Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ard-Sc
Ik start dit topic zodat we hele eenvoudige bespaartips met elkaar kunnen delen. Zeker in barre ondernemerstijden is iedere 100 euro die je op een eenvoudige manier kunt besparen van harte welkom.
Rondom de jaarwisseling krijgen sommige zaken opeens aandacht waar je de rest van het jaar simpelweg niet aan toekomt. Simpel voorbeeld: de jaarafrekening van gas en electriciteit.
Inderdaad ik ben het helemaal met je eens, die leg je normaal gesproken zo snel mogelijk ter zijde want dat ding is voor de gemiddelde Nederlander niet te begrijpen. Doordat ik echter gefascineerd raakte door een voor mij onverklaarbaar verschil ben ik er toch eventjes ingedoken dit jaar. En wat blijkt? Er is er vanaf 2009 een nieuwe manier geïntroduceerd om de zogenoemde transportkosten van je electrciteit te factureren.
Ik zal je de details van mijn analyse besparen maar waar het op neer komt is het volgende. Je electriciteitsrekening bestaat uit enkele vaste bedragen en enkele variabele bedragen die afhankelijk zijn van je gebruik. Door het nieuwe systeem van factureren is het opeens erg belangrijk wat de capaciteit van je electriciteitsaansluiting is. Het draait hier om de ampères. (Simpel gezegd: hoe zwaar zijn je hoofdzekeringen).
Zakelijk heb ik 3 x 35 ampère. Dit kost mij aan vaste bedragen per jaar € 641,00 ex. btw.
Terwijl ik aan 3 x 25 ampère meer dan voldoende zou hebben. Dan zouden mijn vaste kosten slechts € 153,00 ex. btw per jaar zijn.
Een kostenbesparing van € 488,00 per jaar dus.
Om deze capaciteitsverlaging te realiseren vraagt mijn netbeheerder (Stedin, een Eneco-dochter) een bijdrage van € 50,00.
Met een investering van 50 euro ieder jaar bijna 500 euro verdienen ... mmm, dat is een mooi rendement. Veel werk? Nee hoor, ze hebben een makkelijk formulier wat je op hun website in kunt vullen. Dat heb ik dus net gedaan.
Ik ben nu ook even aan het kijken naar de bespaarmogelijkheden bij de capaciteit van de gasaansluiting. Wordt vervolgd dus ...
Succes met besparen!
Ard
Uw online yoga magazijn ...
Poweryoga: Meer dan een goed voornemen
Inspiratie