Featured Replies
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Christine
Ik hoor de laatste tijd op een motor forum veel berichten over de volgende fraude.
Iemand heeft een advertentie geplaatst voor de verkoop van een motor. Wordt gebeld door potentiele koper, die de motor wil kopen, en geld wil overmaken per bank. Maar alleen naar een ING rekening, met een flauwe smoes dat ze betalen vanaf een ING rekening in het buitenland of zo. Dan komt de koper opdagen, je kijkt in online banking en ziet inderdaad dat het bedrag is binnengekomen. Dan geef je ze de motor mee, en korte tijd later wordt je bankrekening geblokkeerd. Het geld blijkt afkomstig van een frauduleuze overschrijving.
De "kopers" zijn twee Nigeriaanse mannen, in alle gevallen die ik ken dezelfde. Ze sturen phishing emails, en als ze dan iemands bank account gehackt hebben, dan gaan ze een motor kopen, en maken het geld vlak van te voren over, omdat ze weten dat ze weinig tijd hebben. Eén verkoper kreeg tijdens de verkoop argwaan, omdat het geld kwam van de rekening van een turnvereniging. Maar de politie kwam toch te laat, de dief scheurde weg op de motor.
Maar wat ze met motoren kunnen, kunnen ze met alles wat je kunt verkopen. Niet alleen bij particuliere verkopers, ook bij bedrijven. Dus let goed op als iemand iets bij je wil kopen en wil betalen met een bankoverschrijving: zorg dat er enige tijd (ik denk dat een paar uur genoeg is) tussen de betaling zit en de levering, en controleer op welke naam de bankrekening staat. Als iemand er op staat om naar een ING rekening over te maken, bel dan maar gelijk de politie.
Wat heel raar is, is dat in alle gevallen die ik ken de bank het geld blokkeert bij de verkoper. Immers, de koop is gesloten, het geld is bij de verkoper binnengekomen, de goederen zijn geleverd, en de transactie is afgesloten. De verkoper kan niet weten dat het geld gestolen geld is, en kan dus niet verantwoordelijk zijn voor de consequenties. De bank moet het geld vergoeden wegens nalatigheid, of niet vergoeden wegens nalatigheid van de bestolene, die heeft immers op een phishing link geklikt.
hier kun je de details lezen.