• 0

[Column] De Praktijken van Proximedia (BeUp)

Op het forum loopt een lange discussie met veel reacties over het bedrijf Proximedia/BeUp. Dat topic staat vol met klachten over het bedrijf. Als je in Google zoekt op 'BeUp' of 'Proximedia' dan vind je talloze forums met klachten en sites die waarschuwen voor de praktijken van Proximedia en haar dochterbedrijf BeUp.

 

In het topic op Higherlevel heb ik ook gereageerd. De directeur van Proximedia verzocht mij kort geleden om bepaalde berichten die ik geschreven heb weg te halen, want waar ik over praatte was volgens hem inmiddels 'oud beleid'. Zodoende was ik volgens hem bezig met het verspreiden van verkeerde informatie, waardoor zijn bedrijf schade zou lijden. Toen ik aangaf dat ik de berichten niet wilde verwijderen, kreeg ik tot tweemaal toe een brief van zijn advocaat, die mij sommeerde om de berichten weg te halen. Dat heeft mij aangezet tot het schrijven van dit blog, waar ik de praktijken van BeUp en haar moederbedrijf Proximedia zal bespreken.

 

Wat is Proximedia precies?

 

Proximedia is een Belgisch bedrijf. Haar bekendste dochteronderneming (of merk?) in Nederland is BeUp. BeUp zegt op hun eigen website dat ze websites maken en zoekmachine marketing verzorgen. Maar is dat wel hun werkelijke business of zitten ze eigenlijk in een heel andere tak van sport? Laten we hun werkwijze eens bekijken.

 

Wat is het aanbod van BeUp?

 

BeUp biedt een standaard website en internetmarketing aan in de vorm van een abonnement. Je betaalt een maandelijks bedrag en in ruil daar voor krijg je onder andere een website en AdWords campagnes. Het standaard abonnement van BeUp heeft een looptijd van 48 maanden (1, 2) en kost tussen de 200 en 300 euro per maand, oftewel tussen de 10.000 en 15.000 euro in totaal.

 

Verkooptactiek van BeUp

 

BeUp benadert potentiële klanten 'koud'. Dat betekent dat ze klanten benadert zonder dat er eerst contact is geweest en zonder dat BeUp weet of er al dan niet interesse is in haar diensten. BeUp doet dit door langs te komen met in de regel twee vertegenwoordigers. Vaak heeft BeUp al per telefoon een afspraak met de potentiële klant gemaakt, maar dit lijkt niet altijd zo te zijn. Soms lijken ze zomaar een winkel binnen te lopen.

 

BeUp heeft echter geen flauw idee wat voor een ondernemer ze precies bellen. Zo hebben ze mijn bedrijf bijvoorbeeld al twee keer gebeld. De tweede keer, dat was begin dit jaar, nam ik zelf de telefoon op. De meneer aan de andere kant van de lijn begon over dat zij internet marketing voor mijn bedrijf konden regelen. Mijn bedrijf was volgens hem namelijk slecht vindbaar op het internet. Ze zouden AdWords advertenties gaan plaatsen voor mij, om dat op te lossen. Dat kostte slechts een paar honderd euro per maand, vertelde hij. De meneer van BeUp was er dus ten eerste niet van op de hoogte dat wij reeds duizenden euro's per week uitgeven aan AdWords, hij wist daarnaast niet eens dat ik al een paar keer contact had gehad met zijn directeur nav. mijn berichten op een forum..

 

Kenmerkend voor de werkwijze van BeUp is dat ze, wanneer ze bij de ondernemer langs komen, verlangen dat hij direct een contract met hen tekent. Verder suggereert BeUp dat het een speciaal aanbod betreft dat maar voor enkele ondernemers van toepassing is. BeUp beweert te hopen goede referenties te krijgen, vandaar dat ze een bijzondere aanbieding hebben voor ondernemers die snel beslissen. Ter plekke worden een aantal kostenposten doorgestreept, zodat er uiteindelijk alleen maar een gering administratiebedrag overblijft en een vergoeding - waarbij lang niet altijd duidelijk is voor welke periode die van toepassing is. Veel klanten ontdekken naderhand pas dat ze voor 48 maanden getekend hebben. Kenmerkend is dat de druk om snel te tekenen erg wordt opgevoerd en dat ondernemers die de overeenkomst proberen te lezen steeds afgeleid worden door de verkopers. Veel ondernemers klagen ook dat suggesties die mondeling gedaan worden, niet altijd terug te vinden zijn in de overeenkomst die ze getekend hebben. Dan valt achteraf niet zoveel meer te bewijzen.

 

Hier wat citaten van mensen die bezoek gehad hebben van BeUp:

 

De verkooptechnieken zijn hetzelfde, met een mooi verhaal binnenkomen en je een contract laten ondertekenen, diezelfde dag nog want anders ging het budget naar een ander. Ik heb een week uitstel gevraagd, dat kon maar dan moest wel die dag het contract getekend worden.

tijdens het doorlezen van het contract werden we continue gestoord met vragen en opmerkingen zodat we onze aandacht verloren.

 

(bron

 

Wij zijn nog niet gedagvaard, maar de gerechtsdeurwaarder is al geweest.Ook wij zijn in de val getrapt van Proximedia, in dit geval zusterbedrijf BeUp.'Vertegenwoordiger' komt snel en gehaast binnen, doet op het eerste gezicht een mooi voorstel, moet allemaal snel, klanten in de zaak, mijn kinderen liepen rond, en voor je er erg in hebt zit je aan een contract vast.

Nadat de BeUpper weg was en het even rustig was in de zaak, BeUp even gegoogled. Ben toen rotgeschrokken, gelijk de tegenwoordiger gebeld en het contract geannuleerd. De volgende dag weer gebeld en hij bevestigde dat hij het contract niet zou indienen. Dat heeft hij toch gedaan. BeUp laat eerst de wettelijke bedenktijd voorbij gaan en neemt dan kontakt op.

Nu is de vertegerwoordiger natuurlijk opeens niet meer te bereiken, reageerd nergens meer op telefoontjes, sms-jes, voicemails.

 

(bron)

 

Ik ben vorige week benaderd door een verkoper van BeUP belgië en ze werken zo te zien op dezelfde manier dan de verkopers in nederland, hij begint dat BeUP een éénmalige actie doet en komt dit even uitleggen, normaal betaal je 1500 euro instapgeld maar daar trekt hij een streep door en zegt jij betaald dus nu 0 euro, en zo gaat hij verder met andere bedragen die dus allemaal niet betaald moeten worden als je vandaag een contract tekent, ik vroeg of ik later mag beslissen en hij zei dat ik nu moest beslissen of dat hij anders iemand anders in mijn branche blij zou maken met dit aanbod, hij zei ook dat enkel 1 ondernemer uit mijn branche dit aanbod krijgt en als ik het niet doe dan krijgt een ander dus de mogelijkheid.

en zo ging hij maar door met leuke praatjes en ook ik was dus zo dom om te tekenen, ik dacht ook ik heb dan achteraf nog 7 dagen de tijd om het contract te ontbinden maar ik heb dus ongelijk want dat geld enkel voor consumenten en niet voor ondernemers, als ondernemer is getekend dan ook getekend.

 

(bron

 

Heb ze ook op bezoek gehad.Agressieve verkopers die het contract al klaar hebben en je meteen willen laten tekenen.

Dat heb ik dus niet gedaan, en volgens de verkoper heb ik nu mijn doodsvonnis getekend en heeft mijn bedrijf geen bestaansrecht meer.

Tussendoor nep telefoontjes plegen om naar 24 maanden te gaan i.p.v. de 48 maanden.Heb de vertegenwoordiger gewoon buiten moeten zetten, omdat hij maar niet ophield mij te overtuigen.

Ik zou geen ondernemer zijn met ballen en geen beslissingen durven te nemen.

Nou ik ben blij dat ik niet heb getekend en die kerel de deur heb gewezen.

Raar bedrijf en rare verkooptechniek.

 

(bron)

 

Dit zijn slechts enkele van de vele ervaringen met de verkooptechniek van BeUp die op het internet te vinden zijn. Het beeld dat zich aftekent lijkt mij duidelijk: BeUp hanteert een agressieve manier van verkopen en verlangt dat je direct tekent. De vertegenwoordigers accepteren het niet als je een dagje na wilt denken voordat je tekent. Ondernemers voelen zich onder druk gezet door de BeUp vertegenwoordigers en tekenen daarom voordat ze er goed over na hebben kunnen denken of wat research hebben kunnen doen op het internet.

 

Ontbinden is duur

 

Veel ondernemers willen bij nader inzien van het contract af, bijvoorbeeld omdat ze het niet meer kunnen betalen of omdat de door BeUp geleverde prestatie tegen valt. Ondernemers die het contract voortijdig willen ontbinden komen er achter dat dat heel duur is. In het contract staat dat de ondernemer 40% van het nog openstaande bedrag moet voldoen als hij het contract wilt ontbinden (Bron: Zaaknummer 431906 - CV EXPL 13-3124, zie punt 3). 40% van het nog openstaande bedrag betekent een boete van vele duizenden euro's als je van het contract af wilt.

 

Sommige ondernemers accepteren de boete niet en betalen simpelweg de facturen niet meer. Dan worden de duimschroeven aangehaald. Proximedia Nederland B.V. sleept je namelijk gewoon voor de rechter als je dat doet. Er zijn ook ondernemers die proactief zijn en die zelf Proximedia Nederland B.V. voor de rechter slepen. Er zijn soms wel meerdere rechtszaken tegen of van Proximedia per maand. Zoek hier op 'Proximedia' of op 'BeUp'.

 

De meeste rechtszaken worden gewonnen door BeUp. De rechter vindt namelijk vaak het feit dat BeUp een website geleverd heeft en/of advertenties geplaatst heeft, voldoende bewijs dat hun kant van het contract is nagekomen. Ook de colportagewet wordt niet van toepassing geacht op dit soort ondernemerskeuzes, dus daar kan je je ook niet op beroepen. Vecht je het aan met een rechtszaak dan heb je dikke kans dat je die verliest en dat je ook nog de proceskosten en advocaatkosten van BeUp moet betalen.

 

Dwaling

 

In een enkel geval verliest BeUp echter een rechtszaak. Bijvoorbeeld in Zaaknummer 2050409 - CV EXPL 13-21496. De rechter oordeelde daar dat BeUp de klant heeft laten dwalen. BeUp kwam haar belofte van meer bezoekers en meer clicks niet na. De klant in kwestie haalde namelijk in eigen beheer een veel beter resultaat dan dat BeUp deed. In dit specifieke geval behaalde de klant 5.000 clicks per maand, dit had hij ook laten zien aan BeUp. BeUp beloofde in het verkoopgesprek dit beter te doen en sprak van 10.000 clicks. Dat aantal bleek per jaar te zijn, zo betoogde BeUp achteraf in de rechtszaak. In het contract werd niet gesproken van een tijdsbestek. De rechter vond dat de klant uit mocht gaan van een maandelijks aantal van 10.000 in plaats van jaarlijks, omdat BeUp toegezegd had het beter te doen dan de klant het zelf kon.

 

De webcare van BeUp

 

De werkwijze van BeUp zorgt voor een stortregen aan klachten op internet. Om de klachten over het bedrijf zo goed mogelijk te managen heeft BeUp een zogenaamde klantendienst. Deze klantendienst reageert bij tijd en wijle op forums. Veel stelt dat meestal niet voor. Inhoudelijk gaan ze nergens op in en er wordt telkens verzocht om contact met hen op te nemen. 1 2

 

Men hoopt zo de angel uit de discussie te halen door de discussie elders voort te zetten. Hoe of wat er precies besproken wordt tussen BeUp en de klagende klant dat weet ik niet. Wel weet ik dat BeUp vaak bereid lijkt om een hand uit te reiken als de klant al zijn klachten offline haalt. In mijn hoedanigheid als moderator van Webwinkelforum heb ik regelmatig verzoeken gehad van gebruikers die geklaagd hadden over BeUp. Nadat ze een klacht geplaatst hadden, nam BeUp contact met ze op en stelden voor dat ze de klant min of meer tegemoet kwamen als de klacht offline gehaald werd.

 

Afkoelperiode

 

In verweer op de klachten geeft BeUP aan dat ze een afkoelperiode van 8 dagen voor alle klanten hanteren. Lijkt goed, toch? Helaas. Niet zelden gebruikt BeUp vertragingstactieken om er voor te zorgen dat men te laat is met het annuleren van het contract: BeUp leest fax pas 3 dagen later en claimt dat dat dus te laat is.

 

Ook blijken veel vertegenwoordigers van BeUp doof voor deze afkoelperiode. Men wordt verteld dat de afkoelperiode niet van toepassing is op alle contracten of dat men alleen het abonnement kan aanpassen. Veel ondernemers die proberen op te zeggen worden overgehaald om alsnog een aangepast contract te tekenen.

 

In diverse topics waar BeUp besproken wordt, heb ik mijn mening gegeven over BeUp. Sommige ondernemers namen daarop contact met mij op om mij om advies te vragen over hoe ze het contract konden laten ontbinden. Nadat ik daar eens over getweet had, kreeg ik een mail van hun directeur, meneer Catrysse, waar hij nogmaals bevestigde dat er een afkoelperiode is en dat hij mijn negatieve tweet dus niet begreep. Ik vermelde onder andere op Webwinkelforum en Higherlevel dat hun directeur ook bevestigt dat er een 8 dagen afkoelperiode is.

 

Voor veel mensen die achteraf af wilden van het contract met BeUp was dat echter onvoldoende. BeUp ontkende het bestaan van de afkoelperiode, ondanks het feit dat het bestaan van een opzegtermijn werd bevestigd door Sarah Goveart van Proximedia, onder andere op Emerce en Higherlevel. Ze vroegen mij steeds of ik de mail van hun directeur wilde doorsturen. Daarop had ik het bewuste mailtje gepubliceerd zodat een ieder het kon lezen en eventueel onder de neus van een BeUp vertegenwoordiger kon leggen.

 

Dit leek te werken, althans, ik kreeg zelden nog berichten van ondernemers mbt. BeUp.

 

BeUp bedenkt zich over de bedenktijd

 

Op 6 mei 2014 ontving ik een mail van meneer Catrysse, de directeur van Proximedia. Hij verzocht mij om twee berichten van mij, waarin ik zijn mail over de afkoelperiode citeer, te verwijderen. De informatie was volgens hem inmiddels niet meer van toepassing en dus was ik volgens hem bezig met het verspreiden van foutieve informatie. De afkoelperiode werd namelijk niet meer gehandhaafd, aldus Catrysse. Alle ondernemers die vanaf nu tekenen kunnen niet zonder meer afzien van het contract, zo schreef hij. Daarnaast vond hij dat hij, zijn medewerkers en zijn bedrijf schade ondervonden van mijn berichten.

 

Ik legde Catrysse duidelijk uit dat hij zelf mededelingen kan plaatsen over eventueel nieuw beleid en dat dat niet mijn verantwoordelijkheid is. Daarnaast adviseerde ik hem om het beleid van zijn bedrijf juist niet aan te passen en juist het oude beleid beter te handhaven zodat er geen negatieve berichten van klanten die achteraf van het contract af wilden op het internet zou verschijnen.

 

Catrysse stuurde daarop een lange mail waarin hij uitlegde dat BeUp klantenservice hoog in het vaandel draagt en dat ze daar zelf onderzoek naar gedaan hadden waaruit bleek dat hun klanten uitermate tevreden zijn met hun service. Verder verzocht hij mij om de berichten te verwijderen, ditmaal zou dat moeten vanwege privé informatie die ik zou publiceren in de bewuste berichten.

 

Wat opviel is dat Catrysse ook dit schreef: "Het zou jammer zijn dat een aantal klanten, welke overhaast beslist hebben, nu voor een gesloten deur staan omdat uw forum verkeerde informatie bevat". Niet alleen erkent de directeur van BeUp dus dat er klanten zijn die overhaast beslist hebben en dus van het contract af willen zien, hij geeft ook nog eens berichten op het forum de schuld er van dat hij zelf geen oplossing wilt bieden voor hun klanten.

 

Ik legde Catrysse uit dat de bedrijfsgegevens in de mail geen privégegevens zijn en ik legde hem nogmaals uit dat het schrappen van de bedenktijd alleen maar zal zorgen voor nog meer klachten en dat het verwijderen van mijn berichten daar niets aan verandert. Ik drukte hem nogmaals op het hart dat hij juist een genereuze afkoelperiode zou moeten hanteren en een maandelijks opzegbaar contract zou moeten voeren. Op die manier wordt BeUp meer getriggerd om kwaliteit te leveren en zitten klanten niet vast aan een, naar mijn idee, onnodig lang contract.

 

Catrysse was het daar weer niet mee eens en liet daarop zijn advocaat een brief sturen naar mij. De advocaat meende op zijn beurt weer dat er inbreuk zou zijn op het auteursrecht omdat ik de mail volledig gepubliceerd had. Let wel; de mail bestond uit amper 2 alinea's, waaronder een citaat van mij en de mededeling dat de afkoelperiode 8 dagen is. Geen unieke informatie. Ik heb de advocaat laten weten de procedure met vertrouwen tegemoet te zien.

 

De prestaties van BeUp

 

Op zich kan ik redelijk beknopt zijn over het door BeUP geleverde werk. Het werk dat ze leveren is ver onder de maat. Ze leveren minimale prestaties om hun kant van het contract te voldoen. Zelfs een matige VMBO stagiair levert vele malen beter werk af dan dat BeUP dat doet. Voor de volledigheid zal ik enkele werkjes van BeUP bespreken.

 

- BeUP websites

De vele websites die BeUP gemaakt heeft zijn eenvoudig terug te vinden door middel van deze zoekopdracht.

De websites die in het verleden door BeUp gemaakt zijn die zijn zwaar verouderd. Ze gebruiken iframes (een techniek die al tien jaar, zo niet nog veel langer, not done is ivm. Google) en hebben een uiterlijk dat zelfs in 1995 al gedateerd was. Aangezien BeUp met een abonnemenstvorm werkt zou je mogen verwachten dat ze de site blijven updaten, maar dat lijkt niet te gebeuren. BeUp lijkt slechts eenmaal een site te maken en verder geen werk meer aan de site te verrichten. Mocht BeUp menen dat de sites nog altijd actueel zijn, dan is het werk van BeUp bedroevend te noemen.

De meer recentere websites zijn naar mijn mening nog altijd van het type 'dertien in een dozijn'. Het is een standaard CMS waar een logo op gezet wordt, wat foto's en een ander kleurtje aangepast en toegevoegd, maar het lijkt allemaal hetzelfde. Zou je zelf een Wordpress installatie installeren dan kan je voor een paar tientjes aan hosting kosten al een site hebben die minstens even goed is als die BeUp voor je zou kunnen maken.

 

Naar mijn bescheiden mening is dit dus absoluut niet wat je mag verwachten van een website die rond de 15.000 euro kost.

 

- BeUp Search Engine Advertising.

Eerder sprak ik al over het geval van dwaling. Dat betrof ook de SEA dienst van BeUp. Daarnaast vond ik op het forum van Tros Radar nog een hilarische quote. Het gaat om het feit dat er veel taal- en typefouten in de door BeUp gemaakte advertenties zitten:

 

Dit is wat "DE" S.E.A. specialist onder andere zei:"Wij maken de advertenties is het Engels uit coulance, maar normaliter dient u ook deze aan te leveren. Grammaticale fouten zijn bewust om te zorgen dat de advertenties beter aanspreken/activeren en optimaal aantal bezoekers naar uw website verzorgen."

 

Dat is een wel heel bedroevend smoesje om te verklaren waarom je fouten maakt in de teksten. Het is echter geen incident. Een jaar terug klaagde iemand anders ook al over de vele taalfouten die BeUp maakt en ook hem werd vertelt dat dat bewust gedaan zou worden. Onder het kopje 'Dwaling' viel al te lezen dat er ondernemers zijn die in eigen beheer een veel beter resultaat behaalden.

 

Wat helemaal opmerkelijk is, is de opbouw van het kostenmodel voor de SEA campagnes. Dit is wat Sarah Goveart van BeUp vermeld heeft op Tros Radar Forum:

Het standaardpakket voor een SEA-campagne biedt tot 3000 clicks per jaar, uit te breiden tot 5000, tot 8000 of maximaal tot 10000 clicks per jaar.

 

3000 clicks per jaar in het standaard pakket. Dat zijn 250 bezoekers per maand of zo'n 8 bezoekers per dag! En daar betaal je honderden euro's per maand voor. Voor de leek is het misschien moeilijk in te schatten, maar neem van mij aan, voor zo'n 200 euro per maand heb je met gemak 1000 bezoekers per maand. En dan schat ik het nog conservatief in, waar je hoog inzet op de kosten per click, namelijk gemiddeld 20 cent per click. Je kan er bij Google ook voor kiezen om minder te betalen per click.

 

Zelfs het grootste pakket van BeUp biedt met 10.000 clicks per jaar nog altijd een miezerig aantal bezoekers op je site. Een beetje website heeft dit aantal bezoekers niet per jaar, maar per maand nodig voor een klein beetje omzet.

 

Wanneer je als klant vindt dat de prestaties van BeUp tegen vallen, dan heb je dikke pech. Je kan niet zomaar overstappen naar een andere partij omdat je nog altijd vast zit aan een jarenlang contract. Je zult BeUp gewoon moeten blijven betalen zo lang het contract duurt.

 

Het gebruik van het contract heeft nog meer nadelen. De directeur van BeUp legde aan gebruiker Wakkerman uit dat het contract er voor zorgt dat het bedrag dat je moet betalen in de toekomst niet hoger wordt. Zoals je kon lezen was Wakkerman daar erg tevreden mee, want hij wilde in de toekomst niet nog meer betalen. Maar is dat wel logisch? Dat je nu 200 euro per maand aan advertenties betaalt voor bijvoorbeeld 150 bezoekers, wil niet zeggen dat het een goed idee is om dat over 3 jaar nog steeds te doen. Normaal gesproken wil je groeien met je bedrijf. Met groei van je bedrijf komt ook een stijging van kosten. Je wilt bijvoorbeeld niet meer duizend bezoekers, maar 5000 bezoekers. Met het contract van BeUp zou dat niet kunnen, want die is vastgesteld op 200 euro. De argumentatie van de directeur van BeUp slaat dus nergens op.

 

Het ligt voor de hand dat BeUp het bedrag wel op wilt schroeven als een klant daar behoefte aan heeft. Echter werkt die redenatie niet andersom; heeft een klant behoefte aan minder bezoekers en dus ook minder (of geen) kosten te betalen aan BeUp, dan wil BeUp daar absoluut niet aan mee werken.

 

Het moederbedrijf, Proximedia

 

Proximedia heeft ook al een niet al te beste reputatie. Zie bijvoorbeeld dit bericht op Webwereld: 23 rechtszaken tegen Proximedia. Wat opvalt is dat die rechtszaken ook gingen over de abonnementsvorm in combinatie met een langdurig, juridisch waterdicht contract.

Een ander dochterbedrijf van Proximedia, Bezoom.tv, gebruikt blijkbaar ook een meerjarig contract voor hun dienst van het maken van een internetfilmpje (2). Bij de werkwijze van elk van Proximedia haar dochterondernemingen wordt steeds uitgegaan van een langdurig contract.

 

Conclusie over BeUp en Proximedia

 

Kijkend naar het werk van Proximedia, de manier van klantenwerving en de vele rechtszaken die ze voeren, kan je naar mijn mening maar 1 conclusie trekken. Het enige waar dit bedrijf goed in is, is ondernemers een waterdicht, meerjarig contract laten tekenen waar Proximedia haar klanten keihard aan houdt. Het geleverde werk is van matig tot slechte kwaliteit, maar dat maakt voor het nakomen van het contract niet uit. Proximedia krijgt riant betaald door de ondernemers die getekend hebben. Daar verdient Proximedia grof aan.

 

Zie hier het jaarverslag van Proximedia.

 

Tip voor Proximedia

 

Ik heb het al uitgelegd aan Catrysse, maar bij deze nog en plein public:

Schaf dat jarenlange contract per direct af als je nog langer geloofwaardig wilt zijn. Het slaat nergens op om voor ICT diensten zoals websites en voor zoekmachine marketing zulk langdurige contracten te hanteren. Het contract duurt langer dan de gemiddelde levensverwachting van een startend bedrijf! Hanteer in de plaats daar van een maandelijks opzegbaar contract. Dat zorgt er voor dat ondernemers die getekend hebben zich niet onder druk gezet voelen. BeUp hoeft niet bang te zijn dat al haar klanten haar verlaten, mits ze daadwerkelijk kwaliteit levert en blijft leveren. Dit motiveert BeUp dus nog meer om zich te focussen op kwaliteit. Bovendien hoeven er geen rechtszaken meer gevoerd te worden wat er voor zal zorgen dat de negatieve berichtgeving op het internet vrijwel meteen zal ophouden. De klassieke win-win situatie, naar mijn idee!

 

Tips aan ondernemers

 

Het is een beetje een open deur, maar ik meld het toch; Teken nooit zomaar een contract en slaap er altijd een paar nachtjes over! Laat je niet meevoeren door opdringerige verkopers en laat je adviseren over contracten van deze omvang voordat je ze afsluit.

Heb je toch getekend bij Proximedia terwijl je dat bij nader inzien niet wilde, annuleer het contract direct per aangetekende brief en plaats ook een bericht hierover op diverse forums zoals Higherlevel.nl of Klacht.nl. BeUp lijkt mensen die klagen op het internet een stuk serieuzer te nemen dan mensen die dat niet doen.

Als je het op een rechtszaak laat aankomen, neem een goede advocaat en probeer je te beroepen op dwaling, is mijn advies. Zie ook het kopje 'dwaling'.

 

Ik hoop met deze blog de branche van de internetbedrijven weer iets scherper gemaakt te hebben en ik hoop (startende) ondernemers wat waakzamer gemaakt te hebben op praktijken zoals Proximedia ze uitvoert.

 

Bronnen:

http://uitspraken.rechtspraak.nl (zoek op Proximedia en/of BeUp)

http://www.emerce.nl/nieuws/sitebouwer-beup-vingers-getikt-agressieve-verkoop

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=46;action=display;threadid=41755

http://www.klacht.nl/be-up/

http://webwinkelforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=4631

https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=111196

https://productforums.google.com/forum/#!msg/adwords-nl/hITGZNFF0Ko/KE8nutrcSfkJ

http://www.test-aankoop.be/forum/Topic/410992

http://www.startersforum.be/proximedia-klachten-contract/

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 7

Topwerk Wouter, bedankt voor je inzet.

 

Dank voor je complimenten, en graag gedaan :)

 

Ik zie dat de publicatiedatum niet klopt. Dat is de datum dat ik de column indiende bij HL. In werkelijkheid is hij vanmiddag, 1 juli, gepubliceerd. Kleinigheidje :)

Link naar reactie
  • 1

Mag deze column vastgeprikt worden boven aan de HL forum index please?

Column niet, maar reactietopic wel. Staat nu sticky bovenaan in de forumindex. Tevens vermelding in de de payoff tekst.

 

Ik zie dat de publicatiedatum niet klopt. Dat is de datum dat ik de column indiende bij HL. In werkelijkheid is hij vanmiddag, 1 juli, gepubliceerd. Kleinigheidje

Aaand its gone ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik een contract van BeUp gelezen. Het is eigenlijk een standaardformulier dat ter plaatse ingevuld wordt met de gegevens van de klant en de afgesproken bedragen.

 

Wat opvallende zaken uit het contract:

5.1 Product: Website

[...]

Dankzij de CMS kan de Abonnee zelf de inhoud (tekst en bepaalde foto's) van zijn website wijzigen. Er is dus geen update van de website door BeUp voorzien

 

BeUp maakt dus eenmalig een website en voeren daarna geen updates meer uit. Toch mag jij er vier jaar lang voor betalen. Een bizar slechte deal. Ik schat de totale kostprijs van zo'n site lager dan 1x het maandbedrag dat je betaalt aan BeUp.

 

5.2 Product: Search Engine Advertising (SEA)

 

BeUp verbindt er zich toe de middelen in werking te stellen om advertenties van de Abonnee op ten minste één zoekmotor of SEA provider te plaatsen (Google TM bij het aangaan van onderhavige overeenkomst maar BeUp kan eenzijdig van dienstverlener veranderen naar gelang de evolutie van de markt) en dus campagnes aan te maken. De Abonnee is er van zich van bewust en aanvaardt dat BeUp de lokalisering, de weergavetermijnen, de conversiegraad of zelfs het aantal klikken per advertentie niet kan garanderen. De standaardformule legt het aantal klikken vast op een maximum van 3.000 per jaar. Er bestaat geen enkele garantie dat dit aantal wordt bereikt of dat deze evenredig gespreid zijn in de tijd.

 

Zowel de selectie van de sleutelwoorden als de inhoud van de reclameadvertenties zal bepaald worden door BeUp. BeUp definieert zelf de kosten per klik en de URL verbonden aan deze klikken.

 

Oftewel; BeUp verzint een advertentie, plaatst die en verder zoek je het maar uit. Niks geen garanties, niks geen overleg. Fingers crossed en op hoop van zegen. Bizar dat ze dit zo op durven nemen in het contract.

 

Een bonafide SEA bureau werkt nauw samen met de klant en bepaald in goed overleg hoe en waar de advertenties geplaatst worden, wat er voor betaald wordt en waar de advertenties naar toe verwijzen. BeUp wilt duidelijk niet dat de klant zich er mee gaat bemoeien.

 

En 3.000 frigging (ik houd het even netjes) kliks per jaar!? Hoe durven ze. Je kan potverdorie met een voucher voor gratis en vrijblijvend 75 euro AdWords tegoed (zit tegenwoordig bij elk tijdschrift) een beter resultaat verkrijgen!

 

Mensen die werken voor dit bedrijf moeten zich kapot schamen.

Link naar reactie
  • 0

Toch zou elke ervaren ondernemer toch minstens 1 maal het verhaaltje aan moeten horen. Dit soort bedrijven leven ervan dat de ervaren ondernemer na 3 seconden de hoorn op de haak gooit.

 

Niet doen, ze even 3 uur bezig houden met hun gesprek en dan recht in het gezicht uitlachen. Wanneer genoeg ondernemers dat doen komen ze er vanzelf achter dat de bijstand lucratiever is.

Link naar reactie
  • 0

 

Zoek op BeUp en dit forum is het tweede zoekresultaat. Het zijn vooral mensen die vragen hebben over een eventuele bedenktijd, afkoelperiode of opzegtermijn danwel opzegtijd na het tekenen van hun contract die hier belanden en dan zien dat directeur Catrysse benadrukt dat 8 dagen na tekenen nog opgezegd kan worden. Dat blijkt echter een beetje kostbare toezegging en vandaar dat Proximedia / BeUp die nu onzichtbaar probeert te maken. Niet zeggen: "sorry mannen, we geven geen bedenktijd meer." Maar gewoon gummen, deleten en laten verwijderen.

 

"Heeft nooit bestaan! Hoe komp u daar nou bij?"

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nu het business model hapert en negatie berichtgeving zonder twijfel zijn tol gaat eisen is overname m.i. begrijpelijk omdat de aandeelhouders eieren voor hun geld kiezen nu er nog een flink positieve cash flow is.

 

Minder begrijpelijk is de aankoop gezien vanuit de koper. Hebben die geen research gedaan? Lijkt me sterk. Of gaan ze, door flink te snijden in de kosten, de cash cow zo lang mogelijk melken. In het jaarverslag van 2012 zie je al een daling van de EBIT en een behoorlijke stijging van de verkoopkosten. Door het 48 maanden concept kunnen ze wel even vooruit maar als de verkoop stokt en de verkoopkosten sterk oplopen ga je jezelf van binnen uithollen. Een reorganisatie is dan een kwestie van tijd.

 

Mogelijk ziet de koper ook nog brood in het ombuigen van het business model. Persoonlijk lijkt me dat een moeilijke zaak. Wat het betekent voor de kleine ondernemer die graag van zijn contract af wil is afwachten.

Link naar reactie
  • 0

Dat is interessant. Zou Publicis Groupe weten van de werkwijze van Proximedia of zouden ze alleen naar de cijfers gekeken hebben en verder niet nagedacht hebben over hoe dat geld bij Proximedia terecht gekomen is? Ben benieuwd!

Moah, in een beetje due diligence worden uiteraard de liabilities getoetst, waaronder ook de lopende en recente procedures. En dat zijn er zo te zien nogal wat. Conclusie is dan dat Publicis het uiteraard weet, maar het niet boeiend vind, of er een lagere prijs voor heeft weten te bedingen.

 

Het plaatst de acties van Beup in de afgelopen maanden in ieder geval in een duidelijk perspectief: het bedrijf werd verkooprijp gemaakt, en de losse eindjes zoveel mogelijk opgeruimd. Daarin is de keuze gemaakt om geen water bij de wijn te doen (dat zou immers de prijs en omzet wel erg drukken)

 

Interessanter is wat Publicis nu gaat doen: nieuwe bezems vegen schoon, en je krijgt als bedrijf een mooi excuus om oud zeer onder de mat te vegen: "dat was het oude bedrijf, meneer: wij doen het anders!".

 

Zou me niet verbazen als Publicis voor in ieder geval Nederland op korte termijn afscheid neemt van de - in NL toch al niet sterke of bekende - merknamen BeUp en Proximedia, en daarmee ook snel verlost is van veel negatieve publiciteit uit het verleden.

 

Hamvraag is/wordt dan uiteraard: gaat Publicis de intimiderende verkoopmethodes aanpassen of niet? Anders is het gewoon een kwestie van tijd voordat de zelfde klachten weer de kop op duiken en dan is dit forum een van de plekken waar oud en nieuw zeer naadloos aan elkaar gekoppeld kunnen worden

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In De Tijd wordt gezegd dat de namen gehandhaafd blijven. Publicis is een gigant in de reclame, maar Proximedia wordt ondergeschoven bij de tak Publicis Webperformance in Parijs. Die staat onder leiding van Maxime Baffert. Dat soort bedrijven koopt vooral nummers.

 

‘We doen deze overname met het doel om Europees verder te groeien’, zegt Maxime Baffert, de CEO van Publicis Webperformance. ‘We hebben nog veel ambitie in België en Nederland, waar de markt nog lang niet verzadigd is.’

 

En verder.

 

Publicis Webperformance is momenteel alleen actief als websitebouwer, en is dan ook sterk geïnteresseerd in de innovaties van Proximedia. Zo lanceerde het bedrijf onlangs de nieuwe dienst ‘Bizzbook’, een soort digitaal gastenboek op tablet dat handelaars aan hun klanten kunnen aanbieden, en dat de link legt tussen de fysieke wereld enerzijds en de website en sociale media anderzijds. ‘We gaan het platform dat in België ontwikkeld is ook uitrollen in Frankrijk en Spanje (waar al een kleine vestiging is), en later misschien ook in andere landen’, zegt Baffert. Volgens hem zal de merknaam Proximedia behouden blijven, al zou het kunnen dat de naam Publicis er nog ‘aan geplakt’ wordt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

In België en Frankrijk zijn ook veel klachten, dus misschien zou een grensoverschrijdende actie Publicis bewust kunnen maken dat veel ondernemers in wurgcontracten gevangen zitten. Een soort van site-amnestie...

 

Het zijn uiteraard alleen ontevreden klanten die daar gebruik van maken, dus per saldo kan het nog een positief effect hebben. Zeker als Publicis Webperformance een alternatief biedt dat op (kleine) ondernemers is toegespitst. Een flexibele opzet met veel self-service (online content management) en add-on subscription services. Ee soort van switch-over.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is jammer dat de politiek verzaakt heeft de kleine ondernemer op punten vergelijkbaar te beschermen als de consument. Daar zijn goede argumenten voor.

 

Ik heb de heer Buma van het CDA een mail gestuurd met de vraag of de politiek de wetgeving zodanig wil repareren dat de kleine ondernemer beter beschermd is. Heb voor het CDA gekozen omdat deze partij bij de behandeling van de wetgeving als enige oog had voor de positie van de kleine ondernemer.

 

“De leden van de CDA-fractie zijn van mening dat het midden- en kleinbedrijf (MKB) in verschillende wetten ten onrechte gelijk wordt gesteld aan het grootbedrijf, onder meer omdat grote bedrijven vaak over meer specialistische kennis beschikken. De filosofie achter de regeling van de algemene voorwaarden in het Burgerlijk Wetboek, waarin alleen consumenten en kleinere bedrijven een beroep kunnen doen op de open norm van art. 6:233, spreekt deze leden aan. De bepalingen van de onderhavige richtlijn gelden alleen in de verhouding tussen ondernemingen en consumenten. Is het naar de mening van de regering wenselijk om naast consumenten ook kleinere bedrijven te beschermen tegen oneerlijke handelspraktijken?” Kamerstukken II 2006/07, 30 928, nr. 6, p. 3 (Verslag).
Link naar reactie
  • 0

Beste Mensen. Als account manager bij een digitaal communicatiebureau word ik bijna dagelijks geconfronteerd met schrijnende verhalen van (hoofdzakelijk) beginnende ondernemers over Proximedia (Publicis), Bezoom, Be Up, Bizbook... Men kan hier niet meer spreken over klanten maar eerder over "slachtoffers". Ook vandaag weer. Een winkelier neemt vorige week contact met hen op, op basis van een vermelding op de website van Proximedia. Het betreft hun aanbieding van het product Google Business View waarbij een virtuele tour van een winkel, bedrijf enz. wordt gemaakt.

De verkoper bij Proximedia had gemeld dat dit product niet kon aangeboden worden zonder een bijkomende website (!). Dit is uiteraard pure waanzin en naar mijn weten onwettelijke koppelverkoop. We hebben Google hiervan op de hoogte gesteld want: 1. Je mag de Google Business View enkel aanbieden wanneer je een gecertificeerd en vertrouwd Google bureau bent. Proximedia staat NIET als zodanig vermeld op de officiële Google lijst. 2. Ik heb een sterk vermoeden dat Google met een dergelijke koppelverkoop nooit akkoord zou gaan. Bij het nakijken op de Proximedia website blijkt nu plots die bepaalde webpagina met de betreffende aanbieding niet meer te bestaan (??). De winkelier ging hiermee niet akkoord en meldt aan de Proximedia verkoper dat hij een dan wel bij de concurrentie zou gaan. Een half uur later werd hij terug gecontacteerd door de verkoper met de melding dat het nu plots wel kan tegen een kostprijs van €600!!! Voor een kleine winkel is dit een belachelijk hoog bedrag.

 

Ik begrijp niet dat dit bedrijf nog altijd dergelijke praktijken kan toepassen zonder dat hen iets in de weg wordt gelegd. Verder is duidelijk dat Proximedia wurgcontracten heeft laten opstellen door een advocatenbureau dat hierin gespecialiseerd is. Het is erg wanneer de werking van een bedrijf gebaseerd is op het financieel uitpersen van haar klanten nog vòòr ze hun klanten heeft bediend.

 

Tot slot: het tegendeel is ook waar! Ik zie hier tussen de vele klachten dat sommigen het nodig achten om publiciteit te maken voor goedkope websites. Wees als zaakvoerder op je hoede. Digitale communicatie (website, bedrijfsvideo, bedrijfsfoto's, applicaties, elektronische nieuwsbrieven...) IS belangrijk voor een bedrijf, groot én klein. Je bereikt hiermee een groot deel van je potentiële klanten. Laat je dus ook niet verleiden door te goedkope websites en zeker niet door websites die gebaseerd zijn op kant en klare templates! Een degelijke site vraagt veel meer dan het plaatsen van wat foto's en teksten. Achter een professionele en goed gemaakte website schuilt een waaier van intelligente codetaal die uw zaak op de best mogelijke wijze promoten. Voor een goedgemaakte en gepersonaliseerde, professionele site zal je gemiddeld €2000 à €2500 betalen. Deze investering zal je echter geen windeieren leggen, nogmaals, als de site goed doordacht is.

 

Verder kan ik stellen dat er aanzienlijk meer Proximedia slachtoffers zijn dan hier op dit forum te vinden zijn. Enkel wanneer IEDER slachtoffer de moeite zou nemen om dit kenbaar te maken, zal dit bedrijf het, ondanks zijn vele naamsveranderingen (Bizbook blijkt één van de recentste), alsmaar moeilijker krijgen. Proximedia is er tevens voor verantwoordelijk dat andere bedrijven in dezelfde sector (die het wel goed menen met hun klanten) ook in een slecht daglicht komen te staan. Ook zij dienen deze werkwijze aan te klagen i.p.v. op de zijlijn toe te kijken.

 

Veel succes aan al onze ondernemers en (een goeie tip) TEKEN NOOIT een contract zonder enkele dagen bedenktijd te vragen en het VOLLEDIG te lezen. GELOOF NOOIT smoesjes (wat ze ook zijn) om je een contract onmiddellijk te doen tekenen.

Link naar reactie
  • 0

Een sprong in de tijd t.o.v. de vorige berichten,maar ik kreeg gisteren telelefoon van een vertegenwoordiger van MKB Clickservice.

Naast de vestiging in ijsselstein is men vanaf 1 jan 2015 bezig een vestiging in Groningen op te zetten.

Alles wat ik inmiddels op tros radar en dit forum heb gelezen lijkt te kloppen en is nog steeds van toepassing. Actie, kostenloos,zonder koopverplichting, en nu i.p.v. reclame te maken in het noorden des lands een beperkt aantal mkb/zzp ondernemers gratis helpen en daardoor en dmv mond op mond reclame voet aan de grond te krijgen. Dom, ja erg dom ik heb wel vandaag getekend, maar niet voor gratis maar voor 24 mnd. contract.

Heel snel hierna, als vertegenwoordiger weg is overdenk je het hele gesprek, en begint een onbehaaglijk gevoel mij te bekruipern.

Ik zoek op internet, ......... en dan weet je genoeg.

Vertegenwoordiger kun je niet bellen of traceren,of je moet faceboek e.d. op gaan,dus gebeld naar hoofdvestiging IJsselstein waar men al wist dat ik getekend had, en met krachtige overtuiging aangegeven de vertegenwoordiger uit Zuidlaren te willen spreken.

Ondanks confrotatie met mijn info vers (min of meer te laat) van internet opgedaan blijft hij de mening toegedaan dat hij een goed bedrijf vertegenwoordigd, en dat er altijd mensen zijn die ontevreden zijn met hun contract.

Ik heb echter wel de ontbindende voorwaarde van "binnen drie dagen na ondertekening per schriftelijk aangetekend ,waarbij poststempeldatum geld als crteria.

Ik mag hopen dat er met werkdagen gerekend word anders word het kiele kiele.

De brief ligt klaar en gaat morgen vroeg als eerste activiteit via postagentschap richting IJsselstein.

Maar dit bericht staat ternauwernood nog oip het forum op dezelfde dag als ondertekening.

Heel blij dat jullie er zijn,als tegenhanger van 'ondernemers "die zich als een kudde jakhalzen gedragen. Jullie horen ervan als MKB Clickservice weigert contract te ontbinden Met drogredenen.

Groet Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.