• 0

Auto financieren voor iemand anders

Hoi,

 

een van mijn onderaannemers heeft gevraagd hem een auto te financieren. Dankzij zijn hoge leeftijd (80 jaar) lijkt het niet makkelijk een financiering te krijgen via een lease-maatschappij. Als iemand misschien toch weet waar hij de wagen wel zou kunnen laten financieren dan hoor ik dat natuurlijk graag. Eerlijk gezegd heb ik zelf nog maar bij 1 partij geïnformeerd.

 

Voor de duidelijkheid, de financiering betreft een lening met de auto als onderpand, waarbij ik juridische eigenaar blijft en de auto op naam van de onderaannemer wordt gesteld.

 

Mijn vraag gaat over de ondernemen stappen:

 

1) Ik betaal de auto.

 

1.1) Bij de koopovereenkomst zet ik mijn handtekening, en haal de auto op.

 

2) Onderaannemer en ik tekenen een leasecontract (gedownload op https://www.overeenkomsten.nl/) met verwijzing naar de algemene voorwaarden Financial Lease (ook gedownload op https://www.overeenkomsten.nl/)

 

2.1) In het contract wordt onder andere vastgelegd dat ik de eigenaar van de auto ben.

 

3) De procedure m.b.t. de tenaamstelling is onduidelijk. Een en ander is wel terug te vinden als de financier een leasemaatschappij betreft, maar dat ben ik niet.

 

Ik lees bijvoorbeeld:

 

"Door een verstrekkingsvoorbehoud op de lease auto te plaatsen ontvangt de leasemaatschappij de tenaamstellingscodes en kan de auto niet zonder hun medeweten worden verkocht" (https://www.financialleaseforyou.nl/blogs/verstrekkingsvoorbehoud-lease-auto/)

 

Het schijnt dus van belang te zijn dat ik de tenaamstellingscodes in handen krijg, en niet de onderaannemer.

 

Kloppen deze stappen, en wat zijn de stappen bij punt 3?

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties,

 

met vriendelijke groet,

 

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

12 uur geleden, bcastelijns zei:

Het schijnt dus van belang te zijn dat ik de tenaamstellingscodes in handen krijg, en niet de onderaannemer.

Met een onderhandse lening en de auto als onderpand bereik je toch hetzelfde?

Zolang de lening loopt kan de auto niet vervreemd worden.

Wanneer de aflossingen niet volgens afspraak plaatsvinden, kan de leenovereenkomst worden ontbonden en de auto worden gevorderd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, DaMedia zei:

Kun je het niet beter als huurovereenkomst afsluiten? Onderaannemer huurt de auto van jou en betaalt daarvoor. Jij bent en blijft eigenaar.

Huren lijkt mij juist een kopzorg, dan zit je met verzekeren, schade etc. Wat Cosara zegt lijkt mij ook het meest verstandige, gewoon een lening met die auto als onderpand.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, bcastelijns zei:

een van mijn onderaannemers heeft gevraagd hem een auto te financieren. Dankzij zijn hoge leeftijd (80 jaar) lijkt het niet makkelijk een financiering te krijgen via een lease-maatschappij.

Mogen wij aannemen dat deze krasse onderaannemer van 80 jaar en zonder voldoende financiële middelen, de auto zakelijk gaat gebruiken?

 

Een arbeidsongeschiktheid- en overlijdensclausule in het contract lijkt mij overigens geen overbodige luxe. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Wat is het plan als hij na een half jaar z'n laatste adem uitblaast en jij met een jong gebruikte auto zit dit je kwijt moet zien te komen? Het kan best een geaccepteerd risico zijn, daar niet van. Maar reken erop dat je in zo'n geval makkelijk 5000 euro de boot in gaat. 10000 kan ook. (hangt een beetje van het type af)

Link naar reactie
  • 1

In het verlengde van de vraag van Peter73; wat doe je als de auto volledig total loss gereden wordt na 6 maanden? Hoe goed de bestuurder ook is, dat kan altijd een keer gebeuren. En de kans daar op is bij mensen op leeftijd (en daar mag je bij 80 jaar toch wel van spreken) nog wat groter.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

 

In het verlengde van de vraag van Peter73; wat doe je als de auto volledig total loss gereden wordt na 6 maanden? Hoe goed de bestuurder ook is, dat kan altijd een keer gebeuren.

 

 

De bedoeling is de auto dusdanig te verzekeren dat er bij schade door schuld van de lessee een uitkering van de verzekering volgt. Dat zal dan de waarde van de auto betreffen net voor het ongeluk , min,  het eigen risico, min,  de prijs die een opkoper er nog voor geeft.

 

Dan kan het zijn dat restwaarde voor het ongeluk laag wordt ingeschat en/of dat ik een lage prijs krijg van de opkoper, wat resulteert in een verlies ten opzichte van de uitgekeerde termijnen. Hoe eerder er sprake is van total loss, hoe groter de kans dat er sprake is van verlies.

 

Dit wordt wel afgedekt in de algemene voorwaarden. Verlies zal  in dit geval worden verhaald op de leaser.

 

Maar goed, het is natuurlijk wel een hoop gedoe, en wellicht dat de leaser het verlies niet zomaar kan compenseren. Dat kan ik niet afdekken.

 

 

aangepast door bcastelijns
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Peter73 zei:

Wat is het plan als hij na een half jaar z'n laatste adem uitblaast en jij met een jong gebruikte auto zit dit je kwijt moet zien te komen? Het kan best een geaccepteerd risico zijn, daar niet van. Maar reken erop dat je in zo'n geval makkelijk 5000 euro de boot in gaat. 10000 kan ook. (hangt een beetje van het type af)

 

De waarde van de wagen zal niet meer dan 10000 euro betalen ex btw en ex bpm. Wil het echt slecht lopen dan ga ik misschien 2000 euro in de boot. Eventueel kan ik dit risico verkleinen via een aanbetaling van de leaser (bijvoorbeeld 2000 euro).

 

Edit:
Eventueel verlies na verkoop door total loss, kan worden verhaald op de leaser lees ik net in de voorwaarden.

 

aangepast door bcastelijns
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Cosara zei:

Mogen wij aannemen dat deze krasse onderaannemer van 80 jaar en zonder voldoende financiële middelen, de auto zakelijk gaat gebruiken?

 

Een arbeidsongeschiktheid- en overlijdensclausule in het contract lijkt mij overigens geen overbodige luxe. 

 

Ja klopt, zakelijk.

 

Ik kom hierover geen bepalingen tegen in het lease-contract en de algemene voorwaarden.

 

Maar het is goed om hierover na te denken. Ik vind:

 

https://zakelijkelease.dsautomobiles.nl/veelgestelde-vragen/tijdens-contract

 

Quote

In geval van overlijden stopt de onderneming van rechtswegen. Hierdoor valt het openstaand saldo in de erfenis en is direct opeisbaar bij de nabestaanden.

 

 

Maar in principe denk ik dat er toch vanuit mag gaan wanneer er niet aan de betalingsverplichting kan worden voldaan de auto bij mij moet worden ingeleverd? Daar is wel een bepaling over opgenomen in de algemene voorwaarden.

 

aangepast door bcastelijns
Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Bij Financial Lease wordt de onderaannemer de economisch eigenaar. Dat speelt hier bij mijn weten niet, omdat jij de eigendom hebt

 

 

Ik denk dat ik er uit ben. Met de tenaamstellingscode (en vrijwaringsbewijs) is het mogelijk door de lessee, de geleaste wagen stiekem te verkopen.  Het is vanuit dat oogpunt beter de tenaamstellingscode niet aan de leaser te geven. De te naamstellingscode wordt aan de koper gegeven bij het kopen van de auto. Een leasemaatschappij kan daar niet bij aanwezig zijn, dus is voor hen een regeling in het leven (OTT). Maar aangezien ik degene ben die de wagen koopt, hou ik de tenaamstellingscode gewoon zelf.

Link naar reactie
  • 1

Kentekenhouder kan volgens mij alle delen van het kenteken inclusief tenaamstellingen opvragen bij RDW. 
 

Dit is verre van waterdicht.

Verder heeft je overeenkomst geen derden werking, een deurwaarder kan beslag leggen op de auto. 
 

Mogelijk is dat terug te draaien als je de pand akte bij de belastingdienst registreert.

 

Vergeet dus vooral niet de pand akte te registreren bij de belastingdienst, deze wordt dan voorzien van een gewaarmerkte datum stempel.

 

een aantal zorgen:

 

als de kentekenhouder de auto vervreemd, is er dan nog een onderpand

 

als de kentekenhouder de auto total loss rijd is de uitkering van de verzekering dan ook verpand? 
 

als kentekenhouder overlijd, dan krijg je te maken met de erven, in hoeverre erkennen die jullie afspraken. 
 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het moet wel een waardevolle onderaannemer zijn om dit te willen doen.

Al nagedacht hoe de lening + marktconforme rente terugbetaald gaat worden en de hoelang looptijd van de lening (in maanden, niet jaren) gaat worden?

Ook niet onbelangrijk … Wat voor arbeid staat daar tegenover?

 

2 uur geleden, bcastelijns zei:

Maar in principe denk ik dat er toch vanuit mag gaan wanneer er niet aan de betalingsverplichting kan worden voldaan de auto bij mij moet worden ingeleverd?

Als deze persoon nog kan en mag rijden, misschien wel, maar ik denk dat je daarvoor eerder een deurwaarder nodig hebt. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-1-2024 om 15:08, Paul van Minderhout zei:

Kentekenhouder kan volgens mij alle delen van het kenteken inclusief tenaamstellingen opvragen bij RDW. 
 

Dit is verre van waterdicht.

Verder heeft je overeenkomst geen derden werking, een deurwaarder kan beslag leggen op de auto. 
 

Mogelijk is dat terug te draaien als je de pand akte bij de belastingdienst registreert.

 

Vergeet dus vooral niet de pand akte te registreren bij de belastingdienst, deze wordt dan voorzien van een gewaarmerkte datum stempel.

 

een aantal zorgen:

 

als de kentekenhouder de auto vervreemd, is er dan nog een onderpand

 

als de kentekenhouder de auto total loss rijd is de uitkering van de verzekering dan ook verpand? 
 

als kentekenhouder overlijd, dan krijg je te maken met de erven, in hoeverre erkennen die jullie afspraken. 
 

 

 

 

 

Hoi Paul,

 

Ik ben van van plan het contract te registreren van de belastingdienst. Ik wist niet dat dat kon. Bedankt voor het aanstippen.

 

In geval van vervreemding zit ik met gedoe. Het zij zo.

 

In het geval dat erven mijn eigendom niet erkennen, dan zit ik met gedoe. Maar juridisch sta ik sterk lijkt me.

 

In geval van total loss wordt het contract automatisch ontbonden. Eventuele schade-uitkeringen zullen door de verzekeringsmaatschappij rechtstreeks aan mij worden uitgekeerd. Hiervoor dient in overleg met de verzekeraar e.e.a in de polis te worden opgenomen. Dat is dus een aandachtspunt waar ik door jou achter kom.

 

M.b.t. tot beslaglegging: In de voorwaarden heb ik zojuist een aantal bepalingen toegevoegd (gekopieerd en geplakt van een andere post op Higherlevel). Ook hiervoor dank.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-1-2024 om 16:02, Cosara zei:

Het moet wel een waardevolle onderaannemer zijn om dit te willen doen.

 

Ook niet onbelangrijk … Wat voor arbeid staat daar tegenover?

 

Als deze persoon nog kan en mag rijden, misschien wel, maar ik denk dat je daarvoor eerder een deurwaarder nodig hebt. 

 

In eerste instantie ga ik de auto zelf ophalen (ik zorg natuurlijk dat ik sleutels heb).

 

Quote

Al nagedacht hoe de lening + marktconforme rente terugbetaald gaat worden en de hoelang looptijd van de lening (in maanden, niet jaren) gaat worden?

 

Wellicht via automatische incasso, ik weet niet af dat mogelijk is.

 

Ik spreek een vast bedrag per maand af, en het totaalbedrag delen we door dat bedrag en dan weten we hoeveel maanden er een aflossing moet plaatsvinden. Hoe minder maanden hoe liever natuurlijk.

 

Quote

Ook niet onbelangrijk … Wat voor arbeid staat daar tegenover?

 

Typische arbeid voor een gepensioneerde.

 

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, bcastelijns zei:

Typische arbeid voor een gepensioneerde.

Bloemen bezorgen?

 

Het helpt als je vragen niet ontwijkend beantwoordt. We weten namelijk dat bijvoorbeeld bestelbusjes voor koeriersdiensten en pakketvervoer lastiger te financieren zijn dan kleine stadsauto’s die hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer worden gebruikt.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

. We weten namelijk dat bijvoorbeeld bestelbusjes voor koeriersdiensten en pakketvervoer lastiger te financieren zijn dan kleine stadsauto’s die hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer worden gebruikt

Idem voor het verzekeren van busjes die voor die activiteiten gebruikt worden (zeker in combinatie met de leeftijd van de bestuurder: een risico dat alleen de Vereende zal willen dragen, en alleen voor het WAM gedeelte)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Ward van der Put zei:
14 uur geleden, bcastelijns zei:

Typische arbeid voor een gepensioneerde.

Bloemen bezorgen?

 

Het helpt als je vragen niet ontwijkend beantwoordt.

Mij lijkt het meer uit liefdadigheid te gebeuren dan dat er een zakelijk voordeel aan ten grondslag ligt.

Waarom koop je de auto niet zelf en leen je die uit aan deze tachtigjarige ?

Succes in deze …

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.