Alles dat geplaatst werd door WalterBrokx
- Chatbot service verkopen
-
Maak jij al gebruik van AI ?
De te gehaaste lancering van Bard was een tijd terug een ramp. Enorm veel hallucinaties en achterhaalde info. Waar gebruik je het voor?
-
Maak jij al gebruik van AI ?
Ik ben vorig jaar begonnen met Midjourney (toen nog versie 3: fantastische versie voor bizarre monsters) uitproberen. Ik ben vooral de mogelijkheden aan het testen. Maar heb ook wat illustraties gemaakt mbv Midjourney. In andere woorden: eerst iets bedenken, dan de verschillende elementen creëren, vervolgens uitvergroten met een andere AI. Daarna: uren Photoshoppen, omdat de stijl 'even losknippen' praktisch onmogelijk maakt. Daarna nog zelf dingen bij tekenen. Het lastige voor mij is wel het exploitatieve karakter van AI's als Midjourney: ze teren op het werk van duizenden kunstenaars die nooit toestemming hebben gegeven, omdat de ontwikkelaars geen zin hadden om alles goed te regelen. Op het gebied van video gaat het ook snel, maar ik zie in de demo's vooral nog wat niet kan. De demo's zijn vaak admission by omission: maw: de video's zijn niet voor niets nog erg statisch. Maar foto's tot leven wekken en video's een andere stijl geven is wel heel gaaf. Superhandig als previsualisatie als je een concept wil presenteren. Ik ken mensen die het gebruik van OpenChatGPT na een paar weken zijn gaan verminderen, omdat het heel duidelijk werd dat: 1) de taalmodellen opinies hallucineren ipv feiten presenteren 2) het qua storytelling oppervlakkig is en de rode draad makkelijk kwijtraakt 3) alles een mashup is van wat al bestaat 4) het vooral lekker leest, maar soms echt nergens op slaat Voor sommige technische taken (oppoetsen, vergroten) gebruik ik A.I., voor het echte creatieve werk gebruik ik nog steeds liever mijn brein en mijn handen ipv prompts. Al ben ik wel een paar ideetjes aan het verkennen die juist A.I. gebruiken. Voor creatives als ik is de grootste bedreiging op dit moment dat sommige mensen denken dat ze geen creatives meer nodig hebben. Een illusie die op LinkedIn soms enorm gevoed wordt door video's toe te schrijven aan A.I. terwijl dan vaak maar 1% van het werk door een A.I. is gedaan.
-
Fresh Concepten Fruit/Gezondheid
In de jaren dat ik op Lowlands rondliep stond er altijd een fruittent met bakjes fruit, stukken watermeloen en smoothies. Of het ook ter plekke gemaakt werd, weet ik niet meer. Maar heb je daar al eens op gelet hoe ze het doen? Het was er altijd druk, maar het was maar 1 kraam tov tig anderen voor: frituur, hamburgers, pannenkoeken, tortilla's, aziatisch, vega (hartig), braadvlees, shoarma, cocktails en tientallen bier/frisdrank barretjes. Vers maken per bestelling beïnvloedt ook hoeveel je kunt verkopen per uur en hoeveel handjes je nodig hebt. Hoe langer men moet wachten, hoe meer ruimte je nodig hebt voor een eventuele rij. En een lange rij kan weer beïnvloeden hoeveel mensen er verder lopen. (Tenzij het een "tiktokrij" is, dan lijkt men engelengeduld te hebben voor een generieke zak patat.) Eén van de vragen die je stelt: hoe zou je het vinden als je ergens vers fruit kan kopen en direct kan opeten? Bananen, appels, peren, mandarijnen hebben van nature een biologische verpakking en die koop ik dan op de markt, bij de groenteboer of een supermarkt en ik kan deze direct eten. (Ooit was ik met de hele klas op reis naar Istanbul: terwijl de rest om 3 uur 's nachts een broodje kebab haalde, scoorde ik een banaan bij de groenteboer die zefs 's nachts open was. lol.) Die vraag zou dus wat scherper geformuleerd moeten worden. De uitdaging is deels ook het opboksen tegen een snackcultuur vol zout, vet en suiker. En juist het fruitsuiker maakt het moeilijk om te claimen dat iets gezond is. Sommigen noemen het bijzaak, maar het 'gezond' label wel of niet mogen gebruiken, kan enorm veel invloed hebben op de positionering.
-
Hoe communiceer ik nieuwe organisatiestructuur naar medewerkers?
Zo maar een zijdelings vraagje: - kent iedereen elkaar al? (Het samenvoegen van groepen is soms en uitdaging.) - verliest er iemand "macht/status"? Het is hierboven al gezegd: wat wil je overbrengen aan wie en met welk doel? Het doel bepaalt mede welke details wel of niet van belang zijn. Uit de losse pols (normaal besteed ik meer tijd aan communicatievraagstukken) lijkt het te gaan om: Waarom doe je dit? (Eenvoudiger te besturen en strategischer in de markt.) Wat verandert er op de werkvloer? Wat verandert er naar buiten toe? Succes!
-
Een nieuwe Just Eat Takeaway
Tijdens de eerste lockdown zijn er heel veel van dit soort initatieven gelanceerd. Geen idee hoeveel er nog van in de lucht zijn. Een alternatief voor JET kan interessant zijn voor de ondernemers, maar alleen als de consument het kent. Als je bijvoorbeeld in kleinere plaatsen alle horecabezorgondernemers samen kunt brengen kan dat voor de lokale markt misschien haalbaar zijn. Bij JET betalen deelnemers natuurlijk ook voor de marketing, de exitstrategie van investeerders en voor de expansiedrift. Omdat ik meer verstand heb van video dan thuisbezorgen: de video die je deelt is heel erg een stappenplan, maar waarom zou ik na 10 seconde nog verder moeten kijken naar deze demo? De eerste titels gaan zo snel dat het nauwelijks leesbaar is en ze verschijnen bijna tegelijk linksboven en middenboven. De doelgroep is troebel, want eerst zie je een stappenplan voor consumenten en dan voor ondernemers, maar de ondernemers weten dat niet en zullen vast niet blijven kijken. En na het kijken van de video weet ik dus wat er technisch kan, maar weet ik niet wat het voordeel is tov de bekendere platforms. Waardoor het bijna een demo lijkt om andere webbouwers te laten zien wat je hebt gemaakt ipv een promo om gebruikers binnen te halen. En voor eventuele investeerder ontbreekt dan ook waarom dit een goed idee is. Dus bedenk even goed wat het doel van de video nu is. Puur als technische uitleg om te tonen wat je hebt gemaakt? Dan is het oké, maar trekt het partijen over de streep? Nu is de context waarin een video staat natuurlijk ook van belang, maar zowel als 'kennismaking', promo of handleiding schort er het één en ander aan. Als je dit als how-to-video's, wil gebruiken zou ik het minstens opsplitsen in consument en ondernemer. Voor de ondernemer kun je het ook nog verder opsplitsen in aanmelden, inrichten en hoe het in de praktijk werkt. Wil je het als 1 video houden, dan heb je baat bij een intro die in vogelvlucht uitlegt wat Hellofood is en wat er in de video aan bod gaat komen, zodat de kijker weet of hij/zij een doelgroep is. Voor restaurants is het natuurlijk erg belangrijk om te weten wat de meerwaarde voor hun is. (Just my 2 cents.) Succes!
-
Beste manier van acquisitie voor videoproductie?
Er is een subtiel verschil tussen meters maken en gratis werken. Gratis video's maken en dan vooral voor bedrijven die "in de toekomst" betaalde opdrachten beloven, is slechts de weg van uitbuiting en "opdrachtgevers" die het werk niet waarderen. Paarlen voor de kapitalistische zwijnen. Exposure: alleen creatieven krijgen dat "aanbod". #tegendebakker In 99% van de gevallen waardeloze currency. En vaak hopt zo'n partij van exposure-creator naar exposure-creator, want het is lekker goedkoop. Dat je gratis moet werken wordt echt nooit tegen iemand anders gezegd. (Je bent een B&B begonnen? Laat eerst 10x mensen gratis logeren! - said nobody) Je moet laten zien wat je kunt. Als je niet goed genoeg bent, moet je oefenen. Dat is wat anders. En als je wel goed genoeg bent, blijf je oefenen. Als je gratis wil werken, kies dan geen bedrijven die zat geld hebben, maar maak wat je graag zou willen maken. Desnoods voor een fictief merk. Of bedenk waar je je voor in wil zetten: een maatschappelijk thema of een organisatie die jij wil steunen. Of help familie/vrienden die zelfstandig ondernemer zijn. Of sluit je aan bij een team tijdens 48 Hour Film Project: daar is iedereen vrijwilliger en maak je in 48 uur tijd een korte film. Die kan goed of slecht uitpakken, maar het is altijd leerzaam.
-
Beste manier van acquisitie voor videoproductie?
Op een knopje drukken kan inderdaad bijna iedereen tegenwoordig, want bijna iedereen heeft standaard een camera op zak dankzij de smartphone. Dit is het post-hardware tijdperk: iedereen heeft toegang tot een camera, dus op kunnen nemen is niet meer genoeg. Het verhaal moet inderdaad kloppen. Maar de beelden komen dan nog steeds niet vanzelf: visual storytelling kan op veel manieren, maar er zijn nog steeds oneindig veel manieren om een goed verhaal om zeep te helpen met beelden/montage.
- [Column] Komkommertijd-column: ‘Idea killing’ versus ‘Killing your Darling’
-
Domeinnaam door een ander aangevraagd met andere extensie
Ik ben ook wel eens gebeld met dat verhaal. Mijn bedrijfsnaam is vrij speifiek, dus ik zei dat het wel een beetje raar zou zijn als iemand die wil hebben. "Misschien willen ze jouw bedrijf dan wel in problemen brengen met een misleidende URL." was het verhaal. Toen ik zei dat degene die dat probeert maar beter alvast een kunstgebit kan bestellen, was het gesprek heel snel afgelopen. Nooit meer iets van gehoord en de domeinnaam is nooit door iemand geclaimd, "verrassend" genoeg. En dat voor €0,- per jaar. Bangmakerij om je teveel te laten betalen voor een domeinnaam. Eigenlijk is het een zogenaamd legale variant van: "Maak snel jouw geld over naar deze veilige rekening, voordat internetcriminelen het van je stelen!"
- Ondernemers die last hebben van de ruzie tussen RTL en The Dutch Media Group?
-
Ondernemers die last hebben van de ruzie tussen RTL en The Dutch Media Group?
Als je er niets van verwacht, maar gewoon wil opscheppen, dan is video inderdaad een kostenpost. Als je een video laat maken die om de doelgroep draait en deze weet te bereiken en aan te spreken, wordt de video ineens een investering ipv een kostenpost. Je noemt het budget laag en hoog tegelijk, maar ik hoop vooral dat je het terugkrijgt.
-
Ondernemers die last hebben van de ruzie tussen RTL en The Dutch Media Group?
Aangezien ze aangeven niet te kunnen leveren, is dat, lijkt mij een prima opening tot ontbinding. Maar misschien denk ik te simpel. (Interessant inkijkje: de summiere "voorbereiding" verklaart grotendeels het totaal generieke format, die het echte potentieel van video grotendeels laat liggen. Heb me altijd afgevraagd of de deelnemers echt profijt hebben van een reclame die doet alsof het geen reclame is en daardoor ook geen pay-off heeft.)
-
Geannuleerde operatie verzwegen bij sollicitatie.
Even een naïef omdenkertje: als deze persoon goed is in zijn werk en na de operatie gewoon weer goed functioneert, kun je hem aan het werk zetten om deze tegenvaller terug te verdienen. Probleem is natuurlijk dat je niet weet of er nog meer geraamtes in de kast liggen EN of hij echt herstelt.
-
Kom 8 maart a.s. naar de netwerkborrel van Higherlevel.nl
Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties! Het was leuk om jullie (weer)(even) te zien/spreken! Zoals altijd gezellig en qua catering goed verzorgd. De tijd vloog voorbij en daardoor ook veel mensen niet kunnen spreken: volgende keer weer een nieuwe kans!
-
Kan deze structuur met 2 BV's helpen om het minimum DGA-salaris te vermijden?
Je hebt over 2 Bv's , maar noemt er 3? Development, Publishing en Development. Sounds like an attempt to dodge taxes to me, but I'm no expert. You say you want to avoid the DGA salary, but if the BV can't sustain the DGA-salary you'll need to request an exception or you shouldn't use a BV, as it will default if there is no income. (I guess.) Are you afraid the BV won't make money or don't you want it to make money? Or do you want to pay a lower tax rate? For the latter case the minimal DGA salary was invented, because people were dodging taxes all the time when it didn't exist.
- Klus 4 jaar, opt-in regeling mogelijk. Of beter part-time ondernemer tbv leaseauto?
-
Familielid start (misschien) concurrerend bedrijf
Precies. Voordat ze begint al zorgen dat jullie top of mind zijn. En via google ook goed te vinden zijn met combinatie werkzaamheden en plaatsnaam. En focussen op eigen kracht en connecties. Als ze geniaal blijkt, neemt ze jullie bedrijf misschien ooit over. En anders is ze misschien een copycat zonder eigen ideeën? Of de markt is gewoon groot genoeg.
-
Beste manier van acquisitie? [bedrijfspanden vinden voor schoonmaakbedrijf]
Dit is sinds 2009 illegaal. Toen ging de antispam wetgeving in: zonder toestemming mag je geen ongevraagde commerciële berichten sturen. De lijsten die je op Fiver koopt, worden dan ook illegaal aangeboden. Het eigen netwerk is heel belangrijk: dus post juist op LinkedIn, vraag aan familieleden of ze op hun werk tevreden zijn over de schoonmakers. Ga netwerken in jouw regio, zodat je andere ondernemers leert kennen.
-
Kom 8 maart a.s. naar de netwerkborrel van Higherlevel.nl
In beide gevallen ben je van harte welkom
-
Net gestart als ondernemer, weinig bestellingen eerste 2 dagen [online verkoop]
Ondernemen is zelden aanmelden op platform en met mond open wachten tot de graden kippetjes naar binnen vliegen. (Een parafrase van een mentor.) Wie weet, behalve jijzelf, dat je begonnen ben? Waar heb je er ruchtbaarheid aan gegeven? Heb je op enige wijze marktonderzoek gedaan, zodat je kon verwachten dat men op zondag in de late uurtjes minder vaak drinkt, omdat veel mensen op maandag weer op tijd op moeten staan om te werken, te studeren, voor de kinderen te zorgen, etc?
-
Kom 8 maart a.s. naar de netwerkborrel van Higherlevel.nl
Gezellig! Ik ben erbij, tenzij er onverwachts iets tussen komt.
-
Ondernemers met kleine yes momenten.
Gewoon niet aan gedacht door alle luiers Ze waren er wel: o.a (heel onbescheiden, maar zonder linkjes): - een gemeente geholpen 6,5 ton subsidie binnen te halen door het verhaal in een overtuigende video te gieten. - als reactie op een 1e preview van een video een appje krijgen: 'Preview? Wat moet er nog veranderd worden dan?' - 'Wauw! Gewoon kippenvel!' als reactie op een andere video. En met de start van het nieuwe jaar: omwille van de creatieve uitdaging gereageerd op een oproep voor een scriptschrijver voor een korte film. Dat bleek om een korte horrorfilm te gaan, die, omdat de cameraman Hollywoodambities heeft en al contact heeft gelegd met een Amerikaanse producer, in het Engels geschreven moest worden. Dus ik heb een korte horrorfilm geschreven en de reacties zijn goed: van vakgenoten en fulltime schrijvers: 'zat op het puntje van mijn stoel' en een 'excellent job' zonder verder commentaar op de inhoud vanuit de VS. Een klein yes-momentje, omdat ik me prima vermaakt heb met het schrijven en de reacties echt goed zijn. Verder is het afwachten: de uitvoering ligt in de handen van anderen. Wie weet kan ik over 3 jaar als yes-momentje schrijven dat van mijn idee een feature film is gemaakt, but don't hold your breath!
-
2023 [beste wensen - wat zijn de uitdagingen voor jouw bedrijf in 2023]
Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2023! Uitdagingen? Een betere werk-privébalans combineren met groeiambities (die ik komende tijd helderder wil krijgen) en met alle creatieve ideeën die ik wil (kunnen) uitvoeren, zonder dat iemand er om heeft gevraagd. En een paar lange termijn (ver)bouwprojecten binnenhalen voor als de huidige lange-termijn-timelapseopnames klaar zijn. (Die apparatuur is graag aan het werk: in een kist zitten vinden ze maar claustrofobisch )
- Schending auteursrecht op foto's [ontvangen claim terecht of onredelijk?]