• 0

IT Bedrijf ideeen.

Samen met 3 vrienden ben ik net een aantal maanden klaar met mijn ICT-Beheer opleiding niveau 4.

 

Na een paar maanden stage hebben we alle 3 al door dat we iets willen bereiken, en niet werken voor een baas je geld verdienen en weer gaan slapen om de volgende dag het zelfde te kunnen doen.

 

Wij willen een eigen bedrijf.

 

Wat voor een bedrijf?

 

Een bedrijf waar we websites maken voor klanten (2 van de 4 in gespecialiseerd), Het onderhouden van particulieren computers (Dashbord, virusscan, remote hulp) misschien later ook bedrijven. Daarnaast een soort helpdesk waar we als het ware klanten helpen met hun problemen en misschien een kleien winkel.

 

Hoe zijn we dit van plan?

 

In eerst instantie een klein pandje huren en een omgeving opbouwen, Het liefst een afgesloten ruimte/ verdieping voor de werknemers en een binnenkomst ruimte voor klanten waar ze gelijk geholpen kunnen worden. Daarnaast beginnen met 1 server voor ons intern (website, Telefooncentrale, ticketsysteem etc) Als we dit allemaal klaar hebben reel gezien binnen een mand denk ik kunnen we veder, adverteren klanten werven netwerken etc. Een grote opening misschien?

 

Hoe vallen wij op?

 

Omdat we alles low budget beginnen is het voor de klanten ook low budget, ofterwel ze betalen bij lange na niet de hoofdprijs en veel minder dan bij andere bedrijven. Ook zal onze uitstraling een hoop betekenen.

 

Nu is het enige waar ik tegen aanloop, de details. (KvK, Investeringen, Kosten etc)

 

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent nog niet begonnen en je denkt nu al aan een bedrijfspand voor je bedrijf. Je denkt groot, dat is mooi. Maar is het niet veel praktischer om met je 3 vrienden aan de eetkamertafel bij 1 van jullie ouders te beginnen? In je verhaal lees ik namelijk niet dat jij of 1 van je vrienden een enorme zak geld heeft liggen. Dus nu al geld stuk slaan op een pand en andere leuke hebbedingetjes is denk ik niet het handigst om te doen, zeker niet als het idee is om een IT bedrijf te beginnen. Veel meer dan een laptopje per persoon heb je waarschijnlijk niet nodig, en ik vermoed dat elk van jullie zoiets al heeft liggen.

 

Maar ik zou misschien zelfs nóg een stap terug doen. Je motivatie voor het willen starten van een eigen bedrijf is namelijk het niet willen werken voor een baas. Emotioneel gezien misschien een aardige reden, maar praktisch gezien is dat de meest belabberde motivatie om voor jezelf te willen beginnen.

Door voor een baas te werken kunnen jij en jouw vrienden ervaring opdoen, kijken wat er allemaal nog meer bij een bedrijf komt kijken naast het programmeren -of wat je ook denkt te willen gaan doen. En je kan daarbij bovendien makkelijk sparen voor startkapitaal om later alsnog voor jezelf te beginnen.

 

Je zegt dat je denkt dat jullie toekomstige zaak op gaat vallen door de lage prijzen die jullie denken te kunnen hanteren. Echter zeg je dat je aanloopt tegen 'details' zoals kosten en investeringen. Zonder te weten wat een eigen bedrijf kost, kan je moeilijk stellen dat jullie goedkoper dan andere bedrijven zullen zijn. Ik kan je verklappen dat jullie dat als Nederlanders in de IT waarschijnlijk niet gaat lukken. Een programmeur in India kost een fractie van jullie prijs. In plaats van prijs zul je je op andere manieren moeten gaan onderscheiden.

 

Succes er mee!

Link naar reactie
  • 0

Nu is het enige waar ik tegen aanloop, de details. (KvK, Investeringen, Kosten etc)

In navolging van Wouter:

 

Gefeliciteerd met jullie voornemen, maar bedenk goed wat je 'details' noemt en wat niet!

Ondernemen betekent 'werken voor eigen rekening en risico' met het doel winst te behalen.

Winst = Omzet - Kosten, oftewel: 'Kosten' zijn geen 'Details' dat bepaalt namelijk je winstgevendheid uit de omzet die je behaalt.

Goed idee om te willen ondernemen, maar werk het idee uit in een plan om te beoordelen of het haalbaar is!

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste pgo,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Wij willen een eigen bedrijf. (...) Een bedrijf waar we websites maken voor klanten (2 van de 4 in gespecialiseerd), Het onderhouden van particulieren computers (Dashbord, virusscan, remote hulp) misschien later ook bedrijven.

(...)

Omdat we alles low budget beginnen is het voor de klanten ook low budget, ofterwel ze betalen bij lange na niet de hoofdprijs en veel minder dan bij andere bedrijven.

Zo'n bedrijf lijkt me heel erg leuk en ik twijfel niet aan jullie inhoudelijke kennis. Helaas kan ik op voorhand zeggen dat het waarschijnlijk financieel niet haalbaar gaat zijn om met vier mensen een kantoor te huren en in te richten, laat staan om er een inkomen aan over te houden. Ten eerste kun je tegenwoordig websites laten maken voor 25 euro door een middelbare scholier. Ten tweede is het bijzonder lastig om particulieren te laten betalen voor dienstverlening, want er is altijd wel een Ome Henk of Neefje Jaap die het voor een Nuts en een boekenbon wil oplossen. Plus dat er nog btw tussen zit. En dan willen jullie ook nog een goedkoper zijn dan collega's; dat is teveel van het goede.

 

Misschien kun je eens een berekening maken van de kosten die je hebt met vier mensen. Stel dat jullie allemaal bruto 2.500 euro* per maand willen (als winstdeel), dan zit je al op 10.000 euro. Daar komt de huur bij van minstens 1.000 euro. Plus afschrijving op de inventaris (meubels, computers, telefoons), zeg 1.000 euro. Dan moeten de lampen nog branden en het internet het doen, net als de telefoonaansluiting; bij elkaar zeg 500 euro. Daar komen nog allerlei verzekeringen bij, plus kosten voor boekhouder en andere specialisten die je toch regelmatig nodig hebt; reserveer eens 250 euro. Dan komen daar nog marketing- en verkoopkosten bij en zo kan ik nog wel even doorgaan. Laten we eens rekenen met 15.000 euro per maand. Een lease-auto zit er niet in.

 

Stel dat je die particulieren helpt voor 25 euro per uur. Niet heel low budget naar huidige maatstaven, maar het is een idee. Gaat btw vanaf, hou je 20,66 per uur over. Om de kosten te dekken moet je dan 726 declarabele uren per maand maken. Da's 181,5 uur de man. Dat is 45,4 uur per week. Met alle niet-declarabele bedrijfsvoeringstaken erbij is dat ongeveer een 70-urige werkweek en je mag geen vrije dagen opnemen, op vakantie gaan of ziek worden want dan kom je tekort. Maar je probleem gaat vooral zijn om die 726 uur dienstverlening te verkopen, vrees ik.

 

* Dat lijkt veel he, 2.500 euro bruto? Maar het is een winstdeel, geen salaris. Er gaat natuurlijk nog inkomstenbelasting vanaf, maar van dit bedrag moet je vooral ook nog sparen sparen voor tijden zonder werk, sparen of verzekeren voor arbeidsongeschiktheid, sparen voor pensioen, sparen voor vrije dagen enzovoorts... Als ondernemer is het rekensommetje heel anders dan in loondienst, want je loopt veel meer risico's.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Voor het huren van bedrijfsruimte zijn er regels: https://www.ondernemersplein.nl/regel/bedrijfsruimte-huren/

 

Omdat jullie een winkelruimte hebben, heb je waarschijnlijk recht op een huurcontract van minimaal vijf jaar, al bestaat er misschien een uitzondering voor bijvoorbeeld reparateurs. Je opzegtermijn is een jaar. (M.a.w. in het voorbeeld van Ron betaal je minimaal 12.000 euro huur, ook als je na een maand besluit dat het niet zo storm loopt als je had gehoopt en de huur opzegt.)

 

Met reparaties werk je volgens mij in een vrij transparante markt, d.w.z. de reparateurs die ik ken noemen allemaal hun tarieven, dus dat is lekker concurrentieonderzoek doen.

 

Sommige reparateurs rekenen onderzoekskosten apart. Dat is fijn voor klanten die uiteindelijk besluiten hun apparaat wel bij je te laten repareren. Sommige reparateurs rekenen geen onderzoekskosten. Dat is fijn voor de klanten die besluiten hun apparaat niet bij je te laten repareren.

 

Onder je concurrenten bevinden zich ook de Repair Café's. Onder hun tarief ga je nooit zitten, want die doen het gratis.

 

Wat doe je als een klant een schadeclaim bij neerlegt? Heb je al over algemene voorwaarden nagedacht?

 

(Update: ik zie nu dat je het over onderhoud en niet reparatie hebt. In mijn hoofd loopt dat een beetje door elkaar, want een pc die het niet doet is een pc die het niet doet, ongeacht de oorzaak. Het wordt ook regelmatig allebei door dezelfde bedrijven verzorgd.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Super dit!

 

Op een reactie als dit had ik gehoopt! Als ik het verhaal lees klinkt het allemaal wel kloppend en niet reëel. Maar wat als we er een positieve draai aangeven voor het financiële plaatje. Stel mijn 3 vrienden en ik zeggen we hoeven het eerste jaar niks over te houden aan eventuele winst en zijn blij als we een broodje kunnen halen en koffie kunnen drinken om te groeien, en we gooien 7,50 per uur er op. Dan zitten we op 32,50 en houden we dus 26,80 per uur over. In plaats van 15.000 euro hebben we 5.000 nodig om te "overleven" dat zijn 185 uren die gefactureerd moeten worden. dat zijn ongeveer 12 factuurbare uren per persoon per week. Dit moet haalbaar zijn neem ik aan? Dan hebben we dus een pand internet en elektra. Het moment dat we dan eventueel overig geld gaan investeren in reclame, een mooie showroom e.d. zijn we weer een stapje veder. Hoe ziet u dit voor u?

Link naar reactie
  • 0

dat zijn ongeveer 12 factuurbare uren per persoon per week. Dit moet haalbaar zijn neem ik aan?

Juist daarom moet je gewoon vanachter de keukentafel beginnen om te kijken of het je überhaupt lukt om betalende klanten binnen te halen, voordat je allerlei langlopende financiële verplichtingen aangaat. Een kantoor huren kan altijd nog.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste kun je tegenwoordig websites laten maken voor 25 euro door een middelbare scholier.

 

Tja, en toch zijn er heel veel webdesign bureaus die tientallen mensen in dienst hebben en vele websites verkopen voor (tien)duizenden euro's. En nog veel meer ZZP'ers die er prima van kunnen leven.

 

Vrijwel iedereen kan een spijker in een plank hout slaan of een muurtje verven, maar toch hebben vaklui het hartstikke druk en klussen ze 's avonds nog vrolijk een nieuwe zwarte auto bij elkaar ;)

 

Maar ik ben het absoluut met de rest eens, begin lekker vanuit huis en ga pas nadenken over een kantoor, winkel ed als het zo goed loopt dat je een mooie aftrekpost voor de belasting nodig hebt :P

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Tja, en toch zijn er heel veel webdesign bureaus die tientallen mensen in dienst hebben en vele websites verkopen voor (tien)duizenden euro's. En nog veel meer ZZP'ers die er prima van kunnen leven.

Dat klopt, ik zeg ook niet dat deze bureau's en ZZP'ers geen bestaansrecht hebben. Integendeel, alle lof voor de experts en de succesvollen (die niet perse dezelfden zijn). Er zijn er ook een hoop die er niet van kunnen leven. Punt is dat net een opleiding afgerond hebben (zoals vraagsteller) geen garantie geeft op dat succes. Daar heb je onder meer ook praktijkervaring en ondernemersvaardigheden voor nodig. Niet alle klanten zien helaas het verschil tussen het werk van de middelbare scholier en die van de ervaren expert; een goede ondernemer weet niet alleen het verschil te duiden maar ook de mensen te vinden die dat verschil zien en daaraan waarde toekennen. Een dienst voor particulieren aanbieden (zoals vraagsteller) is geen kunst, betalende klanten binnenhalen wel en vervolgens kwaliteit leveren nog veel meer. Als je als nieuwkomer deze vechtmarkt nog wilt betreden, moet je daarom heel wat in je mars hebben, denk ik.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Samen met 3 vrienden ben ik net een aantal maanden klaar met mijn ICT-Beheer opleiding niveau 4.
Doorstuderen en/of solliciteren? En elkaar daarbij regelmatig blijven treffen om een ondernemingsplan uit te werken?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Samen met 3 vrienden ben ik net een aantal maanden klaar met mijn ICT-Beheer opleiding niveau 4.
Doorstuderen en/of solliciteren? En elkaar daarbij regelmatig blijven treffen om een ondernemingsplan uit te werken?
Precies dat.

 

Je zit in de bus naar de Middellandse Zee en wil al in de Ardennen uitstappen. Om voor zakgeld te gaan werken, zonder enige perspectief op groei. Hop daarentegen een paar baantjes verder en leer wat bij, en je kan echt spannende dingen gaan doen. Ook als ondernemer. Een beetje ambitie graag!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

...Dit moet haalbaar zijn neem ik aan?... ... Hoe ziet u dit voor u?...

 

Zo kun je hier nog legio vragen stellen, maar hoe ik het voor me zie, is dat je voor jezelf jullie idee uitwerken in een plan.

 

Of het idee haalbaar is, moet uit onderzoek blijken dat je zelf voor het plan doet.

 

Jullie bedrijfsidee is verre van origineel, dus enerzijds veel concurrentie, maar anderzijds ook veel voorbeelden.

 

Om het te laten slagen, moet je echt zelf aan de slag en pas terugkomen op dit forum vragen stellen als ze heel concreet naar voren komen uit het plan.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Leuk topic, kwam van het weekend mijn ondernemingsplan uit 1994 nog tegen op zolder. Wilde met een compagnon een IT bedrijf beginnen. Vreselijk veel onderzoek gedaan naar de hard- en softwarebestedingen destijds middels een (duur) aangeschaft marktonderzoek. Daar gingen maanden overheen! In die tijd had je nog geen internet as we know it, en alles kostte wat meer tijd :)

 

KNOW YOUR NUMBERS is mijn advies en dat werd er destijds al ingeprent. Zonder feitelijke cijfers geen business en ongefundeerde aannames zijn killing ... in elk geval voor je cashflow :)

 

Enfin, wij hadden op basis van het plan een financier/aandeelhouder gevonden en ons bedrijf is daarmee inderdaad van de grond gekomen in 1995. In 1997 ook weer ten ondergegaan aan onenigheid tussen de aandeelhouders/directie :) En dat heeft zich voor mij de afgelopen decennia nog wel een paar keer herhaald :)

Link naar reactie
  • 0
... ten ondergegaan aan onenigheid tussen de aandeelhouders/directie :) En dat heeft zich voor mij de afgelopen decennia nog wel een paar keer herhaald :)
Meermaals ten ondergaan wegens onenigheid? Lijkt mij geen leuke ervaring, wel leerzaam...

Wat zou je TS aanraden om dat te voorkomen?

 

Link naar reactie
  • 2

Ja, Ik heb in totaal drie maal met compagnons moeten breken in het verleden, met beste flinke gevolgen iedere keer (personeel, copganons uitkopen, huur panden). Toch nooit spijt van gehad overigens. Het was altijd weer een mooi leermoment en kwam er altijd weer sterker en verstandiger uit :) . Een breuk heeft al snel te maken met verschil van inzicht en toekomstperspectief. Dat is uiteraard voor iedereen persoonlijk en evolueert ook nog eens in de loop der tijd... Samenwerken is voor mij persoonlijk mijn sterkste punt niet :) Dat is ook iets om te onderkennen. Avonturen worden met de beste intenties aangegaan maar wat als ... Tegenwoordig werk ik dus alleen nog met freelancers en hou de business klein en overzichtelijk ...

 

terug on topic: Mijn advies is: Zorg altijd voor een goede overeenkomst voor als de wegen moeten scheiden. En niet alleen een overeenkomst, maar ook een plan. Denk er eens over na wat je persoonlijke waarde is binnen een samenwerking en hoe je die ten gelde kan maken als een samenwerking stopt.. zeg maar een plan B :)

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig om jullie enthusiaste plannen te horen. En ik ben het eens met de voorgaande adviezen, met name het beeld dat Ron schetst zou ik ter harte nemen. Als ik, een ervaren programmeur met al 12 jaar een eigen zaak (begonnen met webdesign en doorgegroeid tot applicatieontwikkeling), een beetje advies kan bijdragen dan zou het het volgende zijn:

 

[*] Focus je allemaal op 1 ding, en doe dat enorm goed. Je kunt niet _en_ goed zijn in webdesign, en all-round iters zijn, en op pad zijn om pc's te repareren... Zelfs die twee doelgroepen (bedrijven en consumenten) zijn zeer moeilijk te rijmen als je begint. Kies er 1 en bedien die doelgroep goed. Als dat betekend dat een van de mogelijke oprichters buiten de boot valt, het zij zo. Beter nu, dan er na een tijdje achter komen dat jullie allemaal moeten rennen om die ene persoon aan het werk te houden.

[*] Realiseer je dat je het eerste jaar niet door eigen keuze, maar door bittere noodzaak weinig zult overhouden. Portfolio opbouwen is het aller-allerbelangrijkste. Mond op mond reclame moet je het van hebben, en niet mooie advertenties, geloof me. Dat betekend de eerste tijd klussen doen met in ruil voor hopelijk wat geld maar zeker ook een portfolio stuk (mogen we met deze klus pronken als we wat korting geven?). Maar tref je net die ene kapper die het hele dorp kent, of die ene bakker in de business club, dan ben je een heel eind. Bij die hele fase kun je echt, zoals eerder door anderen aangegeven, geen kosten om je heen gebruiken. Dat levert alleen maar stress op om te blijven scoren, en kost je alleen maar meer niet-factuureerbare uren.

[*] En zorg dat je met z'n allen kei-harde doelen stelt. Leuk, eerste jaar niks hoeven verdienen, maar wanneer is het een success en ga je door? Wanneer evalueer je het succes, ieder half jaar, ieder jaar? Hoeveel omzet is dat, hoe defineer je success? Wat gebeurd er als die doelen niet bereikt zijn (back up plan)? Voor ons was het knetterhard voor weinig werken aan ons portfolio de eerste twee jaar, en portfolio waarmee we iedere volgende potentiele klant konden overtuigen (dus above and beyond gaan qua uren). We hebben ons als doel gesteld dat we er na een jaar iets van een salaris uit moesten halen, in het tweede jaar wilde we een kantoorruimte kunnen betalen (we begonnen gewoon van achter de keukentafel), en na drie jaar moesten we een AOV kunnen betalen anders stopte we. Daarna werden nieuwe doelen gesteld mbt personeel, etc.

 

 

Hopelijk heb je daar iets aan. Succes met de plannen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 496 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.