Jump to content
bplat

Boekhouding/er laten controleren door externe?

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Sinds anderhalf jaar heb ik een boekhouder die voor mij keurig netjes de boekhouding verricht. Maar ik hoor en lees allerlei horrorverhalen over boekhouders die complete bedrijven om zeep helpen, dus ik denk er wel eens over om m'n boekhouder door een onafhankelijke externe te laten controleren, zeg eens in de 2, 3 jaar, om een single point of failure te voorkomen.

 

Zijn er meer mensen die dat doen? Is het handig/verstandig? Tips en trucs?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ondernemer heb jij de plicht en de taak om in grote lijnen op de hoogte te zijn van de financiële staat van je onderneming. Op dit punt moet je niet blind vertrouwen op een derde partij. Dus als jouw administrateur een hallelujaverhaal afsteekt over de stand van zaken en gouden bergen voorspelt en jij ziet dat niet terug in de realiteit dan moet dat worden toegelicht. Idem dito voor rampspoed die jij niet ziet. Wordt dat niet afdoende toegelicht dan moet je op zoek naar een andere administrateur.

 

Om nu het werk van jouw administrateur door een derde te laten controleren lijkt mij water naar de zee brengen. Zeker met de interval die jij noemt, eens in de twee tot drie jaar. In één jaar kan verschrikkelijk veel gebeuren, laat staan in drie jaar tijd. Dat is eigenlijk alleen relevant als je een accountantsverklaring nodig hebt.

Het geld dat deze extra controle kost kun je IMHO beter investeren in een cursus basiskennis boekhouden. Dan krijg je én meer grip op de financiële handel en wandel van jouw onderneming én je kunt veel beter sparren met jouw administrateur waardoor je uit dit contact veel meer rendement haalt.

 

Gezien de niche waarin je opereert zal tijd vinden om je eigen kennis op dit vlak te ontwikkelen geen probleem zijn ;D


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga eens kort praten met een accountant en laat hem/haar even een uurtje babbelen met je boekhouder dan kun je al een aardige risico inschatting (laag/midden/hoog) maken of er dingen niet goed gaan. Afhankelijk van de uitkomst kun je bezien welke vorm van "controle" je er op los laat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of er onafhankelijke externen bestaan. De meeste potentiele deskundigen die het werk van jouw boekhouder kunnen beoordelen, kunnen jou zien als een potentiele klant.

Toch denk ik dat het geen kwaad kan om er eens iemand naar te laten kijken. Zeker niet eens per twee of drie jaar, maar gewoon een keer. Als die persoon aangeeft dat de boekhouding volgens hem/haar prima op orde is, slaap jij weer goed. Stel wel van te voren vast wat jij eigenlijk van je boekhouder verwacht, voordat je door een ander laat toetsen of ie er aan voldoet.

 

 

Verder kan ik Dennis tip onderschrijven: zorg dat je je eigen cijfers snapt, dan kun je zelf het werk van je boekhouder beter controleren.


Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een beetje als: Wie controleert de controleur?

 

Ten eerste zou ik uitgaan van de kundigheid van je boekhouder/accountant. Toen je deze hebt gevonden/gekozen ben je daar niet voor niets een relatie mee aangegaan. Tenminste dat mag ik hopen.

Pas als je zelf twijfelt aan de betrouwbaarheid bijvoorbeeld als je de balans en de V&W rekening niet in grote lijnen snapt of je krijgt signalen van de kant van de Belastingdienst, wordt het tijd om voor een second opninion.

Dat geldt overigens voor alles in het leven. "Vertrouwen is goed maar begrijpen is beter. "


Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Inventigator)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedere ondernemer zou toch in staat moeten zijn om zijn eigen cijfers te lezen. In ieder geval de meest materiële posten. En daarmee wordt de impact van fouten meteen een stuk kleiner. Zelf kijk ik altijd naar cash flow en boeit de boekhouding me niet zo. Als het fiscaal maar juist is.

 

Misschien kan je er een gewoonte van maken om je cijfers met je bank te bespreken. Ik ken ondernemers die dat doen. De bank snapt de cijfers wel en als je het bespreekt zal je het zelf moeten kunnen toelichten. Mooi stokje achter de deur en zo heb je geen 2nd opinion meer nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je loopt het risico dat een externe partij bewust je huidige boekhouder/accountant de grond in trapt om jou als klant binnen te halen? Je hebt immers wel te maken met een concurrent van je boekhouder.

 

Vaktechnisch is dit een goed idee, maar commercieel komt dit een externe partij goed uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste mensen,

 

Sinds anderhalf jaar heb ik een boekhouder die voor mij keurig netjes de boekhouding verricht. Maar ik hoor en lees allerlei horrorverhalen over boekhouders die complete bedrijven om zeep helpen, dus ik denk er wel eens over om m'n boekhouder door een onafhankelijke externe te laten controleren, zeg eens in de 2, 3 jaar, om een single point of failure te voorkomen.

 

Zijn er meer mensen die dat doen? Is het handig/verstandig? Tips en trucs?

 

 

 

Beste,

 

Waarom zijn er accountants? Zelf blijf je alsnog verantwoordelijk, maar het is toch een extra tussenstap om risico's uit te sluiten.

Primaire taak van de accountant is om de boekhouder te controleren (indirect gevolg van het uitpluizen van de administratie en opstellen van de balans) en met een verklaring kan je veel problemen voorkomen. Als je geen honderdduizenden mutaties en complex betalingsverkeer hebt zullen de kosten ook meevallen.

 

Nog een tip; neem een goede accountant (zijn vaak niet de goedkoopste) met specialisatie in jouw branche.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedere ondernemer zou toch in staat moeten zijn om zijn eigen cijfers te lezen. In ieder geval de meest materiële posten. En daarmee wordt de impact van fouten meteen een stuk kleiner. Zelf kijk ik altijd naar cash flow en boeit de boekhouding me niet zo. Als het fiscaal maar juist is.

 

Misschien kan je er een gewoonte van maken om je cijfers met je bank te bespreken. Ik ken ondernemers die dat doen. De bank snapt de cijfers wel en als je het bespreekt zal je het zelf moeten kunnen toelichten. Mooi stokje achter de deur en zo heb je geen 2nd opinion meer nodig.

 

Balans lezen staat los van de correctheid hiervan. Probleem is dat de cijfers zoals vermeld in de balans niet kloppen (verkeerde boekingen, aftrekposten, etc, etc). Dan kun je zeggen " iedere ondernemer moet zijn administratie volledig onder controle hebben", maar dan komt de ondernemer niet meer toe aan ondernemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit blijft altijd een moeilijk punt, ik ben al een aantal jaar ondernemer en heb de eerste 5 jaar ook moeten aanrommelen met boekhouders.

Keer op keer leken ze er verstand van te hebben en steeds kwam ik er achter dat er fouten in zaten of dat men regels toepaste die niet meer mochten.

 

Echt een sluitend advies kan ik je hier dus niet in geven, alleen dat het heel verstandig is om je jaaraangifte te begrijpen. En maak aan het einde van elk kwartaal of elk jaar (afhankelijk van de grote van je boekhouding) gewoon die afspraak met je boekhouder en durf dan ook gewoon te vragen waarom bepaalde dingen zijn gedaan.

Zo heb ik me een hoop ellende bespaard (behalve de keer dat de boekhouder incl mijn boekhouding met de noorderzon was vertrokken en zijn kantoor ineens leeg stond)

Als je bepaalde aftrekposten niet begrijpt of denkt dat ze niet kloppen dan kun je die op dit forum of ergens anders op het internet wel terugvinden en bespreken.

Je zult alleen wel de basis van je administratie moeten begrijpen en kunnen uitlezen.

Het uitlezen van balansen en w/v rekeningen is niet heel moeilijk, het vergt alleen wel lwat verdieping in de materie.

 

Inmiddels heb ik een fijn administratiekantoor gevonden, die zoals ik het tot nu toe ervaren heb het allemaal erg goed begrijpt.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, anders zou inderdaad een accountant een goed alternatief zijn, alleen die kosten vaak een hele hoop geld en als beginnende ondernemer is die meerwaarde soms moeilijk op te vangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit blijft altijd een moeilijk punt, ik ben al een aantal jaar ondernemer en heb de eerste 5 jaar ook moeten aanrommelen met boekhouders.

Keer op keer leken ze er verstand van te hebben en steeds kwam ik er achter dat er fouten in zaten of dat men regels toepaste die niet meer mochten.

 

Echt een sluitend advies kan ik je hier dus niet in geven, alleen dat het heel verstandig is om je jaaraangifte te begrijpen. En maak aan het einde van elk kwartaal of elk jaar (afhankelijk van de grote van je boekhouding) gewoon die afspraak met je boekhouder en durf dan ook gewoon te vragen waarom bepaalde dingen zijn gedaan.

Zo heb ik me een hoop ellende bespaard (behalve de keer dat de boekhouder incl mijn boekhouding met de noorderzon was vertrokken en zijn kantoor ineens leeg stond)

Als je bepaalde aftrekposten niet begrijpt of denkt dat ze niet kloppen dan kun je die op dit forum of ergens anders op het internet wel terugvinden en bespreken.

Je zult alleen wel de basis van je administratie moeten begrijpen en kunnen uitlezen.

Het uitlezen van balansen en w/v rekeningen is niet heel moeilijk, het vergt alleen wel lwat verdieping in de materie.

 

Inmiddels heb ik een fijn administratiekantoor gevonden, die zoals ik het tot nu toe ervaren heb het allemaal erg goed begrijpt.

 

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, anders zou inderdaad een accountant een goed alternatief zijn, alleen die kosten vaak een hele hoop geld en als beginnende ondernemer is die meerwaarde soms moeilijk op te vangen.

 

Een accountant is pas duur als je een " niet levensvatbare " onderneming hebt. Des te minder je verdient, des te minder je betaald. Des te meer je verdiend, des te meer je betaald. Uitgaand van het feit dat het aantal mutaties toeneemt naar gelang je omzet/winst maakt.

 

Als je slechts enkele mutaties hebt zal een accountant ook snel klaar zijn (en niet veel kosten).

 

Penny wise, pound.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Een accountant is pas duur als je een " niet levensvatbare " onderneming hebt. Des te minder je verdient, des te minder je betaald. Des te meer je verdiend, des te meer je betaald. Uitgaand van het feit dat het aantal mutaties toeneemt naar gelang je omzet/winst maakt.

 

Als je slechts enkele mutaties hebt zal een accountant ook snel klaar zijn (en niet veel kosten).

 

Penny wise, pound.....

Best knap zoveel onzin in 1 post.

Om maar een klein voorbeeldje te geven, een administratie van een cafetaria met € 75.000 omzet heeft veel meer boekingen dan een cafetaria met € 150.000 of 250.000 omzet. Ik kreeg beide klanten tegelijk en diegene met meer omzet moest meer betalen om diezelfde reden. Echter die met weinig omzet gaat bijna dagelijks 1x of vaker inkopen doen terwijl de andere in bulk inkopen doet. Voor beide zitten evenveel dagen in het jaar qua omzet, dus 1 tot 2 nullen meer maakt echt niet uit.

 

Mensen die er in trappen dat de rekening duurder is naarmate de omzet hoger is, worden in sommige gevallen toch echt wel bedonderd.

Er zijn goede accountants en slechte, net zo goed als er goede administratiekantoors zijn en slechte. Maar de samenhang tussen prijs en kwaliteit is een schijn.


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adfundum of wie dan ook, als je wilt aantonen dat een accountant meer waarde heeft doe je dat door op dit podium je kwaliteiten te tonen en niet door dooddoeners te spuien.


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn er meer mensen die dat doen? Is het handig/verstandig? Tips en trucs?

Laat de jaarrekening en aangifte controleren door een onafhankelijke fiscalist. Kost je 2 uur maar dan ben je wel voordeliger uit. Ook minder kans om klanten weg te kapen.

Let wel, 10 verschillende personen stellen 10 verschillende jaarrekeningen en aangiften op. Waarschijnlijk zijn er kleine verschillen (1 of meerdere mieren). Als je een slechte er tussen hebt, merkt de fiscalist dat snel genoeg op.


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal mee eens met Van Dijk. Een boekhouder hebben voor je bedrijf betekent niet dat je geen controle meer hebt over de financiële zaken (van subsidies tot aftrek mogelijkheden) of het nou een BV of een eenmanszaak is. Je moet altijd inzage kunnen hebben in je administratie en weten waar je staat. De keuze van een boekdhouder is hier heel erg belangrijk. Iedereen kan zich vergissen maar je moet het wel op tijd herstellen. Communicatie (begrijpelijke!!!) is heel erg belangrijk. We hebben (mod edit link naar eigen site verwijderd).

Om terug te komen op je vraag of je een controle check moet laten doen of niet? Als je geen goed gevoel hebt en niet tevreden bent dan is het niet goed als je het niet doet. Ook al hebben we allemaal software's boekhouden en belastingzaken blijft mensen werk. En mensen vergissen zich zo nu en dan. Neem geen gok en ga je gevoel af. De stap zal je boekhouder ook op scherp zetten.


Maxol Finance Services

Excellence in Finance

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let wel, 10 verschillende personen stellen 10 verschillende jaarrekeningen en aangiften op.

 

Zo oneens als jij het bent met adfundum, zo oneens ben ik het hiermee. Als die 10 hun vak verstaan dan kunnen verschillen alleen ontstaan door:

1. ieder van hen ontvangt niet dezelfde informatie;

2. een of meerdere van de tien maakt fouten;

3. een of meerdere van de tien maakt aannames waar ze door hadden moeten vragen.

 

Bij mij is boekhouden heel simpel. Er gebeurt iets en die gebeurtenis kent in de administratie twee kanten, debet en credit. Weet je niet exact hoe je dat moet verwerken, dan vraag je door bij je klant.

 

En dat is ook een boodschap voor bplat die helaas alweer 9 dagen niet gezien is in zijn eigen topic, hopelijk heeft hij het druk, een goede boekhouder heeft ALTIJD vraagposten. Er zijn altijd dingen in jouw onderneming waarvan niet 123 duidelijk is waar die thuishoren in je administratie.

 

Als je boekhouder jou nooit vraagt om uitleg over bepaalde kosten, missende facturen, openstaande debiteuren en crediteuren, dan wordt het opletten.

 

De horrorverhalen waar je naar verwijst zijn er inderdaad. Legio helaas. Van wat ik heb gezien in mijn werk om alle shit te herstellen in samenwerking met de fiscus, is in 90% van de gevallen de oorzaak een administrateur die aannames maakt en verwerkt op basis van die aanname of een administrateur die maar gewoon alles rechtbreit wat hij niet kan duiden. In beide varianten wordt vaak niets aan de ondernemer gevraagd! Waarschijnlijk gevoed door het idee dat de 'pakkans' door de fiscus erg gering is. Dat grapje kostte vorig jaar een RA accountant zijn titel voor 10 jaar!!!

 

Zo ontstaan de grootst mogelijke problemen. Veel gezien: bedrijfskosten niet boeken als kosten maar als privéopname omdat een bonnetje ontbreekt. Dus ook geen aftrek van voorbelasting en een veel te hoge winst waar wel IB over betaald moet worden. Maarja, als die winst er niet was, hoe moet die IB dan betaald worden? Precies!

 

Andere valkuil: een verschil hebben in de aansluiting tussen de winst- en veriesrekening en het eigen vermogen en dat dan maar via privé wegboeken om de boel kloppend te krijgen.

 

Dus wellicht is de eerste vraag die je moet stellen: "vraagt mijn boekhouder wel genoeg aan mij?"

 

Succes

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let wel, 10 verschillende personen stellen 10 verschillende jaarrekeningen en aangiften op.

 

Zo oneens als jij het bent met adfundum, zo oneens ben ik het hiermee. Als die 10 hun vak verstaan dan kunnen verschillen alleen ontstaan door:

1. ieder van hen ontvangt niet dezelfde informatie;

2. een of meerdere van de tien maakt fouten;

3. een of meerdere van de tien maakt aannames waar ze door hadden moeten vragen.

 

Bij mij is boekhouden heel simpel.

 

Inderdaad, de kans dat 10 boekhouders op dezelfde manier:

- afschrijvingen berekenen

- vooruitbetaalde kosten opnemen / berekenen

- onderhanden werk bepalen / navragen

- omgaan met debiteuren

- vooruitontvangen bedragen opnemen

- nog te betalen kosten opnemen (zoals bankkosten)

- administratiekosten belasten

 

Zelfs als er sprake is van IFRS kun je nog steeds enorme verschillen in de jaarrekening hebben. Moest de SNS Bank nou wel of niet de hypotheken afwaarderen? En met hoeveel?

 

De punten zijn te divers om op te noemen.

Net zo verschillend als fiscalisten/belastingdienst met de wetgeving en jurisprudentie omgaan.

 

Daarnaast zijn er de punten die Joost aangeeft. Maar hoe ga je er mee om als de klant 1 ding wil en jij iets anders adviseert? Want weet Joost wel zeker of de vorige adviseur wel of niet die vraag heeft gesteld of dat de klant een ander antwoord geeft.

 


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

je onderschrijft precies wat er mis is in de boekhoudwereld. Het kan alle kanten op gaan, terwijl er eigenlijk maar 1 richting is en dat is verslaglegging van wat er feitelijk gebeurd is. Uiteindelijk loopt alles over de bank, de kas, via privé of via voorafgaande journaalposten. Alles in de boekhouding kent een boeking en voor alles zijn er regels.

 

Dat SNS miljarden verspeelt, vind ik niet eens relevant. Elke ondernemer kan op enig moment een klotebeslissing nemen die hem/haar noodzaakt tot afwaardering van vorderingen. Dat maakt nog steeds dat ook die handeling een debet en een credit kent.

 

Dat Jan de zelfbenoemde RA denkt dat een Bestelbus op GEEL kenteken in aanmerking komt voor investeringsaftrek en in 3 jaar afgeschreven kan worden.....tja.

 

Wat ik vooral wil aangeven is dat ondernemers vooral moeten weten dat een goede boekhouder vragen stelt. Geen enkele administratie geeft op basis van de documenten alle antwoorden. Er zullen altijd vraagposten zijn.

 

ciao

Joost

 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Dat Jan de zelfbenoemde RA denkt dat een Bestelbus op GEEL kenteken in aanmerking komt voor investeringsaftrek en in 3 jaar afgeschreven kan worden.....tja.

 

Wat ik vooral wil aangeven is dat ondernemers vooral moeten weten dat een goede boekhouder vragen stelt. Geen enkele administratie geeft op basis van de documenten alle antwoorden. Er zullen altijd vraagposten zijn.

 

 

Met de punten die je benoem over dat 10/10 jaarrekeningen het zelfde zullen zijn ben ik het volledig met je eens. Maar de vraag was of de boekhouder gecontroleerd moest worden door een extern bedrijf? Ik zie iedereen de benamingen boekhouder en accountant door elkaar halen. Er zit een wezenlijk verschil tussen een boekhouder (administratiekantoor) of een accountant (accountantsorganisatie). Wanneer de boekhouder je administratie verzorgd heeft dat geen enkele zekerheid. Wanneer een accountant de jaarrekening samenstelt mag je verwachten dat hij de recente wet en regelgeving juist heeft toepast op de opgestelde jaarrekening. Ik weet dat er met een samenstelingsverklaring geen zekerheid wordt gegeven over de juistheid en volledigheid van een jaarrekening maar doormiddel van het behalen van PE punten voor accountants zullen zij toch actueel blijven met de ontwikkelingen op het vakgebied. Een boekhouder heeft deze verplichting niet.

 

 

Sinds anderhalf jaar heb ik een boekhouder die voor mij keurig netjes de boekhouding verricht. Maar ik hoor en lees allerlei horrorverhalen over boekhouders die complete bedrijven om zeep helpen, dus ik denk er wel eens over om m'n boekhouder door een onafhankelijke externe te laten controleren, zeg eens in de 2, 3 jaar, om een single point of failure te voorkomen.

 

Wanneer je geen verstand hebt van boekhouden en twijfel aan je boekhouder zou ik zeker voorstellen om een accountant de jaarrekening te laten samenstellen. Wanneer de boekhouder zijn werk goed verricht heeft is er voor de accountant weinig op te merken en hoeft de factuur dus niet hoog te zijn. Wanneer de boekhouder zijn werk niet goed gedaan heeft zal de accountant dit ook opmerken. Daarnaast zal de accountant up-to-date zijn met de actuele veranderingen binnen de wet en regelgeving.

 

Gr Mark

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Mark,

 

Helaas geeft het gebruik van accountants ook geen garanties. In recente jaren nota bene vrijwel alleen maar puin geruimd van AA en RA accountants die ondernemingen vrijwel om zeep hebben geholpen. In al die horror dossiers was er maar 1 van een boekhouder en betrof het 5 keer een accountant.

 

Ja, je mag er vanuit gaan dat ze meer kennis van zaken hebben en dat de jaarrekening klopt. Maar ook een accountant kan het slecht hebben, lui zijn, of om welke andere reden dan ook niet doen wat juist is en daarmee een bedrijf in gevaar brengen.

 

Daarom ook mijn tip: een goede boekhouder (en dus ook AA of RA) vraagt altijd door. Er bestaat vrijwel niet zoiets als een compleet heldere administratie voordat deze geboekt is.

 

groeten

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil aan deze discussie toch nog toevoegen dat het inschakelen van een fiscalist wel degelijk nuttig is! Boekhouders hebben niet altijd verstand van fiscale zaken, terwijl zij wel de aangifte verzorgen. Bovendien staat de fiscale wetgeving niet stil. Ook hier is het van belang hierop in te spelenen vinger aan de pols te houden gedurende het jaar. Dus controleren door een externe fiscalist: JA, dat kan ik van harte aanbevelen! Heb, net als Joost, al veel "gedrochten" gezien. Helaas.


Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BarbaraRijskamp ik heb zo mijn twijfels of het omhoog kicken van een 4,5 jaar oude discussie nog wel recht doet aan jouw bijdrage


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige discussies zijn tijdloos ... het antwoord op je vraag is dus volmondig JA.

 

... zo zij er anno 2017 nog legio accountants die denken dat een ZZP-er een soort van uitgeklede BV is en de fiscale verschillen tussen IB en VPB niet kennen. In dat opzicht is de oude ervaring van Joost rietveld tot op heden ook mijn ervaring. Iedereen z'n specialiteit zullen we maar zeggen.

 

... een fiscalist, evenals een boekhouder, geen beschermde titel is ...

 

En dan het momentum voor de tijdloze hamvraag ...

 

Hoe vind ik een goede boekhouder/accountant/fiscalist ?

 

... nog steeds op geluk of door schade en schande.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept