Ga naar inhoud

[Artikel] Kritische senaat zet zzp-modelovereenkomst op losse schroeven

Geplaatst:

Ab Bauer

Kritische senaat zet zzp-modelovereenkomst op losse schroeven

 

Korte samenvatting:

De commissie Financiën van de Eerste Kamer heeft gisteren een brief aan staatssecretaris Wiebes gestuurd met veel kritische vragen die er nog leven rond het vervangen van de VAR-verklaring door een modelcontract. Zelfs zijn eigen partij, de VVD, heeft 'grote reserves' bij zijn wetsvoorstel.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

Als ik met andere ZZP’ers praat zegt de ene helft dat ik te laat ben om nog over dit onderwerp te beginnen als het al bij de Eerste Kamer ligt. De andere helft zegt dat ik eerst moet afwachten hoe het allemaal in de praktijk gaat lopen. Tussen ‘te laat’ en ‘te vroeg’ is het nu dus hét moment om er over te beginnen.

 

Ik vraag me soms af hoe we hier ooit zijn gekomen. Een jaar of twintig geleden was het allemaal zo overzichtelijk:

Je had de ‘echte’ ondernemers en je had de mensen in loondienst. Een enkele ondernemer was wel een soort van ZZP’er, bijvoorbeeld de vioolbouwer, grafisch vormgever of cameraman (wat we vroegere ‘freelancers’ noemden).

 

Nu is het de wereld op zijn kop: Dit jaar ben ik een paar mooie opdrachten van bedrijven die een leuke app wilden misgelopen omdat ze ‘uit principe niet met eenpitters’ werken. In plaats daarvan word ik dagelijks gebeld door vage recruitmentbureautjes die niet eens willen zeggen wie de eindklant is en alleen maar vragen of mijn VAR nog geldig is.

 

Van de week werd ik gebeld of ik interesse had in een opdracht van ‘minstens een jaar’, op locatie bij een grote bank. Dan zit je dus gewoon in een kantoor in Amsterdam, in een team en werkt op aanwijzing van een ‘scrum master’ van 9 tot 5. In de pauze eet je je bammetjes en praat met je collega’s.

 

Kan iemand mij uitleggen wat dit in hemelsnaam nog met ‘zelfstandig ondernemen’ te maken heeft?

Werkelijk niets toch? In vroeger tijd hadden ze gewoon iemand hier voor aangenomen in (tijdelijke) loondienst.

 

Ik zie als gevolgen van de hele ZZP’erisering van de samenleving een grote groep mensen die alleen nog maar als ZZP’er aan de slag kunnen tegen een zeer lage vergoeding. Voor werkgevers is deze optie zo aantrekkelijk (genoeg mensen om uit te kiezen), dat werknemers in vaste loondienst zich bijna schuldig moeten voelen.

 

Ik ben als (echte) ondernemer niet zo van de politieke partijen om dingen voor mij te regelen maar ik voel nu toch sterk de behoefte om mijn stem te laten horen. Een stem voor de ‘redelijkheid’. Waarom kunnen we niet weer terug naar de eenvoudige splitsing tussen mensen in loondienst en ‘zelfstandigen’?

 

Nu kan ik in mijn eentje op het Binnenhof gaan staan maar dat heeft denk ik weinig effect (hoewel ik wel een mooie petitie van Annedien Hoen zag). Is er een politieke of maatschappelijke organisatie, vakbond of ondernemersclub waar ik mijn stem voor redelijkheid kwijt kan?

 

Ik sta op het punt om met een spandoek de straat op te gaan.

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

@Branco, dat is nu precies mijn punt

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

@Joost, @Branco: mijn punt is dat de VAR wettelijk regelt dat de inlener nagenoeg niet verantwoordelijk en aansprakelijk te stellen is (bij WUO en DGA), en de ZZP-er wel. De wet DBA schrapt die ongelijke situatie en plaatst er iets anders voor terug waar ZZP-er en inlener beiden verantwoordelijk zijn.

 

Uiteraard roept die verandering weerstand op bij inleners, en - door hun kat in het nauw sprongen - heeft dat ook zijn weerslag op ZZP-ers. Maar is het op de keper beschouwd niet zo dat de modelovereenkomsten de verantwoordelijkheid wel eerlijker verdelen dan de VAR doet/deed?

Zelfs als het middel erger dan de kwaal is: zijn jullie het er wel mee eens dat er wel een kwaal (rechtsongelijkheid) is?

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

realist

Nog even 2 cijfers over de controle op de VAR:

 

500.000 aanvragen per jaar.

 

Aantal ambtenaren belast met controle 50, waarvan 10 niet eens fulltime. Ja, dat lees je goed, landelijk zijn er 50 mensen bezig met de controle op de VAR. De kans dat jouw VAR niet gecontroleerd wordt is dus 9.999 op 10.000

Dat is...aangenomen dat een ambtenaar één aanvraag per jaar kan beoordelen. Zelfs in het veronderstelde tempo van de veelbeschimpte ambtenaar lijkt me dit toch een boude veronderstelling

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

@Norbert,

 

Dat hangt er vanaf wat je de kwaal noemt. Ik heb niets tegen zelfstandigen die hetzelfde werk doen als in loondienst ook gedaan wordt. Ik heb er meer problemen mee dat velen van hen een beroep doen op de fiscale voordelen. En dat is nu juist een inkomstenbelasting issue waar ook de modelovereenkomsten niets aan gaan veranderen.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Nog even 2 cijfers over de controle op de VAR:

 

500.000 aanvragen per jaar.

 

Aantal ambtenaren belast met controle 50, waarvan 10 niet eens fulltime. Ja, dat lees je goed, landelijk zijn er 50 mensen bezig met de controle op de VAR. De kans dat jouw VAR niet gecontroleerd wordt is dus 9.999 op 10.000

Dat is...aangenomen dat een ambtenaar één aanvraag per jaar kan beoordelen. Zelfs in het veronderstelde tempo van de veelbeschimpte ambtenaar lijkt me dit toch een boude veronderstelling

 

 

Oeps, iets te kort door de bocht gerekend ;) thnx.

Maar dan nog, 10.000 aanvragen per controlemedewerker per jaar zegt ook wel genoeg over waar het probleem nu echt zit

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

realist

Dat vraag ik mij af. Ik vind het allemaal niet zo interessant om dure belastingmedewerkers van €70-80.000 per jaar Varretjes van een paar tientjes belastinggeld te laten napluizen.

En de BD waarschijnlijk zelf ook niet.

 

Het zou zelfs een van de redenen kunnen zijn van de hele discussie van schijnzelfstandigheid, want zoals hier al gezegd moet er daarop gewoon meer gehandhaafd worden. Maar...is dat wel zo eenvoudig?

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Dat vraag ik mij af. Ik vind het allemaal niet zo interessant om dure belastingmedewerkers van €70-80.000 per jaar Varretjes van een paar tientjes belastinggeld te laten napluizen.

En de BD waarschijnlijk zelf ook niet.

 

Hoe kom je bij een paar tientjes?

 

Als eenmaal een VAR-bezitter een bericht ontvangt over 'verkapt dienstverband' dan loopt het ineens hard op:

 

- terugnemen zelfstandigen- (en starters-) aftrek (3 tot 5k netto);

- terugnemen MKB winstvrijstelling (1k tot soms wel 15k netto);

- geen aftrekbare kosten in de IB;

- geen teruggave van reeds afgedragen BTW (is immers gefactureerd);

- reeds gevorderde voorbelasting wel terugbetalen.

 

 

En blijkbaar vindt het MinFin het weldegelijk belangrijk, anders was dit topic en deze discussie er nooit geweest.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Cosara

Nog even 2 cijfers over de controle op de VAR:

 

500.000 aanvragen per jaar.

 

Aantal ambtenaren belast met controle 50, waarvan 10 niet eens fulltime. Ja, dat lees je goed, landelijk zijn er 50 mensen bezig met de controle op de VAR. De kans dat jouw VAR niet gecontroleerd wordt is dus 9.999 op 10.000

Dat is...aangenomen dat een ambtenaar één aanvraag per jaar kan beoordelen. Zelfs in het veronderstelde tempo van de veelbeschimpte ambtenaar lijkt me dit toch een boude veronderstelling

Oeps, iets te kort door de bocht gerekend ;) thnx.

Maar dan nog, 10.000 aanvragen per controlemedewerker per jaar zegt ook wel genoeg over waar het probleem nu echt zit.

Altijd mooi die berekeningen.

 

Aangenomen dat er één VAR per uur wordt beoordeeld - vraag mij niet hoe je dat achter je bureau kan doen, maar goed - en je werkt 8 uur per dag - voor ambtenaren zullen dat er wel 6 zijn - en je werkt 5 dagen per week - voor ambtenaren zullen dat er wel 4 zijn - en dat 48 weken per jaar, dan kan iedere hardwerkende ambtenaar toch wel 4x6x6x48=6.912 beoordelingen per jaar verwerken, en misschien zelfs 5x8x8x48=15.360.

 

Overigens moet er straks per opdracht een nieuw contract getekend worden en vervalt de VAR per activiteit. Die 500.000 VAR-aanvragen per jaar worden straks vele miljoenen contracten. In het hele verhaal van de heer Wiebes - die daar blijkens zelf stellig in geloofd - hoor ik daar helemaal niets over.

 

... en dus dus de hamvraag ... eigenlijk zijn het er vier ... wie gaat er controleren, hoe gaat er gecontroleerd worden, wie gaat dat betalen en wat is het financiële rendement van dit alles?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

RT....

5x8x8x48=15.360

Jij hebt 48 uur in een dag zitten? ;)

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Geplaatst:

Cosara

5x8x8x48=15.360

Jij hebt 48 uur in een dag zitten? ;)
Altijd mooi die berekeningen ;D

 

Nu nog antwoord op de vier vragen ;)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

WalterBrokx

Ik wacht maar tot de rook is opgetrokken, het is een beetje VARwarrend zo :P

 

De afgelopen 5 jaar heeft echt niemand mij om een VAR gevraagd, btw...

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Geplaatst:

LeegR1

En de komende vijf jaar zal ook niet meer om de VAR gevraagd worden. De senaat heeft ingestemd met afschaffing van de VAR. Hij is binnenkort dus 'Var Away'.

 

Hier de link naar fd. Ik hoop dat jullie deze ook zonder inloggen kunnen bekijken. Het lukt mij wel.

Leeg

Geplaatst:

realist

ik hoor en lees hier van die negatieve verhalen over, maar ik heb alvast een modelovereenkomst als leidraad genomen, en kon er eigenlijk prima mee uit de voeten.

Ik kon er ook meer specifieks in kwijt dan in zo'n Var, die ook maar een paar kanten uit kon.

 

Wat me alleen onduidelijk is, is hoe de BD hier akkoord mee gaat (of niet). Met de VAR had je een schijn van een akkoord vooraf. Vanwege de reeds gememoreerde drukte bij BD kan ik me niet anders voorstellen dat zo'n contract alleen achteraf beoordeeld kan worden. Met meteen de naheffing erbij.

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

...kan ik me niet anders voorstellen dat zo'n contract alleen achteraf beoordeeld kan worden.

Klopt - zekerheid biedt het niet, alleen extra papierwerk.

 

Geplaatst:

brood

Laten we aannemen dat het digitaal mag. In ieder geval krijgen ze van mij per maand zo'n 4 modelovereenkomsten toegestuurd voor opdrachten aan zzp'ers. Ik hoop dat ze er ook horendol van worden.

Want volgens mij ligt de verzend verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever, niet?

 

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Lijkt me dat de belastingdienst straks alleen maar hoeft te tellen hoeveel modelcontracten met verschillende opdrachtgevers 1 zelfstandige in een jaar of langer tekent, toch?

Zo ja, dan is de regeling misschien slimmer dan ik dacht...

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Insturen is alleen nodig als je afwijkt van het model

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Insturen is alleen nodig als je afwijkt van het model

Ah, dus toch niet zo slim :P. Dan zal ik dat verhaal met de conserverende aanslagen sociale premies ook maar met een korrel zout nemen...

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Och. Het is maar net hoe goed de fiscus daar voorlichting over geeft. Als iedereen straks de standaard overeenkomst ook gaat insturen dan breekt de hel los daar

 

Conserverende aanslagen is ook het laatste nog niet over gezegd. Voer voor rechtspraak

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

vloerengilde

wat me nog steeds niet duidelijk is... wanneer er een grens is dat je die contracten nodig heb.. ik neem aan dat de bakker niet bij ieder brood een apart contract voor de geleverde arbeid mee hoeft te sturen.. en wanneer, als je deels je eigen handel voert en deels op aangenomen werk.

of zou iedere timmerman zijn eigen schroeven moeten leveren voor het werk, immers, de beste man levert dan zijn materialen...

 

 

www.vloerengilde.nl

Geplaatst:

Cosara

wat me nog steeds niet duidelijk is... wanneer er een grens is dat je die contracten nodig heb

Dit zegt de Belastingdienst hierover ...

 

U bent niet verplicht een overeenkomst aan ons voor te leggen. De opdrachtgever moet dan zelf bepalen of er sprake is van een dienstbetrekking en of hij wel of geen loonheffingen moet betalen.

 

Twee dingen die opvallen:

1. Evenals bij de VAR geen verplichting dus.

2. ook onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA) geldt "De slager keurt zijn eigen vlees".

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

brood

Insturen is alleen nodig als je afwijkt van het model

Zie ik zodanig niet zo snel.

 

Het verschil is dat met de DBA de opdrachtnemer (ZZP-er) niets hoeft te doen. De opdrachtgever bepaald of de belastingdienst bepaald (met kleine letters erbij)

'Wij beoordelen de bepalingen in uw overeenkomst in onderling verband.

 

en:

Zo kunt u zelf inschatten of de opdrachtgever wel of niet loonheffingen moet betalen. Daarmee hebt u geen zekerheid over ons oordeel over uw overeenkomst. Wilt u die zekerheid wel hebben, dan moet u de overeenkomst aan ons voorleggen.

 

Ik wil zekerheid dus stuur ik elk model op.

 

 

Geplaatst:

Cosara

Ik wil zekerheid dus stuur ik elk model op.
Daar zullen zij bij de Belastingdienst vrolijk van worden ... van hogerhand opgelegd ... op de werkvloer oncontroleerbaar.

 

Waarschijnlijk zal er niets anders in staan dan in alle andere standaard modelovereenkomsten ... er wordt gewerkt voor eigen risico en rekening ... er is geen gezagsverhouding, etc, etc, etc.

 

Het gaat een beetje op elke CAO lijken ... zoek de verschillen.

 

Om te voorkomen dat er weer extra bossen voor de papierproductie gekapt moeten worden ... zoek naar slechts één grote klant per jaar, dan heb je maar één contract nodig. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

realist

Insturen is alleen nodig als je afwijkt van het model

 

Toch even naar mij persoonlijk toetrekken (maar als casus net zo goed voor iedereen interessant)

- ik heb dus een modelovereenkomst genomen ("de muziekschool)

- ik heb hem zelfs op twee punten nóg minder 'gezagsrelatie' gemaakt

- dit heb ik voorgelegd aan docent, en ondertekend teruggekregen

 

voor mij is de kous nu af, maar voor de discussie leek het mij ook wel interessant dit ondanks dat toch eens voor te leggen. Niet om te 'sarren', maar meer om eens te kijken hoe dat werkt.

 

Mocht dit allemaal inderdaad goed werken, dan wil ik nogmaals stellen dat het er eigenlijk alleen maar op vooruit is gegaan. De duidelijkheid van de afspraken per contractsituatie, in plaats van een 'algemene beschrijjving van de werkzaamheden van je bedrijf', zónder op die ene relatie (vaak natuurlijk de grootste) in te gaan. Want dat was natuurlijk aan de hand: de pseudo-ondernemer, die vijf kleine klantjes had, maar daarnaast gewoon bijkluste als adviseur, niet zelden voor een overheids-gelieerd orgaan, voor 70% van haar inkomsten.

 

Geplaatst:

ronaldinho

Nu ook daadwerkelijk aangenomen, na stemming bij zitten en opstaan.

Wat mij betreft is een groot nadeel van het nieuwe systeem juist de beoordeling per relatie. Laatst nog een uitspraak gezien waarin belanghebbende 'gered' werd door het totaal van zijn werkzaamheden. De belastingdienst had per opdracht een beoordeling gemaakt en stelde dat de werkzaamheden net zo goed via een 0-urencontract hadden kunnen plaatsvinden. De VAR-WUO werd vervangen door een VAR-Loon. De rechtbank trok het echter breder en beoordeelde het totaal van de activiteiten, inclusief acquisitie-activiteiten, andere opdrachten, risico's. Die mogelijkheid heb je bij de beoordeling per overeenkomst niet meer en dan zal in deze casus de inspecteur voortaan stellen dat de feitelijke omstandigheden niet aansluiten bij de gehanteerde modelovereenkomst en een dienstbetrekking constateren - ondanks dat er op het totaal bezien sprake is van een onderneming.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.