De afgelopen weken heb ik zo'n 700 websites gezien van MKB-bedrijven. De meerderheid maakt telkens opnieuw dezelfde fouten. Wellicht maak jij die ook. Hoog tijd om deze eens aan te pakken dus.
Als ik vraag aan een gemiddelde klant: “Hoe lang denk je dat je bezoekers aanwezig zijn op je website?”. Dan antwoorden er veel mij “Kwartiertje? Halfuurtje? Misschien een uur?”
Ze schrikken zich rot wanneer ik ze vertel dat het slechts 2 tot 3 minuten is. En dit zijn dan nog belangstellenden die tot op een zekere hoogte je website konden verdragen. De rest was na enkele seconden al weg.
Websitegebruikers hebben dus haast, ze willen het hier, nu en onmiddellijk.
Over Mij
En zo komen we bij het eerste probleem: de ‘Over Mij’ of ‘Over Ons’ pagina prioritair veel aandacht geven.
Bij veel ondernemers staat dit vooraan in het belangrijkste navigatiemenu. Sommige gebruiken zelfs hun homepage voor dit doeleinde.
De ondernemer motiveert dit met:
• “Ja maar, het is toch belangrijk dat ze weten wie de man / vrouw achter de onderneming is”
• “Ik wil dat de website menselijk en persoonlijk overkomt”
Jammer maar helaas, websitebezoekers zijn daar niet zo in geïnteresseerd.
Het begint al bij Google, daar tikken ze niet in:
“Visie van Erik Maes”
“Levensloop van Karel De Winter”
“Achtergrond van Anja de Laet”
Weet je wat ze wel invoeren? Dingen zoals
“Schoenen Breda”
“Tuinman Vlissingen”
“HR Manager Goes”
Ze zoeken dus naar concrete diensten en producten en niet naar je persoonlijke historie.
Op je website moet je dit ook respecteren. Geef het volk wat het vraagt. Het is niet zo belangrijk wat JIJ belangrijk vindt, wel wat je klanten willen.
Weet je nog, die websitebezoeker had haast, hij wil het hier, nu en onmiddellijk. Je persoonlijke visie en geschiedenis zit dan in de weg, als hij dat EERST moet lezen, dan is hij weg.
Je mag wel over jezelf praten, maar later. Zet die Over Mij maar achteraan in je menunavigatie.
Diensten, services en solutions
Mocht ik van elke websitebezitter één euro krijgen omdat hij een Diensten menu-item heeft, dan zou ik nooit meer honger lijden.
Bijna elke website heeft zo’n menu-item: ‘Diensten’.
Zegt dat iets over je bedrijf? Neen, dat weten we pas wanneer we er op klikken. Dat kan een klik te veel zijn want veel mensen nemen de moeite niet eens. Ze komen op je website en zien dat jij niet hebt, wat ze zoeken.
Dit kan je oplossen door gewoon je effectieve Diensten in je menu te zetten.
Heb je er veel? Schrap er eens een paar. Er zitten bijna zeker dingen tussen die je eens eenmalig hebt gedaan. Sommige zaken heb je zelfs nog nooit gedaan en zal je ook nooit doen.
Ook mag je groeperen en zinvolle categorieën bedenken.
Een standaard menu zoals dit…
Home – Over Mij – Diensten – Contact
…kan dan iets worden zoals…
Home – Broeken – Truien – Ondergoed – Schoenen – Sokken – Over Mij – Contact
Kijk eens aan zie, mensen kunnen nu onmiddellijk zien wat jij doet. Nu is je menu als het ware een vingerafdruk van je activiteiten.
Dit menu ondersteunt wederom veel beter de haastige websitebezoeker. Leuke bonus: Ook Google kan met dit menu meer aanvangen. Zij kunnen nu beter verbanden leggen en je hiervoor belonen met een betere positie in de zoekresultaten.
Contact
Het is héél belangrijk dat klanten contact met je kunnen nemen op een website.
Maar de meeste websites doen dit op een foute manier.
Wat loopt er zoal mis?
• Er is geen contact formulier, slechts een mailto linkje in de footer (bv. edwin@fastexpert.be).
Dit valt niet altijd op. Ook hebben mensen niet zo graag een mailto link op die plaats. Voorzie liever in een Contact linkje naar je contact formulier.
• Er is geen Contact menu-item in je belangrijkste navigatiemenu.
Je laatste item in je belangrijkste navigatiemenu zou altijd moeten leiden naar je contactpagina. Op de meeste websites staat die daar, het is dan ook de plek waarvan gebruikers verwachten dat deze daar aanwezig is.
• Het contactformulier bevat geen invulformulier.
Niet iedereen heeft zijn e-mailclient voortdurend paraat staan. Maak het mensen eenvoudig, haal een mogelijk drempel weg en voorzie in een invulformulier.
• Geen (klikbaar) e-mailadres op de contactpagina.
Geef mensen een keuze. Sommige sturen je wél liever een mailtje via hun eigen e-mailprogramma. Het ontbreken van een e-mailadres is ook niet zo goed voor het vertrouwen.
• Het contactformulier bevat geen NAW gegevens, geen telefoonnummer, geen ondernemingsnummer (KVK nummer in Nederland) of BTW nummer.
Een contactpagina wordt niet alleen gebruikt om je te contacteren. Mensen gebruiken het ook om te verifiëren of jij echt bent. Het ontbreken van deze sleutelinformatie zorgt voor minder vertrouwen in jou. Ook zullen sommige mensen je liever telefoneren: geef ze die keuze.
Het is niet alleen gebruiksvriendelijk om deze gegevens mee te geven, het is ook wettelijk verplicht voor ondernemingen.
• Te veel onnodige gegevens vragen.
Vragen naar geboortedatum, geslacht, aantal kinderen, inkomen, ja zelfs naam en adres zijn meestal niet nodig. Hoe meer je vraagt, hoe minder mensen het formulier willen invullen. Vraag enkel naar de essentie.
• Nog meer onnodige gegevens vragen.
Vragen naar “Onderwerp” bijvoorbeeld, terwijl dat wel zal blijken uit het berichtje. Nog een mooie is “Departement”, een beetje onnodig wanneer je alleen of met weinig personeel werkt.
• Doorverwijzen naar Facebook of Twitter.
Op geen enkele manier kan je de persoon of het bedrijf contacteren. Wel staat er een berichtje dat ze te vinden zijn op Twitter of Facebook. Dit is zoals een visitekaartje afgeven waarop staat “je kan me meestal vinden in café ‘Het witte paard’". Natuurlijk werkt dit niet.
Besluit
Pas deze 3 dingen aan...
* Over Mij een lagere prioriteit geven
* Diensten menu schrappen en vervangen door...je effectieve diensten
* Het contacteren vereenvoudigen
...en je zal merken dat meer haastige bezoekers veranderen in klanten.
Doe het vandaag nog!
Succes!
⭐️⭐️⭐️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk ⭐️⭐️⭐️
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
** Edwin **
** Edwin **
De afgelopen weken heb ik zo'n 700 websites gezien van MKB-bedrijven. De meerderheid maakt telkens opnieuw dezelfde fouten. Wellicht maak jij die ook. Hoog tijd om deze eens aan te pakken dus.
Als ik vraag aan een gemiddelde klant: “Hoe lang denk je dat je bezoekers aanwezig zijn op je website?”. Dan antwoorden er veel mij “Kwartiertje? Halfuurtje? Misschien een uur?”
Ze schrikken zich rot wanneer ik ze vertel dat het slechts 2 tot 3 minuten is. En dit zijn dan nog belangstellenden die tot op een zekere hoogte je website konden verdragen. De rest was na enkele seconden al weg.
Websitegebruikers hebben dus haast, ze willen het hier, nu en onmiddellijk.
Over Mij
En zo komen we bij het eerste probleem: de ‘Over Mij’ of ‘Over Ons’ pagina prioritair veel aandacht geven.
Bij veel ondernemers staat dit vooraan in het belangrijkste navigatiemenu. Sommige gebruiken zelfs hun homepage voor dit doeleinde.
De ondernemer motiveert dit met:
• “Ja maar, het is toch belangrijk dat ze weten wie de man / vrouw achter de onderneming is”
• “Ik wil dat de website menselijk en persoonlijk overkomt”
Jammer maar helaas, websitebezoekers zijn daar niet zo in geïnteresseerd.
Het begint al bij Google, daar tikken ze niet in:
“Visie van Erik Maes”
“Levensloop van Karel De Winter”
“Achtergrond van Anja de Laet”
Weet je wat ze wel invoeren? Dingen zoals
“Schoenen Breda”
“Tuinman Vlissingen”
“HR Manager Goes”
Ze zoeken dus naar concrete diensten en producten en niet naar je persoonlijke historie.
Op je website moet je dit ook respecteren. Geef het volk wat het vraagt. Het is niet zo belangrijk wat JIJ belangrijk vindt, wel wat je klanten willen.
Weet je nog, die websitebezoeker had haast, hij wil het hier, nu en onmiddellijk. Je persoonlijke visie en geschiedenis zit dan in de weg, als hij dat EERST moet lezen, dan is hij weg.
Je mag wel over jezelf praten, maar later. Zet die Over Mij maar achteraan in je menunavigatie.
Diensten, services en solutions
Mocht ik van elke websitebezitter één euro krijgen omdat hij een Diensten menu-item heeft, dan zou ik nooit meer honger lijden.
Bijna elke website heeft zo’n menu-item: ‘Diensten’.
Zegt dat iets over je bedrijf? Neen, dat weten we pas wanneer we er op klikken. Dat kan een klik te veel zijn want veel mensen nemen de moeite niet eens. Ze komen op je website en zien dat jij niet hebt, wat ze zoeken.
Dit kan je oplossen door gewoon je effectieve Diensten in je menu te zetten.
Heb je er veel? Schrap er eens een paar. Er zitten bijna zeker dingen tussen die je eens eenmalig hebt gedaan. Sommige zaken heb je zelfs nog nooit gedaan en zal je ook nooit doen.
Ook mag je groeperen en zinvolle categorieën bedenken.
Een standaard menu zoals dit…
Home – Over Mij – Diensten – Contact
…kan dan iets worden zoals…
Home – Broeken – Truien – Ondergoed – Schoenen – Sokken – Over Mij – Contact
Kijk eens aan zie, mensen kunnen nu onmiddellijk zien wat jij doet. Nu is je menu als het ware een vingerafdruk van je activiteiten.
Dit menu ondersteunt wederom veel beter de haastige websitebezoeker. Leuke bonus: Ook Google kan met dit menu meer aanvangen. Zij kunnen nu beter verbanden leggen en je hiervoor belonen met een betere positie in de zoekresultaten.
Contact
Het is héél belangrijk dat klanten contact met je kunnen nemen op een website.
Maar de meeste websites doen dit op een foute manier.
Wat loopt er zoal mis?
• Er is geen contact formulier, slechts een mailto linkje in de footer (bv. edwin@fastexpert.be).
Dit valt niet altijd op. Ook hebben mensen niet zo graag een mailto link op die plaats. Voorzie liever in een Contact linkje naar je contact formulier.
• Er is geen Contact menu-item in je belangrijkste navigatiemenu.
Je laatste item in je belangrijkste navigatiemenu zou altijd moeten leiden naar je contactpagina. Op de meeste websites staat die daar, het is dan ook de plek waarvan gebruikers verwachten dat deze daar aanwezig is.
• Het contactformulier bevat geen invulformulier.
Niet iedereen heeft zijn e-mailclient voortdurend paraat staan. Maak het mensen eenvoudig, haal een mogelijk drempel weg en voorzie in een invulformulier.
• Geen (klikbaar) e-mailadres op de contactpagina.
Geef mensen een keuze. Sommige sturen je wél liever een mailtje via hun eigen e-mailprogramma. Het ontbreken van een e-mailadres is ook niet zo goed voor het vertrouwen.
• Het contactformulier bevat geen NAW gegevens, geen telefoonnummer, geen ondernemingsnummer (KVK nummer in Nederland) of BTW nummer.
Een contactpagina wordt niet alleen gebruikt om je te contacteren. Mensen gebruiken het ook om te verifiëren of jij echt bent. Het ontbreken van deze sleutelinformatie zorgt voor minder vertrouwen in jou. Ook zullen sommige mensen je liever telefoneren: geef ze die keuze.
Het is niet alleen gebruiksvriendelijk om deze gegevens mee te geven, het is ook wettelijk verplicht voor ondernemingen.
• Te veel onnodige gegevens vragen.
Vragen naar geboortedatum, geslacht, aantal kinderen, inkomen, ja zelfs naam en adres zijn meestal niet nodig. Hoe meer je vraagt, hoe minder mensen het formulier willen invullen. Vraag enkel naar de essentie.
• Nog meer onnodige gegevens vragen.
Vragen naar “Onderwerp” bijvoorbeeld, terwijl dat wel zal blijken uit het berichtje. Nog een mooie is “Departement”, een beetje onnodig wanneer je alleen of met weinig personeel werkt.
• Doorverwijzen naar Facebook of Twitter.
Op geen enkele manier kan je de persoon of het bedrijf contacteren. Wel staat er een berichtje dat ze te vinden zijn op Twitter of Facebook. Dit is zoals een visitekaartje afgeven waarop staat “je kan me meestal vinden in café ‘Het witte paard’". Natuurlijk werkt dit niet.
Besluit
Pas deze 3 dingen aan...
* Over Mij een lagere prioriteit geven
* Diensten menu schrappen en vervangen door...je effectieve diensten
* Het contacteren vereenvoudigen
...en je zal merken dat meer haastige bezoekers veranderen in klanten.
Doe het vandaag nog!
Succes!
⭐️⭐️⭐️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk ⭐️⭐️⭐️
Download je gratis e-book
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
41 antwoorden op deze vraag