Jump to content
DiederikDeGroot
Verberg

Op zoek naar tips en feedback business idee

Dag allemaal,

 

Mijn naam is Diederik en ik ben een student aan de Fontys in Eindhoven. Ik volg daar de studie ondernemerschap en ben op dit moment bezig met het valideren van mijn business idee.

 

Het idee is als volgt: samen met nog vier andere studenten hebben wij het idee om de marketing van kleine ondernemingen (personeel 1-25) van begin tot eind via social media voor hun te regelen en onderhouden. Dit met de gedachte dat kleine ondernemers hierdoor meer tijd en energie kunnen steken in hun eigen dienst of product terwijl de marketing voor hun geregeld wordt.

Nu weten wij ook dat hier al heel veel bedrijven mee bezig zijn en dat de concurrentie groot is. Toch willen we dit idee wel voortzetten en kijken wat wij anders kunnen doen en kijken waar kansen liggen.

 

Nu hoop ik dat er een aantal experts of mensen met veel ervaring over marketing en social media op dit forum mij verder kunnen helpen.

Wij willen graag de volgende twee vragen stellen:

  • Heeft iemand tips in welke sector (horeca, sport, fashion etc.) wij dit business idee het beste kunnen testen/uitvoeren?
  • Heeft iemand feedback op het idee en eventueel tips over wat beter zou kunnen of waar eventueel kansen liggen wat betreft marketing en social media?

 

Iedereen met tips en feedback wat betreft ons business idee zou ons enorm helpen.

Houd je ook vooral niet in als je negatieve feedback hebt.

 

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht en de eventuele reacties.

Link to post
Share on other sites

12 answers to this question

Recommended Posts

  • 2
55 minuten geleden, DiederikDeGroot zei:

Heeft iemand feedback op het idee

Het 'idee' dat jullie iets willen gaan doen waar al heel veel bedrijven mee bezig zijn en waarin de concurrentie groot is, klinkt niet erg onderscheidend. Wat willen jullie dan gaan doen? Waarmee gaat jullie dienst zich onderscheiden van al die concurrentie? Vooralsnog heb je eigenlijk weinig tot niets beschreven over jullie idee of plan, maar lijkt het er meer op dat je hoopt dat iemand je hier een gat in de markt in de schoot zal werpen.

 

59 minuten geleden, DiederikDeGroot zei:

Heeft iemand tips in welke sector (horeca, sport, fashion etc.) wij dit business idee het beste kunnen testen/uitvoeren?

Marktonderzoek lijkt me hiervoor een uitermate geschikt middel, maar helaas leent Higherlevel zich daar niet voor. Struin het internet af naar ondernemers die op zoek zijn naar hulp bij social media, bekijk wat de concurrentie (goed) doet, bel eens wat ondernemers op, bekijk de social media kanalen van (lokale) ondernemers en kijk of je kansen ziet. Succes!

Link to post
Share on other sites
  • 1

Hi Diederik,

 

Uiteraard zijn er voldoende bedrijven die hier behoefte aan hebben. Nu is het wel zo dat bedrijven voor behoefte hebben aan het specialisme van Social Media beheren in combinatie met adverteren, leads genereren via deze platformen, content creatie en groei van de accounts. Simpelweg beheren van accounts, zoals je dit voor jouw persoonlijke accounts doet is niet genoeg.

 

Het komt op dit moment over, alsof jullie dit afgelopen week verzonnen hebben. Misschien wat cursussen, trainingen of opleidingen doen die gericht zijn op Social Media Marketing, voordat je hier een bedrijf in kan starten. Denk dat je de behoefte dan ook veel beter kan inschatten.

 

Verder zoals RubenT aangeeft inderdaad marktonderzoek doen.


Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

IT Beheer, Detachering en Cybersecurity  | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland

Link to post
Share on other sites
  • 1

Het idee klinkt een beetje als een probleem bij een oplossing zoeken. Dat is nooit sterk. De vraag zou moeten zijn: waarom besteden kleine ondernemers hun marketing niet uit? Of - gegeven de voorbeelden - waarom besteden ondernemers in de horeca, sport en fashion - hun marketing niet uit.

 

Ik denk dat de meerwaarde van marketing niet moet worden overschat. Je kunt in landelijke dagbladen staan met interviews, je kunt op social media actief zijn, maar daar merken veel kleine ondernemers vrij weinig van. Ook omdat als je impact wilt hebben je veel tijd en dus veel geld moet spenderen om op te vallen wat gelijkertijd een risico impliceert dat meestal niet in verhouding staat tot de eventuele opbrengsten.

 

Mijn eigen onderneming heeft nu 2 man in dienst. We zijn met z'n 3'n, maar voor het uitbesteden van diensten bekijk ik echt of het mij iets oplevert. Het uitbesteden van social media zal mij nooit iets opleveren - vooral omdat mensen buiten mijn vakgebied toch geen reet snappen van de finesses van architectuur en de bouw. En als ik ze dat moet uitleggen kan ik net zo goed zelf de tweets of posts plaatsen. Ik denk dat dat voor andere ondernemers ook geldt. En misschien is dat nog wel het meest zichtbaar in de klachtenafhandeling: niemand wil daar een externe partij voor hebben die daar niks mee kan. De meerwaarde is dan meestal 0, voor zover het niet gewoon negatief is.

 

Het loont pas om die diensten uit te besteden als je meer dan 100 man in dienst hebt. En dan nog vraag ik me af wat de toegevoegde waarde is van social media.

 

Kan jullie concept werken? Ik sluit niet uit dat het werkt voor enkele gevallen. Voor een soort guerrilla-marketing voor producten met een grote potentiële markt, voor mensen die hun geld verdienen aan aandacht. En dat brengt mij bij het begin. Zoek eerst een probleem en daarbij de oplossing. Als je een fascinatie hebt voor social media en je wilt daar "iets" mee doen, prima! Maar ga wel even terug naar de basis: een goede probleemanalyse en een passende oplossing.

 

[Ik wilde mijn reactie aanpassen, maar dat kon niet meer. Bovenstaand is mijn definitieve reactie].

Link to post
Share on other sites
  • 0

Ik wilde iets vergelijkbaars zeggen als @De Architect Je zult moeten beginnen met het overtuigen van de kleine ondernemers dat social media er bij hen voor gaat zorgen dat ze meer gaan verdienen. Dat is uiteindelijk het hele doel.

 

Hoe ga jij er voor zorgen dat ondernemers aan de social media meer overhouden dan ze aan jullie betalen? Kun je dat zichtbaar maken, zodat ondernemers je gaan geloven?

 

Ik zelf geloof eigenlijk ook niet zo in social media voor kleinere bedrijven. Wijzelf werken voornamelijk B2B, maar heel veel potentiele klanten zitten uberhaupt al niet op LinkedIn bijvoorbeeld. Hoe ga je die klanten (die doelgroep) dan toch bereiken als je je wilt richten op social media?


4Grow

Link to post
Share on other sites
  • 0

Om het je misschien wat makkelijker te maken, gebruik mij maar als concreet voorbeeld (wie weet kan ik ook je eerste klant zijn) om je diensten te pitchen.

 

Ik ben bezig het met opzetten van maaltijdbezorgplatform voor bezorgers, door bezorgers en met restaurants. In plaats van de huidige afstandelijke top-down structuur van bezorgplatformen, zetten we in op lokale samenwerking tussen restaurants enerzijds en een georganiseerde groep ondernemende bezorgers anderzijds. Onze USP/branding richting de klanten is enerzijds dat we in gebieden bezorgen waar concurrent als Deliveroo en Uber Eats niet komen, en anderzijds een sterke focus op het lokale aspect: je bestelt niet bij een multinational die miljoenen verdient aan hardwerkende restaurants, maar je steunt de lokale restaurants en lokale bezorgers.

 

Wat zou je voor mij kunnen betekenen?

Edited by Rijder42
Link to post
Share on other sites
  • 0

Zoals je zegt, zijn er al een hoop bedrijven die een dergelijke dienst aanbieden. Zitten volgens mij een hoop VA's tussen die dit er bij doen. Daar kan je al onderscheid maken door dit er niet bij maar uitsluitend te doen. Uitdaging lijkt me wel de doelgroep te overtuigen wat het nut van jullie dienst is. M.a.w., wat krijgen de ondernemers er voor terug? Ga je alleen maar gezellig posten, zit er een tactisch plan achter, genereer je concreet kwalitatief goede leads (slimme funnels, automations)? Wat kom je brengen? Lawaai maken is leuk, maar an sich heeft dat geen waarde. Het gaat er om wat het oplevert. 

 

Verder zit je aan de onderkant van de markt. Waarom kies je daarvoor? In dat segment is minder geld te besteden en wordt heel kritisch gekeken naar iedere uitgave. Voordeel is dat je meteen met de beslisser spreekt. Ik verwacht dat je prijsstelling niet te hoog mag zijn, dus als je geld over wilt houden zal je efficiënt moeten leveren. Kan je dat? Wellicht e.e.a. automatiseren? Of doet dat afbreuk aan de kwaliteit?

 

Als je nog moet starten, dan zou ik onderzoeken welk segment in ieder geval het nut van jouw dienst begrijpt. Het scheelt enorm als je niet hoeft uit te leggen wat de kracht van social media is, welke platformen er zijn, etc. Wellicht is er een platform waar jullie een specialisme kunnen claimen? Zo ja, wat is dan de doelgroep van dat platform? Zoek dan uit welke marktsegmenten juist in die vijver willen vissen en gooi daar je hengel uit. Dat blijft eerst even testen, maar op enig moment heb je beet. Daarna bouw je verder aan je expert-status en wellicht kan je de niche claimen. Veel succes!

Link to post
Share on other sites
  • 0

Wat leuk is als groep studenten is dat je ook best wel een beetje exotische variant van een businessplan maken.

Ik moest als student HEAO in 1990 een bedrijfsplan schrijven in de transport en logistieke branche. We hebben toen met een groepje van 5 man 1 jaar na het vallen van de Berlijnse muur en open gaan van de grenzen naar Oost Europa, een plan gemaakt voor een transportbedrijf met een vestiging in Nederland en in Polen om het transport naar deze nieuwe markten te gaan opzetten. Ons plan werd door de docenten als onrealistisch en in het gunstigste geval veel te vroeg bestempeld, maar dat als we de 2e vestiging in Spanje of Italië zouden doen het dan wel een realistisch scenario zou zijn.
Soms als ik weer een colonne Poolse vrachtwagens inhaal op de A12 ri Duitsland met af en toe een "Hollander" ertussen dan denk ik nog wel eens terug aan dat businessplan.. Wat nu als we daar een echte onderneming van hadden gemaakt in 1993 na afstuderen..
Afijn het is vooral een leuke anekdote.. geen echte spijt.. maar heeft ook wel een bepaald zelfvertrouwen gegeven dat al je goed naar je omgeving kijkt met niet al te veel (voor)oordelen dat je best eens tot een creatieve oplossing kan komen en op een HBO of universiteit mag dat best een beetje "out of reality" zijn, de corona crisis bewijst ook maar weer dat dingen die vorig jaar ondenkbaar waren nu de norm zijn.

 

4 uur geleden, StefanO zei:

Zoals je zegt, zijn er al een hoop bedrijven die een dergelijke dienst aanbieden. Zitten volgens mij een hoop VA's tussen die dit er bij doen.

Misschien zit in dat laatste wel de niche.. die Virtual Assistants zitten allemaal te knutselen met een (excel) lijstje met login's voor insta, facebook en tiktok.. en missen regelmatig kansen omdat ze een post niet op tijd zien.

Kijk bijv eens wat je aan die overbevolkte markt kan toevoegen in de vorm van een app of een stuk software die andere ondernemers de kans geeft zich te onderscheiden met managementtool ipv 73x per dag in te loggen op de volgende facebook of insta account om te reageren of nieuwe content te plaatsen.

 

uiteraard zou je ook voor jezelf zo'n tool kunnen bouwen, maar ja dan ben je de enige met een tool en moet je nog steeds concurreren met alle fools zonder tools..

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

Kijk bijv eens wat je aan die overbevolkte markt kan toevoegen in de vorm van een app of een stuk software die andere ondernemers de kans geeft zich te onderscheiden met managementtool ipv 73x per dag in te loggen op de volgende facebook of insta account om te reageren of nieuwe content te plaatsen.

 

Dat lijkt me ook wel handig. Een social media director die aangeeft: nu een blogbericht schrijven en linken vanuit Facebook e/o Linkedin. Nu andermans nieuws liken. En dan op abonnee-basis omdat elke maand nieuwe kennis en nieuwe praktijkervaring toegevoegd wordt. Wat werkt beter: tekst of video? Infogram of cartoon? Enz... 


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
36 minuten geleden, Branko Collin zei:

Ik zie nu dat mijn post een reactie is op @Rijder42, niet op de oorspronkelijke vraagsteller. Excuses voor de verwarring.

Kan gebeuren, het zou helpen als vraagsteller nog eens terugkeerde voor een reactie, maar ook op pm is nog niet gereageerd...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 17-9-2020 om 08:49, DiederikDeGroot zei:

Heeft iemand tips in welke sector (horeca, sport, fashion etc.) wij dit business idee het beste kunnen testen/uitvoeren?

 

Als je wilt focussen op een select aantal sectoren zou ik die kiezen waar jullie zelf de meeste affeniteit mee hebben. Persoonlijk zou ik mijn marketing een stuk geruster uit handen geven aan iemand met enigzins verstand van de branche en affeniteit met het product.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 105 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept