Een regelmatig bezoeker van Higherlevel herkent ze vaak meteen en ziet ze ook vrijwel dagelijks voorbijkomen: de (vaak nieuwe) HL-deelnemer die een zakelijke buitenkans ziet wat misschien wel het (gouden) ei (van Columbus) is of kan worden. Het idee wordt dan, soms heel voorzichtig zonder eerst te veel prijs te willen geven, op dit forum via een (o.a. ‘Wat vind je van mijn…?’) topic voorgelegd aan de leden.
Interessant is dan om te lezen hoe uiteenlopend het idee dan door deelnemers wordt benaderd; van doorvragen om meer duidelijkheid te krijgen tot adviezen om iets nader uit te zoeken tot en met het (te) vroeg of laat rigoureus afserveren of juist tot het enthousiast aanmoedigen om het idee tot uitvoering te brengen.
Eenieder benadert de vraagstelling vanuit een eigen perspectief wat nu eenmaal door de resp. persoonlijke achtergronden en - vorming wordt gevoed. Een breed palet aan reacties is vaak aan de orde. Ik geniet dan vaak van de eerste stappen in het spel dat ik ben gaan zien als ‘Idea Killing’ versus ‘Killing your Darlings’.
Het idee van de vraagsteller kan soms fors worden afgeserveerd om allerhande redenen, die de vraagsteller ook niet echt verder helpen, de zogenaamde ‘Idea Killers’. Ook wordt een idee weleens ‘afgeserveerd’ met juist een heel goed doordachte, legitieme en plausibele reactie die de vraagsteller ertoe zou kunnen brengen het idee op punten te herzien en juist verder kunnen helpen met het beoordelen van de haalbaarheid. De bedenker laat zich dan soms niet zomaar ‘de kaas van het brood eten’ en reageert er dan teleurgesteld op of met een felle verdediging.
De felste, maar soms ook mooie discussies ontstaan dan als met uiterste standpunten op elkaar wordt gereageerd:
De ‘Idea Killer’-reactie is vaak te snel en onterecht gegeven, de vraagsteller heeft er niets aan en kan daardoor zelfs ontmoedigd raken, op het gevaar af dat een potentieel wereldidee het daglicht nooit zal zien. De onderbouwing van de ‘Idea Killer’-reactie begint vaak met ‘Ja, maar…’ of zou daarmee kunnen beginnen. Iemand heeft daar ooit over gezegd: “What comes before ‘but’, is bullshit.”
Anderzijds kan de vraagsteller zo ‘verliefd’ zijn op het idee, omdat een ‘roze bril’ degene zodanig verblindt voor toch legitieme argumenten, dat men tegenspel niet duldt. Als de aangevoerde argumentatie thuishoort bij de ‘Idea Killers’, biedt die verliefdheid wellicht een goed schild tegen die ‘moordzucht’, maar als over het ‘liefje’ (het idee, de ‘darling’) toch argumentatie wordt aangevoerd die de liefde bedreigen, wordt het kiezen tussen gevoel en verstand, tussen emotie en ratio. Dat zie je dan ook in de discussie terug, als de redelijkheid van de argumentatie botst met de emotionele verbondenheid met het idee.
De lezers van een idee doen er dus goed aan de ‘idea killers’ voor zich te houden, de bedenkers kunnen er beter maar toe bereid zijn de ‘roze bril’ af te zetten en eventueel zelfs bereid te zijn (delen van) het idee af te voeren naar het hiernamaals, ‘kill your darlings’…
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans van den Bergh
Hans van den Bergh
Een regelmatig bezoeker van Higherlevel herkent ze vaak meteen en ziet ze ook vrijwel dagelijks voorbijkomen: de (vaak nieuwe) HL-deelnemer die een zakelijke buitenkans ziet wat misschien wel het (gouden) ei (van Columbus) is of kan worden. Het idee wordt dan, soms heel voorzichtig zonder eerst te veel prijs te willen geven, op dit forum via een (o.a. ‘Wat vind je van mijn…?’) topic voorgelegd aan de leden.
Interessant is dan om te lezen hoe uiteenlopend het idee dan door deelnemers wordt benaderd; van doorvragen om meer duidelijkheid te krijgen tot adviezen om iets nader uit te zoeken tot en met het (te) vroeg of laat rigoureus afserveren of juist tot het enthousiast aanmoedigen om het idee tot uitvoering te brengen.
Eenieder benadert de vraagstelling vanuit een eigen perspectief wat nu eenmaal door de resp. persoonlijke achtergronden en - vorming wordt gevoed. Een breed palet aan reacties is vaak aan de orde. Ik geniet dan vaak van de eerste stappen in het spel dat ik ben gaan zien als ‘Idea Killing’ versus ‘Killing your Darlings’.
Het idee van de vraagsteller kan soms fors worden afgeserveerd om allerhande redenen, die de vraagsteller ook niet echt verder helpen, de zogenaamde ‘Idea Killers’. Ook wordt een idee weleens ‘afgeserveerd’ met juist een heel goed doordachte, legitieme en plausibele reactie die de vraagsteller ertoe zou kunnen brengen het idee op punten te herzien en juist verder kunnen helpen met het beoordelen van de haalbaarheid. De bedenker laat zich dan soms niet zomaar ‘de kaas van het brood eten’ en reageert er dan teleurgesteld op of met een felle verdediging.
De felste, maar soms ook mooie discussies ontstaan dan als met uiterste standpunten op elkaar wordt gereageerd:
De ‘Idea Killer’-reactie is vaak te snel en onterecht gegeven, de vraagsteller heeft er niets aan en kan daardoor zelfs ontmoedigd raken, op het gevaar af dat een potentieel wereldidee het daglicht nooit zal zien. De onderbouwing van de ‘Idea Killer’-reactie begint vaak met ‘Ja, maar…’ of zou daarmee kunnen beginnen. Iemand heeft daar ooit over gezegd: “What comes before ‘but’, is bullshit.”
Anderzijds kan de vraagsteller zo ‘verliefd’ zijn op het idee, omdat een ‘roze bril’ degene zodanig verblindt voor toch legitieme argumenten, dat men tegenspel niet duldt. Als de aangevoerde argumentatie thuishoort bij de ‘Idea Killers’, biedt die verliefdheid wellicht een goed schild tegen die ‘moordzucht’, maar als over het ‘liefje’ (het idee, de ‘darling’) toch argumentatie wordt aangevoerd die de liefde bedreigen, wordt het kiezen tussen gevoel en verstand, tussen emotie en ratio. Dat zie je dan ook in de discussie terug, als de redelijkheid van de argumentatie botst met de emotionele verbondenheid met het idee.
De lezers van een idee doen er dus goed aan de ‘idea killers’ voor zich te houden, de bedenkers kunnen er beter maar toe bereid zijn de ‘roze bril’ af te zetten en eventueel zelfs bereid te zijn (delen van) het idee af te voeren naar het hiernamaals, ‘kill your darlings’…
Succes & Groet,
Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73565-column-komkommertijd-column-%E2%80%98idea-killing%E2%80%99-versus-%E2%80%98killing-your-darling%E2%80%99/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
35 antwoorden op deze vraag