Ga naar inhoud

Groupon gebruikt linkspam eigen medewerkers als marketingstrategie

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Edit 13:57 Even lezen aub

Naar aanleiding van de ophef die is ontstaan wordt via mijn bedrijf contact gezocht door meerdere media.

Indien je contact wilt, prima, maar stuur dan svp een mailtje naar mijn gmail.com adres

voornaam.achternaam [at] gmail.com

Dan kunnen mijn collega's gewoon klanten adviseren en orders afhandelen ;)

Verder is onderstaand artikel niet specifiek mijn artikel, maar het resultaat van diverse moderatoren en fora die hierin hebben gezocht en informatie gedeeld.

Het begon met een medewerkster van Groupon die op Higherlevel een aantal keren verwees naar een Groupon deal.

Dit patroon werd opgemerkt door één van onze zeer wakkere leden, wat toch gevolg had dat er een routineonderzoekje plaatsvond door een aantal moderatoren van Higherlevel.

Al snel bleek 'ondernemen is een keuze' inderdaad afkomstig van Groupon.

Al snel bleek ook dat wij niet de eerste waren, maar dat medewerkers van Groupon op georganiseerde en gestructureerde wijze Nederlandse en buitenlandse fora vervuilen met links naar eigen Groupon acties, acterend vanaf een geanonimiseerd account.

de Groupon werkwijze voor linkspam

Op basis van tientallen onderzochte berichten kunnen we een Groupon werkwijze beschrijven:

[*]Maak een op een relevant forum een account aan

[*]Kies als forumnaam een semi-anonieme naam, bestaande uit een voornaam, evt. gevolgd door je geboortejaar of een naam die een knipoog naar het forum is.

[*]Wees vooral een persoon online. Stel jezelf voor in het voorsteltopic, reageer eens met onliners en plaats af en toe een bericht met een relevante link naar een Groupon-deal

[*]Initieer zelf een topic over online kopen en reageer vervolgens enige tijd later op jezelf met een groupon-deal als link in je bericht

[*]Vermijd het vermoeden van spam bij forumbeheerders door ook te linken naar andere deal-websites zoals sweetdeal.nl , maar maak een bewuste typefout in de link[/url] (niet in de anchortekst) zodat de link geen enkel effect heeft

[*]Maak vooral niet gebruik van je corporate Groupon-mailadres maar maak een setje hotmail-accounts aan die je hiervoor inzet

[*]Werk niet vanuit je Groupon kantoorpc, waardoor je IP-adres te tracken is, maar doe het vanuit huis, of ga via een of ander IP-adres in Luxemburg (Dat google analytics alsnog Groupon als bezoeker weergeeft weet men niet, maar maakt de zoektocht voor moderatoren wat makkelijker)

[*]Als berichten onbeperkt te bewerken zijn dan plaats je een link naar een tijdelijke Grouponactie. Na een maand verander je je bericht en zet je er een link naar een nieuwe actie in.

en de uitsmijter

[*]Je meldt je aan op een forum voor mensen met een ernstige ziekte, vertelt dat je waarschijnlijk ook aan die ernstige ziekte lijdt en dat je ter ontspanning gebruik maakt van een Groupon-deal.

Onderstaande quote komt van MSweb - Een forum voor mensen met Multiple Sclerose

Hallo mensjes,

Mijn naam is Gokhe en ik woon in Rotterdam. Sinds kort heb ik mij laten vertellen dat ik MS heb en ben eigenlijk wel blij dat er eindelijk wat gevonden is. De onzekere periode en worstelingen met mijn gezondheid maakte mij gek.

Ik heb mijzelf net ingeschreven op deze forum en ik zie hoe positief mensen kunnen omgaan met MS. Dit geeft mij toch wat motivatie om door te gaan met mijn leven aangezien ik echt in een dip zit.

Lichamelijk ben ik er echt slecht aan toe en heb nauwelijk kracht of zin om te typen op een computer.

Gelukkig wordt er goed voor mij gezorgd en ik ben klaar om te vechten. Sinds kort heb ik in Amsterdam een hele goede personal trainer gevonden die samen met mij oefeningen doet zodat ik toch nog enigzins soepel blijf. Zwaar is het wel maar ik blijf gewoon volhouden!

Een - sterk verkort - overzicht van linkspam door anonieme Groupon-accounts

[*] Groupon Account Jenda spamt op Onemorething

[*] Groupon Account Maartje86 spamt op Hardtraxx

[*] Groupon Account Maartje86 spamt op Androidworld

[*] Groupon Account Happygirl spamt op joinme2 en past 3 weken later de link aan naar een nieuwe deal

[*] Groupon Account Jenda spamt op Weerwoord

[*] Groupon Account Maartje86 spamt op maxazine

[*]Groupon Account MariaMaria opScholieren.com

[*]Groupon Account LadyJen op Webwinkelforum

[*] Groupon Account Juandres op Aquaforum

[*] Groupon Account Hobgoblin op Moviemeter Moviemeter

[*] Groupon Account Madame Muffin op De Leukste taarten.nl

[*] Groupon Account Mangowhite86 op Hababam

[*] Groupon Account Aynur op forum.gamer

[*] Groupon Account Pauwtje op Boekmeter

[*] Groupon Account Pauwtje op vol.nl

[*] Groupon Account Gokkie op Multiple Scleroseweb

[*] Groupon Account Jennif op Dutchalf

[*] Groupon Account Banana op Onsforum

[*] Groupon Account Karami op Chaima.nl

Het buitenland hebben we verder niet onderzocht, maar we kwamen wel een forum in Polen tegen en Chicksez (de link naar Groupon is vanwege de kleur van de letters niet zichtbaar. Even mouseover over tekst doen) in Engeland toen we de IP-adressen een beetje googleden

Gestructureerde linkspam door Groupon

Hiervoor stelden we dat de linkspam gestructureerd plaatsvond.

Onderbouwing hiervoor vinden we op het eerder genoemde multiple scleroseweb forum.

Twee inmiddels Vier berichten met een link naar een lopende Grouponactie zijn meer dan een maand later aangepast. Er is een nieuwe link naar een nieuwe lopende Groupon-deal geplaatst welke in de plaats van de oude is gekomen.

georganiseerde linkspam door Groupon

Gestructureerde linkspam op tientallen fora kan nog steeds een eenmansactie zijn.

Dat is het niet. Er zijn tenminste twee maar waarschijnlijk meer groupon-medewerkers die zich hiermee bezighouden.

Groupon werft actief studenten communicatiewetenschappen in Nederland in Belgie met als doel (uit de taakomschrijving)

Groupon-deals promoten en zorgen voor meer online visibiliteit via sociale netwerken.

Als gevolg hiervan heeft Groupon nu tenminste 4 studentes van de Hogeschool van Amsterdam richting communicatie of persuasive communication in dienst die zich met bovenstaande werkzaamheden bezighouden.

Verder hebben ze social-mediamanagers in dienst, Forumbeheerders en Damage Controllers.

Het is een netwerk van mensen die online samenwerken om Groupon noodzakelijk Buzz te bezorgen.

Fake Reviews

De stap naar fake reviews is natuurlijk klein. Als je het één doet, is het ook verleidelijk de publieke opinie te beïnvloeden door positief over Groupon te zijn als er negatieve aandacht is.

We wachten nog even op de reactie van o.a. Tros Radar, maar hebben het sterke vermoeden dat in dit topic weer 3 Groupon-medewerkers de boel proberen te beïnvloeden (Mboek , Mary Margaret en MariaGonz)

Vraag

Simpele vraag onzerzijds:

[*]Aangezien Groupon al vanaf oktober vorig jaar op deze manier probeert zijn handel te promoten, en het tientallen links op alle grote en kleine fora in Nederland heeft opgeleverd lijkt de strategie effectief. Hoe kijken jullie er tegenaan?

Namens diverse moderatoren die hebben meegeholpen en diverse fora die informatie hebben verstrekt

Frans

PS. Alle links in dit bericht verwijzen naar accounts of berichten waarvan we zeker weten dat ze van een Groupon medewerker afkomstig zijn. Naast deze berichten zijn er nog veel, heel veel berichten waar we omwille van enige leesbaarheid, niet naar verwezen hebben.

edit: typos aangepast

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

Ik heb op een forum in de VS gevraagd of men daar ook een dergelijke ontdekking heeft gedaan danwel ervan op de hoogte is. Kan best zijn dat men er ook totaal geen aandacht aan schenkt omdat men in de VS niet alles even interessant vindt zoals men dat in NL doet.

Dit soort dingen vinden ze in de VS nog veel interessanter dan wij in Nederland. En anders Google wel, want dergelijke links vanuit fora dienen niet om de verkoop te bevorderen maar om de zoekmachines te misleiden!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

herman van der helm

Ik heb op een forum in de VS gevraagd of men daar ook een dergelijke ontdekking heeft gedaan danwel ervan op de hoogte is. Kan best zijn dat men er ook totaal geen aandacht aan schenkt omdat men in de VS niet alles even interessant vindt zoals men dat in NL doet.

Dit soort dingen vinden ze in de VS nog veel interessanter dan wij in Nederland. En anders Google wel, want links vanuit fiora dienen niet om de verkoop te bevorderen maar om de zoekmachines te misleiden!

In Amerika loop je als spammer een veel groter risico.

Lees maar:

http://www.salon.com/2010/12/26/us_anti_spam_crusader/

Geplaatst:

Frans Sijtsma

• Auteur

Stokje wordt overgenomen met een scherp stuk op Molblog

Benieuwd naar de reacties op dat stuk

Geplaatst:

Marjan

Wordt HL (Frans) straks de Youp (Buckler) van Groupon?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Geplaatst:

Romano Sandee

@Frans

Ben jij eigenlijk nog benaderd door Groupon zelf?

Geplaatst:

Frans Sijtsma

• Auteur

Nee

Geplaatst:

Ard-Sc

@Frans

Dat zou ook niet slim zijn van Groupon.

Nu waait het misschien over. Stel dat Groupon een blafbrief stuurt aan HL dan zetten ze de zaak daarmee alleen extra op scherp. Als dat olie op het vuur zou betekenen met als mogelijk gevolg een rechtszaak dan zouden er waarschijnlijk alleen maar extra belastende feiten voor Groupon naar boven komen.

Dat Molblog er nog zo'n stukje aan wijdt is daarom niet gunstig voor Groupon. Stel dat een fanatieke onderzoeksjournalist echt bloed gaat ruiken en er flink in duikt dan zou er nog wel eens hoop vervelende feiten naar boven kunnen komen. Wie weet wat er op dit moment op de achtergrond gaande is.

Geplaatst:

Marjan

Op de achtergrond...? Wordt waarschijnlijk een soort Russische roulette gespeeld om te kijken welke grote kop er moet rollen om de gemoederen te bedaren.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Geplaatst:

Hans v N

Als je geschoren wordt, moet je stilzitten; is een wijsheid die Groupon hier zou kunnen huldigen. Maar volgens mij zou je hier eerder de wijsheid "waar rook is, is vuur" van toepassing moeten verklaren. En dan kan je beter blussen dan afwachten.

Consumenten zijn heel vergevingsgezind vooral bij sterke merken mits ze serieus worden genomen. Ik had het eerder al over nitriet in Olvarit of glas in Heineken, of de regelmatige terugroepacties van IKEA, Philips en Hema. Als zaken niet kloppen moet je als onderneming open kaart spelen en passende maatregelen nemen. Doe je dat niet dan kan dat zeer negatieve gevolgen hebben. Doe je het wel dan komt een merkt juist sterker uit de strijd.

Een individu de schuld geven is heel gevaarlijk als er later bewijzen opduiken van een min of meer gecoördineerde actie.

Geplaatst:

bas423

Molblog heeft naast Groupon nog een aantal namen gevonden die zich schuldig maken aan 'comment spam'.

Frans heeft het balletje aardig aan het rollen gebracht.

Geplaatst:

Wouter Hol

Lees ook de laatste column op HL even, bas ;)

Geplaatst:

bas423

Lees ook de laatste column op HL even, bas ;)

Oh, kijk eens aan! Thanks Wouter, die had ik gemist inderdaad.

Geplaatst:

robdegekste

Net alles gelezen, respect ! Echt super gedaan en wat een publiciteit voor het forum.

Geplaatst:

Derek-Jan

Net alles gelezen, respect ! Echt super gedaan en wat een publiciteit voor het forum.

Heb het ook even snel doorgelezen en ik ben verbaasd dat dit nieuws is. Speelt al zo lang dat google oud is volgens mij.

Wat en hoeveel wil je hebben : facebook likes, google +, youtube views, backlinks via forums? Name it and you can get it.

En ik zal niet schijnheilig zijn want ik doe er net zo hard aan mee. Als ik iets nodig heb dan bestel ik het gewoon, als ik bv een nieuwe facebookpagina voor een product of site nodig heb dan start deze met minimaal 1000 fans, afhankelijk van het budget wat ik er in wil steken.

Gebruik gewoon een andere zoekmachine en het probleem lost zich op (of verplaatst zich). Google heeft andere belangen dan die van de gebruiker maar dat lijkt me toch ook wel duidelijk?

Geplaatst:

TwaBla

En ik zal niet schijnheilig zijn want ik doe er net zo hard aan mee. Als ik iets nodig heb dan bestel ik het gewoon, als ik bv een nieuwe facebookpagina voor een product of site nodig heb dan start deze met minimaal 1000 fans, afhankelijk van het budget wat ik er in wil steken.

U is geen KPN, Pon, Douwe Egberts of Randstad. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

RicardoV

Krant van do 5 april artikel in de Gelderlander over groupon.

Heb niet een stukje 'goedzinnigs' kunnen vinden. Allemaal klachten. Volgens mij weten ze daar geeneens wat ze doen en schieten ze maar wat in het wild met een mislukte strategie bij groupon.

Geplaatst:

Derek-Jan

Krant van do 5 april artikel in de Gelderlander over groupon.

Heb niet een stukje 'goedzinnigs' kunnen vinden. Allemaal klachten. Volgens mij weten ze daar geeneens wat ze doen en schieten ze maar wat in het wild met een mislukte strategie bij groupon.

Het kleine hotel (15kamers) waar ik vorige week zat had ook een groupon actie. Dit kwam bij toeval ter sprake aan de ontbijttafel waar wij nog enkele nederlandse koppels troffen. Dus even gevraagd aan de manager hoe dit zat. Hij was best te spreken over groupon. Moest weliswaar lang op z'n geld wachten maar lege kamers kosten ook geld en het personeel was er toch. En hij hield er wel nieuwe klanten aan over zei hij. Hij moest 30% van de actieprijs afdragen aan groupon. De actieprijs was hetzelfde als de prijs die je betaalde als je rechtstreeks via zijn website vooraf reserveerde.

Ik zie hier 2 tevreden partijen.... de consument en de merchant.

Jaja, ik weet dat er heel veel klachten zijn, maar het concept an sich is volgens mij prima.

ps. ik werk niet voor groupon ;-)

Geplaatst:

Linda Maas

Ik zie hier 2 tevreden partijen.... de consument en de merchant.

Jaja, ik weet dat er heel veel klachten zijn, maar het concept an sich is volgens mij prima.

Er zijn vast veel tevreden partijen en concept kan prima zijn, maar het gaat hier meer om ethiek (inzake de linkspam) en dan is het jammer dat ze op zo'n manier manier werken. Als ik daar als tevreden klant achter kom zou ik me toch bedrogen voelen.

Marketing & Communicatie

Geplaatst:

Wouter Hol

Zolang iemand niet weet dat hij misleid wordt kan hij inderdaad best tevreden zijn. Maar of je je marketing op misleiding zou willen baseren lijkt mij de vraag.

Geplaatst:

TwaBla

Een (tevreden) klant zal zich er wellicht niet aan storen, maar wel degenen die een conversatie hebben die onderbroken wordt door een gesjeesde verkoper die net doet of-ie mee wil praten.

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.