Ik heb wat lang gedaan over mijn reactie. Dat had zo zijn redenen.
Zo was ik per ongeluk in een milde en genuanceerde bui terechtgekomen. Daar heb ik zo nu en dan last van, maar niets ernstigs gelukkig, hooguit af en toe sociaal onhandig. Want het is erg leuk voor bij het kampvuur van de scouting van je zoon als we met z'n allen "kum ba yah" of "reach out and touch" gaan zingen, maar minder plezant als je als ongeleid projectiel probeert een column te schrijven over de in en in trieste wijze waarop sommige would be ondernemers vragen stellen op would be ondernemersfora.
Al snel vond ik - uitgerekend op HL zelf (wáár anders?) het perfecte tegengif: volg gewoon een week lang de tenenkrommende uitslag op intieme plekken veroorzakende berichten van een newbee die werkelijk alle schijven, boxen en termen door elkaar gooit in een wanhopige poging geen inkomstenbelasting te hoeven betalen, alsmede de reacties daarop, en je bereikt zo weer dat gevoel van bitterzoete teleurstelling over het ondernemersklimaat in Nederland in het algemeen en de kwaliteit van de gemiddelde vraag op Higherlevel in het bijzonder.
Over ondernemersklimaat gesproken, Hans: dat missen die Drentenaren met hun hunebedden helaas volkomen. Dat centrum "rockt" niet.
Stonehenge "rockt" dus wel. Dat begint al bij de naam: "Stonehenge, English Heritage"; wat een schitterende term is dát om in Cambridge Engels uit te spreken...alsof je er een engel over je tong streelt.
Vergelijk dat nu eens met "Het Hunebedcentrum te Borger": dat klinkt als een versneld afgespeeld schietbevel van een Teutoons executiepeloton.
En dan die bussen bij het bezoekerscentrum van Stonehenge, Hans. Wat staat er op de voorzijde? "To the stones"!
Geniaal, en hoewel Mick Jagger natuurlijk wel flink wat ouder is en meer plamuur bevat dan dat bouwwerk van Stonehenge, voel je je als een bezoeker aan een popconcert. "And yes, this time you CAN get satisfaction!"
Dit alles staat in schril contrast met het gevoel dat ik afgelopen week weer kreeg op HL. "No Satisfaction", eerder "sympathy for the devil" and "I want to paint it black". Ik voelde me een beetje zoals Jan van Galen zich gevoeld moet hebben toen hij na de zoveelste ruzie met Witte de With (*) een tijdelijke ban kreeg en door zijn eigen krijgsraad werd uitgeleverd aan de Deense vijand... die van schrik niet wisten wat ze met 'm aan moesten. Maar dat is wel een hele verre dwarstraat van de Jan van Galenstraat... we dwalen af.
Een grote filosoof - wiens naam me even ontschoten is - heeft ooit geschreven "je kunt niet altijd krijgen wat je wilt, maar als je het af en toe probeert zul je zien dat je krijgt wat je nodig hebt".
Die insteek zou ik graag willen zien op HL, en dan met name van vraagstellers: een beetje meer moeite doen en laten zien dat je moeite gedaan hebt. Een beetje meer vriendelijk verzoeken om reactie dan hard te eisen "want ik mag toch ook gewoon een vraag hier stellen?"".
De vraagsteller moet z'n vraag wat mij betreft "verkopen" of pitchen aan dit forum. Waarom is het een interessante vraag? Waarom zouden leden hun tijd en kennis er aan besteden, wie stelt hem? Met welke redenen? en ga je daarna ook nog moeite doen om te reageren op de vervolgvragen?.. en kan er daarna misschien nog een kleine terugkoppeling of zelfs bedankje van af?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Norbert Bakker
Norbert Bakker
Beste Hans,
Ik heb wat lang gedaan over mijn reactie. Dat had zo zijn redenen.
Zo was ik per ongeluk in een milde en genuanceerde bui terechtgekomen. Daar heb ik zo nu en dan last van, maar niets ernstigs gelukkig, hooguit af en toe sociaal onhandig. Want het is erg leuk voor bij het kampvuur van de scouting van je zoon als we met z'n allen "kum ba yah" of "reach out and touch" gaan zingen, maar minder plezant als je als ongeleid projectiel probeert een column te schrijven over de in en in trieste wijze waarop sommige would be ondernemers vragen stellen op would be ondernemersfora.
Al snel vond ik - uitgerekend op HL zelf (wáár anders?) het perfecte tegengif: volg gewoon een week lang de tenenkrommende uitslag op intieme plekken veroorzakende berichten van een newbee die werkelijk alle schijven, boxen en termen door elkaar gooit in een wanhopige poging geen inkomstenbelasting te hoeven betalen, alsmede de reacties daarop, en je bereikt zo weer dat gevoel van bitterzoete teleurstelling over het ondernemersklimaat in Nederland in het algemeen en de kwaliteit van de gemiddelde vraag op Higherlevel in het bijzonder.
Over ondernemersklimaat gesproken, Hans: dat missen die Drentenaren met hun hunebedden helaas volkomen. Dat centrum "rockt" niet.
Stonehenge "rockt" dus wel. Dat begint al bij de naam: "Stonehenge, English Heritage"; wat een schitterende term is dát om in Cambridge Engels uit te spreken...alsof je er een engel over je tong streelt.
Vergelijk dat nu eens met "Het Hunebedcentrum te Borger": dat klinkt als een versneld afgespeeld schietbevel van een Teutoons executiepeloton.
En dan die bussen bij het bezoekerscentrum van Stonehenge, Hans. Wat staat er op de voorzijde? "To the stones"!
Geniaal, en hoewel Mick Jagger natuurlijk wel flink wat ouder is en meer plamuur bevat dan dat bouwwerk van Stonehenge, voel je je als een bezoeker aan een popconcert. "And yes, this time you CAN get satisfaction!"
Dit alles staat in schril contrast met het gevoel dat ik afgelopen week weer kreeg op HL. "No Satisfaction", eerder "sympathy for the devil" and "I want to paint it black". Ik voelde me een beetje zoals Jan van Galen zich gevoeld moet hebben toen hij na de zoveelste ruzie met Witte de With (*) een tijdelijke ban kreeg en door zijn eigen krijgsraad werd uitgeleverd aan de Deense vijand... die van schrik niet wisten wat ze met 'm aan moesten. Maar dat is wel een hele verre dwarstraat van de Jan van Galenstraat... we dwalen af.
Een grote filosoof - wiens naam me even ontschoten is - heeft ooit geschreven "je kunt niet altijd krijgen wat je wilt, maar als je het af en toe probeert zul je zien dat je krijgt wat je nodig hebt".
Die insteek zou ik graag willen zien op HL, en dan met name van vraagstellers: een beetje meer moeite doen en laten zien dat je moeite gedaan hebt. Een beetje meer vriendelijk verzoeken om reactie dan hard te eisen "want ik mag toch ook gewoon een vraag hier stellen?"".
De vraagsteller moet z'n vraag wat mij betreft "verkopen" of pitchen aan dit forum. Waarom is het een interessante vraag? Waarom zouden leden hun tijd en kennis er aan besteden, wie stelt hem? Met welke redenen? en ga je daarna ook nog moeite doen om te reageren op de vervolgvragen?.. en kan er daarna misschien nog een kleine terugkoppeling of zelfs bedankje van af?
Back to you, Hans
Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54105-het-vragevuur-deel-3/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag