• 0

Website gebruikers hebben geen tijd

De afgelopen weken heb ik zo'n 700 websites gezien van MKB-bedrijven. De meerderheid maakt telkens opnieuw dezelfde fouten. Wellicht maak jij die ook. Hoog tijd om deze eens aan te pakken dus.

 

Als ik vraag aan een gemiddelde klant: “Hoe lang denk je dat je bezoekers aanwezig zijn op je website?”. Dan antwoorden er veel mij “Kwartiertje? Halfuurtje? Misschien een uur?

 

Ze schrikken zich rot wanneer ik ze vertel dat het slechts 2 tot 3 minuten is. En dit zijn dan nog belangstellenden die tot op een zekere hoogte je website konden verdragen. De rest was na enkele seconden al weg.

 

Websitegebruikers hebben dus haast, ze willen het hier, nu en onmiddellijk.

 

Over Mij

 

En zo komen we bij het eerste probleem: de ‘Over Mij’ of ‘Over Ons’ pagina prioritair veel aandacht geven.

 

Bij veel ondernemers staat dit vooraan in het belangrijkste navigatiemenu. Sommige gebruiken zelfs hun homepage voor dit doeleinde.

 

De ondernemer motiveert dit met:

 

•   “Ja maar, het is toch belangrijk dat ze weten wie de man / vrouw achter de onderneming is

•   “Ik wil dat de website menselijk en persoonlijk overkomt

 

Jammer maar helaas, websitebezoekers zijn daar niet zo in geïnteresseerd.

 

Het begint al bij Google, daar tikken ze niet in:

 

“Visie van Erik Maes”

“Levensloop van Karel De Winter”

“Achtergrond van Anja de Laet”

 

Weet je wat ze wel invoeren? Dingen zoals

 

“Schoenen Breda”

“Tuinman Vlissingen”

“HR Manager Goes”

 

Ze zoeken dus naar concrete diensten en producten en niet naar je persoonlijke historie.

 

Op je website moet je dit ook respecteren. Geef het volk wat het vraagt. Het is niet zo belangrijk wat JIJ belangrijk vindt, wel wat je klanten willen.

 

Weet je nog, die websitebezoeker had haast, hij wil het hier, nu en onmiddellijk. Je persoonlijke visie en geschiedenis zit dan in de weg, als hij dat EERST moet lezen, dan is hij weg.

 

Je mag wel over jezelf praten, maar later. Zet die Over Mij maar achteraan in je menunavigatie.

 

Diensten, services en solutions

 

Mocht ik van elke websitebezitter één euro krijgen omdat hij een Diensten menu-item heeft, dan zou ik nooit meer honger lijden.

 

Bijna elke website heeft zo’n menu-item: ‘Diensten’.

 

Zegt dat iets over je bedrijf? Neen, dat weten we pas wanneer we er op klikken. Dat kan een klik te veel zijn want veel mensen nemen de moeite niet eens. Ze komen op je website en zien dat jij niet hebt, wat ze zoeken.

 

Dit kan je oplossen door gewoon je effectieve Diensten in je menu te zetten.

 

Heb je er veel? Schrap er eens een paar. Er zitten bijna zeker dingen tussen die je eens eenmalig hebt gedaan. Sommige zaken heb je zelfs nog nooit gedaan en zal je ook nooit doen.

 

Ook mag je groeperen en zinvolle categorieën bedenken.

 

Een standaard menu zoals dit…

 

Home – Over Mij – Diensten – Contact

 

…kan dan iets worden zoals…

 

Home – Broeken – Truien – Ondergoed – Schoenen – Sokken – Over Mij – Contact

 

Kijk eens aan zie, mensen kunnen nu onmiddellijk zien wat jij doet. Nu is je menu als het ware een vingerafdruk van je activiteiten.

 

Dit menu ondersteunt wederom veel beter de haastige websitebezoeker. Leuke bonus: Ook Google kan met dit menu meer aanvangen. Zij kunnen nu beter verbanden leggen en je hiervoor belonen met een betere positie in de zoekresultaten.

 

Contact

 

Het is héél belangrijk dat klanten contact met je kunnen nemen op een website.

 

Maar de meeste websites doen dit op een foute manier.

 

Wat loopt er zoal mis?

 

•   Er is geen contact formulier, slechts een mailto linkje in de footer (bv. edwin@fastexpert.be).

 

Dit valt niet altijd op. Ook hebben mensen niet zo graag een mailto link op die plaats. Voorzie liever in een Contact linkje naar je contact formulier.

 

•   Er is geen Contact menu-item in je belangrijkste navigatiemenu.

 

Je laatste item in je belangrijkste navigatiemenu zou altijd moeten leiden naar je contactpagina. Op de meeste websites staat die daar, het is dan ook de plek waarvan gebruikers verwachten dat deze daar aanwezig is.

 

•   Het contactformulier bevat geen invulformulier.

 

Niet iedereen heeft zijn e-mailclient voortdurend paraat staan. Maak het mensen eenvoudig, haal een mogelijk drempel weg en voorzie in een invulformulier.

 

•   Geen (klikbaar) e-mailadres op de contactpagina.

 

Geef mensen een keuze. Sommige sturen je wél liever een mailtje via hun eigen e-mailprogramma. Het ontbreken van een e-mailadres is ook niet zo goed voor het vertrouwen.

 

•   Het contactformulier bevat geen NAW gegevens, geen telefoonnummer, geen ondernemingsnummer (KVK nummer in Nederland) of BTW nummer.

 

Een contactpagina wordt niet alleen gebruikt om je te contacteren. Mensen gebruiken het ook om te verifiëren of jij echt bent. Het ontbreken van deze sleutelinformatie zorgt voor minder vertrouwen in jou. Ook zullen sommige mensen je liever telefoneren: geef ze die keuze.

 

Het is niet alleen gebruiksvriendelijk om deze gegevens mee te geven, het is ook wettelijk verplicht voor ondernemingen.

 

•   Te veel onnodige gegevens vragen.

 

Vragen naar geboortedatum, geslacht, aantal kinderen, inkomen, ja zelfs naam en adres zijn meestal niet nodig. Hoe meer je vraagt, hoe minder mensen het formulier willen invullen. Vraag enkel naar de essentie.

 

•   Nog meer onnodige gegevens vragen.

 

Vragen naar “Onderwerp” bijvoorbeeld, terwijl dat wel zal blijken uit het berichtje. Nog een mooie is “Departement”, een beetje onnodig wanneer je alleen of met weinig personeel werkt.

 

•   Doorverwijzen naar Facebook of Twitter.

 

Op geen enkele manier kan je de persoon of het bedrijf contacteren. Wel staat er een berichtje dat ze te vinden zijn op Twitter of Facebook. Dit is zoals een visitekaartje afgeven waarop staat “je kan me meestal vinden in café ‘Het witte paard’". Natuurlijk werkt dit niet.

 

Besluit

 

Pas deze 3 dingen aan...

 

* Over Mij een lagere prioriteit geven

* Diensten menu schrappen en vervangen door...je effectieve diensten

* Het contacteren vereenvoudigen

 

...en je zal merken dat meer haastige bezoekers veranderen in klanten.

 

Doe het vandaag nog!

 

Succes!

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

best nuttige tips, hoewel het van mij wel een tikje minder wervend geschreven mag worden. Daarom van mijn zijde een paar tips over effectief forumgebruik:

 

1. Een forum is geen schreeuwplatform

2. Een forum is geen eenrichtingsverkeer

3. Een forum is geen blog

4. Een forum heeft een community. Om gewaardeerd te worden moet je onderdeel worden van de community

 

En nogmaals, ik denk dat met een beetje herschrijven je stukje echt wel waarde kan hebben voor veel ondernemers :-)

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik de vraagtekens bij de verschillende forumleden nu al boven hun hoofden zie verschijnen, wil ik jullie adviseren Edwin even de tijd te geven om te acclimatiseren. Op bijvoorbeeld Hallo van de KvK is hij een zeer actief en gewaardeerd lid. Edwin heeft veel verstand van usability en hoe dit aspect goed te benutten om meer uit je website te halen.

 

@Edwin

Welkom hier Edwin. Samen met John ben jij een van de mensen die ik hogelijk waardeer om hun open en eerlijke visie op websites. Een visie die trouwens ook gestoeld is op kennis en ervaring. Misschien moet je jezelf even voorstellen hier? Deze intro is misschien iets te voortvarend...

 

iOptimize maakt klanten van bezoekers en verbetert het rendement van je site.
Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik de vraagtekens bij de verschillende forumleden nu al boven hun hoofden zie verschijnen, wil ik jullie adviseren Edwin even de tijd te geven om te acclimatiseren. Op bijvoorbeeld Hallo van de KvK is hij een zeer actief en gewaardeerd lid. Edwin heeft veel verstand van usability en hoe dit aspect goed te benutten om meer uit je website te halen.

 

@Edwin

Welkom hier Edwin. Samen met John ben jij een van de mensen die ik hogelijk waardeer om hun open en eerlijke visie op websites. Een visie die trouwens ook gestoeld is op kennis en ervaring. Misschien moet je jezelf even voorstellen hier? Deze intro is misschien iets te voortvarend...

 

 

Ok, is er een speciale plek waar je je kan laten keuren? :)

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit voor de meeste webmasters zeker nuttige tips zijn.

 

Echter vermoed ik dat die 2 tot 3 minuten per bezoeker een gemiddelde is. Dat is belangrijk te weten, want dat gemiddelde wordt naar beneden getrokken door de bouncers, die op de verkeerde site terecht zijn gekomen.

 

Als je de bouncers niet meerekent, gaat het gemiddelde op een willekeurige site al snel naar een minuut of 4 tot 5.

 

Je verhaal is toegespitst op websites die diensten leveren. Het is een ander verhaal met websites die producten leveren.

Dan gaat het niet om contact maken, maar conversie naar bestellingen.

 

In de Engelstalige goeroe-wereld is daar verschrikkelijk veel over bekend. Heb jij daar ook tips over?

 

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Henny,

 

Waarom zou je die bounces niet meerekenen?

 

Kijk, ik zoek bv. "schoenen" en ik kom op de site van Louis.

 

Louis heeft zo'n webshop, die je welkom heet op de homepage met zo'n slecht geschreven "kijk eens hoe belangrijk ik ben" verhaal.

 

Ik begin het toch te lezen en na 10 regels over zijn opleiding weet-ik-wat, zeg ik gewoon "daaag, ik wil schoenen"

 

Die heeft hij wel, maar ik zie het niet direct. Als Louis mij er zou gaan uitfilteren, dan denkt hij "Man, ik ben toch goed bezig, zeg". Maar verkopen doet hij wel niet. Of te weinig, als hij geluk heeft.

 

Een hoge bounce is trouwens niet altijd slecht. Op een weblog is een bounce van 80% niet echt 'raar'. De causaliteit van een doorsnee weblog gebruiker is:

 

* Tweetje, linkje nieuwsbrief of andere website (waaronder zoekmachines) volgen.

* Artikel consumeren (indien het dit was, wat de gebruiker zocht of verwachte)

* Exit

 

Heb hetzelfde voor op een B2B site waar je iets wil verkopen en dan mag je stellen dat er (meestal) wel een probleem is.

 

Webshops zijn natuurlijk anders dan B2B sites, maar de essentie is hetzelfde. Om te beginnen mag die contactpagina op de webshop OOK een goed contactformulier hebben.

 

Maar wat denk je van het bestelformulier waar de klant zijn data moet achter laten? Ook daar telt: vraag de essentie, vraag geen idiote dingen, ....

 

Ik heb op mijn weblog tips over usability. Wees gerust dat er ook een hoop tussen zitten die ook op een webshop meer dan bruikbaar zijn.

 

Laten we het eenvoudig houden. Usability = klantvriendelijkheid. Elke onderneming is gebaat met een klantvriendelijke aanpak. Of je nu Rolex of frietjes verkoopt, het maakt niet zoveel uit.

 

Ik denk dat dit voor de meeste webmasters zeker nuttige tips zijn.

 

Echter vermoed ik dat die 2 tot 3 minuten per bezoeker een gemiddelde is. Dat is belangrijk te weten, want dat gemiddelde wordt naar beneden getrokken door de bouncers, die op de verkeerde site terecht zijn gekomen.

 

Als je de bouncers niet meerekent, gaat het gemiddelde op een willekeurige site al snel naar een minuut of 4 tot 5.

 

Je verhaal is toegespitst op websites die diensten leveren. Het is een ander verhaal met websites die producten leveren.

Dan gaat het niet om contact maken, maar conversie naar bestellingen.

 

In de Engelstalige goeroe-wereld is daar verschrikkelijk veel over bekend. Heb jij daar ook tips over?

 

 

 

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

welkom Edwin, best direct inderdaad, maar ik zie er als 'gewone' winkelier en webwinkelconsument best wel een hoop herkenbare punten waar ik ook vaak afhaak!

 

 

Edit: Zeg Wouter, waarom ben jij toch altijd sneller dan moi? ;D

Wouter heeft teveel gedelegeerd, hij heeft nu tijd teveel... :P

 

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

"Masturbatiemarketing" dan nog wel. Ik lag in een deuk toen ik het las. :)

 

Het zal de egalisatiecultuur wel zijn. Wanneer je als goeroe binnenkomt, zagen ze meteen de poten onder je stoel weg. Ollanders eh. Ik heb een jaar of zes in Antwerpen gewoond. Welkom op HL. Soms gooien we met modder en daarna leggen we het weer bij. Kennis is altijd welkom, een stevige discussie ook! De toon went vanzelf.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

"Masturbatiemarketing" dan nog wel. Ik lag in een deuk toen ik het las. :)

 

Het zal de egalisatiecultuur wel zijn. Wanneer je als goeroe binnenkomt, zagen ze meteen de poten onder je stoel weg. Ollanders eh. Ik heb een jaar of zes in Antwerpen gewoond. Welkom op HL. Soms gooien we met modder en daarna leggen we het weer bij. Kennis is altijd welkom, een stevige discussie ook! De toon went vanzelf.

 

Ik kan er wel tegen. Ik heb bijna 20 jaar aan de grens gewoond en heb wel eens meer in Nederland gewerkt.

 

Ik ken ze dus, die 'Ollanders'. Ik heb hun directheid wel graag eigenlijk.

 

Ik zie mezelf niet als een goeroe, ik ben gewoon al lang en veel met usability bezig en deel graag mijn kennis.

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

De afgelopen weken heb ik zo'n 700 websites gezien van MKB-bedrijven.

Je zit duidelijk zonder werk...! ;)

 

Neen, dat is een deel van het werk :)

 

Het is tweeledig:

 

* 'vingerafdrukken' of patronen verzamelen van websites, goede en slechte. Die gaan dan in een database. Hoe meer zulke 'prints' ik heb, hoe beter mijn tool wordt.

* Websites zoeken en kandidaat klanten markeren.

 

Btw, jouw website past perfect bij die kandidaten. ;)

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dan toch gratis adviezen aan het uitdelen ben :)

 

www.tiller.jp en www.tiller.eu

 

Laten we het beperken tot één:

 

De zelfopstartende video mag je echt wel niet doen. Laat de gebruiker bepalen of hij die wil zien of niet.

Leuk hoor, telkens je naar die Homepage gaat, start die wéér op.

 

 

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je advies Edwin,

 

Ik heb op dit forum onze website eerder laten beoordelen. en toen was dit ook een discussiepunt.

 

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=55;action=display;threadid=37704;start=msg354861#msg354861

Een citaat uit mijn antwoord van toen:

 

 

Ik heb bewust gekozen voor de aanpak direct met het filmpje te starten en de muziek te laten horen. We verwijzen via tientallen kanalen naar het nog onbekende product de Tiller. Door direct aandacht te vragen voor de werking hebben we al vele geïnteresseerden weten te "vangen". Dat er ook mensen zijn die direct afhaken is logisch, maar zelfs dan blijft het vaak "hangen". Ik beschouw (misschien ten onrechte) internet als een beurs. Mensen lopen langs en hebben maar een kwart tot een halve seconde jouw product in beeld. Door muziek, beweging, actie kun je de aandacht proberen te vangen. Op beurzen werken we zelfs met een vierdelig scherm, waar er op elk moment wel een toepassing aan het werk te zien is. Sinds we dit doen is het aantal mensen dat aandachtig bij onze stand blijft hangen verdubbeld. Dus dit blijven we voorlopig op de website ook doen: direct met de film en muziek starten.

 

We hebben om deze reden ook het filmpje links op het scherm gezet. De tekst is dus minder belangrijk. Als mensen de werking zien en geboeid raken duiken ze wel in de tekst. De grootte van het plaatje van de Tiller is daarom ook wat bescheidener. De film moet het doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het trouwens er niet mee eens dat de ondernemer áchter de onderneming van minder belang is. Zeker niet in mijn branche! Ik denk dat alle branches waarin persoonlijk contact, dus masseurs, schoonheidsspecialisten etc. van belang is. Zeker wanneer je sterk aan personal branding doet, dus met je eigen naam profileren, het een prioriteit is jezelf dermate te profileren: mensen komen immers voor een massage van Romano Sandee.

 

Ook is het (in mijn geval in elk geval) onjuist dat mensen niet op naam zoeken. Dat gebeurd bij mij juist wel veel. Ik denk dat ik gemiddeld tussen de 100-150 zoekopdrachten per maand zit die puur op mijn naam zitten of in combinatie met mijn naam, bijv. Romano massage of Sandee massage. Overigens zijn dat wel de bezoekers die langer blijven hangen; gemiddeld tussen de 3 en 10 minuten, afhankelijk van het gekozen zoekwoord i.c.m. mijn naam. (Afzetten tegen een gemiddelde bezoekduur van 1:54 minuten). In een ideale marketingmix gebruik je namelijk meerdere kanalen. Dus doe je ook aan je branding van je merk en daar word naar gezocht dan.

 

Kortom: in branches waar je persoonlijk werkt, is de persoon achter de onderneming, net zo belangrijk als de diensten of producten.

Link naar reactie
  • 0

Kortom: in branches waar je persoonlijk werkt, is de persoon achter de onderneming, net zo belangrijk als de diensten of producten.

Maar die vinden je niet op internet. Ondanks higherlevel heb je nog niet zo'n naam dat je vakgebied een naamswijziging heeft gemaakt naar je naamgegevens. Dan zoeken ze op je vakgebied, locatie en eventueel prijs en is je naam ondergeschikt.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je advies Edwin,

 

Ik heb op dit forum onze website eerder laten beoordelen. en toen was dit ook een discussiepunt.

 

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=55;action=display;threadid=37704;start=msg354861#msg354861

Een citaat uit mijn antwoord van toen:

 

 

Ik heb bewust gekozen voor de aanpak direct met het filmpje te starten en de muziek te laten horen. We verwijzen via tientallen kanalen naar het nog onbekende product de Tiller. Door direct aandacht te vragen voor de werking hebben we al vele geïnteresseerden weten te "vangen". Dat er ook mensen zijn die direct afhaken is logisch, maar zelfs dan blijft het vaak "hangen". Ik beschouw (misschien ten onrechte) internet als een beurs. Mensen lopen langs en hebben maar een kwart tot een halve seconde jouw product in beeld. Door muziek, beweging, actie kun je de aandacht proberen te vangen. Op beurzen werken we zelfs met een vierdelig scherm, waar er op elk moment wel een toepassing aan het werk te zien is. Sinds we dit doen is het aantal mensen dat aandachtig bij onze stand blijft hangen verdubbeld. Dus dit blijven we voorlopig op de website ook doen: direct met de film en muziek starten.

 

We hebben om deze reden ook het filmpje links op het scherm gezet. De tekst is dus minder belangrijk. Als mensen de werking zien en geboeid raken duiken ze wel in de tekst. De grootte van het plaatje van de Tiller is daarom ook wat bescheidener. De film moet het doen.

 

 

Herman,

 

Wel ja, ik vind jouw zienswijze gezond, normaal en héél menselijk. Je gebruikt als metafoor 'de beurs'. Het mentaal beeld dat je hebt gevormd over die beurs projecteer je naar de website.

 

Maar wat je onderschat is de context, de omgeving. Een beurs is geen website en omgekeerd.

Beide hebben wel een paar dingen die gelijkaardig zijn, maar ook veel dingen die verschillen.

 

Op een beurs is het sowieso luidruchtig, iedereen maakt lawaai en het wordt ook geaccepteerd en verwacht door de bezoekers (indien het niet te storend is).

 

Op een website heb je die verwachting niet. Jouw website wordt vooral gebruikt door mensen op kantoor. Leuk hoor wanneer zij, de gebruiker, met veel lawaai de aandacht op hun vestigen wanneer ze jouw site bezoeken.

 

De reflex bij velen zal zijn: niet het geluid dichtdraaien, maar de backbutton gebruiken. Dat is de meest populaire knop in hun browser voor iets.

 

Ook degene die blijven, heb je ongewild geïrriteerd. Je gaat dus veel moeite moeten doen om die irritatie weg te nemen.

En dat doe je niet. Telkens ze naar de Homepage terugkeren begint het feest opnieuw.

 

Je kan ook op andere, niet storende manieren, de aandacht op die video vestigen. Pijltje richting video met call to action "Bekijk de Video" bv. En er zijn nog andere manieren.

 

Cruciaal is, dat je de gebruiker de controle geeft over het al dan niet opstarten van die video.

 

Video op internet is goed, maar het heeft een ondersteunende werking. Korte teksten moeten wel primeren. Ook bij jou.

 

Plaats eens linksboven, bullets gewijs, de 5 USP's van je product. Daar maak je ze lekker mee, daarmee wek je belangstelling op - zonder irritatie.

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het trouwens er niet mee eens dat de ondernemer áchter de onderneming van minder belang is. Zeker niet in mijn branche! Ik denk dat alle branches waarin persoonlijk contact, dus masseurs, schoonheidsspecialisten etc. van belang is. Zeker wanneer je sterk aan personal branding doet, dus met je eigen naam profileren, het een prioriteit is jezelf dermate te profileren: mensen komen immers voor een massage van Romano Sandee.

 

Ook is het (in mijn geval in elk geval) onjuist dat mensen niet op naam zoeken. Dat gebeurd bij mij juist wel veel. Ik denk dat ik gemiddeld tussen de 100-150 zoekopdrachten per maand zit die puur op mijn naam zitten of in combinatie met mijn naam, bijv. Romano massage of Sandee massage. Overigens zijn dat wel de bezoekers die langer blijven hangen; gemiddeld tussen de 3 en 10 minuten, afhankelijk van het gekozen zoekwoord i.c.m. mijn naam. (Afzetten tegen een gemiddelde bezoekduur van 1:54 minuten). In een ideale marketingmix gebruik je namelijk meerdere kanalen. Dus doe je ook aan je branding van je merk en daar word naar gezocht dan.

 

Kortom: in branches waar je persoonlijk werkt, is de persoon achter de onderneming, net zo belangrijk als de diensten of producten.

 

Van belang is dat jij een masseur bent en meer specifiek welk soort masseur.

 

Niet dat jij o.a. de opleiding Sportmassage bij de LOI hebt gevolgd en geen diploma hebt behaald. (Vind ik overigens wél goed dat je dit zegt, dit is eerlijk en maakt je menselijk -> mensen waarderen dit).

 

Je mag gerust over jezelf praten, maar doe dit op het juiste moment. Daar gaat het om.

 

Zie ook:

 

Over+mij.jpg

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je advies Edwin,

 

Ik heb op dit forum onze website eerder laten beoordelen. en toen was dit ook een discussiepunt.

 

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=55;action=display;threadid=37704;start=msg354861#msg354861

Een citaat uit mijn antwoord van toen:

 

 

Ik heb bewust gekozen voor de aanpak direct met het filmpje te starten en de muziek te laten horen. We verwijzen via tientallen kanalen naar het nog onbekende product de Tiller. Door direct aandacht te vragen voor de werking hebben we al vele geïnteresseerden weten te "vangen". Dat er ook mensen zijn die direct afhaken is logisch, maar zelfs dan blijft het vaak "hangen". Ik beschouw (misschien ten onrechte) internet als een beurs. Mensen lopen langs en hebben maar een kwart tot een halve seconde jouw product in beeld. Door muziek, beweging, actie kun je de aandacht proberen te vangen. Op beurzen werken we zelfs met een vierdelig scherm, waar er op elk moment wel een toepassing aan het werk te zien is. Sinds we dit doen is het aantal mensen dat aandachtig bij onze stand blijft hangen verdubbeld. Dus dit blijven we voorlopig op de website ook doen: direct met de film en muziek starten.

 

We hebben om deze reden ook het filmpje links op het scherm gezet. De tekst is dus minder belangrijk. Als mensen de werking zien en geboeid raken duiken ze wel in de tekst. De grootte van het plaatje van de Tiller is daarom ook wat bescheidener. De film moet het doen.

 

 

Herman,

 

Wel ja, ik vind jouw zienswijze gezond, normaal en héél menselijk. Je gebruikt als metafoor 'de beurs'. Het mentaal beeld dat je hebt gevormd over die beurs projecteer je naar de website.

 

Maar wat je onderschat is de context, de omgeving. Een beurs is geen website en omgekeerd.

Beide hebben wel een paar dingen die gelijkaardig zijn, maar ook veel dingen die verschillen.

 

Op een beurs is het sowieso luidruchtig, iedereen maakt lawaai en het wordt ook geaccepteerd en verwacht door de bezoekers (indien het niet te storend is).

 

Op een website heb je die verwachting niet. Jouw website wordt vooral gebruikt door mensen op kantoor. Leuk hoor wanneer zij, de gebruiker, met veel lawaai de aandacht op hun vestigen wanneer ze jouw site bezoeken.

 

De reflex bij velen zal zijn: niet het geluid dichtdraaien, maar de backbutton gebruiken. Dat is de meest populaire knop in hun browser voor iets.

 

Ook degene die blijven, heb je ongewild geïrriteerd. Je gaat dus veel moeite moeten doen om die irritatie weg te nemen.

En dat doe je niet. Telkens ze naar de Homepage terugkeren begint het feest opnieuw.

 

Je kan ook op andere, niet storende manieren, de aandacht op die video vestigen. Pijltje richting video met call to action "Bekijk de Video" bv. En er zijn nog andere manieren.

 

Cruciaal is, dat je de gebruiker de controle geeft over het al dan niet opstarten van die video.

 

Video op internet is goed, maar het heeft een ondersteunende werking. Korte teksten moeten wel primeren. Ook bij jou.

 

Plaats eens linksboven, bullets gewijs, de 5 USP's van je product. Daar maak je ze lekker mee, daarmee wek je belangstelling op - zonder irritatie.

 

Hierbij heb ik wat cijfers.

Waar blijkt jouw verhaal?

En kun je aangeven welke cijfers zullen verbeteren bij een andere aanpak

statistiek_google_2012.thumb.PNG.ef9f4177e13d0a582d74896ddfa112a4.PNG

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.