Na een hoop uitzoekwerk ben ik een hoop wijzer alles rondom evt aanvraag schuldsanering maar zou graag onze situatie eens voorleggen.
Mijn man heeft een eenmanszaak, we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden met verrekenbeding. Alle verrekeningen zijn op orde tot zoverre enz.
In 2006 heeft hij het huidige schip gekocht samen met zijn ouders. Was al een wat ouder schip want we wilden niet onverantwoord zwaar financieren zoals toen in de binnenvaart een gewoonte was. 100 procent en een dikke mercedes erbij gefinancieerd was normaal.
In die periode zijn er bij bosjes nieuwe schepen gebouwd met als gevolg dat er tijdens de crisis een enorme overcapaciteit was. Deze heftige periode van gehalveerde inkomsten hebben we met de hulp van de bank doorstaan d.m.v. uitstel van aflossing. De exploitatie is ondertussen wel gebeterd maar nu dienen de volgende problemen zich al aan. Groot gebrek aan kundig personeel, waardoor de salariskosten buitensporig toenemen, in de komende 10 jaar staan we nog zeker voor minimaal twv een half miljoen aan reparaties. We lopen nu al klem met de rekeningen. Wij zitten zelf constant aan boord, leven is zo goed als verdwenen.
Door veel reparaties en pech aan boord hebben de rekeningen zich al torenhoog opgestapeld. nieuwe taxatie was verre van gunstig want die staat wederom nog gelijk aan alle schuld die er nog op zit. Volgens de taxateur worden schepen van voor 2000 bijna niet meer gefinancieerd dus op een normale manier verkopen zit er ook niet in.
Echter wil de bank tot onze verbazing nog wel financieren, mijn man vind dit hoogst onverantwoord want dan staat het schip financieel al zwaar onder water en wil stoppen. Hij ziet het niet meer zitten met het oog op de toekomstige reparaties die nog aan staan te komen. Wanneer hij het schip gaat laten veilen gaat het weg voor een schijntje en blijft er een enorme schuld open staan.
Conclusie schuldsanering aanvragen dus bij de gemeente. Bank geeft al bij voorbaat aan dat ze nergens aan gaan mee werken en dat ze ondernemers die zelf de handdoek in de ring gooien op alle mogelijke fronten tegen gaan werken.
Kunnen we nog gekke dingen verwachten binnen het schuldsaneringstraject door de mening van de bank en de prachtige fictieve prognose die zij hebben gemaakt. Is dit van belang bij het oordeel te goeder trouw? naar mijn mening is het ook voor een ondernemer van belang te weten wanneer je moet stoppen om niet nog meer ellende te creeeren.
Graag jullie tips en inzichten want raak het overzicht zelf momenteel helemaal kwijt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Celau
Celau
Na een hoop uitzoekwerk ben ik een hoop wijzer alles rondom evt aanvraag schuldsanering maar zou graag onze situatie eens voorleggen.
Mijn man heeft een eenmanszaak, we zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden met verrekenbeding. Alle verrekeningen zijn op orde tot zoverre enz.
In 2006 heeft hij het huidige schip gekocht samen met zijn ouders. Was al een wat ouder schip want we wilden niet onverantwoord zwaar financieren zoals toen in de binnenvaart een gewoonte was. 100 procent en een dikke mercedes erbij gefinancieerd was normaal.
In die periode zijn er bij bosjes nieuwe schepen gebouwd met als gevolg dat er tijdens de crisis een enorme overcapaciteit was. Deze heftige periode van gehalveerde inkomsten hebben we met de hulp van de bank doorstaan d.m.v. uitstel van aflossing. De exploitatie is ondertussen wel gebeterd maar nu dienen de volgende problemen zich al aan. Groot gebrek aan kundig personeel, waardoor de salariskosten buitensporig toenemen, in de komende 10 jaar staan we nog zeker voor minimaal twv een half miljoen aan reparaties. We lopen nu al klem met de rekeningen. Wij zitten zelf constant aan boord, leven is zo goed als verdwenen.
Door veel reparaties en pech aan boord hebben de rekeningen zich al torenhoog opgestapeld. nieuwe taxatie was verre van gunstig want die staat wederom nog gelijk aan alle schuld die er nog op zit. Volgens de taxateur worden schepen van voor 2000 bijna niet meer gefinancieerd dus op een normale manier verkopen zit er ook niet in.
Echter wil de bank tot onze verbazing nog wel financieren, mijn man vind dit hoogst onverantwoord want dan staat het schip financieel al zwaar onder water en wil stoppen. Hij ziet het niet meer zitten met het oog op de toekomstige reparaties die nog aan staan te komen. Wanneer hij het schip gaat laten veilen gaat het weg voor een schijntje en blijft er een enorme schuld open staan.
Conclusie schuldsanering aanvragen dus bij de gemeente. Bank geeft al bij voorbaat aan dat ze nergens aan gaan mee werken en dat ze ondernemers die zelf de handdoek in de ring gooien op alle mogelijke fronten tegen gaan werken.
Kunnen we nog gekke dingen verwachten binnen het schuldsaneringstraject door de mening van de bank en de prachtige fictieve prognose die zij hebben gemaakt. Is dit van belang bij het oordeel te goeder trouw? naar mijn mening is het ook voor een ondernemer van belang te weten wanneer je moet stoppen om niet nog meer ellende te creeeren.
Graag jullie tips en inzichten want raak het overzicht zelf momenteel helemaal kwijt.
Mod-edit - titel verduidelijkt
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53574-bank-belemmert-schuldsanering-binnenvaartschipper/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
61 antwoorden op deze vraag