• 0

Nederland in top drie stijging faillissementen

Nederland in top drie stijging faillissementen

 

DEN BOSCH – Nederland staat internationaal in de top drie van landen waarin het aantal faillissementen voor het komende jaar gaat stijgen.

 

http://www.nu.nl/economie/2886130/nederland-in-top-drie-stijging-faillissementen--.html

 

 

 

 

 

Wat doen we fout? Alleen griekenland en portugal doen het slechter dan ons, rest van de wereld doet het beter qua ondernemen. Ik ben zelf nog steeds gewoon overeind , maar wat ik mij afvraag is , wat doen de Nederlanders fout dat ze zo slecht presteren?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maar volgens al die analisten economen wetenschappers rating bureau's IMF etc etc wordt er beweerd dat de toekomst er zeer slecht uit ziet voor Nederland.

 

Misschien wel, misschien niet. Ik kan eigenlijk helemaal niets concreets met dergelijk doemdenken.

 

Het hele verhaal doet mij een beetje denken aan de column van Ruben van den Oord: Vraag vandaag nog je eigen faillissement aan, uit 2009. Het is crisis, de krant zegt dat het slecht gaat, dus het zal wel allemaal dramatisch aflopen. Maar daar kopen we helemaal niets voor. Het enige wat ik kan doen is verantwoord en verstandig handelen in mijn eigen onderneming, en misschien proberen om anderen te helpen datzelfde te doen.

 

Wel is er, naar ik begrijp, een interessant mentaliteitsverschil tussen Nederland (en mogelijk meer landen in Europa) aan de ene kant, en de VS aan de andere kant. In de VS is het veel normaler om met een onderneming failliet gegaan te zijn. Weinig bijzonders aan. Terwijl we het hier in Nederland toch als een zeer ernstige zaak zien. En terecht, want veel kleine ondernemingen worden gedreven in de vorm van een eenmanszaak of VOF, waarbij een faillissement inderdaad behoorlijk serieuze persoonlijke gevolgen heeft. Dit mentaliteitsverschil zorgt vast ook voor een verschil in de risico's die we nemen. Of een van deze twee beter is, laat ik even in het midden.

Link naar reactie
  • 1

Ik mis in de hele discussie een simpele nuance:

 

Waar staat NL als het aankomt op het aantal gestarte bedrijven vorige jaren? Ik denk dat NL daarin ook erg hoog scoort. Webshops en ex-werknemers zullen gezorgd hebben voor een flink aantal nieuw geregistreerde bedrijven en daarbij ook bijdragen aan het aantal faillissementen.

 

Je kunt dus wel roepen dat NL hoog scoort als het op faillissementen aankomt, maar dat zegt niets als je de input niet meeweegt!

Want ze zeggen dat tot +- 2050 , dat China India Turkije Arabische landen etc etc gezamenlijk veel machtiger als de westerse wereld zullen worden.

 

Ik bedoel , er moet dan toch wel iets heel ergs gaan gebeuren ofzo? Dat dus vele mensen ver onder het armoede grens zullen moeten leven etc etc.

 

@Altan, waar heb jij geleerd dat vooruitgang voor land X ten koste gaat van land Y? Dat is beslist geen wetmatigheid.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Er zijn ongeveer 860.000 bedrijven in Nederland (cijfers 2010).

In 2011 gingen 9531 bedrijven failliet.

Dus 25% meer faillissementen betekent een stijging van ongeveer 1 naar 1,25% van alle Nederlandse bedrijven.

 

 

Maar als het maar 1% is en de komende jaren +- 5% kan worden , waarom maken al die analisten en politicologen en wetenschappers zich zo druk dan?

 

Omdat 90% opportunistische windvanen zijn..

volgend jaar is economische groei weer "in de mode" en dan gaan ze de statistiekjes oplepelen dat het aantal starters nog steeds toeneemt.. CBs aantal bedrijven 2007 -2012

Als de stemming over de economie positiever was dan zou men lyrisch schrijven over de toename van het aantal bedrijven met 25% in 5 jaar.. Maar nu focust men liever over de toename van het aantal faillissementen om de problemen te benadrukken. en in plaats van te zeggen 500 of 1000 op een bestand van ruim 1 miljoen bedrijven klinkt een toename van 25-50% procent natuurlijk veel dramatischer..

 

Simpel gezegd welke stelling je ook inneemt je kan altijd de nodigde statistieken vinden om het standpunt te onderbouwen..

en een halve dag later kan je met dezelfde passie de statistieken vinden die de stelling ontkrachten. Kortom als je je blikveld maar smal genoeg maakt is elke stelling te onderbouwen.

 

Zonder nu gelijk te roepen dat onze economie geweldig draait valt wel te lezen dat er sinds 2008 220.000 eenmanszaken en 60.000 bv's zijn bij gekomen, in diezelfde periode is het aantal faillissementen bijna verdubbeld , maar als je terugkijkt naar 2005 en 2006 lijkt het er eerder op dat in 2007 en 2008 het aantal faillissementen ruim onder het gemiddelde lag en dat we met het huidig aantal faillissementen. niet al te ver van het langjarig gemiddelde afliggen en dat we gezien de grote schommelingen ook niet direct hoeven te schrikken van 1000-2000 meer faillissementen in een jaar.

En natuurlijk zal in de toename van 280.000 bedrijven een stuk "verborgen werkeloosheid" zitten, maar ja of we als land beter af zouden zijn als deze verborgen werklozen wel zichtbaar zijn in de aantallen WW of bijstand uitkeringen en daar zaten te wachten op een baan is maar zeer de vraag.

 

Kortom ik denk nog steeds dat de NL economie er helemaal niet zo beroerd aan toe is als sommige willen doen voorkomen, ik denk dat we bij wat schaafwonden en kleine snijwonden al aan het roepen zijn om huidtransplantaties en plastische chirurgie om littekens te voorkomen.. in plaats van te accepteren dat elke economie af en toe onderuit gaat en we wat pijn lijden.

 

En snellere groei van andere economieën betekent nog niet dat wij gedoemd zijn te leven in armoede.. het betekent slechts dat we over 10, 20 of 30 jaar niet meer in de top 25 grootste economieën staan.. maar is dat niet meer een "ego" kwestie? ik denk dat we als land prima en welvarend kunnen bestaan als we qua omvang van economie een stuk lager op de wereld ranglijst staan.. Het groeien en vergaan van glorie is van alle eeuwen..

 

kortom je kunt al je energie steken in het bewijzen dat we met zijn alle naar de verdoemenis gaan en elke verdwenen weg uitvoerig belichten als verlies en voorteken van nog erger, of je probeert blijft gewoon hard werken en zoeken naar nieuwe wegen en nieuwe kansen die ook ontstaan.

Link naar reactie
  • 0

De vooruitgang van de ene, hoeft niet achteruitgang van de ander te zijn. Dit is echter relatief. Het ligt maar net aan hoe de factoren zich ten opzichte van elkaar verhouden.

 

Wanneer er sprake is van een groep landen die zich ten koste van de rest van de wereld ongeveer 200 jaar lang hebben verrijkt, en deze onnatuurlijke imbalans eindelijk verstoord wordt, dan mag het niemand verrassen dat de vooruitgang van de ene ten koste gaat van die van de ander. De ander die deze kunstmatige status-quo van uitbuiting en sabotage van hele werelddelen op internationale schaal in stand heeft gehouden.

 

Om het kort te houden ''het is over.''

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Buiten dat dit gewoon weer een onderwerp is waarbij Altan zijn kans schoon ziet om te kunnen trollen is het onderzoek waardeloos.

 

Zoals eerder vermeld gaat het om percentuele stijging, zijn onderzoeken nu niet bepaald altijd even betrouwbaar met verzonnen conclusies, is het een partijdige partij die onderzoek gedaan heeft en mist er veel info. Misschien zijn er in Nederland wel 5 x zoveel starters geweest, dat heeft ook tot gevolg dat er in verhouding meer failliet zullen gaan.

 

Maar voornamelijk het deel percentueel. Gingen er vorig jaar 100 ondernemers failliet en dit jaar 150 is dat al stijging van 50 procent terwijl verder dus niks zegt.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem van de toegenomen faillissementen lijkt zich vooral te concentreren in de bouwsector http://nos.nl/video/406576-aantal-faillissementen-fors-gestegen.html. Dat de bouwsector in Nederland op zijn gat ligt, lijkt me wel duidelijk. Er worden nog nauwelijks nieuwe woningen gebouwd, de markt van koopwoningen ligt op zijn gat, er is een record aan leegstaande kantoorgebouwen. En dat heeft ook zijn weerslag op bv architecten, makelaars, meubelzaken, notarissen etc. Ook in onze praktijk hebben een aantal architectenbureau's en makelaarskantoren al flink moeten saneren. Gezien rapporten van de Rabobank, ABN AMRO en ING is een kentering niet te verwachten voor 2014

 

In Duitsland en Belgie lijkt dit probleem veel minder te spelen en dat is misschien een verklaring dat de faillissementen hier sneller toenemen dan in de ons omringende landen.

 

Maar goed, dit kunnen we vast ook wegrelativeren ;)

Link naar reactie
  • 0

Ontopic:

 

In de meeste berichten omtrent cijfers van faillissementen wordt er gesproken over de cijfers exclusief eenmanszaken. Dit even voor de beeldvorming.

 

 

Offtopic:

 

Echt heel erg offtopic maar het is toch bijna vrijdagmiddag, maar ben benieuwd of je echt alle antwoorden zelf schrijft Altan. Ik lees onderstaande post van je met termen als ''onnatuurlijke imbalans'' en ''kunstmatige status-quo'':

 

De vooruitgang van de ene, hoeft niet achteruitgang van de ander te zijn. Dit is echter relatief. Het ligt maar net aan hoe de factoren zich ten opzichte van elkaar verhouden.

 

Wanneer er sprake is van een groep landen die zich ten koste van de rest van de wereld ongeveer 200 jaar lang hebben verrijkt, en deze onnatuurlijke imbalans eindelijk verstoord wordt, dan mag het niemand verrassen dat de vooruitgang van de ene ten koste gaat van die van de ander. De ander die deze kunstmatige status-quo van uitbuiting en sabotage van hele werelddelen op internationale schaal in stand heeft gehouden.

 

 

 

 

In tegenstelling tot deze onderstaande wel echt compleet verschillend van manier van schrijven en taalgebruik:

 

 

Ik herinner me nog dat er hier op deze forum vaak van die lui aanwezig waren die telkens gingen praten hoe je moest ondernemen.

 

 

quote author=StankVoorDank

Vele wetenschappers en proffesoren van de aller hoogste niveau

 

 

En ik heb nog wel 15 voorbeelden maar het qouten gaat niet zo goed omdat de meeste topics op slot zitten waar ze in staan :)

 

 

Of was het nog geen vrijdagmiddag?

 

 

 

 

 

Danny

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet snap is , waarom gaan sommige leden telkens maar op de man af reageren? Ookal heb jij je info van de duivel hem zelf , als t niet klopt , gewoon weerleggen. Als je het niet kunt weerleggen , dan kun je beter niet off-topic gaan.

 

Wat ik niet snap is , hoezo doet Belgie het beter als Nederland? Of hoezo doet Duitsland het beter als Nederland? Wat doen zij beter dan Nederlandse ondernemers?

 

Dat de omringende landen het beter doen dan Nederlandse ondernemers , betekend toch echt dat er een grote probleem is die opgelost moet worden. Ik denk dat dit opgelost kan worden door naar die andere landen te kijken en te zien wat zij beter doen dan de Nederlandse ondernemers.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Nee aan zulke dingen doe ik niet aan. Ik heb geen Nederlandse ''vrienden''. Gewoon zakelijk kan , maar geen vriendschap ofzo. Dus niet ff ergens wat samen drinken ofzo. Geld geven en nemen , verder ga ik niet.

 

Mijn vraag is volgens mij best simpel? Maar ik krijg geen duidelijke antwoord waarom Belgische ondernemers het bijvoorbeeld beter doen dan de Nederlandse ondernemers.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

Altan als je een antwoord verwacht zal je eerst de achterliggende cijfers moeten hebben, want dan zie je of er een probleem is, of dat een journalist weer wat loopt te schreeuwen.

 

Simpel voorbeel:

Het gaat slecht met Nederland want de werkloosheid stijgt en in Belgie gaat het goed want daar daalt de werkloosheid.

 

Dit klopt, maar Nederland heeft nu een werkloosheid van 5,1% en Belgie van 7,2%, dus waar gaat het nu beter...

achterliggende cijfers

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan vergelijk je dus alleen de delta en niet de absolute status en kan je hooguit zeggen dat de verandering bij de één groter is dan bij de ander. Maar als jij van 1 naar 2 verkochte auto's per maand gaat en je concurrent gaat van 101 naar 102, dan doet die concurrent het toch beter, ook al is zijn verbetering minder dan één procent en die van jou 100%.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan vergelijk je dus alleen de delta en niet de absolute status en kan je hooguit zeggen dat de verandering bij de één groter is dan bij de ander. Maar als jij van 1 naar 2 verkochte auto's per maand gaat en je concurrent gaat van 101 naar 102, dan doet die concurrent het toch beter, ook al is zijn verbetering minder dan één procent en die van jou 100%.

 

Maar hoe lang blijft die concurrent het beter doen? Als A elk jaar een omzetstijging realiseert van 100% en de concurrent slechts van 1%, heeft A hem binnen 7 jaar ingelopen ;)

Link naar reactie
  • 0

Turkije zit nu in een boom. Nu is het dus tijd om te vertrekken. Nu kun je nog profiteren van goedkope goederen, vastgoed en personeel. Als je pas over 15 jaar vertrekt is dit verschil al veel kleiner, en kun je met de zuurverdiende geld dus veel minder uitrichten, en heb je kans dat de boom voorbij is en het land in hetzelfde schuitje zit als Europa nu, want aan wie moet het haar goederen dan afzetten.

 

Je plan is nu 15 jaar te verdoen in een stagnerende economie. Beter je jeugd positiever te gebruiken. Over 15 jaar heb je misschien de energie niet meer, en misschien ook niet het geld.

 

A rising tide lifts all boats.

Link naar reactie
  • 0

Altan als je een antwoord verwacht zal je eerst de achterliggende cijfers moeten hebben, want dan zie je of er een probleem is, of dat een journalist weer wat loopt te schreeuwen.

 

Simpel voorbeel:

Het gaat slecht met Nederland want de werkloosheid stijgt en in Belgie gaat het goed want daar daalt de werkloosheid.

 

Dit klopt, maar Nederland heeft nu een werkloosheid van 5,1% en Belgie van 7,2%, dus waar gaat het nu beter...

achterliggende cijfers

 

En zelfs met die 7,1% werklozen weet de Belgische regering nog binnen de norm van 3% begrotingstekort te blijven......

Link naar reactie
  • 0

Turkije zit nu in een boom. Nu is het dus tijd om te vertrekken. Nu kun je nog profiteren van goedkope goederen, vastgoed en personeel. Als je pas over 15 jaar vertrekt is dit verschil al veel kleiner, en kun je met de zuurverdiende geld dus veel minder uitrichten, en heb je kans dat de boom voorbij is en het land in hetzelfde schuitje zit als Europa nu, want aan wie moet het haar goederen dan afzetten.

 

Je plan is nu 15 jaar te verdoen in een stagnerende economie. Beter je jeugd positiever te gebruiken. Over 15 jaar heb je misschien de energie niet meer, en misschien ook niet het geld.

 

A rising tide lifts all boats.

 

 

Zolang ik in NL nog centjes kan verdienen blijf ik nog hier. Turkije zal de komende eeuwen gewoon door groeien + binnenkort zal Turkije meer dan 100 miljoen inwoners hebben. Dus daar maak ik me geen zorgen over.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Over 15 jaar, loopt turkije nog steeds 35 jaar achter op Nederland (er van uit gaande dat ze nu 50 jaar achter liggen, en wij in 15 jaar geen vooruitgang boeken)

 

Succes, en veel plezier.

 

 

Turkije heeft een grotere economie als Nederland. Turkije heeft veel meer te zeggen , politiek, economisch + militair + aantal inwoners. Binnen 10-15 jaar zal Turkije een grote baas worden. En ze zullen de komende eeuwen gewoon door groeien terwijl NL telkens maar moet gaan bezuinigen en afschrijven/verlies maken.

 

Het is heel erg verkeerd om NL met Turkije te vergelijken. De vooruitzichten van Turkije ziet er heel goed uit en die van NL juist helemaal niet.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

En zelfs met die 7,1% werklozen weet de Belgische regering nog binnen de norm van 3% begrotingstekort te blijven......

 

In Nederland worden bepaalde mensen niet als werkeloos geteld, die dat volgens de richtlijnen voor telling in andere landen wel zijn...

 

Aantal werklozen = mensen die werk zoeken. Tenminste , in Turkije is dit wel het geval.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Turkije heeft een grotere economie als Nederland. Turkije heeft veel meer te zeggen , politiek, economisch + militair + aantal inwoners. Binnen 10-15 jaar zal Turkije een grote baas worden. En ze zullen de komende eeuwen gewoon door groeien terwijl NL telkens maar moet gaan bezuinigen en afschrijven/verlies maken.

 

In tien jaar kan er een hoop veranderen, maar wat gaat Turkije precies doen om Nederland economisch voorbij te stoten?

 

De economie van Turkije is maar iets groter dan die van Nederland, maar heeft toch wat meer monden te voeden met dat geld. Het BBP per inwoner is echter veel lager, 8700 (in $) tegenover 48000 in NL. Ook qua opleiding en corruptie doet Turkije het een stuk slechter.

 

Politiek weet ik niet zoveel van Turkije, maar de banden met Europa zijn wel eens beter geweest en Syrie, tja. Militair een economie vergroten klinkt eng.

 

Ik ben wel benieuwd wat er op stapel staat!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.