Jump to content
Gerda Janze
Verberg

Binnenhalen opdracht bij potentiële opdrachtgever, tot hoe ver ga je?

vraag

Sinds kort ben ik gestart met eenmanszaak Administratie & Advies. Nu heb ik het eerste half jaar klanten op fiscaal gebied en administratie binnengehaald en daar zitten ook aantal ondernemers bij die zelf ook groeiende zijn. In augustus was ik zover dat ik een deel van mijn werktijd wil invullen met overeenkomst tot opdracht voor ongeveer 16 uur per week als boekhouder/administrateur. Daarnaast kan mijn bedrijf dan ook verder groeien en uitbreiden met ondernemers en hun boekhouding.

 

Dus begeef ik mij in de wereld van opdrachtgevers. Ik word gebeld met vraag tot opdracht/samenwerking ander administratiekantoor. 1e gesprek is leuk, hartelijk gesprek. Uitnodiging tot het doen van test (kennis). Dus zou je denken een fictieve boekhoudklant waar wat items in voorkomen. Bijvoorbeeld inkoop, afschrijving, verkoop, btw boekingen, ga zo maar door. Dan na afloop zouden we rest van opdracht bespreken.

 

Ik kom daar week later maar test is een echte klant van het kantoor. Inkoopfacturen, verkoopfacturen over drie maanden staan klaar om geboekt te worden. Ik begin met test? of is dit werken? Nogal overrompeld door gang van zaken. Na vier uur testen komt er een evaluatie maar tijdens gesprek wordt niet ingegaan over vragen over opdracht maar wel tussen neus en lippen dat ik ook btw moet zien.

 

Laat ik het doen maar er komen wel twijfels. Ik kom weer middag maar moet eerst de rest van boekingen afmaken. De bank komt er ook bij kijken. Na vier uur testen/werken is het niet klaar en dus geen btw aangifte. Of ik maar weer wil komen. Ik maak de afspraak en besluit even pas op de plaats te maken. Tijd om na te denken.

 

Ik wil een eerste opdracht tot overeenkomst graag binnenhalen maar hoeveel uur moet ik daar eigenlijk voor besteden. Is dit normaal vraag ik me af of is dit grensoverschrijdend gedrag.

Is dit niet gewoon werk en gaat van mijn kant de inzet van gratis uren eigenlijk ook niet te ver. Ja is mijn conclusie. Ben ik dom bezig, ja is mijn conclusie.

 

Ik bel voor aanvang afspraak met opdrachtgever en uit mijn twijfels en dan blijkt dat ik na de btw aangifte nog jaarrekening mag/moet maken. Ik wil gerust iets meer doen om opdracht binnen te halen maar dit? Ik bedank voor de opdracht en geef aan dat dit mij veel te veel tijd kost zonder dat ik er iets voor terugkrijg. Want er is geen garantie dat ik deze opdracht krijg en voor hoeveel uren en per wanneer en tot wanneer.

 

Waar ligt nu de grens eigenlijk tussen gaan voor je opdracht en hoe ver ga je met het laten testen (?) van kennis en welke tijd staat daar dan eigenlijk maximaal voor. Wat is nu redelijk in deze situatie? Vandaar dat je even niet weet wat te doen want je wil zo graag maar ja.

 

Ik hoor graag wat reacties en ervaringen.

 

 

[Mod edit: typefout in titel hersteld]

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Het betreft een ander administratiekantoor dat opdrachten wil doorbesteden?

 

Een opdrachtgever die zijn aannemers niet duidelijk vertelt wat de bedoeling is en fair behandelt, is sowieso geen leuke opdrachtgever.

 

Vertrouw je instinct en intuïtie. ;)

 

 

ps - Je mag een link naar je eventuele website in je signatuur zetten.


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Tot hoever ik ga? Elk uur wordt betaald. Hard? Ja, maar het risico is er voor allebei. Als jouw opdrachtgever het niet aandurft om het 'een aantal dagen' te proberen moet je er geeneens aan willen beginnen.

 

Jammer dat het zo is gelopen, maar het hoort erbij. Op naar de volgende!


Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ga er maar vanuit dat je volledig gekwalificeerd bent en als dat zo is, vind ik de werkwijze van de opdrachtgever niet netjes. Voor deze boekhouding van een klant wordt het kantoor toch ook betaald, neem ik aan? Dus daar mag jij - als je gekwalificeerd bent - ook een beloning voor vragen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Proefperiodes, zowel bij dienstbetrekking als externe inhuur, vind ik geen slecht idee. Een sollicitatiegesprek heeft doorgaans nauwelijks voorspellende waarde voor iemands werkelijke prestaties en je zit uiteindelijk toch een tijdje aan elkaar vast. Het werken met echte gegevens en het niet betaald worden, zoals in het verhaal van TS, vind ik ook niet per se een probleem. Als vooraf maar voor beide partijen duidelijk is wat er gaat gebeuren en waarom.

 

Natuurlijk lijkt het in dit voorbeeld alsof er gratis wordt geprofiteerd. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Als er iemand bij dat bedrijf vervolgens alles nog eens moet gaan controleren en narekenen dat heeft dat bedrijf daar verder geen voordeel van. Die kant van het verhaal ontbreekt hier, dus daar kan ik niet over oordelen. Blijkbaar ging er in elk geval wat mis op het vlak van verwachtingsmanagement.

 

Hoe ver ik zelf ga? Dat wisselt, zolang het maar goed voelt. Soms bied ik ook wel eens wat gratis aan om een opdracht binnen te halen of een relatie goed te houden. En bij de trainingen gaat het aanbod sowieso ver: als de opdrachtgever na de training niet volledig tevreden is, dan krijgt hij/zij geen factuur (maar dat is nog nooit voorgekomen). Voor ik ergens aan begin maak ik wel duidelijke afspraken.

 

In mijn interim werk wordt nooit om onbetaalde proefperiodes gevraagd. Tot een maand of twee geleden, toen ik een interim opdracht las waarin de opdrachtgever vereiste dat de eerste 10(!) dagen niet mochten worden gedeclareerd. Dat vond ik in eerste instantie tamelijk belachelijk, maar er zal wellicht een goede reden voor zijn geweest. Misschien teveel slechte ervaringen waarbij mensen binnen de kortste keren weer wegliepen.

 

Waar ligt nu de grens eigenlijk tussen gaan voor je opdracht en hoe ver ga je met het laten testen van kennis en welke tijd staat daar dan eigenlijk maximaal voor.

Higherlevel is ook een soort kennistest, daarin ga ik ver, kost heel veel tijd en levert niet eens opdrachten op ;D

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank je wel, het is wel een leer moment. Ik ga zeker op naar de volgende opdrachtgever en hoop dan een beter aanbod te krijgen. Dat hij checkt of er voldoende kennis is kan ik nog aanvaarden omdat werk soms divers is en kan complex zijn. Dat hij kijkt hoe je met een vraagstuk omgaat. Maar niet voor zoveel uren maar ook dat dit om echte klant gaat.

Hij heeft al verdiend aan mij en daarbij ik vind het nogal roekeloos om je klantgegevens al aan mij te laten zien. Ik heb geen binding met deze klant, wel zijn boekhouding gezien en mee gewerkt. Met mij is er geen privacyreglement geldig. Die klant zou als deze dit wist terecht klacht kunnen indienen tegen dit bedrijf. Dat vind ik zeer onprofessioneel.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als boekhouder dien je toch altijd gepast met (vertrouwelijke) klantinformatie om te gaan? Kwestie van beroepsethiek toch?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja, ik heb zelf bij accountant gewerkt en diverse diploma's voor boekhouden. Ik heb jaren aan ervaring en doe alles wat dit bureau ook doet. Als het gaat om inhoud van het werk kon ik volledig achter opdracht staan maar niet de gang van zaken. Je verbindt wel je eigen kantoor en jezelf aan die van hem en dan moet ook alles natuurlijk transparant zijn. Immers wij staan juist voor het vertrouwelijke en betrouwbare. Juist binnen ons vakgebied mag je uiterste zorgvuldigheid verwachten en betrouwbaarheid. Ik voel me erg opgelucht na het bedanken en merk dat het goed is om er met anderen van gedachten te wisselen. Bedankt voor je reactie.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja, heb jij gelijk in en is heel goed punt. Ik wist niet van tevoren dat hier echte klant werd gebruikt. Ik val niet onder het privacyreglement van een ander kantoor. Wij hebben geen overeenkomst gesloten waardoor mijn privacyreglement niet van toepassing is. Bij test ga je uit van een fictieve klant.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als boekhouder dien je toch altijd gepast met (vertrouwelijke) klantinformatie om te gaan? Kwestie van beroepsethiek toch?

.....

 

.........Ik val niet onder het privacyreglement van een ander kantoor. Wij hebben geen overeenkomst gesloten waardoor mijn privacyreglement niet van toepassing is. Bij test ga je uit van een fictieve klant.

 

Beroepsethiek gaat in mijn ogen niet om al dan niet ondertekende documenten, maar om een kernwaarde, een ethisch besef dat onwankelbaar is, tenzij er een groter kwaad berokkend wordt door het geheim te houden.

 

Je hebt gelijk dat je hebt bedankt: de schimmige communicatie voelt al niet goed.

 

Proefopdrachten: ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat het echt iets oplevert. Ik wel vaker gezien dat er gevraagd werd om 'gemotiveerde en creatieve filmmakers' 'deze keer is er geen budget, maar als deze video een succes is, dan volgen er betaalde opdrachten'. 3 Maanden later: dezelfde persoon: 'onze vorige video was een groot succes. We zoeken nu een gemotiveerde en creatieve animator, deze keer is er geen budget, maar...'

 


BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Misschien een een no cure no pay achtige constructie?

Je doet een boekhouding tegen x bedrag en als het echt prutswerk is, dan hoeven ze niet te betalen. Waarbij x bedrag voor de 1e keer wat scherper zou kunnen zijn, mits goed gecommuniceerd.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als (ex) sales manager (nu werkzaam in Finance) had ik een simpele stelregel; geen kortingen, geen proof of concepts, geen column fodder. Ofwel, geen verspilde energie/resources. Dit is namelijk het begin van het eind. Speel dit spel nooit mee. Doet een Musk ook niet. Graag of niet. Als verkopende partij dien je eerder de juiste vragen te stellen over wat de klant wil. Benader de (potential) customer eerder als een consultant dan als verkoper die je een product of dienst probeert te slijten. Wil de klant geholpen worden? Mooi, dan is deze bij jou aan het goede adres. Wil ie niet geholpen worden, laat hem gaan. Ook dat is een kunst. Hiermee hou je die klanten over die wel iets in jouw hulp zien. Want wat je feitelijk doet is je hulp aanbieden. Ik zal hier wel eens een mooi artikel aan wijden. Solution Selling werkt beter dan verkopen, maar vraagt wel om een redelijk strakke aanpak, zonder dat je zelf in een valkuil stapt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Referenties geven kan uiteraard wel. Als de klant twijfel(s) heeft, laat hem contact opnemen met je bestaande klanten die hier open voor staan en je de handel gunnen. Heb je deze referenties nog niet, dan is het wat lastiger om hier doorheen te komen, maar zeker niet ondoenlijk. Solutions selling houdt overigens wel in dat je meteen praat met een power person (iemand die mandaat heeft om beslissingen te kunnen nemen), of iemand die en zogenaamde 'power sponsor' is; iemand die je naar de beslisser leidt. Praat je lager in de organisatie, dan loop je de kans dat die persoon overruled wordt later. Dan is alles voor niets geweest. Omlaag gedelegeerd worden is geen probleem. Begin dus hoog in de organisatie en voer daar het gesprek mee. Iets anders heeft weinig zin.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

En als "prijs" ter sprake komt, heb je hopelijk al geïnventariseerd wat men aan geld laat liggen als men het zelf doet/blijft doen zoals men dat nu doet. Prijs is dan vaak geen issue meer. Niets doen kost ze meer. Als ze dat niet inzien (of in willen zien), ben dan bereid om op te staan en weg te lopen. Oeverloos touwtrekken betekent vaak dat jij in het water belandt. En dat wil je voorkomen. Ook jouw tijd kost geld.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kort samengevat; hun pijn identificeren door de juiste vragen te stellen. Die pijn blijven aanhalen zodat ze zich bewust worden dat wat ze nu doen niet bijster 'handig' is. Dat jij hun messias/verlosser bent. En dat met jouw dienst/oplossing men beter af is. Klaar. Wanneer beginnen we? ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vijf berichten achter elkaar plaatsen in een half uurtje is ook niet zo handig ;)

 

On topic; ik doe ook niet aan proefopdrachten. Tussenpersonen krijgen bij mij wel altijd 10% korting / provisie maar ik ga niet voor niets werken. Sterker nog, ik ga meestal niet eens naar klanten toe voor een persoonlijke kennismaking. Daar is de omzet per klus gewoon te laag voor, als ik al 2 uur moet investeren om naar een afspraak te gaan waardoor ik misschien een standaard website van 500 euro kan verkopen is dat gewoon niet rendabel.

 

Ik had laatst een klant uit de bouwwereld die dat onbegrijpelijk vond, want aannemers kwamen ook altijd bij hun op kantoor langs. Tja, als het om een potentiële opdracht van € 25.000 gaat kom ik ook graag langs ;)

 

Moraal van het verhaal: wat je bereid bent te investeren is grotendeels ook afhankelijk van wat de te verwachten omzet is. In mijn geval is die te laag om veel te investeren, maar als het om (tien)duizenden euro's gaat loont het misschien wel om er wat meer tijd aan te besteden.

 

Overigens vind ik ook in dat geval dat je niet voor niets zou moeten werken. Misschien eenmalig een leuke korting geven inderdaad, maar helemaal voor niets... nee. Ik doe trouwens ook niet aan sponsoring, en al helemaal niet aan "deze keer is er geen budget maar als je dit goed doet dan volgende keer..." klussen.

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als vertaler heb ik wel aan proefvertalingen gedaan. Zo vroeg een vertaalbureau mij een hoofdstuk van een boek te vertalen. Best veel, een heel hoofdstuk, maar op zich wel logisch voor een boekvertaling: een goed geschreven hoofdstuk is één geheel, dus een goede vertaling daarvan ook.

 

Een paar jaar later hoorde ik van een collega-vertaler dat twintig vertalers toen een gratis proefvertaling hebben ingeleverd bij dit vertaalbureau: ieder een ander hoofdstuk en de vertaling was af…

 

Heel goed dat Gerda deze kwalijke praktijk eens aankaart, want die komt kennelijk voor in meer beroepen en juist (startende) zelfstandigen op zoek naar opdrachtgevers zijn er gevoelig voor.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Daar bedank ik voor. Ik vind dat geen basis om mee te starten. Het geeft wantrouwen aan. Ik vraag ook niet aan hem om alvast voor het starten een bedrag te storten zodat ik weet dat mijn factuur betaald gaat worden. Als je diploma's hebt dan is er sowieso een basis van kennis aanwezig. Lijkt me meer gepast om een referentie te vragen in deze kwestie. Het blijft een feit dat hij financieel voordeel haalt door anderen gratis in te zetten voor heel wat uren.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vraag ook niet aan hem om alvast voor het starten een bedrag te storten zodat ik weet dat mijn factuur betaald gaat worden.

 

Dat is dan weer niet zo ongebruikelijk, ik werk heel vaak met een aanbetaling.

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dank je voor je antwoord. Volgens mij sla de spijker op zijn kop. Alles wat ik gisteren nog tijdens het gesprek hoorde was inderdaad dat hij dit bij meerdere mensen deed. Had hij ook niet vertelt eerder. Nu doe ik 1 gesprek kennismaken en 2e gesprek tot zaken komen. Als opdrachtgever twijfelt is een referentie op zijn plaats. Ik mag als zijnde een vakgenoot meer verwachten dat hij dit snel in kan schatten. Alles zegt mij dat hij misbruik maakt van zijn positie opdrachtgever.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Grappig dat je dat zegt want ik denk daar ook wel is over om met name nieuwe klanten een voorschot te laten betalen. Het is soms toch lastig als je klant niet op tijd betaald. Ik wil in ieder geval wat scherper worden in zaken. Al baal ik soms dat dit allemaal zo nodig is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja, dat is alleen mogelijk bij een eenmalige opdracht maar dit gaat vaak om een langere termijn. Als ik niet kom krijg je geen opdracht. Bij particulieren doe ik zonder gesprek en gelijk aangifte klaarmaken. Dat werkt heel goed. Dit ervaar ik alleen bij opdrachtgever.

 

Wat jammer is dat dit niet transparant is gecommuniceerd. Volgens mij is dit bewust niet doorgesproken. Hoe verder je gaat, hoe meer uren je investeert hoe moeilijker het soms is om te stoppen. Want dat zit je er (denk je) zo vlak bij.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 119 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept