• 0

UWV starten eigen zaak met behulp WW uitkering

Ook wij zijn bang dat wij door het UWV straks helemaal door de mangel worden gehaald en in de schuldsanering komen. Hier het verhaal:

 

 

In januari 2007 werden ik en mijn collega Sandra werkeloos doordat onze toenmalige werkgever failliet was gegaan.

Wij kwamen beiden in aanmerking voor een WW-uitkering met een duur van 38 maanden.

Twee weken na het faillissement kwamen wij een ex-collega tegen, die in februari 2006 een eenmanszaakje was gestart, Het liep nu niet bepaald geweldig, maar

met ons erbij zou hier verandering in kunnen komen. Voorzichtig hadden wij bij onze coordinator van het UWV geinformeerd. Deze mevrouw was razend enthousiast

en zij vertelde ons dat wij met behoud van onze WW-uitkering een half jaar lang mochten proberen het bedrijf levensvatbaar te maken. Na dat halve jaar zouden wij dan

zelfstandig gaan werken en na twee jaar zou er een verrekening plaatsvinden. Bij een goed bedrijfsresultaat zouden wij hooguit het gehele WW-bedrag terug moeten betalen.

Dit heb ik ook nog eens zwart op wit op mail. Wij hebben van het eenmanszaakje een B.V. i.o. gemaakt, notaris erbij, etc. etc. afijn alles heel officieel.

Het vreemde was dat zij vertelde dat wij op ons werkbriefje 0 UREN moesten invullen omdat wij immers een half jaar geen salaris ontvingen. (i.v.m. geen kapitaal)

Wij hadden immers 0 uren betaald werk verricht dachten wij in onze onschuld dus het zal,wel kloppen De WW uitkering was immers een voorschot die later verrekend zou worden met de netto winst van het bedrijf. Dus dan was alles weer rechtgetrokken.

 

Wij hebben dus 6 maanden geen salaris ontvangen van de B.V. en Ruud wel omdat hij geen uitkering kreeg. Overigens was er ook geen geld voor salaris omdat wij nog een bedrijfspand e.d. moesten zoeken, inrichten en een orde portefeuille moesten verwerven. Het ergste is dat ons mondeling toegelichte plan werd goedgekeurd door de UWV coordinator zonder ondernemersplan op papier en amper begeleiding en advies. Wij hebben in totaal 3 bezoekjes afgelegd in een half jaar tijd!!!! , zodat wij niets konden corrigeren. Na 6 maanden lukte het ons om onze zaak te laen lopen. Wij werden officieel een B.V. en de ww werd gestopt. Eind goed al goed zou je zeggen want wij waren in de veronderstelling dat de WW in het ergste geval weer terugbetaald diende te worden. Hier was immers een summiere berekening van de UWV coördinator per mail aan ons verzonden. Wij wachten nu met angst en beven af wat ons na deze gruwelverhalen te wachten staat. Nee, wij hebben geen gebruik gemaakt van zelfstandige aftrek of welke korting dan ook. Omdat wij pas na 6 maanden in loondienst van de B.V. kwamen, is er ook sprake van een gebroken boekjaar. Inmiddels is de B.V. inactief i.v.m. de economische crisis. Sandra en ik hebben een v.o.f. gestart omdat de huur van het pand nog loopt. Roy is niet meer werkzaam bij ons.

Ter info: wij hebben geen gebruik gemaakt van zelfstandige aftrek of wat dan ook. En van de B.V. is iedere D.G.A. voor 1/3 aansprakelijk.

 

Inmiddels zijn wij zo goed als blut en heb ik slapeloze nachten. Ik vraag mij af wat het UWV gaat ondernemen. Hoe hoog is de boete, ik weet het niet meer.

Worden we strafrechterlijk vervolgd, moeten we ons huis verkopen? etc. etc.

Achteraf bezien beter een lening kunnen nemen, maar goed het leed is al geschied. ???

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij mijn weten kijkt het UWV na twee jaar nadat je gestart bent naar de winst van de onderneming gedurende die twee jaar. Daaruit wordt bepaalt hoeveel WW je moet terugbetalen. Als jullie geen winst hebben gemaakt, valt er ook niets te betalen.

 

Let op: ik ben geen expert op dit gebied.

Link naar reactie
  • 0

Boete?

Strafrechterlijk vervolgd?

 

Wie of wat heeft er voor gezorgd dat je met dit soort gedachten rondloopt.

 

Wat ik uit je verhaal kan halen is het maximale wat het UWV kan terugvorderen die 6 maanden WW-voorschot. Maar bij nadere bestudering van de feiten en de behaalde resultaten zou dit weleens aanmerkelijk lager uit kunnen vallen. Mogelijk zelfs nihil.

 

Hoe loopt het bedrijf op dit moment?

 

Succes,

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het UWV een brief ontvangen met de vraag of ik o.a. mijn aangifteformulier van de belasting en belastingaanslag de B.V. wil overhandigen. Omdat er sprake is van een gebroken boekjaar, kan dat pas aan het eind van dit jaar. Wij hebben het wel ingediend maar een brief van de belasting ontvangen dat dit nog niet mag. . Hier doet het UWV ook moeilijk over, want regels zijn regels.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een veelvoorkomende situatie.

 

Het UWV zit op dit moment in de fase dat ze bij jou inlichtingen gaan inwinnen om jouw inkomsten te kunnen bepalen. Deze "cyclus" begint met een brief waarin ze dit vragen. Vervolgens kun jij hierop reageren. Wanneer jij bepaalde inlichtingen nog niet kunt verschaffen (jaarstukken niet klaar of er zit een fout in of een andere reden), dan geef je dit aan in jouw antwoordbrief richting UWV. Wat dan meestal gebeurt is dat er na verloop van tijd iemand vanuit het UWV gaat bellen. Deze vraagt dan naar de stand van zaken en hierop kun jij dus weer jouw verhaal doen dat de (juiste !) informatie nog niet voorhanden is. Eventueel worden er dan afspraken gemaakt over het moment waarop de informatie verstrekt kan worden.

 

Belangrijk in deze fase is dat je onthoudt dat dingen zijn zoals ze zijn. Hiermee bedoel ik dat niemand het jou kwalijk neemt of kan nemen wanneer jij nog niet over bepaalde informatie beschikt. Bewaar dus vooral je kalmte en blijf geduldig maar ook consequent je situatie uitleggen aan het UWV.

 

Succes,

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees vraag ik mij af of het nog wel zo verstandig om uit een WW situatie voor je zelf te beginnen?

 

Ik loop namelijk ook rond met dit plan.

 

 

Makelaar - RMT, voor al uw vastgoed advies op Higher Level

Elke minuut dat je je drukt maakt om je verleden, gaat af van je toekomst

Link naar reactie
  • 1

Als ik dit zo lees vraag ik mij af of het nog wel zo verstandig om uit een WW situatie voor je zelf te beginnen?

Onlangs is er een documentaire op televisie geweest over dit onderwerp (vast nog terug te zien via Uitzending gemist). Het is jammer hoe de FNV hier mee omgaat. Er wordt nogal ongenuanceerd geschoten. Gevolg is dat er bij veel mensen onrust ontstaat terwijl dat bij de meeste gevallen nergens voor nodig is.

 

Wat is de aanleiding geweest?

 

Enkele jaren geleden kwam iemand op het lumineuze idee om de "urenbriefjes-bestanden" van het UWV en de "zelfstandigenaftrek-claim-bestanden" van de belastingdienst eens langs elkaar in een excel-sheet te zetten.

 

Wat bleek?

 

Er was een groep WW-uitkeringsgerechtigden die bij het UWV "enkele uurtjes per week schreven" (5,10, 15) terwijl ze bij de belastingdienst doodleuk hun zelfstandigenaftrek claimden (dus 1225 uur per jaar zakelijk actief, circa 23 uur per week). Bij de gevallen waarin de verschillen groot waren zijn ze navraag gaan doen.

 

Wat gebeurt er dan?

 

Dat kun je op je vingers natellen. Ongetwijfeld zijn er hordes HL-leden die hun urenadministratie ook niet/slecht op orde hebben. Begin dan maar eens over 2 jaar geleden een verhaal in elkaar te draaien ... lastig, lastig.

 

Wie is daarvoor verantwoordelijk?

 

Dit klinkt misschien vervelend maar als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor je handelingen. Natuurlijk zullen er vanuit het UWV in de voorlichting her en der best fouten gemaakt zijn maar uiteindelijk is het de ondernemer zelf die zijn werkbriefjes invuld en zijn IB aangifte doet. Ik heb behoorlijk wat UWV voorlichtingen meegemaakt over het destijds consequent terugkerende onderwerp: "ja, maar als ik een verkoopgesprek heb met een klant heb ik nog niks verdiend" waarop het antwoord van de UWV-er altijd was "toch moet je die uren schrijven".

 

Individueel zal er best een geval zijn die nu ten onrechte geconfronteerd wordt met iets waarvan hij niet goed op de hoogte was. De rest heeft boter op zijn hoofd. (Terwijl ik de eerste ben om de belangen van mijn client richting het UWV te verdedigen.) Er is dus wat mij betreft een groot verschil tussen je recht krijgen en goed gebruik maken van regelingen en aan de andere kant simpelweg de kluit belazeren en uitkeringsfraude plegen.

 

Hoe dan wel?

 

Maak afspraken met het UWV. Omschrijf je activiteiten en bijvoorbeeld je weekrooster, speel open kaart en leg dit alles schriftelijk vast met brieven aan je werkcoach.

 

Natuurlijk kun je je in dit proces ook bij laten staan door startersadviesbureau's, vraag ernaar bij het UWV of zoek er zelf een op.

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo , aangezien er momenteel zoveel heisa is over UWV en een eigenzaak beginnen ik me toch zorgen te maken over mijn situatie.Ik hoop dat iemand mij een zinnig antwoord kan geven.

 

In 2007 ben ik officieel ingeschreven als eenmanszaak. Aangezien het een zaak aan huis betreft heb ik behoorlijk moeten verbouwen en investeren voordat ik werkelijk aan de slag kon.De verbouwing is nu pas afgerond Mijn eerste inkomens op de zaak vonden plaats in 2008 door werk wat ik buiten huis kon aannemen.. Daarnaast werkte ik vanaf 2005 fulltime (40 uur/week)bij een bedrijf waar ik om economische redenen ontslagen werd.Mijn ontslag ging in op 1 December 2008 en vanaf die datum ontvang ik dus over dat ontslag WW.In een gesprek met mijn werkcoach heb ik mijn zaak vermeld maar die zei dat het niet nodig was omdat op te geven of te vermelden aangezien de zaak nog niet klaar was en er amper inkomen uit kwam.

 

Bij de aangifte over 2008 heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van de zelfstandiggen aftrek.

Voor 2009 verwacht ik een mager jaar op de zaak.

 

Kan de UWV dit als fraude zien ? Kan dit gevolgen hebben voor mijn uitkering , terug betaling enz.Ik ben nog altijd beschikbaar voor de arbeidsmark voor 40 uur per week.

Mocht ik dit item verkeerd hebben geplaatst ,mijn excuses hiervoor.

 

Groet,

 

Moreno

Link naar reactie
  • 0

Even een korte reactie op Moreno's case:

 

als ik het zo lees dus in 2008 nog 11 maanden in dienst bij werkgever en 1 maand WW? Wanneer je dan zelfstandigenaftrek claimt en in die WW-maand geen uren opgeeft bij het UWV geef je dus aan dat je je uren in die eerste 11 maanden gedraaid hebt. Dat kan natuurlijk, alleen bij navraag van de belastingdienst zul je dat aan moeten tonen. (hoe heeft zich dat gecombineerd met je job?) Vanuit het UWV verwacht ik daar geen probleem.

 

In 2009 wordt dat lastiger. Weinig uren maken, weinig uren schrijven op je werkbriefje maar toch zelfstandigenaftrek claimen? Dat is niet reeel.

 

Wat is je bedrijfsactiviteit?

 

Groeten,

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitleg Ard.

Ik zit in de muziekwereld en ben een studio begonnen. Daarnaast doe ik optreden in een band.

De meeste werkzaamheden vinden dus in het weekend of in de avonduren plaats. Zo ook in de studio.

Meeste mensen werken overdag en komen dan in de avonduren voor opnames.

 

In 2008 en twee jaar ervoor ben ik vooral bezig geweest met bouwen (huis onderkelderd voor studio).

Aan gezien ik veel alleen heb gedaan kom ik dus gemakkelijk aan mijn uren criteria.

Nu in 2009 is de bouw afgerond en zullen mijn uren dus een stuk minder zijn.

 

Wil dit jaar beginnen met reclame ,promotie etc.

 

Wat ik niet helemaal begrijp is dat ik naast mijn 40 uur Job de zaak heb opgestard en dus ook c.a. 20 uur per week in de muziek zat. Nu krijg ik ww over die 40 uur en zou ik die 20 uur moeten opgeven. Dat voelt een beetje krom.

Dan kan ik beter een jaar geen activiteiten verichten in de zaak en in 2009 geen zelfstandigen aftrek claimen.

In 2009 heb ik zowiezo nog geen opdracht gehad en had het na het verbouwen wel even gezien.

Wou wel halverwege 2009 starten met promotie ,website etc

 

Mijn werkcoach gaf aan dat ik die uren NIET hoefde op te geven . Echter dit is mondeling gezegd dus kan ik weinig mee.

 

Ik wil echter geen ellende en wil het goed regelen. Ben echter bang dat als ik bij UWV aanklop dat ze onderzoek gaan doen en toestanden uit hun verband gaan trekken en dat ik dan alsnog ellende heb.

 

Dus weet even niet goed wat hiermee te doen

Link naar reactie
  • 0

Moreno, jouw situatie is ongeveer gelijk aan die van mij dus ik kan hier wel antwoord op geven.

Ik werkte 26 uur per week bij een werkgever en 34 uur per week voor mijn eigen zaak.

Helaas besloot mijn werkgever te stoppen met zijn bedrijf en werd er voor het personeel ontslag aangevraagd. Voor mij dus ook. Uiteraard had ik recht op WW.

Ook ik had natuurlijk de vraag gesteld hoe ik dat nou moest opgeven en ik was ook bang dat die uren van mijn WW afgetrokken zouden worden.

Gelukkig was dat niet zo, ik moet er wel bijzeggen dat ik altijd op vaste tijden voor mijn zaak werkte.

De uren die je voor je zaak werkt moet je wel opgeven, alle uren die je werkt moet je opgeven.

Zolang ik niet meer dan 34 uur per week werkte kreeg ik gewoon voor die 26 uur ww uitkering.

Werkte ik wel meer uren, dan pas wordt dat van je ww afgetrokken.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van wat ik hier eerder heb meegekregen is het ook belangrijk om reeds bij de ww-aanvraag zowel de uren in loondienst (die dus verdwijnen) als de uren in de onderneming al op te geven. Anders kan het UWV niet controleren of je inderdaad niet méér in de onderneming bent gaan werken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Mijn leeftijd is 61 jaar, zit sinds 2 maanden in de WW. Mijn recht op de WW bedraagt 38 maanden.

Ik wil voor mezelf beginnen met een videoproductiebedrijf. Het is de bedoeling dat vanuit mijn stamrecht BV deze activiteiten gedaan zal worden.

Nu is het zo dat de werkzaamheden voor het videoproductiebedrijf (videobewerking) uitsluitend in de weekenden en in de avonduren plaatsvinden. Er zal een samenwerking zijn met een freelancer die voor de acquisitie en het camerawerk zal zorgen. De administratie zal door een administratiekantoor verzorgd worden.

 

Nu is het zo dat ik voor 40 uur per week beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt. De regelgeving over het zich beschikbaar stellen is onduidelijk. Althans, ik kan in de wet noch in de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep duidelijkheid vinden. Waar vallen deze 40 uren in? Is het van maandag t/m vrijdag van 8 tot 5? Of is het 7x24 uur? Ik kan hierover nergens iets vinden. Indien deze 40 uren in de normale kantooruren vallen kan ik gewoon beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt.

 

Indien de UVW werkcoach niet akkoord gaat met de 26 weken proefperiode om het bedrijf op te starten, kan ik dan buiten het UWV om toch dit doen? Immers ik blijf beschikbaar voor de arbeidsmarkt (kantooruren) en de inkomsten/winst wordt verrekend met de WW-uitkering?

Indien na de 26 weken proefperiode blijkt dat er te weinig inkomsten zijn uit de bedrijfsactiviteiten en ik gewoon weer terug ga naar de WW, kan ik dan buiten de UWV om doorgaan met de videoproductie in de avonduren en weekenden? Immers ik blijf gewoon 40 uur beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Raphael,

 

Uit recente eigen ervaring: Het UWV heeft één belangrijke hoofdregel. Als je ingeschreven staat bij de kamer van koophandel dan ben je voor het UWV ondernemer en heb je geen recht op WW. Uitzondering daarop zijn stamrecht bv's MAAR!! alleen als deze functioneert als zuivere stamrecht bv en er dus geen andere ondernemersactiviteiten plaatsvinden, aangezien jij een videoproductiebedrijf wil beginnen in je stamrecht bv is het dus geen stamrecht bv meer.

 

Het uwv kent 2 regelingen voor uitkeringsgerechtigen

- De basisregeling, dat is de regel waar zoveel ophef over is geweest in de pers en waarbij je je uren moet opgeven aan het uwv. (die wil jij niet gebruiken geef je aan)

 

De andere regeling is de startersregeling, hierbij word je uitkering voor 26 weken lang omgezet in een (renteloze) lening. Na 1 tot 1,5 word op basis van jou definitieve aangifte inkomstenbelasting hoeveel inkomen je hebt gegenereerd in de 26 weeks periode en hoeveel van de lening je moet terug betalen. Dit is dus een erg mooie regeling die je als starter de nodige financiele ruimte geeft. Niet vergeten om het geld dat je moet gaan terug betalen te reserveren. De regels zijn bekend dus je kunt zelf tussentijds (laten) uitrekenen hoeveel je hebt verdiend en hoeveel je dus moet gaan terug betalen.

 

Aan het eind van de startersperiode moet je een definitieve keuze maken.

- Doorgaan als ondernemer voor eigen rekening en risico

- Stoppen met je bedrijf, alle activiteiten staken, en in principe uitschrijven bij de KvK.

 

Alleen als volledig stopt met je bedrijf kun je weer recht krijgen op een WW uitkering. Daarin is geen tussenvorm met een beetje toch doorgaan.

 

Met betrekking voor de uren die je beschikbaar moet zijn heb ik iets duidelijkheid. Toen je je ww hebt aangevraagd heb je ook op moeten geven op welke uren en dagen je doorgaans werkzaam was. Dit is een indicatie van wanneer je beschikbaar moet zijn en welke banen.

Als je in de WW zit moet je wel alle uren die je werkt opgeven ongeacht wanneer je ze werkt. en vervolgens kun je een vrijstelling aanvragen voor de uren die je werkt maar die krijg je niet zomaar, ik dacht dat het eigenlijk alleen kan als je al een bedrijf had voordat je in de ww kwam.

Uiteindelijk is de ww een verzekering voor geleden schade (lees inkomensverlies) als deze schade niet optreed (lees: je hebt vervangend inkomen) dan heb je geen recht meer op (een deel van) de schadevergoeding (uitkering).

Je kunt dus niet bijverdienen naast een uitkering en toch je volledige uitkering behouden. Maar door de startperiode krijg je in eerste instantie gewoon je volle uitkering en word over 1 a 1,5 jaar bekeken of en hoeveel je moet terugbetalen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

 

Maar als ik vanuit het stamrecht BV opereer, heb ik dan, als ik na 26 weken de bedrijfsactiviteiten staak, een probleem?

Ik kan immers de stamrecht BV niet uitschrijven. Ik kan hooguit de doelstelling van de BV terugbrengen tot uitsluitend een stamrecht BV.

 

Wat betreft de bij mijn vorige werkgever gewerkte dagen en uren, deze vielen wel in de kantooruren.

 

Het is niet mijn bedoeling om na die 26 weken, mocht het geen succes worden, ‘bij te verdienen’. Wat ik ‘bijverdien’ mag volledig gekort worden op mijn WW uitkering. Maar zo werkt het dus niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik vanuit het stamrecht BV opereer, heb ik dan, als ik na 26 weken de bedrijfsactiviteiten staak, een probleem?

Ik kan immers de stamrecht BV niet uitschrijven. Ik kan hooguit de doelstelling van de BV terugbrengen tot uitsluitend een stamrecht BV.

Nee dat klopt een stamrecht bv kun je niet uitschrijven, je zult dus met het UWV dan moeten afspreken. Wanneer er sprake is van beëindiging van je bedrijf, dit is heel belangrijk want de gemiddelde werkcoach wil nog wel eens digitaal denken (het is o of 1) Ik denk dat die afspraken zullen liggen in aanpassen van de kvk inschrijving wat betreft de branch of een bevestiging van de btw inspectie dat je geen btw ondernemer meer bent. Tot slot zal mogelijk je administratie moeten dienen als bewijs dat je gestopt bent, eerlijk gezegd weet ik het niet precies maar wel dat je het in deze hoek moet zoeken en dat je die afspraken vooraf schriftelijk vastlegt met het UWV als je je stamrecht bv gaat gebruiken.

 

Wat betreft de bij mijn vorige werkgever gewerkte dagen en uren, deze vielen wel in de kantooruren.

 

Het is niet mijn bedoeling om na die 26 weken, mocht het geen succes worden, ‘bij te verdienen’. Wat ik ‘bijverdien’ mag volledig gekort worden op mijn WW uitkering. Maar zo werkt het dus niet.

In principe werkt het niet zo voor zover ik weet, maar ik zou daarover toch eens een boom opzetten met je werkcoach of zijn/haar baas om te kijken of dit niet "passend werk" voor jou zou kunnen zijn, gezien je leeftijd/kansen op de arbeidsmarkt.

Als jij in staat bent een deel van je inkomen zelf te verdienen is dat altijd beter als 38 maanden lang "full time" ww-er te zijn omdat de regeltjes iets niet toelaten en een baan vinden lastig zal zijn. Maar ja ook hier ligt het risico van digitaal denken op de loer.. anderzijds, niet geschoten is altijd mis..

 

 

Er zijn misschien wel andere mogelijkheden om met behoud van uitkering vooral als investeerder te gaan optreden en niet als ondernemer. Ik weet niet waarom je je bedrijf begint, is het echt ambitie om je eigen bedrijf te hebben of meer de drang om geen uitkeringstrekker te willen zijn en het dan maar zelf te doen.

Ik kan me zo voorstellen dat je je met je kennis, ervaring en kapitaal ook anderen op weg kan helpen. Misschien kun je iets meer vertellen wat je wilt gaan doen en waarom je het gaat doen, dan zijn er misschien ook andere mogelijkheden om te ondernemen zonder je ww in gevaar te brengen.

Als dat eenmaal vorm begint te krijgen kun je altijd zeggen ik ga 20 uur ondernemen en voor die 20 uur ben ik niet meer beschikbaar voor werk en dus ook geen ww meer voor die uren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Raphael,

 

Allereerst zal ik je plannen gaan bespreken met je werkcoach van het UWV. Hij of zij zal dit dan gaan overleggen met afdeling Zelfstandigen waar je een intakegesprek zal hebben. Ze gaan dan toetsen in hoeverre de plannen die je hebt haalbaar is en wat jouw mogelijke ondernemersskills zijn. Vervolgens krijg je een oriëntatiejaar waarin je mag gaan oriënteren, uitzoeken van bedrijfsmogelijkheden, ondernemersplan opstellen etc. Je krijgt hierin begeleiding van een extern bedrijf die een coach levert die ingehuurd word door het UWV.

 

Vervolgens krijg je dus een jaar de tijd -met behoud van uitkering- om het een en ander te onderzoeken. Tevens kun je de mogelijkheid krijgen om vrij te zijn van je sollicitatieplicht op het moment dat je dit traject in gaat.

 

Na dit jaar is het mogelijk om nog 2 jaar gebruik te maken van de BBZ.

 

Hoe het precies in jouw regio geregeld is; zul je even aan je werkcoach moeten vragen.

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik vanuit het stamrecht BV opereer, heb ik dan, als ik na 26 weken de bedrijfsactiviteiten staak, een probleem?

Ik kan immers de stamrecht BV niet uitschrijven. Ik kan hooguit de doelstelling van de BV terugbrengen tot uitsluitend een stamrecht BV.

 

Dag Raphael,

 

Dat is geen probleem. Immers, was de BV niet actief geweest dan had je die ook gewoon kunnen aanhouden. Bij mijn weten is het voldoende om bij de KvK inderdaad aan te geven dat de BV enkel nog het beheer doet van het stamrecht. Uiteraard zoals Roel tipte, alles in goed overleg met het UWV. Laat hen toezeggingen ook bevestigen aan je!!

 

Succes met ondernemen

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel, Romano en Joost,

 

Allen bedankt voor jullie goede adviezen.

 

Ik zal eens een aanvraag doen om voor mezelf te beginnen. Ik wil wel een poging wagen om het 26 weken te proberen. Reden dat ik voor mezelf wil beginnen is dat het me leuk lijkt om een eigen bedrijf te hebben en ik na mijn 65ste jaar wil doorwerken, maar dan wel met activiteiten die ik leuk vind. Bij een baas is dit, hoofdzakelijk door mijn leeftijd veel moeilijker. Bovendien kan ik slecht tegen de onrechtvaardigheid van niet-integere managers, wiens woorden met de wind meedraaien. Daar heb ik mijn bekomst wel van gehad.

 

Mocht ik van de werkcoach geen toestemming krijgen om voor mezelf te beginnen, dan start ik wel na mijn 65ste jaar een bedrijf. Intussen heb ik dan de tijd en gelegenheid om een netwerk op te bouwen.

 

Wat mijn rol als investeerder betreft, daar ben ik al volop mee bezig, maar dan op de beurs. Anderen helpen met een investering vind ik meer risicovol dan beursbeleggingen. Om met de woorden van Warren Buffett te spreken: dit ligt buiten mijn Circle of Compentence.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel, Romano en Joost,

 

Inmiddels heb ik een gesprek met de werkcoach van het UWV gehad.

 

Het komt er op neer dat zij drie keiharde voorwaarden stelt:

1.   Dat ik een vliegende start maak. Dit wil zeggen dat ik reeds bij de aanvang van de probeerperiode van 26 weken met een portefeuille vol opdrachtgevers aan de slag kan.

2.   Dat, mocht de verdiensten na de periode van 26 weken onvoldoende zijn, ik niet terug ga de WW in.

3.   Dat ik meteen bij de start sociale verzekeringen ga afsluiten.

Deze eisen houden eigenlijk in dat ik geen gebruik mag maken van de startersregeling (26 weken probeerperiode), maar alleen van de basisregeling, die zeer ongunstig is.

 

Mijn tegenwerping dat die periode toch bedoeld is om aquisitie te plegen vond geen gehoor. Een vreemde uitleg van de regeling. Een uitleg die ik niet kan volgen en niet kan terugvinden op de website van de UWV.

Het lijkt erop dat de werkcoach liever wil dat ik in de WW blijf dan dat ik een poging waag om voor mezelf te beginnen. Het zij zo. Ik zing de WW-tijd en de IOW-periode wel uit en begin daarna wel een bedrijf. Intussen kan ik mooi een netwerk voor deze activiteiten opbouwen.

 

Groet,

Raphael

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.