• 0

Snacks bezorgen vanuit een verbouwde-caravan

Beste leden van Higherlevel,

 

Ik wil graag snacks, friet en belegde broodjes gaan bezorgen. Nu heb ik één vraag: Ik heb weinig geld: 4000,- op mijn lopende rekening. Ik zou hier graag een caravan kopen en de hele boel eruit slopen met mijn (handige) vader. De boel inpakken met RVS, frituurpannen aanschaffen en vanuit daar bestellingen bezorgen met mijn zelfgebouwde hoge kwaliteits- website. Waar moet ik aandenken i.v.m. regelgevingen? Een foodtruck mag ook eten bereiden in een caravan. Kan dit gewoon?

 

Alvast bedankt en geniet van het zonnetje! :)

Thomas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Thomas,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Heb je zelf elders al meer informatie kunnen vinden? Op Ondernemersplein of de site van de Nederlandse Voedsel- en warenauthoriteit (NVWA) bijvoorbeeld?

 

Ik denk dat het sterk afhankelijk is van waar je de caravan wilt plaatsen of hoeveel je deze verplaatst. Is dit een praktische oplossing? Kun je over externe koelruimte beschikken?

 

Hoeveel snacks en friet heb je al gebakken en hoeveel belegde broodjes heb je bereid? Ik vraag naar jouw praktische kennis en kunde. En kun je daar aan verdienen? Als je patat bezorgt kun je in je eentje niet tegelijkertijd bakken.

 

Lijkt mij knap zweten in een caravan met deze temperaturen en het kunnen voldoen aan koelnormen met deze combinatie van warme en koude producten lijkt me dan een kritische succesfactor.

 

Puur uit nieuwsgierigheid: wat onderneem je nu?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Highio,

 

Bedankt voor uw vragen. Ik werk nu al 4 jaar lang in verschillende cafetaria's (2 verschillende) . Bij nummer 2 breekt nu bijna het derde jaar aan. Daarnaast werk ik nog bij een groot restaurant in de keuken.

 

Wat betreft de koelruimte. Ik woon in een groot huis met een groot parkeerterrein. Mijn ervaring is dat we op een drukke zaterdag +-12 dozen friet verkopen, wat betekent 24 zakken. Dit past voor mijn gevoel makkelijk in een koelkast als ik het zie op werk. Als ik ooit 24 zakken op een dag zou verkopen dan kijk ik wel weer verder... Lijkt me heel mooi. Maar ben al enorm blij als ik 2 zakken op een dag zou verkopen. Ik heb nu een uurloon van 4 euro. (Ben bijna 18) Hier zit ik dan ruimschoots boven! ;)

 

Wat betreft de airco. Wij hebben nu sinds 3 maanden een airco in het cafetaria waar ik werk... En ik moet eerlijk zeggen. Ik vind het er niet echt bij horen, ik mis bijna de tijd dat we hem niet hadden. Dat zweten en buffelen dat is waar we het voor doen toch?! Keihard werken en aanpakken dat geeft echte voldoening! Anders moet je niet in de snackbar gaan werken toch?

 

Qua keukenapparatuur en dergelijken weet ik hoe alles werkt: combisteamer, filteren, stickeren, welke snacks bevroren blijven en welke gekoeld bewaard worden.

 

Het plan is vorig jaar in de zomer ontstaan met mijn 2 jaar jongere zusje. We willen het graag samen gaan doen. We hebben veel tijd over en willen dus bijvoorbeeld bestellingen toestaan tussen 17:00 en 20:30.

 

Al het kritiek, aandachtspuntjes zijn welkom!

 

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Highio,Ik werk nu al 4 jaar lang in verschillende cafetaria's (2 verschillende) . Bij nummer 2 breekt nu bijna het derde jaar aan. Daarnaast werk ik nog bij een groot restaurant in de keuken.

Nog even doorsparen, goede foodtruck kopen (of laten bouwen) en serieuze start maken.

 

Een caravan rijdt niet vanzelf. Al friturend bezorgen is niet aan te raden: de chauffeur krijgt kokend vet in zijn nek bij een noodstop. Er zijn vast betere alternatieven.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Twabla

 

Ik moest wel lachen om uw reactie :) Ik heb zo te lezen een verkeerd beeld gegeven van mijn idee. Mijn idee is om op het stuk asfalt naast het huis te gaan staan in die caravan. Vanuit daar worden de bestellingen bereid en met de elektrische bakfiets (die er al is) bezorgt.

 

Foodtrucks zijn er al ontzettend veel van. In die markt was ik niet van plan te gaan vissen. ;)

 

Denk je dat er op die manier nog steeds geen serieuze start mogelijk is dan?

 

Link naar reactie
  • 0

Een eerste leverancier dient zich al aan! En ik was vandaag wel blij met airconditioning. ;D

 

En op basis van 'lopende rekening' dacht ik te begrijpen dat je al ondernemer bent. Maak maar een plan, dan kunnen we hier verder adviseren. Voor vier EURO per uur kun je niet rijlessen, studeren, een auto rijden of in een groot huis wonen. Mogelijk geen eens een elektrische bakfiets rijdend houden...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik gok erop dat het huis van pap en mam is en dat die het niet zo'n goed idee vinden dat Thummus daar een frituur gaat beginnen ;) Net als dat de gemeente het waarschijnlijk geen goed idee vind als je op de openbare weg / parkeerplaats een frituur begint, maar wie niet waagt, wie niet wint.

 

PS 4000 euro is een flink bedrag op jouw leeftijd, zeker als je dat met 4 euro per uur bij elkaar hebt moeten bakken. Respect als je dat zelf verdient (en gespaard) hebt!

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Is een caravan groot genoeg?

 

Patatje, broodje kroket, frikandel, broodje ei, broodje hamburger enz. Neem een menu bord erbij uit een willekeurige frites zaak. Daar staat best veel op.

 

Hoe ga je om met afval, daar zal een gemeente best secuur in zijn i.v.m. omgedierte en andere beesten.

 

Link naar reactie
  • 0

naast de grote heb ik heb een hard (houten) hoofd in die caravan ombouwen..

als het ding nog moet rijden dan wordt dat een echte uitdaging.. RVS is een tikkie zwaarder dan dat waaibomenhout waar het interieur van een caravan normaal van is gemaakt. Het verschil tussen het ledig gewicht en beladen gewicht van een caravan is niet zo groot

Daarnaast moet je de gewichtsverdeling erg goed hebben in een caravan anders heb je standaard twee rijbanen nodig op de snelweg.. kortom de frituurinstallatie moet heel precies geplaatst worden.

Nu zal het ding misschien niet heel vaak verplaatst worden maar als je er ook maar 1x mee de weg op wil kan een herkeuring / toelating wel eens een probleem kunnen zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik lees dat de caravan een slimme manier is om een bakplaats te creeren. de garage zal idem neit als optie worden aangeboden. de grootste vraag si denk ik of de gemeente wil toestaan of je daar een vergunning voor een snackwagen krijgt... omgevingsvergunning enz... lijkt me die kans vrij klein, zoek dat eerst uit voor je verder plannen maakt

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is om op het stuk asfalt naast het huis te gaan staan in die caravan. Vanuit daar worden de bestellingen bereid en met de elektrische bakfiets (die er al is) bezorgt.

 

Is dat stuk asfalt openbare weg of priveterrein?

 

Dat maakt nl nogal wat verschil aan de inrichtigseisen van zo'n caravan/foodtruck/whatever, op de openbare weg moet het strict genomen voldoen aan de door de RDW gestelde eisen, ook qua maximale massa en dergelijke. Het maakt daarbij niet zoveel uit of je het daadwerkelijk verplaatst of niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik complimenteer je met je ondernemende instelling. Toch vrees ik dat dit idee te veel haken en ogen heeft. Zoals hierboven al beschreven is. Maar met jouw ondernemende instelling en creativiteit valt er vast wel een ander en meer winstgevend idee te verzinnen. Geef niet op, veel succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Mijn idee is om op het stuk asfalt naast het huis te gaan staan in die caravan. Vanuit daar worden de bestellingen bereid en met de elektrische bakfiets (die er al is) bezorgt.

 

 

Ik verwacht niet dat je een vergunning krijgt als je dit in een woonwijk wil doen.

Omwonenden die bezwaar mogen maken tijdens het aanvragen van de vergunning, stankoverlast, overlast in z'n algemeenheid, brandgevaar, wijziging bestemmingsplan. Noem alle mogelijke en denkbare bezwaren en angsten maar op.

 

Kan in een open landschap anders zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Er was eens...

 

een horde Vietnamese vluchtelingen die per boot de geweldadige onderdrukking in de noordelijke helft van het tweelingland ontweek. Een deel van die geluk- en veilig levenszoekers belandde in Nederland. Na een paar maanden in het asielcircuit wilde een deel van die nieuwe medelanders een bestaan opbouwen als ondernemer.

 

Stonden er ineens overal verbouwde caravans waar loempia's gebakken werden.

 

Mooi thema voor een documentaire. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

En die loempia-karren staan er nog steeds, al vraag ik me af of je binnen het budget zo'n kar kunt komen en, vooral, een standplaats kunt krijgen van de gemeente.

 

Overigens lijken die dingen gewoon verplaatsbaar, ik heb hier degene in het lokale winkelcentrum wel eens weggereden zien worden achter een personenwagen. Ik denk dat ze het frituurvet op dat moment weggooien, vanaf die plek kom je niet op een hoofdweg zonder over ettelijke hoge drempels te moeten rijden.

Link naar reactie
  • 0

Wat een zure reacties (sommige). :( Ik eet al mijn hele leven snacks uit verbouwde caravans en SRV-wagens. Paul Verhoeven vond de snackcaravan zo'n integraal onderdeel van het Nederlandse culturele landschap, dat hij hem een centrale rol in zijn film Spetters (!) gaf. Foodtrucks zijn zo'n hype dat het enige Facebookevenement waar ik jaarlijks meer dan 5 personen in geïnteresseerd zie, de foodtruckfestivals zijn.

 

Zie hier voor regels en andere valkuilen: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten-of-overnemen/starten-met-een-foodtruck/foodtruck-alles-wat-je-moet-weten/

 

Ik weet niet wat de juiste brancheverenigingen voor ambulante handel en snacks zijn, maar je zou eens kunnen gaan snuffelen bij Koninklijke Horeca Nederland: https://www.khn.nl

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.