Ik zit met een rare situatie waarbij ik jullie expertise en ervaring nodig heb.
De volgende situatie doet zich voor.
Ik ben al jaren gecharmeerd van de producten van bedrijf Xyz.
Dit merk komt in mijn ogen en ervaringen met hun producten betrouwbaar en solide over.
Ik besluit dit merk als hoofdmerk te willen gaan voeren. IN het verleden heb ik merk Xyz al eerder verkocht.
Het merk werkt met 1 distributeur per land.
Ik meldde mij aan bij een eerdere distributeur in het verleden.
Het merk heeft in de loop der jaren meerdere verschillende distributeurs gekend. Geen van deze distributeurs heb ik ooit problemen mee gehad.
Echter sinds anderhalf jaar ongeveer is er een nieuwe distributeur die het merk " erbij heeft genomen" . Weinig passie voor het merk of de producten en de kennis schiet ook tekort mijns inziens, maar daarover zijn de meningen verdeeld, zeker bij de distributeur zelf die meent het allemaal perfect te doen. Mijn contactpersoon en ik hebben herhaaldelijk wrijving over onderwerpen waarbij de contactpersoon van deze distributeur mij meent te moeten vertellen hoe ik mijn bedrijf moet runnen.
Ondanks dat soort irritaties levert de distributeur wel netjes alles af wat er besteld wordt.
Ik open een nieuwe demo lokatie om de producten van merk Xyz te kunnen tonen aan geïnteresseerden. Dat brengt aardig wat kosten met zich mee.
Ik maak zelf allerhande reclamemiddelen voor Merk Xyz want de distributeur - die daarvoor zou moeten zorgen - doet zelf niets op dat gebied.
Ik promoot Merk Xyz op diverse locaties, steek daar kosten, tijd en moeite in.
Na onderhalf jaar dit doen begin mijn handeltje steeds beter bij de geïnteresseerde klanten bekend te worden, mensen di allemaal graag Merk Xyz in huis willen halen.
Maar dan komt er een kink in de kabel, een financieel, want 1 factuur ( van de tientallen facturen die er al anderhalf jaar netjes betaald worden ) blijft wat langer liggen dan was afgesproken.
Er ontstaat een discussie en ik neem contact op met het Merk Xyz zelf om over hun distributeur een klacht neer te leggen dat deze mij niet meer wil leveren als ik die ene factuur ( voor demo goederen overigens ) niet betaal.
Ik opteer om de demo artikelen te retourneren, maar dat wil de distributeur niet. Ik moet ze betalen, retour kan niet meer, maar andere leveringen voor klanten worden ook niet meer uitgeleverd zolang die demo units niet betaald zijn. ( Echt Dure demo units ). Ik moet dus andere producten van Merk Xyz verkopen om marge te maken om zodoende afdoende reserves te kweken om de demo units te betalen, maar als ik niets meer geleverd krijg kan ik dat dus allemaal niet.
Hieruit ontstaat een situatie Warin ik communiceer met Merk Xyz, die vervolgens ook - zonder mijn weten - de distributeur op de hoogte stelt en mij vervolgens aangeeft dat ik het met de distributeur moet oplossen. ( We hebben het nog steeds over 1 factuur ) ...
De distributeur communiceert toetaal niet met mij, op geen enkele wijze totdat een week geleden een bericht mij bereikt dat zij ( de distributeur ) nu de zakelijke relatie beëindigen.
Daar sta ik dan, met mijn nieuwe demo ruimte, die vol hangt en staat met allerhande reclame en materialen die ik zelf bekostigd heb van Merk Xyz.
Mijn bedrijf ademt en leeft met Merk Xyz...maar door de eenzijdige beslissing van de distributeur die - mijns inziens wel heel erg misbruik maakt van zijn monopolistische machtspositie - kan ik dus niets meer inkopen van dit merk.
Nu zijn er distributeurs buiten Nederland ( elk land heeft er 1 ) waar ik volgens de richtlijnen van de EU zou moeten kunnen inkopen, maar....die bedrijven hebben contacten gesloten met Merk Xyz die bepalen dat zij niet buiten hun landsgrenzen mogen verkopen aan dealers/ resellers/whatever.
Mijn voornaamste vraag is nu :
Nu de distributeur dus in feite de deur keihard dicht smijt in mijn gezicht, vanwege 1 factuurtje, ben ik van mening dat zij juridisch aansprakelijk te stellen zijn voor de financiële schade van deze handeling omdat ik duizenden euro's en honderden uren gestoken heb in de promotie van Merk Xyz, echter omdat ik maar bij 1 distributeur terecht kan in mijn land kan ik dit merk niet meer aanbieden door hun toedoen.
Wie kan mij adviseren hierover wat mijn rechten in deze zijn ? Wat zou u doen ?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
SoundMan
SoundMan
Beste Mede ondernemers,
Ik zit met een rare situatie waarbij ik jullie expertise en ervaring nodig heb.
De volgende situatie doet zich voor.
Ik ben al jaren gecharmeerd van de producten van bedrijf Xyz.
Dit merk komt in mijn ogen en ervaringen met hun producten betrouwbaar en solide over.
Ik besluit dit merk als hoofdmerk te willen gaan voeren. IN het verleden heb ik merk Xyz al eerder verkocht.
Het merk werkt met 1 distributeur per land.
Ik meldde mij aan bij een eerdere distributeur in het verleden.
Het merk heeft in de loop der jaren meerdere verschillende distributeurs gekend. Geen van deze distributeurs heb ik ooit problemen mee gehad.
Echter sinds anderhalf jaar ongeveer is er een nieuwe distributeur die het merk " erbij heeft genomen" . Weinig passie voor het merk of de producten en de kennis schiet ook tekort mijns inziens, maar daarover zijn de meningen verdeeld, zeker bij de distributeur zelf die meent het allemaal perfect te doen. Mijn contactpersoon en ik hebben herhaaldelijk wrijving over onderwerpen waarbij de contactpersoon van deze distributeur mij meent te moeten vertellen hoe ik mijn bedrijf moet runnen.
Ondanks dat soort irritaties levert de distributeur wel netjes alles af wat er besteld wordt.
Ik open een nieuwe demo lokatie om de producten van merk Xyz te kunnen tonen aan geïnteresseerden. Dat brengt aardig wat kosten met zich mee.
Ik maak zelf allerhande reclamemiddelen voor Merk Xyz want de distributeur - die daarvoor zou moeten zorgen - doet zelf niets op dat gebied.
Ik promoot Merk Xyz op diverse locaties, steek daar kosten, tijd en moeite in.
Na onderhalf jaar dit doen begin mijn handeltje steeds beter bij de geïnteresseerde klanten bekend te worden, mensen di allemaal graag Merk Xyz in huis willen halen.
Maar dan komt er een kink in de kabel, een financieel, want 1 factuur ( van de tientallen facturen die er al anderhalf jaar netjes betaald worden ) blijft wat langer liggen dan was afgesproken.
Er ontstaat een discussie en ik neem contact op met het Merk Xyz zelf om over hun distributeur een klacht neer te leggen dat deze mij niet meer wil leveren als ik die ene factuur ( voor demo goederen overigens ) niet betaal.
Ik opteer om de demo artikelen te retourneren, maar dat wil de distributeur niet. Ik moet ze betalen, retour kan niet meer, maar andere leveringen voor klanten worden ook niet meer uitgeleverd zolang die demo units niet betaald zijn. ( Echt Dure demo units ). Ik moet dus andere producten van Merk Xyz verkopen om marge te maken om zodoende afdoende reserves te kweken om de demo units te betalen, maar als ik niets meer geleverd krijg kan ik dat dus allemaal niet.
Hieruit ontstaat een situatie Warin ik communiceer met Merk Xyz, die vervolgens ook - zonder mijn weten - de distributeur op de hoogte stelt en mij vervolgens aangeeft dat ik het met de distributeur moet oplossen. ( We hebben het nog steeds over 1 factuur ) ...
De distributeur communiceert toetaal niet met mij, op geen enkele wijze totdat een week geleden een bericht mij bereikt dat zij ( de distributeur ) nu de zakelijke relatie beëindigen.
Daar sta ik dan, met mijn nieuwe demo ruimte, die vol hangt en staat met allerhande reclame en materialen die ik zelf bekostigd heb van Merk Xyz.
Mijn bedrijf ademt en leeft met Merk Xyz...maar door de eenzijdige beslissing van de distributeur die - mijns inziens wel heel erg misbruik maakt van zijn monopolistische machtspositie - kan ik dus niets meer inkopen van dit merk.
Nu zijn er distributeurs buiten Nederland ( elk land heeft er 1 ) waar ik volgens de richtlijnen van de EU zou moeten kunnen inkopen, maar....die bedrijven hebben contacten gesloten met Merk Xyz die bepalen dat zij niet buiten hun landsgrenzen mogen verkopen aan dealers/ resellers/whatever.
Mijn voornaamste vraag is nu :
Nu de distributeur dus in feite de deur keihard dicht smijt in mijn gezicht, vanwege 1 factuurtje, ben ik van mening dat zij juridisch aansprakelijk te stellen zijn voor de financiële schade van deze handeling omdat ik duizenden euro's en honderden uren gestoken heb in de promotie van Merk Xyz, echter omdat ik maar bij 1 distributeur terecht kan in mijn land kan ik dit merk niet meer aanbieden door hun toedoen.
Wie kan mij adviseren hierover wat mijn rechten in deze zijn ? Wat zou u doen ?
Elk advies wordt zeer gewaardeerd !
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61930-leverancier-verbreekt-eenzijdig-dealerschap/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
91 antwoorden op deze vraag