• 0

Accountant rekent kosten voor opstellen urenspecificatie

Hallo allen,

Online is veel te vinden over de urenspecificatie van de accountant zelf, maar niet of daarvoor kosten berekend mogen worden. Vandaar mijn vraag hier. 

Ik heb al meerdere discussies met mijn accountant over de facturen en vraag daarvoor specificaties op. Nu we de samenwerking hebben opgezegd, moeten we de eindafrekening doen en ontvangen we wederom facturen zonder specificatie.  Als we vragen om deze specificatie krijgen we het volgende antwoord:

"Wij moeten de tijd welke wij dienen te besteden aan het beantwoording van de diverse mails en het verzorgen van de aan te leveren specificaties separaat factureren."


In de eindafrekening zat ook nog een bedrag voor de vorige factuur discussie begin 2021:

"Werkzaamheden inzake uitzoeken + berekening opzetten mbt percentuele stijging administratieverwerking tov offerte" zijn in rekening gebrachte kosten. In verweer daarop geeft de accountant aan: Deze werkzaamheden hebben wij uit moeten voeren in verband met een terugkoppeling over de afrekening van de werkzaamheden van eerdere boekjaren. Naar aanleiding hiervan is afgesproken om een procentuele stijging te berekenen voor de afrekening/evt. nieuwe offerte. Deze kosten zijn daarom, terecht, in rekening bij de klant gebracht. 

Mijn vragen hier:
1. Mag een accountant kosten rekenen voor het aanleveren van de urenspecificatie?
2. Mag een accountant kosten rekenen voor het berekenen en opstellen van een nieuwe offerte?

Volgens mij moet een accountant de facturen voor verrichte werkzaamheden duidelijk specificeren, maar daarbij staat niets over gemaakte kosten. Is dit een grijs gebied?

Verneem het graag of iemand hier iets over weet.

 

Groet,
Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 27-9-2021 om 17:05, WLemckert zei:

Mijn vragen hier:
1. Mag een accountant kosten rekenen voor het aanleveren van de urenspecificatie?
2. Mag een accountant kosten rekenen voor het berekenen en opstellen van een nieuwe offerte?

1. Ja

2. Ja


Waarom denkt u dat dat niet zou mogen?

Is er tussen U en de accountant dan iets anders afgesproken?

 

Op 27-9-2021 om 17:05, WLemckert zei:

Volgens mij moet een accountant de facturen voor verrichte werkzaamheden duidelijk specificeren, maar daarbij staat niets over gemaakte kosten. Is dit een grijs gebied?

Niets moet (tot in details) … ook een accountant niet.

 

Op 27-9-2021 om 17:05, WLemckert zei:

Is dit een grijs gebied?

Nee … maar het is wel bekend dat (vele) accountants er een onduidelijke (minuten)specificatie op na houden. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Je accountant doet zijn werk en stuurt facturen. Jij vindt die facturen onduidelijk en vraagt om een toelichting. Waarop je een nieuwe factuur krijgt omdat je om een toelichting vraagt.

 

Overweeg om niet te betalen als de duidelijke toelichting ontbreekt en bedenk of jouw verklaring plausibel klinkt als je die moet verdedigen.

 

Sommige accountants / boekhouders menen dat ze door God zelf geroepen zijn om hun ambt te vervullen. :face-with-tears-of-joy:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Op zich is er niets mis mee dat de accountant zijn uren rekent. En daar horen dus ook de uren bij voor het opstellen van een urenstaat. Alleen vraag ik me af of hier zoveel tijd in zou gaan zitten. Als het goed is worden de uren al bijgehouden (want per slot van rekening moeten die uren ook doorberekend worden). Dan zou het toch een kwestie moeten zijn van een knopje indrukken om al die uren in één keer uit te draaien. Als hij er zoveel tijd aan bezig is vraag ik me ook af of de originele factuur (die ook op een optelling gebaseerd moet zijn) wel zo accuraat is (in het 'verzinnen' of 'sluitend maken' van een reeds verstuurde factuur gaat wel veel tijd inzitten :winking-face-with-tongue:).

Link naar reactie
  • 4

Het is ronduit schandalig dat accountants, advocaten, juristen etc. tijd rekenen voor urenspecificaties. Die uren hoor je standaard bij te houden en gratis te verstrekken.

 

In bijvoorbeeld de advocatuur is het verboden hiervoor kosten in rekening te brengen. Het lijkt mij dat een zelfde soort regeling (zou moeten) gelden voor accountants.


 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties allen. Het blijkt inderdaad dat hier ook een tweedeling heerst over dit onderwerp en er geen duidelijke richtlijnen binnen de accountancy zijn.

 

Het is prima om een accountant te betalen voor gemaakte productieve uren. Een urenstaat zou je met 1 druk op de knop moeten kunnen produceren. Echter, ik krijg kosten als ik om een toelichting vraag en als ik het niet met de urenspecificatie eens ben, betaal ik ook nog voor mailwisseling die ontstaat.

In mijn ogen begeeft het merendeel van de accountants zich nog in een zeer achterhaald business model, volledig gericht op het maximaliseren van declarabele uren ipv lange termijnrelaties.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-9-2021 om 20:33, WLemckert zei:

In mijn ogen begeeft het merendeel van de accountants zich nog in een zeer achterhaald business model, volledig gericht op het maximaliseren van declarabele uren ipv lange termijnrelaties.

 

Op basis van één geval kun je geen algemene conclusies trekken.

 

Je kunt toch gemotiveerd weigeren om te betalen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 27-9-2021 om 20:33, WLemckert zei:

Echter, ik krijg kosten als ik om een toelichting vraag en als ik het niet met de urenspecificatie eens ben, betaal ik ook nog voor mailwisseling die ontstaat.

Ik denk niet dat dit speelt bij het merendeel van de branche, in tegendeel. Alleen lees je natuurlijk nooit op het internet dat iemand zo blij is dat zijn accountant geen extra kosten rekent voor een urenspecificatie. Dus excessen zoals dit vallen juist meer op en dat geeft het vermoeden dat dan wel de gehele branche....

 

Bottom line is dat er kennelijk ergens een afspraak zou moeten bestaan waarop de accountant zich baseert. Zo niet, dan lijkt het mij sterk dat zij dit zouden kunnen scharen onder een door jou aan hen verstrekte opdracht tot de uitvoering van werkzaamheden. 

Als je er niet uitkomt kun je altijd de NBA vragen om een uitspraak.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Op 27-9-2021 om 19:36, UwJurist zei:

Het is ronduit schandalig dat accountants, advocaten, juristen etc. tijd rekenen voor urenspecificaties. Die uren hoor je standaard bij te houden en gratis te verstrekken.

 

Mee  eens UwJurist. Ik heb de laatste factuur die ik ooit van een advocaat heb gekregen eens vergeleken met het kopen van een brood. Een heel gesneden bruin voor 2 Euro, met daarbij allerlei extra kosten omdat ik  onder andere bij de bakker zijn winkel betreden heb, goede morgen tegen hem gezegd,  hij goede morgen terug heeft gezegd, hij de bestelling heeft moeten opnemen, ik een vraag heb gesteld over de voedingswaarde, hij daarop antwoord heeft gegeven,  het brood uit het schap gehaald en een kassabon geprint..... 

 

Ik ben meer tijd kwijt geweest met het controleren en aanvechten van de factuur dan dat de advocaat er daadwerkelijk ingestoken had,,,,,,,,,, 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur

Uit https://www.accountancyvanmorgen.nl/2021/08/03/klachten-over-btw-en-ib-aangifte-ongegrond-achterwege-laten-urenspecificatie-factuur-wel-verwijtbaar/ maak ik op dat er toch best een strenge norm is op grond waarvan van een accountant verwacht wordt dat hij zijn facturen specificeert. Dat impliceert in mijn ogen dat - net zoals een advocaat - die uren bijgehouden behoren te worden en de specificatie beschikbaar hoort te zijn en dat het verstrekken ervan zeker niet onderdeel van de dienstverlening is die apart betaald zou moeten worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.