• 0

Webshop verkopen

Heb een vraag die ik jullie voor wil leggen, heb zelf echt geen idee wat ik kan verwachten.

 

Ik heb sinds 1.5 jaar een webshopje, loopt vrij aardig, maar heb er eigenlijk geen tijd meer voor.

 

Stel ik zou het verkopen: wat is een normale prijs om te vragen?

Het betreft hier een make-up webshop met aanverwante artikelen, voorraad heeft een verkoopwaarde van ongeveer 15.000, ongeveer 500 producten (allemaal op voorraad), 2 domeinen, prestashop, rond de 2000 á 3000 bezoekers per maand (in zomerseizoen minder)

 

Ik denk dat ik minstens de inkoopwaarde van de producten eruit moet kunnen halen? Maar ik wil er daarnaast ook nog wel wat aan overhouden, is dat reeel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zou zeggen dat je de voorraad (inkoopwaarde) + een aantal keer de winst zou kunnen vragen.

Het hangt wel erg af van je domeinen, bezoekers en website.

 

Op de genoemde sitedeals kun je het proberen of op TBForum maar het bedrag is voor 80%/90% van die bezoekers daar te hoog gegrepen. Maar misschien zit daar net 1 tussen die iets met dit niche heeft.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik zou vooral je omzet en kosten willen weten. Vuistregel is 7x de omzet. Je kan altijd nog kiezen om voorraad apart te verkopen.

 

Ik vraag me altijd af als iets "vrij aardig, maar geen tijd" wordt genoemd, waarom je de dan niet iemand erbij haalt, een student, buurjongen of neef/nicht die de dagelijkse operatie afhandelt en zelf doe je af en toe nog wat strategie, inkoop en marketing.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou vooral je omzet en kosten willen weten. Vuistregel is 7x de omzet. Je kan altijd nog kiezen om voorraad apart te verkopen.

 

Ik vraag me altijd af als iets "vrij aardig, maar geen tijd" wordt genoemd, waarom je de dan niet iemand erbij haalt, een student, buurjongen of neef/nicht die de dagelijkse operatie afhandelt en zelf doe je af en toe nog wat strategie, inkoop en marketing.

 

 

 

wow! 7x de omzet... ik ga de Quote 500 vast bellen ;D

Dit gaat bij heel weinig webshop-jes gebeuren

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Laten we het ''vervuilen'' op een leuke manier van dit topic op een leuke manier afsluiten voordat er weer iemand komt lopen stalken in dit topic en het weer uit de hand loopt ;D

 

 

TS,

 

kan je niet een paar soortgelijke concullega's een mailtje sturen met de info dat je de site te koop aanbied?

 

Succes!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

even weer on-topic.

 

In het huidige klimaat zal verkopen niet makkelijk zijn. of het moet een ijzersterke naam zijn met een dito goede omzet.

 

15000 euro voorraad is een fors bedrag als je zegt dat het om een klein webshopje gaat. Is het geen optie om eerst je voorraad iets te verlagen? het zij door acties in de webshop of via braderieën of marktplaats.

Link naar reactie
  • 0

Dit is eigenlijk niet de tijd om een webwinkel te verkopen omdat je bij verkoop in deze tijd vaak een erg laag bod geboden krijgt.

Daarnaast is je winkel nog zo jong dat je nog bezig bent naam op te bouwen. Als je de shop nu gestaag weet uit te breiden (meer omzet, meer klanten, naam opbouwen) dan wordt de shop veel meer waard. Juist omdat je in deze fase eigenlijk de grootste investering doet denk ik dat je er relatief de minste vruchten van plukt.

 

Misschien een idee om een nieuw topic te starten om eens aan ons voor te leggen waar nu voor jou de meeste tijd in gaat zitten.

Wie weet zijn er hier wat ervaren mensen die met oplossingen komen die de werkdruk aanmerkelijk verlichten. In dat geval kun je gewoon door blijven bouwen aan je shop en het later verkopen voor een goede prijs.

Link naar reactie
  • 0

Vuistregel is 7x de omzet.

 

 

Waar kan ik me aanmelden?

 

Bij Facebook.com. De verkoopwaarde van dat bedrijf is hard op weg naar 7x de omzet. . Een flink verlies aan marktwaarde, want bij de oorspronkelijke beursintroductie werd voor deze "webwinkel" maar liefst 25 x de omzet betaald

 

Kortom beste mensen, jullie kunnen allemaal wel lachen om en mopperen op die meneer met zijn vuistregel van 7 x de omzet, maar ondertussen wordt het voor de grote webwinkels dubbel en dwars betaald.

Link naar reactie
  • 0

Vuistregel is 7x de omzet.

 

 

Waar kan ik me aanmelden?

 

Bij Facebook.com. De verkoopwaarde van dat bedrijf is hard op weg naar 7x de omzet. . Een flink verlies aan marktwaarde, want bij de oorspronkelijke beursintroductie werd voor deze "webwinkel" maar liefst 25 x de omzet betaald

 

Kortom beste mensen, jullie kunnen allemaal wel lachen om en mopperen op die meneer met zijn vuistregel van 7 x de omzet, maar ondertussen wordt het voor de grote webwinkels dubbel en dwars betaald.

 

ik heb het ook duidelijk over web kleine webwinkeltjes! en dan is 7 x de jaaromzet erg veel voor de massa... misschien voor de uitzonderingen en in een branche met hoge marges

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik heb een paar jaar geleden onze webshop activiteiten verkocht, toen was het ook crisis (maar nu een paar graadjes erger natuurlijk) en het was op zich goed te doen, verwacht echter niet de hoofdprijs.

 

Hou er daarnaast rekening mee dat, zeker voor een kleine shop of een niche shop met relatief beperkte omzet men niet veel bereid zal zijn om te betalen.

 

Denk dan aan biedingen van max. 4 a 5 duizend euro en waarschijnlijk minder. Punt is namelijk dat a.) Je shop te kort bestaat in de ogen van potentiele kopers en b.) dergelijke sites (marktplaats is ook nog een optie trouwens) vol zitten met koopjes jagers.

 

De voorraad heb ik niet mee gerekend in deze schatting (da's weer een ander verhaal namelijk, hierover zo meer).

 

Als je met cijfers kunt staven dat de winkel al jaren (3+) een mooie omzet en winst draait, die steeds netjes stijgende is. Zaken goed inzichtelijk kan maken (ook qua potentie) via een verkoop memorandum, dan kom je alweer een stuk verder.

 

Probleem is echter dat je winkel zo te horen pas 1,5 jaar bestaat en dus geen trackrecord heeft, zeker ook niet qua cijfers, waardoor de biedingen niet hoog gaan zijn. In het geval je omzet en winst behoorlijk indrukwekkend zijn en je dit hard kan maken, ligt dat natuurlijk weer anders.

 

Maar zoals anderen ook al aangaven: zeker in deze tijd is het lastig. Tel daarbij ook de complete wildgroei aan allerhande webwinkels, waarvan er ook een hele hoop weer van de hand gedaan worden (of althans een poging daartoe) en je hebt een absolute buyers market waar men laag zal bieden cq betalen in plaats van een sellers market waar je goed kan cashen.

 

En wat de voorraad betreft, daar zal men hoogstwaarschijnlijk een bod op doen dat max 40 a 50% van de waarde vertegenwoordigd. Je totale inkoopwaarde te gelde maken is niet reeel naar mijn mening. Laat staan die verkoopwaarde (men wil er immers ook winst op maken). Men zal altijd op safe spelen en incourante voorraad incalculeren en dergelijke.

 

Een goed idee is wellicht om ipv daarvan een soort van warehouse sale in je shop te houden alvorens je tot verkoop overgaat. Zo hebben we het ook gedaan destijds, waardoor we 70% van de voorraad kwijt waren voordat we tot verkoop overgingen. Tegen een aanmerkelijk hogere marge.

 

Dan hoef je natuurlijk niet in je webshop te zeggen: 'wegens verkoop van de toko', dan doe je jezelf de das om richting een eventuele koper, maar gewoon iets in de trant van 'om ruimte te maken voor nieuwe voorraden nu een spectaculaire warehouse sale'. Werkte geweldig voor ons, letterlijk honderden bestellingen in een relatief korte tijd.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes ermee!

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

even weer on-topic.

 

In het huidige klimaat zal verkopen niet makkelijk zijn. of het moet een ijzersterke naam zijn met een dito goede omzet.

 

15000 euro voorraad is een fors bedrag als je zegt dat het om een klein webshopje gaat. Is het geen optie om eerst je voorraad iets te verlagen? het zij door acties in de webshop of via braderieën of marktplaats.

 

15.000 euro is de verkoop waarde van de voorraad.

Dat is bij verkoop totaal niet interessant. Inkoop waarde zal interessanter zijn voor degene die het overneemt.

En dan nog zal je rekening moeten houden met 50 tot 75% van inkoop waarde omdat de voorraad die jij hebt staan al oud is, kan ondertussen hoop incourant spul tussen zitten of mogelijk houdbaarheids datums naderen.

Voor 100% van de inkoop waarde kan de nieuwe eigenaar beter gewoon zelf bij de groothandel bestellen zodat hij zelf kan bepalen wat hij op voorraad neemt.

 

Verder loopt het wel redelijk... in de meeste gevallen die ik voorbij heb zien komen betekende wel redelijk dat er geen droge botterham mee te verdienen is en dat omzet hooguit een duizend euro per maand is.

 

Met info die er nu is is helemaal niks over een waarde bij verkoop te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Vuistregel is 7x de omzet.

 

 

Waar kan ik me aanmelden?

 

Bij Facebook.com. De verkoopwaarde van dat bedrijf is hard op weg naar 7x de omzet. . Een flink verlies aan marktwaarde, want bij de oorspronkelijke beursintroductie werd voor deze "webwinkel" maar liefst 25 x de omzet betaald

 

Kortom beste mensen, jullie kunnen allemaal wel lachen om en mopperen op die meneer met zijn vuistregel van 7 x de omzet, maar ondertussen wordt het voor de grote webwinkels dubbel en dwars betaald.

 

Leuk voor een discussie om de facebook beursintroductie erbij te halen maar dit heeft denk ik 0,002% relatie met deze zaak en heeft TS dus niets aan bij de zoektocht naar een waarde van de webshop. Dat er ergens een social network (waarom is dit een grote webshop volgens jou?) in een hype (of juist geen hype niet) is verkocht, betekent niet dat dit voor alle normale bedrijven ook geldt.

Vuistregels zijn altijd gevaarlijk maar een paar keer de winst (2 tot 6 max) ligt meer in de buurt van een vuistregel dan 7x de omzet. Zo is het nu eenmaal in de praktijk (en terecht overigens) en het heeft denk ik weinig zin om bij TS te melden dat er ooit een grootste beursintroductie is geweest op basis van 25x de omzet. Allemaal leuk voor een off-topic discussie maar hier dus nul relevant.

Zoals Vossie ook meldt, 100% inkoopwaarde is ook niet haalbaar. Wie betaalt er nou 100% voor 'oude' spullen waarbij de selectie ook nog geheel is gemaakt door iemand anders, je niet weet hoe dit is opgeslagen, er mogelijk problemen mee zijn etc.etc. terwijl je alles ook gewoon zelf kan inkopen voor hetzelfde geld?

Dus ik denk dat je beter de reacties van andere webshophouders kan volgen en rekenen op 50-70% van de inkoopwaarde plus wellicht een paar keer je netto winst.

Link naar reactie
  • 0

Omzet en gemiddeld orderbedrag ontbreken in de introductie.

 

Aanname is dat dit merkloze of C-merken zijn.

 

Waarde: 0-inkoopwaarde.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De stelling 7* de omzet is in de meeste gevallen absolute waanzin. Een overdreven voorbeeld: iemand koopt duizenden goederen in voor 10.000 euro per stuk, en verkoopt deze voor 5.000 euro per stuk. Met de omzet zit het wel snor, met de rest van de verlies en winstrekening niet. Je kan nooit enkel naar 1 variabele kijken, maar moet bij iedere bedrijfswaardering zicht hebben op het geheel.

 

Een goede bedrijfswaardering focust zich op toekomstige kasstromen en het risico. Deze variabelen zijn vaak voor kopers en verkopers verschillend. Wanneer een koper meer kasstromen met een lager risico met hetzelfde bedrijf kan genereren heeft een overname zin. De koper kan dan immers de waarde van de verkoper + een premium betalen.

 

De waarde van je website voor de koper is dus afhankelijk van de vrije kasstromen en het risico die de koper ermee gaat genereren. Verdisconteer deze, zodat je precies weet wat de koper kan bieden en tegelijkertijd waarde creëert met de deal.

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

> Wat is de verkoopwaarde van een webshop ?

 

Als je je kosten realistisch hebt gehanteerd

(dus als je voorraad in de garage staat heb je daar huur over betaald

en als je zelf uren werkt, heb je een managementvergoeding opgenomen)

en er zijn geen lijken in de kast (garantieclaims van klanten, zieke medewerkers,

oninbare debiteuren, incourante voorraad etc etc)

dan zegt mijn dikke duim:

Verkoopwaarde = 2/3 inkoopwaarde voorraad + ca. 7x netto jaarwinst.

 

Hopelijk laat je ons weten wat je hier van vindt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.