Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 12/13/25 in alle zones

  1. Anders … Vanaf de start van de onderneming in 2008 zijn wij altijd 24/7 bereikbaar … maar dat komt omdat onze klanten, zonder uitzondering, allochtone arbeidsmigranten zijn, die niet alleen vragen hebben over administratieve en fiscale problemen, maar ook met vele privé-problemen, en die dienen zich niet altijd aan op werkdagen tussen nine-to-five. Het is een kwestie van dienstverlening die verder gaat dan anderen ooit zullen doen. Veel arbeidsmigranten worden (helaas) nog steeds misbruikt, uitgebuit en gediscrimineerd. Dus hulp blijft geboden.
  2. Hallo Niels. Kort en bondig: Ja, dat is het waard! Een EORI-nummer moet je inderdaad zelf aanvragen. CE-markering, productveiligheid en documentatie moet je allemaal zelf regelen / controleren. Dat zijn geen taken die een expediteur van je overneemt. Afhankelijk van het volume en het gewicht van je monsters kun je die het beste per pakketdienst laten sturen. Grotere zendingen per lucht- of zeevracht, kunnen het beste door een expediteur afgehandeld worden. Ik neem aan, dat je niet meteen een volle container gaat bestellen, maar 1 of een paar pallets. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik het als volgt doen: - Ik zou bij voorkeur alleen op basis van FOB bestellen - Maak een schatting van je eerste bestelling (aantal pallets, volume in cbm en gewicht van de zending. Je leverancier kan je hierbij helpen). - Neem contact op met een (of meer) expediteur(s) en laat hem (ze) een gedetailleerde offerte sturen voor het transport vanaf Tianjin naar je woonplaats. Je moet dan een offerte krijgen waarin de kosten voor de zeevracht van Tianjin – Rotterdam, havenkosten in Rotterdam, inklaringskosten, en transport van Rotterdam naar je woonplaats gespecificeerd worden. Vraag tevens naar de kosten van een verzekering. - Stuur een beschrijving en indien mogelijk een foto van de producten mee en vraag gelijk welk douanetarief van toepassing is. Je kunt dan zelf de invoerrechten berekenen. Deze ben je verschuldigd over de factuurwaarde + de kosten van het zeetransport. Als er nog iets onduidelijk is of als je vragen hebt over iets wat niet algemeen maar specifiek is in jouw geval of voor jouw producten, mag je me graag een PM sturen of bellen.
  3. Minder werken, minder groei. In een tijd waarin groei bijna tot religie is verheven, ga ik het komend jaar eens wat rustiger aan doen. En nee, ook niet om ruimte te maken voor persoonlijke groei. Gewoon even stilstaan, wat in tegenstelling tot de populaire uitdrukking, zeker geen achteruitgang is.
  4. Vele webwinkels zijn niet opgezet om als B2B te opereren … en die bieden vaak geen mogelijkheid om als bedrijf - met opgave van btw-nummer - bestellingen te doen. De KOR kan een reden zijn, maar alleen TS kan dat vertellen of deze webwinkel ook aan ondernemers levert.
  5. Bereikbaar zijn kan ook via asynchrone middelen zoals voicemail en email.
  6. "Uren die je hebt gemaakt voor nieuwe opleidingen, zoals bijvoorbeeld een hbo- of mbo-opleiding, tellen niet mee voor het urencriterium." Zie: https://goedestartbelastingdienst.nl/wiki/view/2a607332-6a74-4a12-ae2b-f3400734f81a/urencriterium-en-urenregistratie-bijhouden
  7. Gall’s Law: A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. A complex system designed from scratch never works and cannot be patched up to make it work. You have to start over with a working simple system.
  8. Ik in deze fase zelf kiezen voor een non-exclusieve distributeursrol. Die rol sluit beter aan bij hoe je als ondernemer waarde toevoegt in de markt. Als distributeur kun je lokaal voorraad aanhouden, Europees factureren en het commerciële traject inrichten op een manier die aansluit bij wat klanten hier verwachten. Je opereert zelfstandig richting de markt, met eigen verantwoordelijkheid voor verkoop, positionering en klantrelaties, in plaats van als sales representative die vooral verlengstuk is van de leverancier. Wat daarbij helpt, is dat dit geen theoretische constructie is. Ik werk zelf al met meerdere niet-Europese merken in een non-exclusieve distributeursrol en dat functioneert in de praktijk goed. Je kunt snelheid maken, de markt leren kennen en het merk opbouwen zonder dat je meteen vastzit aan zware exclusiviteitsafspraken. Vanuit de distributeur bekeken heeft dit ook een duidelijk strategisch effect. Door vroeg in te stappen en daadwerkelijk te investeren in voorraad, klanten en marktontwikkeling, neem je als distributeur een voorsprong. Je bouwt kennis, relaties en een werkend verkoopkanaal op. Dat maakt jouw positie sterker en het minder aantrekkelijk voor concurrenten om later nog dezelfde rol te proberen te pakken, zonder dat je dit juridisch hoeft dicht te timmeren met exclusiviteit. Non-exclusief betekent daarbij niet vrijblijvend. Je kunt prima werken met afspraken over minimale afname, inspanningsverplichtingen, afbakening van regio’s of klantsegmenten en vaste evaluatiemomenten. Als de samenwerking zich bewijst, is exclusiviteit later altijd nog een logische vervolgstap, gebaseerd op resultaat in plaats van aannames.
  9. Als je een opdracht hebt gesloten met deze boekhouder tot een geruisloze inbreng van je onderneming in een BV met terugwerkende kracht naar 1 januari 2025, dan ligt er als het goed is een intentieverklaring geregistreerd bij de Belastingdienst sinds ergens voor 1 oktober jl. Zo ja, dan heb je nog tot 1 april om de inbreng met terugwerkende kracht naar 1-1-25 in orde te maken. Is die intentieverklaring geregistreerd?
  10. Zie de link hieronder: na ongeveer 18 jaar zit er geen BPM meer op. Zelf gebruikte ik voor de keren waar ik ermee te maken had deze link: https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop om de BPM te bepalen. Printje van de berekening bij de factuur in de boekhouding om vast te leggen hoe de BPM bepaald was.
  11. Je kunt bpm op drie manieren afschrijven: met een koerslijst; met een taxatierapport; met een forfaitaire tabel. Zie: Bpm afschrijving gebruikte motorrijtuigen
  12. Zit er nog bpm op een tien jaar oude auto? Ik dacht dat de bpm na tien jaar ook volledig is afgeschreven.
  13. Ja, ik citeer: 'Als u de btw niet kunt verrekenen, moet u de investering nemen inclusief btw... ...Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan mag u het bedrag in 1 keer aftrekken als kosten.'
  14. In jouw geval inclusief BTW (zie BRON)
  15. Ik doe het al 2 jaar rustig aan maar in het najaar een nieuwe machine voor periodieke werkzaamheden gekocht. Met de bedoeling dat anderen er gebruik van zouden maken. Maar zoals gewoonlijk met zo'n nieuw "speeltje" vindt de "baas" het leuker dan het personeel. 🤣 Mij voorgenomen om 1 dag per week er zelf klussen mee gaan doen. Niet omdat het moet maar omdat het mag en kan. 😀 Uiteraard pik ik zelf wel de krenten uit de pap. 😜
  16. Mijn vrouw geeft taal trainingen en sommige verhalen waar zij mee thuis komt zijn inderdaad stuitend. Uitbuiting of misbruik maken van onwetendheid van immigranten komt helaas veel voor.
  17. Aanvullend … Door het toevoegen van een extra handelsnaam en activiteit (die twee gaan meestal samen) in het handelsregister kan je nog steeds je eerste activiteit blijven uitoefenen. Hierbij is het niet noodzakelijk of verplicht om een 2e btw-nummer aan te vragen. Ook blijft je zakelijke bankrekening behouden, al moet je de bank (meestal) wel informeren over een toegevoegde naam en activiteit.
  18. Heb je een eenmanszaak? Dan kun je gewoon een tweede handelsnaam laten inschrijven in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel: https://www.kvk.nl/starten/nieuwe-of-tweede-bedrijfsnaam-inschrijven/
  19. Dat siert jullie enorm dat jullie klaar staan voor deze mensen: petje af!
  20. Mijn mail blijft het gewoon doen, dus ja, ik ben bereikbaar. Maar antwoorden zal ik alleen als het mij uitkomt en als het om iets belangrijks gaat, bv hostingproblemen. Iets printen zal ik niet doen, dat is voor na de feestdagen.
  21. Eens met @Ron van der Kolk, de vraagstelling is overigens nogal breed, dus vanuit verschillende perspectieven te beantwoorden, bijvoorbeeld: een pechhulp-/storings-ondernemer zal optimaal bereikbaar willen zijn en blijven, maar een verkoper zal dit beperken tot openingsuren.
  22. Misschien kan je hier iets mee (uit vakliteratuur): Scholingskosten Kosten voor verdere scholing en opleiding van jezelf als ondernemer kan ten laste van de winst gebracht worden. Er is echter geen sprake van bedrijfskosten als het gaat om scholing die ertoe moet leiden dat je een belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie dus strekt tot een duurzame verbetering van je persoonlijke uitrusting (HR 28 november 2003, nr. 37.810, ECLI:NL:HR:2003:AN9069).
  23. Dat heb ik een tijdje geprobeerd, maar er is in de samenleving veel aan de hand, wat mij voortdurend in het hoofd blijft rondspoken en waarvoor ik afgelopen tijd aan diverse 'bomen heb staan schudden'. Dus ga ik me juist weer wat drukker maken, ditmaal in de lokale politiek van Groningen. Complexe vraagstukken als (Energie-, Generatie-)Armoede, Huisvesting, Energietransitie vragen een Andere, Betere en Completere aanpak dan de traditionele Top-Down benadering vanuit corporaties en overheden. Dat dit Ontwerpkracht vereist, die in het publieke domein nagenoeg ontbreekt, wordt door het ministerie van OCW erkend én ondersteund d.m.v. 'PONT' (depubliekeontwerppraktijk.nl), het platform waar ik als Ontwerpend Onderzoeker bij aangesloten ben. Bij de Stadspartij, hoewel ik nog geen lid was (nu wel), hebben ze mij, vanwege mijn expertise in 'Bottom-Up' ontwerpen meteen maar via dispensatie op de kandidatenlijst gezet voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ik hoop en denk te mogen verwachten dat ik het druk krijg, voor de Bewoners, Bezoekers én Ondernemers van deze stad...
  24. Dat is precies mijn punt. Zakelijke studiekosten zijn aftrekbaar als ze gemaakt worden ter verdieping van je vakkennis. Niet het opdoen van nieuwe vakkennis. Krom, maar waar
  25. Ik gok op de studie bij de IVA. Als je nu verkoopt en repareert, dan zie ik niet zo snel hoe de IVA een verdieping van vakkennis is. HBO autotechniek daarentegen bijvoorbeeld wel.
  26. Het zou ook wel (misschien) anders kunnen liggen als je bijvoorbeeld een (beoogde?) leverancier/contractspartner of dergelijke hebt die alleen zaken met jou wil doen als je de bewuste opleiding hebt. Als een soort 'certificering' of zoiets.
  27. Verdiepen, aansluiten en meerwaarde klinken mooi, maar studiekosten zijn alleen zakelijk aftrekbaar als je ze maakt om bestaande vakkennis voor je onderneming op peil te houden. Een complete HBO opleiding is veel breder, en richt zich op nieuwe kennis en vaardigheden. Met de zoekfunctie op dit forum kun je veel vinden over studiekosten.
  28. Update Verplichte AOV 15-12-2025 De verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers is volgens de Raad van State te ingewikkeld en onuitvoerbaar. De regering moet eerst de problemen met de huidige WIA-regeling oplossen voordat aan een zzp-verzekering wordt begonnen. De verzekering is onderdeel van het bredere arbeidsmarkt- en pensioenakkoord, maar stuit op kritiek. Lees het volledige artikel: https://fd.nl/politiek/1580536/raad-van-state-zeer-kritisch-over-verplichte-verzekering-arbeidsongeschiktheid-voor-zzpers Commentaar NB: De Raad van State vindt het huidige BAZ-voorstel te complex en onuitvoerbaar. Dat zijn wat mij betreft communicerende vaten: de regeling is complexer gemaakt om deze eerlijker (voor mensen met een bestaande verzekering en voor mensen met 2 jaar schenkkring), goedkoper en beter uitvoerbaar te maken. Maar zelfs met 2 jaar wachttijd en een ander - simpeler - arbeidsongeschiktheids-criterium - blijft de bottleneck de keuringcapaciteit van het UWV. Het tekort aan verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen moet linksom of rechtsom worden opgelost. De regeling minder complex maken: bijvoorbeeld een WAZ 2.0. waaraan iedereen verplicht deel moet nemen lost dan ook niets op: het wordt oneerlijker, duurder en nog minder uitvoerbaar. En simpelweg niets doen, niet invoeren? Dat gaat ten koste van veel geld van het Europees Herstel en Veerkrachtfonds....en bovendien is het een onderdeel van het Pensioenakkoord: niets doen mag voor veel ondernemers wellicht wenselijk zijn, maar de politiek ziet dat anders
  29. Als ik mag gokken? Ze willen niet één bedrijf exclusieve distributie geven, misschien speelt grote ook een rol.. TS wil juist graag exclusieve distributie om niet door een grote partij overruled te worden. Ik kan mij voorstellen dat de Australische leverancier juist wel graag meerdere distributeurs wil contracteren. NL is relatief klein. Australië is groot zij denken anders. Niemand kan een heel land beslaan in hun ogen. Logisch als er je van oost naar west 4000 km land hebt te "bezeilen" wij halen nog net 200 van oost naar west. Zij maken zich zorgen of ze wel voldoende distributeurs kunnen vinden voor landelijke dekking in NL. Leg uit dat NL ongeveer zo groot is als Tasmanië en vraag dan of ze daar ook meerdere distributeurs hebben (of zoek dat zelf uit) Als exclusieve distributie niet lukt kun je je ook richten op afspraken op welke (deel)markten jij exclusiviteit krijgt. Jij noemde Hanos als voorbeeld van grote potentiële concurrent. Van Hanos weet ik toevallig dat die een jaar of 10 geleden flink wat kleine klanten de deur hebben gewezen omdat ze te weinig bestelde, kortom niet voldoende bijdroegen aan de markt. Maar misschien zijn al die kleine vissen voor jou wel intressant genoeg.. Misschien kun je wel aanbieden hen te helpen met het vinden van een "grote distributeur" daar laat je je dan goed voor betalen ofwel in consultancy fee ofwel in een percentage van de eerste of twee jaar van de omzet van die distributeur. Of je vraagt of ze bij willen dragen aan de marketingcampagne in geld of in content. Moraal van het verhaal kijk van meerdere kanten naar je probleem ipv je blindstaren op exclusieve distributie anders ben ik mijn geld van de marketing straks kwijt. Jij bent overtuigd dat ze gek zijn als ze niet in deze markt springen, probleem is zij moeten overtuigd zijn dat ze de boot missen als ze nu niet fors instappen. Als ze dat zijn en ze overtuigd zijn van jouw kunnen dan kun je veel meer voor mekaar krijgen Het aanbod wat ze nu doen klinkt vooral als "kom laten we eens een hengelje uitgooien en dan zien wat voor visjes we vangen" 😉
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.