerste en laatste letter van een woord op de juiste plek staan, dan vullen onze hersens het midden vaak wel in. Zo werkt snellezen ook. Je slaat woorden die irrelavant zijn over. Ik lees echter altijd in ruste en langzaam. Lezen en voelen wat er geschreven is, zorgt er weldegelijk voor dat je meer opneemt dan bij snellezen. Ik kan lyrisch zijn over een boek en mijn partner heeft het snel gelezen. Zij ziet dan mijn enthousiamsme niet.

 

Met name bij studie info werkt dit averechts.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je snelleest blijft de informatie inderdaad maar een korte periode hangen, kan soms handig zijn natuurlijk (soms wil je iets wat je leest liefst zo gauw mogelijk weer vergeten zijn ;))

Als je het in je lange termijn geheugen wilt opslaan zul je het een paar keer moeten snellezen, bijvoorbeeld een week na de eerste keer en dan een kleine maand later nog eens. Op die manier zit het (als het goed is) in je geheugen gegrift.

 

Bij normaal lezen is de noodzaak tot herhalen veel minder groot.

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf een redelijk achterlijk hoge snelheid, ter illustratie op vakantie gaan er ongeveer 10 boeken mee van gemiddeld 1000 pagina's elk. op dag 6 van de vakantie moet ik meestal weer op zoek naar nieuw materiaal. Er zijn een aantal trucjes waarmee mensen de leessnelheid kunnen verhogen:

 

* stop met voorlezen, geloof dat het nette woord subvocaliseren is, dit haalt de snelheid er uit.

* stop met teruglezen, jawel je hebt dat woord echt wel gezien ook al denk je van niet, door jezelf te dwingen door te lezen gaat je leessnelheid omhoog en dwing je jezelf om alerter te worden

* makkelijk manier om je leessnelheid omhoog te gooien (ook bij ingewikkelde teksten) is het gebruik van je wijsvinger (mocht je die niet hebben; andere vingers voldoen ook...) wijs elk woord in de tekst aan tijdens het lezen. Je ogen volgen je vinger, je vinger bepaald het tempo. Voer langzaam het tempo van je vinger op en zie dat je leessnelheid omhoog gaat.

* standaard houding blabla. - rustige omgeving - goede houding - boek in een comfortabele stand (boekhouder kan hierbij helpen)

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 0

Tips komen redelijk overeen. Probleem met lezen is de manier hoe we het leren. We leren het door hardop te lezen, waardoor we ons spraakorgaan (deel vd hersenen) gebruiken. Dit is een traag gedeelte van de hersenen (niet alleen bij mij). Maar om in stilte te lezen, is het niet nodig het trage spraakorgaan te gebruiken. Met snellezen wordt je getraind in het uitzetten van je spraakorgaan. De genoemde trucs helpen hierbij. Overigens scheelt het maximaal eene factor 10. Dus er is wel e.e.a. te winnen.

Link naar reactie
  • 0

door middel van snel lezen vraag ik mezelf af als je het dan wel goed kan onthouden.

???

 

Zoals hierboven al is aangegeven, heeft snellezen niks te maken met leertechnieken. Lezen is puur het opvangen van stof, wanneer je dit in de goede context plaatst en onthoudt wordt het pas effectief.

 

Hier nog iemand die (redelijk) snel kan lezen alleen vraag ik me af of zo iets later nog aan te leren is of dat het al van jongs af aan moet zijn aangeleerd.

Is het IQ ook belangrijk voor snellezen?

 

Op basisscholen is de enige manier om te leren lezen, via het gebruik van geluid. Dus door het voorlezen van dingen door een juf of meester. Het jammere aan basisscholen en middelbare scholen is alleen dat ze je dit dus niet aflezen.

 

Op de vraag van de TS of snellezen bestaat: Ja zeker!

 

Ogen kunnen heel snel dingen opnemen, alleen gebruiken we dit niet. Denk hierbij maar aan de reclame die Coca Cola gebruikte in bioscopen. Tijdens de film lieten ze heel snel hun logo voorbij schieten, zonder dat je het bewust zag. Hierdoor kregen de bezoekers zin in cola waardoor ze dit gingen bestellen in de pauze.

 

Snellezen doe je puur door:

 

1) Bredere fixatie: In plaats dat je 'zelfgemaakte appelmoes' leest, doe je het dankzij de basisschool als: zelf - ge - maak - te - ap - pel - moes.

 

Het grappige is alleen dat wanneer je een blaadje pakt en een woord maar in een flits laat zien, je dit al kan lezen. Wat je dus gaat doen is het woord lezen als: Zelfgemaakte - appelmoes. Of wanneer je gaat trainen zelfs als: - zelfgemaakte appelmoes-.

 

De wereldrecordhouder (ja ja die bestaat) kan 3-6 regels tegelijk lezen van links naar rechts.

 

2) Controle van je oogspieren: Zijn de oogspieren perfect? NEE! je moet ze een handje helpen. Vraag maar eens aan vrienden/partner om een cirkel in de lucht te tekenen met hun ogen. Zonder iets te gebruiken. Wat je opvalt is dat de ogen heel schokkerig zullen gaan en dit eerder als een 6hoek zal zijn dan een cirkel.

 

Wanneer jij met je vinger een cirkel in de lucht tekent en je maatje je vinger volgt, dan bewegen zijn/haar ogen wel in een cirkel.

 

De makkelijkste manier om te leren snellezen is door met je vinger onder je regels je ogen te begeleiden. Warm jezelf rustig op en ga dit steeds sneller doen. Uiteindelijk zo snel dat je het niet meer bij kan houden met het hardop (injezelf) voorlezen. Toch zal je de tekst begrijpen, waarbij je begrip van rond de 60% naar 80 a 90% zal stijgen. Je moet alleen jezelf durven loslaten dat je iets hardop moet zeggen, om het te begrijpen.

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Misschien ook interessant, dit kwam ik een aantla maanden geleden tegen in mijn mail box:

 

Wie wil er sneller kunnen lezen en dus meer lezen in minder tijd? Hebben we tijd om een cursus snellezen te volgen? Meestal niet! Hoe fijn zou het zijn om een boek in een uur uit te lezen? Of nog even snel dat ene rapport lezen voor je een meeting binnengaat? Of die (lange) mail van je baas?

 

Download Rapidreader ( http://www.rapidreader.com/ ) en leer 3 keer zo snel lezen in 15 minuten!

 

Neem ook even tijd om de bijgevoegde trainingsmodule te doorlopen. Ik ben normaal gezien geen fan van tutorials, maar deze keer was ik blij dat ik een uitzondering gemaakt heb. Je merkt het wel waarom…

 

Ik heb het zelf geprobeerd. De software plaatst steeds de woorden na elkaar op dezelfde plaats op het beeldscherm. Op die manier hoef je je ogen niet te bewegen en ben je inderdaad in staat om sneller te lezen. Dit is alleen interessant als je veel leest vanaf PC, notebook of tablet pc.

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad bestaat snellezen. De theorieen daarover zijn allemaal verschillend, maar komen derhalve ook weer op het zelfde neer. Eigenlijk staat hierboven alles al beschreven. Echte snellezers kunnen ook gewoon het gevoel van een boek lezen hoor. Het is maar hoe WIL je het boek lezen? Ga je positief aan de slag om je zelf te vermaken, of ga je zitten mokken om een studie boek door te nemen of had je altijd al een negatief gevoel over het boek?

 

Gewoon een tip van mij kant: er zijn via bol.com en alle andere boekensites genoeg boeken te verkrijgen over dit onderwerp. Vaak met een heel heldere uitleg over hoe je het je zelf kunt aanleren. Mocht je nog geen vooruitgang boeken, dan zal waarschijnlijk die hele dure cursus ook niet helpen...

 

Ps: En gewoon veel lezen helpt ook. Je wordt er vanzelf handig in ;--))

Makelaar - RMT, voor al uw vastgoed advies op Higher Level

Elke minuut dat je je drukt maakt om je verleden, gaat af van je toekomst

Link naar reactie
  • 0

Ik geef trainingen op het gebied van snellezen en mindmapping. Dit doe ik onder andere voor De Belastingdienst en de betere bedrijven in Nederland.

 

Mijn advies is om vooral compacte boeken van Tony Buzan te lezen. Sowieso is een cursus handig vor the tricks of the trade. Maar met Buzans boeken ga je goed op weg.

 

Hartelijke groet,

Bas

Slimmer werken in plaats van harder werken is ons vak

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.