• 0

Op het eerste gezicht plausibele e-mails, maar toch...?

Even een vraagje tussendoor, als het mag:

 

Sinds een aantal dagen komen er op ons e-mailaccount regelmatig redelijk specifieke aanvragen binnen voor bijvoorbeeld jubilea, huwelijksarrangementen, beschikbaarheid op bepaalde datum, e.d.

 

Deze mails worden door ons uiteraard netjes beantwoord, maar ze hebben allen een aantal overeenkomsten:

 

- er wordt na onze beantwoording niet meer op gereageerd

- Ze zijn altijd vanuit een gmail-account verstuurd

- de namen zijn heel plausibel, niet vergezocht of juist heel voor de hand liggend

- redelijk correct taalgebruik, dus geen vermoeden van gebruik van vertaalsoftware

- altijd met een verzoek 'met elkaar om de tafel te zitten', 'met jullie afspraak te maken voor bezichtiging', 'met jullie van gedachten wisselen', 'met jullie op locatie te bespreken'

- verdere contactgegevens ontbreken (adres, telefoonnummer)

- een vragende zin eindigt altijd met een spatie en daarna pas het ?-teken, wat doet vermoeden dat het steeds om dezelfde persoon gaat

 

Is dit misschien herkenbaar? Zo ja, waar zou dit op kunnen wijzen? Kan ik er eventueel wat tegen doen?

 

 

 

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

Je zou reacties kunnen sturen met een 'readnotify'. Zodra jouw e-mail wordt gelezen dan krijg je wel een IP-adres en lokatie te zien en ook als jouw e-mail wordt doorgestuurd dan krijg je dat te zien. Degene die de e-mail ontvangt merkt daar niks van. In het verleden was ik actief met de bestrijding van internetoplichters en zij maakten ook veelal gebruik van @gmail.com omdat het IP-adres van de gebruiker dan niet standaard wordt gedeeld met de ontvanger.

 

Succes & Groet

Link naar reactie
  • 2

ik sluit me wederom bij Hans aan........al hoop ik op een oplossing, dit forum lijkt meer een podium te worden voor relativering van het probleem en het etaleren van intelligentie richting elkaar.

Ik vind het niet realistisch om op dit forum een oplossing te verlangen en ook niet fair om dan vervolgens maar te generaliseren en alle bijdragen in dit topic en de rest van dit forum af te doen tot "relativering van het probleem en het etaleren van intelligentie richting elkaar". Daarmee doe je alle inhoudelijke bijdragen en de rest van dit forum zwaar tekort.

 

Wat mag je dan wel verlangen? Dat dit forum een plaats biedt waarin bepaald kan worden welke concrete actie en vervolgstappen ondernomen moeten of kunnen worden. Dat gebeurt al enige tijd niet meer: de laatste maand blijven de inhoudelijke bijdragen alleen beperkt tot "weer een melding" en "Me Too's".

 

Vandaar mijn vraag : "hoe nu verder"? Het moge duidelijk zijn dat van zowel politie als KHN niet veel te verwachten valt. Dat is jammer, want er is toch sprake van een onrechtmatige daad én schade, alleen is de dader niet bekend. Een gezamenlijke aanpak - met of zonder KHN - zou zich wellicht kunnen richten op het inwinnen van (betaald) juridisch advies en het vervolgens benaderen van - bijvoorbeeld - Google.

 

Wat het dus - wat mij betreft - vereist, is een gezamenlijke pro-actieve actie. Benader juristen, Google en - zeker in verkiezingstijd - media en de politiek. Hoe dan ook: onderneem zelf actie, want een ander - en KHN - gaan het dus niet voor je doen

 

(voor wie hier alsnog op wil reageren: stuur een PM of doe een modmelding, dan gooi ik het slot er weer vanaf)

 

 

EDIT:

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

topic op verzoek weer heropend op verzoek van Jeroen A, die zijn reactie via pm/mail nuanceert en dat desgewenst nader toelichting in dit topic zelf.

 

Wat mij betreft overigens niet nodig, ik stel voor om in het vervolg van dit topic vooral te focussen op actie en oplossingen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Een e-mailadres dat bestaat (check), waarop e-mail wordt gelezen (double check) en waarop e-mail wordt beantwoord (triple check), is onder spammers, phishers en soortgenoten meer waard.

 

Vermoed je dat een concurrent je zit uit te proberen?

Dat onhandig uitproberen van je (klanten)service komt me ook erg bekend voor. Eigenlijk zouden zulke aspirant-concurrenten gewoon echt klant moeten worden zodat ze ervaren wat het betekent om klant bij je te zijn, maar daarvoor zijn ze dan weer meestal te skeer.

 

Valt er op bepaalde datums/tijden wat te halen op je locatie?

 

Bevat de mail specifieke/gerichte teksten of zou dezelfde tekst naar om het even welk ander soortgelijk bedrijf kunnen worden gestuurd?

 

Link naar reactie
  • 1

Kan je een ander e-mailadres aanmaken onder jouw domeinnaam?

 

Stel: de mail komt binnen op info@... en mogelijk heb je ook een adres met je eigen naam (maar die zou ik ook niet gebruiken)

 

Dan maak je een nieuw adres aan met een willigkeurige voornaam of zo zodat het lijkt alsof een werknemer antwoord heeft.

 

Moest je dan bedolven worden onder de spam dan kan je altijd weer dat adres wissen.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 1
Moet ik nu antwoorden?

 

Dat je graag telefonisch even meer hoort. Ik schrijf zonder volledige contactinformatie ook geen offertes. Ooit geleerd van een werkgever en heeft me een hoop werk en geneuzel bespaard. Lijkt iemand die aan het vissen of spelen is of nog weer andere bedoelingen heeft en dat kost je geen omzet zonder uitgebreide reactie.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Ik zou speciaal voor deze gelegenheid een standaard antwoordmailtje maken waarin je stelt dat je in verband met spam de afzender verzoekt om zijn/haar telefoonnummer te vermelden. Zonder telefoonnummer kun je helaas niet inhoudelijk reageren. Grote kan dat je dan niets meer hoort en wanneer deze mails van één partij komen, de stroom snel zal stoppen...

Link naar reactie
  • 1

Het zou mij niet verbazen of er straks, nu dat de "multi-ontvangers" (want ik denk dat deze mails naar een heleboel ontvangers gaan en niet alleen naar Hans) misschien eraan gewend lijken te zijn (en zeker wanneer je reageert! - vandaar dat het mij onverstandig lijkt om te reageren) ook mails met attachments (of hyperlinks) binnendruppelen.

 

"Hang op", "klik weg", "bel..." vind ik niet zo'n gek advies van de overheid eigenlijk.

Link naar reactie
  • 1

Als we aannemen dat de mailer kort voor de eerste e-mail je website heeft bezocht zou je eens je log´s er op na kunnen slaan qua website bezoeken in de dag, of de dag voor, de eerste mail kwam.

 

Kijken of daar bezoekers zijn die direct naar je contactpagina zijn gegaan, niet via google zijn gekomen, maar direct. Zo iets.

 

Wellicht dat je met die bijbehorende ip-adressen iets verder komt.

 

Is een long shot, maar goed, wellicht iets voor een vrij halfuurtje

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 1

Mod pet op:

 

Mag de off topic discussie over "tonatie" a.u.b. voortgezet worden aan de stamtafel of - nog beter - bij deze gestopt?

 

Het is online erg lastig om een goede inschatting van de toon van een ander te maken; zeker als je die persoon of personen nog nooit in levende lijve hebt ontmoet. En het is al helemaal moeilijk in te schatten hoe die van jou op anderen overkomt.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Ook voor een technisch onderlegde persoon is het waarschijnlijk lastig om de identiteit van een mailverzender te achterhalen

Daar hebben we eerder in dit draadje al naar gekeken en toen liep het spoor voorlopig dood op IP-adressen van Google voor Gmail:

 

Ik heb 4 emails van Hans bekeken, en er staan alleen IP-nummers van Google in, inderdaad. De emailadressen zijn nergens terug te vinden, en de namen die in de mails worden gebruikt zijn te generiek om wat zinvols op te leveren.

 

Als je wordt lastiggevallen door een Gmail-gebruiker adviseert ook Google om contact op te nemen met de plaatselijke overheid, maar je kunt een Gmail-gebruiker hier rapporteren.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Tjonge, jonge, reacties in het invulformulier. Er zijn maar liefst 3 partijen die het zelf ook overkomt. Wat een hel.

 

Waar maak je je druk over? Serieus! Kan je niet gewoon overgaan tot ondernemen?

 

Tjonge jonge, een topic over reacties in het "invulformulier" (? Not!) op een ondernemersforum. Wat een hel!

 

Waar maak jij je druk over?? Serieus, kun je niet beter gaan ondernemen? ;)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Een andere piste:

 

Gooi het met z'n allen (die de mails ontvangen) in de media en doe een oproep naar tips. Als beloning voor de beste tip kan je er eventueel een etentje of overnachting aan koppelen.

 

Misschien valt er nog iets aan te verdienen...

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 1

Er lijkt steevast te worden geprobeerd om zogenaamd een datum te prikken voor een afspraak op locatie; ik zou er daarom serieus rekening mee houden dat daarmee gevist wordt naar data waarop de locatie gesloten en verlaten is, zodat die is leeg te roven.

Denk nu eens na ... als dat het geval zou zijn dan moet je juist wel contact opnemen want anders komt die persoon er nooit achter wanneer de locatie gesloten en verlaten is.

Lees die e-mailberichten (nog) eens ... ::)

 

Er wordt gehengeld naar een datum voor een bezoek aan de locatie. En dat in élke mail, als ik mij niet vergis. Het is verleidelijk om die op de automatische piloot met wat opties te beantwoorden: dan-en-dan zou kunnen, maar van-dan-tot-dan zijn we we een week gesloten in verband met een vakantie. In een onoplettend moment, of gewoon uit beleefdheid, heb je die menselijke fout zó gemaakt.

 

Dat is social engineering.

Link naar reactie
  • 1
Dus heeft o.a. Hans van den Bergh (inmiddels van de 'arme tak' ;)) brede aandacht voor dit punt gegenereerd en blijkt het ook breder te leven dan alleen bij Hans van den Bergh ;), bij een aantal zelfs zozeer dat er melding bij de politie is gedaan vanwege de zorg over dit fenomeen.
Volgende scene in deze spannende film: zijn het een stuk of drie ondernemers die door deze ghost guest benaderd worden of zijn het er tientallen, honderden (waarvan het merendeel het fenomeen negeert of niet reageert).

 

Als het er slechts drie zijn, waarom deze drie?

 

En leest de boosdoener mee, handenwrijvend vanwege alle aandacht die-ie krijgt. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

zonder onbeleefd te willen zijn, maar ik stel voor dat diegenen die dit onderwerp niet spectaculair genoeg vinden en er iets of wat laconiek op reageren, zich niet teveel uitlaten op dit forum.

Zo kunnen degenen die wel zorgelijk of behulpzaam zijn bijdragen aan een mogelijke oplossing en zo blijft de discussie tevens helder. Er zijn al voldoende online platformen waar onderwerpen in het negatieve worden getrokken.

 

Met zekerheid kan ik zeggen dat dit verschijnsel zich niet beperkt tot slechts drie ondernemers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 314 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.