Jump to content
r.i.p. Ruben van den Oord
Verberg

Lokale helden

vraag

Als je aan een ondernemer vraagt wie zijn of haar grote voorbeeld is, dan komen al snel grote namen voorbij als Richard Branson of Steve Jobs. Ook dichter bij huis zijn er ondernemers te vinden die een grote bekendheid genieten door de manier waarop ze hun bedrijf hebben kunnen laten groeien. Jan Zeeman, Hans van Breukhoven of (wijlen) Eckhart Wintzen zijn voor veel ondernemers lichtend voorbeelden in wiens voetsporen zij maar wat graag zouden treden.

 

In de luwte van deze grootheden werken honderdduizenden ondernemers hard aan de continuïteit van hun onderneming. Ondernemers die hooguit plaatselijk wat bekendheid genieten omdat hun naam nu eenmaal in neon op de gevel prijkt, of omdat ze regelmatig met een praatje en een plaatje in het lokale weekblad staan. Maar laat je niet misleiden door de grootte van je woonplaats, of de wat suffe status van het lokale weekblad. De daden van lokale ondernemers doen soms zeker niet onder voor de landelijk bekende ondernemers.

 

Die heeft het begrepen.

Zo is er in mijn woonplaats Alphen aan den Rijn, een uit de kluiten gewassen dorp met een minderwaardigheidscomplex, een supermarktondernemer, die wat mij betreft het predicaat “Die Heeft Het Begrepen” krijgt. Edwin ten Brink runt een C1000 franchise, en doet dat verdomd goed. Zo’n 24 jaar geleden streek Pa ten Brink in een nieuw winkelcentrum in een nieuwbouwwijk neer. De winkel was in eerste instantie niet zo heel erg groot, maar toen de naast gelegen dierenwinkel een andere locatie in het centrum betrok, waren de Ten Brinkjes er als de kippen bij om het pandje van de buren bij de supermarkt te trekken. Dit gebeurde later nog een keer toen de SNS bank haar deuren sloot. Anno tweeduizend nu staat er een flinke supermarkt, met tevreden klanten, tevreden werknemers en een goede reputatie.

 

Pa en Edwin ten Brink hebben klanttevredenheid en de betrokkenheid van medewerkers tot kunst verheven. Kosten noch moeite worden gespaard om klanten tevreden te houden. Winkelwagentjes worden preventief onderhouden zodat er geen wieltjes vastlopen. Er zijn speciale winkelwagentjes in de vorm van een raceauto, zodat de kleintjes onderin het winkelwagentje het wereldkampioenschap op hun naam kunnen schrijven terwijl de ouders de inkopen doen. Onlangs is de helft van de ijzeren winkelwagentjes vervangen door kunststof exemplaren die lichter, stiller en ruimer zijn. Zoals veel winkels is er ook een kinderhoek. Alleen staat deze keer de Disney-TV niet in een hoek, maar in het midden van de winkel. Zo komen ouders na ieder gangpad weer bij hun kinderen uit en kun je toch een beetje een oogje in het zeil houden. Dat is wel een geruststellende gedachte.

 

De meeste supermarkten hebben de flessenautomaat achterin de winkel staan. Dus eerst met je karretje vol lege flessen door de winkel, om daarna datzelfde stuk weer terug te moeten om je boodschappen in het inmiddels lege karretje te laden. Bij C1000 Ten Brink staat er twee automaten in een ruime nis in de gevel, direct bereikbaar vanaf de gratis parkeerplaatsen. Dus eerst flessen inleveren, dan pas de winkel in en vanaf de eerste meter doen wat je komt doen: boodschappen inladen.

 

Met die lege flessen is nog iets aan de hand: Vanaf dag één kon je bij Ten Brink ook de lege flessen inleveren van merken die zij niet voeren. En ja, daar horen de huismerken van Albert Heijn, Hoogvliet en Dirk ook bij. Eenmaal binnen, valt direct een groot bord op: Tot sluitingstijd wordt er vers brood gebakken. Is het vijf minuten voor sluitingstijd en is er geen vers gebakken brood meer, dan ontvangt de klant een bon waarmee de volgende dag een vers brood opgehaald kan worden. Met de complimenten van de zaak uiteraard.

 

Hoe goed je je eigen supermarkt ook kent, het kan natuurlijk voorkomen dat je iets niet kunt vinden. Vraag aan één van de twintig vakkenvullers die de hele dag door aan het vullen en spiegelen zijn waar de hagelslag staat en deze Pukkelige Tiener zal met je meelopen naar pad 11 en het product voor je uit de schappen pakken. De “nog een fijne dag meneer” klinkt vriendelijk en oprecht. Mocht de hagelslag van jouw keuze niet in de schappen staan, dan loopt de Pukkelige Tiener naar achteren om te zien of de hagelslag al in het magazijn staat. Ze krijgen drie keer per dag (!) aangeleverd, dus de kans is klein dat op ook werkelijk op is. In het zeldzame geval dat de Pukkelige Tiener met lege handen terug komt uit het magazijn, noteert hij je naam en noemt een tijdstip waarop de hagelslag bij de klantenservice opgehaald kan worden. En ja, op dat pak staat dan ook echt een briefje met “Gereserveerd voor Dhr. Van Noort”. Dat ik mijn achternaam wat binnensmonds uitspreek kan ik hem natuurlijk niet kwalijk nemen.

 

De winkel is dagelijks open van acht uur ‘s-ochtends tot negen uur in de avond. Wie, zoals ik regelmatig, om vijf minuten voor sluitingstijd binnenkomt, hoeft zich niet te haasten. Op geen enkel moment wordt de klant er aan herinnerd dat de winkel zo gaat sluiten noch verzocht zich naar de kassa’s te begeven. In plaats daarvan vragen medewerkers of ze kunnen meehelpen boodschappen doen. Toen mijn vrouw zichtbaar zwanger was en eens tegen sluitingstijd nog wat “tussendoorboodschappen” nodig had, was de Pukkelige Tiener onverbiddelijk. “Mevrouw, gaat u vast naar de kassa, ik doe de boodschappen wel.” Bij de kassa aangekomen stond er een stoel voor haar klaar. Dat had de Pukkelige Tiener via de portofoon met de check-out manager geregeld.

 

Klanten informeren.

Je zult begrijpen dat deze C1000 vestiging het erg druk heeft. Wie wil er nou niet boodschappen doen bij Ten Brink? Voor diegenen die wat flexibeler in hun tijd zijn, staat er op de website van Ten Brink een tabel met dagen en tijden en de drukte die dan verwacht wordt. Zo kun je in één oogopslag zien dat woensdagochtend een goede dag is om boodschappen te doen, en dat op vrijdag en zaterdag overdag de winkel overbevolkt is. Op dezelfde website kun je overigens ook de geboorte van je kind, een aankondiging van een bazaar van de kerk of een andere mededeling achterlaten die dan op één van de zeven 94 cm grote LCD schermen in de winkel getoond wordt. Vier van deze schermen hangen tussen de 12(!) kassa’s waarop tevens YouTube filmpjes worden vertoond als “Wachtverzachter”.

 

De baas van de kassa’s, de check-out manager, is de voormalig SRV man die met de komst van Ten Brink’s supermarkt de klandizie voor zijn buurtsuper op wielen zag slinken. Hiermee toont Edwin ten Brink dat hij een groot sociaal hart heeft. De check-out manager houdt als een havik in de gaten of er kassa’s zijn met 3 of meer wachtenden. Als dat het geval is, wordt er meteen een nieuwe kassa geopend. Hoeveel kassa’s je ook hebt, vlak voor de kerstdagen zijn de rijen traditioneel lang. Niet zelden zul je Edwin dan persoonlijk met een grote schaal blokjes kaas en plakjes worst langs de rijen zien gaan om zijn klanten te bedanken voor hun klandizie en om hun geduld en begrip te vragen. Edwin is sowieso vaak op de winkelvloer te vinden. Twee meter plus in lengte en strak in het pak. Pro-actief klantencontact. Edwin vraagt aan zijn klanten of ze alles kunnen vinden, of de nieuwe indeling bevalt en of er producten zijn die gemist worden in het assortiment. De klanten kennen Edwin, en Edwin kent zijn klanten.

 

Deze C1000 supermarkt is volgens mij ook één van de veiligste supermarkten van ons land. Niet dat er bewakers bij de uitgang staan, maar veilig op een opvallend inventieve, passieve manier. Vóór de kassa’s hangen bonprinters met touchscreens waarop de klant zijn rookwaar naar keuze kan selecteren. Het bonnetje bevat een streepjescode en na het afrekenen kan de klant dat bonnetje in een grote bepantserde automaat steken waarna de rookwaar wordt vrijgegeven. Proberen sigaretten te jatten is zinloos. Een overval op de kassa’s trouwens ook. Ten Brink maakt gebruik van een gesloten geldsysteem waarbij de kassière het briefgeld door een gleuf schuift, het geld wordt vervolgens automatisch geteld en op echtheid gecontroleerd, en het papieren wisselgeld komt ook via diezelfde gleuf weer terug. Voor muntgeld staat er naast de pinautomaat een apparaat dat lijkt op een geldsorteermachine. De klant gooit het kleingeld ongesorteerd in de trechter, het apparaat telt en sorteert, en het wisselgeld komt in een bakje eronder terecht. Pinnen voor een klein bedrag of extra geld pinnen is trouwens nooit een probleem en altijd gratis geweest. Geen kassa-lades, geen fouten met tellen, geen enkele gelegenheid om een greep uit de kassa te doen. Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is veiligheid ook de reden dat Ten Brink geen sterke drank verkoopt, terwijl daar zeker vraag naar is.

 

Visie

De kassières zijn trouwens stuk voor stuk vrolijke verschijningen, die je oprecht een prettig weekend wensen. Edwin heeft hierover ooit eens gezegd: “De kassières zijn het laatste gezicht van ons bedrijf waarmee de klant contact heeft voor hij naar huis gaat. Je kunt nog zo je best doen in het voortraject, als de kassière er ongeïnteresseerd bij zit, dan is dat het beeld waarmee de klant het pand verlaat.” Zo’n uitspraak zegt eigenlijk alles over de ondernemersvisie van het management. Nieuwe gezichten achter de kassa zijn een zeldzaamheid. Het personeelsbeleid heeft blijkbaar een laag verloop tot gevolg.

 

Grootverbruikende klanten hoeven trouwens niet naar de winkel te komen. Die sturen per email gewoon hun boodschappenlijst, waarna een medewerker de karren vol laadt. Een paar uur later staat een busje, zeer ludiek “boodschappenwagen” genoemd, voor de deur. Gewone klanten kunnen trouwens ook gebruik maken van deze bezorgservice. Gewoon even bij de kassa melden dat je de boodschappen bezorgd wil hebben en in no-time staan er twee medewerkers je boodschappen in kratten te laden. Voor drieënhalve euro plus statiegeld voor de kratten worden de boodschappen binnen twee uur tot in de keuken afgeleverd. De drie bestickerde zilvergrijze Opel Vitaro’s die de stad door crossen maken en passant reclame voor deze service.

 

Op zaterdag is er bij de ingang van de winkel bijna altijd een straatmuzikant te vinden die met vrolijke accordeonklanken de klant verwelkomt. Deze straatmuzikant heeft zijn fooienpet nogal onopvallend, bijna verscholen opgesteld en is allesbehalve opdringerig. Zijn glimlach is breed en zijn “goedemorgen” oprecht. Ik verdenk Edwin ervan deze man gewoon in te huren voor een paar uur per dag. Het werkt in ieder geval wel. Het maakt niet uit in wat voor pesthumeur je aankomt, zodra je de winkel binnenstapt schijnt het zonnetje weer. Is je humeur nog niet helemaal op orde, dan helpt gratis koffie of een hapje bij de kookdemonstratie wellicht je laatste zorgen even weg te nemen.

 

Ik ken maar weinig ondernemers die zoveel geld en moeite steken in hun klanttevredenheidsprogramma als Edwin ten Brink. Maar levert het wat op? Is het al die moeite wel waard? Hier kan alleen maar een kort en bondig “Ja” op volgen. Bescheiden als hij is, hangen de oorkondes en awards een beetje verscholen voorbij de kassa’s aan de muur. Meervoudig “Beste supermarkt van Nederland”, meervoudig “Beste supermarkt van Zuid Holland”, meervoudig “Onderneming van het jaar”. En nu zelfs een lofzang op een ondernemersblog. Maar de grootste beloning is toch wel de trouwe klantenkring die is opgebouwd.

 

Discipline

Edwin ten Brink had allang meedere vestigingen kunnen openen of een eigen merk kunnen neerzetten. Zijn supermarktvisie had groot, groter, grootst uitgerold kunnen worden. In plaats daarvan heeft Ten Brink ervoor gekozen om al die energie te concentreren op één plek. Daar is discipline voor nodig, dat vergt moed. Maar ook dat is wel aan Edwin toevertrouwd. Edwin is een man van principes. Hoe groot de vraag ook is, welke wettelijke mogelijkheden er ook worden gecreëerd en al ga je op je kop staan; op zondag is en blijft de supermarkt gesloten.

 

Zondag is de dag des Heeren, op zondag wordt er niet gewerkt.

 

Deze column is eerder op mijn blog verschenen.

Link to post
Share on other sites

19 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Leuk stukje en goed geschreven. Complimenten hiervoor.

 

Wel wil ik nog melden dat de instelling van die ondernemer niet geheel aan hem zal liggen. Als c1000 franchise onderneming zullen ze bepaalde zaken wel verplicht zijn om te doen.

 

Ik weet dat natuurlijk niet zeker maar kan uit ervaring praten dat, in ieder geval in mijn organisatie, elke vestiging aan bepaalde zaken aandacht moet geven omdat dat contractueel vast gelegd is,

 

Verder worden franchisenemers natuurlijk gescreend. Als de franchisegever een slecht gevoel had over de ondernemer had de C1000 niet aan deze onderneming mee gedaan. Dat komt natuurlijk omdat de naam, die de ondernemer hanteert, landelijk bekend is.

 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat elke vestiging van de C1000 natuurlijk aan bepaalde basis voorwaarde moeten voldoen om zo de naam te mogen gebruiken. Ik weet niet of er in elke vestiging een kinderhoek is of dat elke vestiging preventief de wielen van de winkelwagentjes onderhouden maar de meeste richtlijnen staan vast gelegd.

 

Maar nogmaals, mooi stukje!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Delft heeft zo'n zelfde, onderscheiden supermarkt, maar dan in de vorm van relatieve nieuwbouw bovenop een (deels) betaalde parkeergarage, met ruime avond- en zondagse opening en met een dito sociale en innovatieve ondernemer.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heren, jullie gaan me toch niet vertellen dat jullie bezig zijn met sluikreclame voor C1000?! Foei foei!


Always think beyond stage 1.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mijn schoonzoon is C1000 sjef in Delft. Niet die C1000 van Highio maar toch. Ik zal hem dit stukje toespelen.

Leuk om dit te lezen overigens. Service maakt meer goed dan je lief is blijkbaar.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Leuk stuk. Bemoedigend.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Onze plaatselijke buurtsuper, levert er gratis een heel onthaastingsprogramma bij. Wel eerst even vragen aan de caissières...... ;) Toponderneming!

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Dank allen voor de reacties. Ik vond het tijd worden voor een positief verhaal. Bijvoorbeeld een ondernemer die binnen een hard franchise formule toch een manier heeft gevonden om zich te onderscheiden van de rest en daar ongelofelijk veel succes mee heeft.

 

Ik hoop dat iedereen zich nog eens achter de oren krabt en zijn eigen klanttevredenheidsprogramma tegen het licht houdt. Loop jij die extra meters voor je klant? Of doe je wat er van je verwacht wordt? Hoe vaak in de week laat jij een klant verbazen (in positive zin)? Hoe vaak staat "Hoe kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn" op de wekelijkse MT agenda? Hoe ga jij de blinde vlekken in je bedrijfsvoering te lijf?

 

Uiterst essentiële vragen voor iedere ondernemer.

 

Nog even een ervaring met een andere supermarkt, slechts ter lering ende vermaeck...

 

In Ter Aar, een pukkel met 3 kerken en 7 kroegen, is een DIRK gevestigd. Ik kom er nooit, maar deze keer kwam het zo uit. Ik vroeg aan een Pukkelige Tiener waar ik de weekaanbieding koekjes kon vinden. Met een wijds gebaar en een niet mis te verstaan "Daaro" werd ik naar de andere kant van de winkel gedirrigeerd. Ik was gewoon in shock!

 

Maar vilein en valsch als ik dan kan zijn, toog ik naar Daaro om doodleuk te vragen: "Hallo, is hier Daaro?" Daar moest Pukkelige Tiener 2 even over nadenken. Het is ook niet zo makkelijk allemaal, zo op zaterdagmorgen. Afijn, ik leg uit dat PT1 mij hierheen had gestuurd. Mijn bek viel zowat op de grond toen ook zij met een weids gebaar mij duidelijk maakte dat Daaro in ieder geval niet hier was. "Nee, dat is Daaro".

 

Dus ik weer naar PT1. "Zeg, lolbroek, jullie hebben twee Daaro's. Waar moet ik nu zijn?" Blinde paniek in de ogen van PT1. Hij begreep er helemaal niets van. En toen kwam PT3 in beeld die het allemaal zag gebeuren. "Meneer, ik loop even met u mee. Kijkt u eens, eet smakelijk straks, bij de koffie." De veelbetekenende glimlach leerde mij dat hij dondersgoed in de gaten had waar het met zijn andere collega's misging.

 

Misschien dat hij over 20 jaar tegen zijn eigen personeel dit voorval zal aanhalen als anekdote uit de oude doos. Maar misschien ook niet. Hoe dan ook, ik heb nog nooit zo'n lol gehad met zo'n beroerde service.

 

 

 

 

Wel wil ik nog melden dat de instelling van die ondernemer niet geheel aan hem zal liggen. Als c1000 franchise onderneming zullen ze bepaalde zaken wel verplicht zijn om te doen.

 

 

Iedere franchise onderneming zal aan een aantal bare essentials moeten voldoen om zich franchisenemer te mogen noemen. Meestal heeft dit betrekking op assortiment, kleurgebruik, uitstraling naar buiten. Maar je kunt klantvriendelijkheid niet in een ringband vastleggen. Je kunt opschrijven dat klanten binnen x dagen mogen retourneren. Je kunt opschrijven dat je dat zonder mopperen moet doen. Maar de essentie van klantvriendelijkheid kun je niet vangen in voorschriften en regels. Je kunt niet voorschrijven dat de reactie van de medewerker "Goh, mevrouw, wat vind ik dat nu vervelend voor u. Ik heb hier een ander pak hagelslag voor u" moet zijn. Nog minder kun je voorschrijven dat de medewerker de volgende keer dat hij of zij de klant tegenkomt nog eens navraag doet of het nieuwe pak hagelslag wel naar wens was.

 

Zo kun je voorschrijven dat een kinderhoek verplicht is. Maar meer ook niet. In hetzelfde winkelcentrum is een Albert Heijn gevestigd. De kinderhoek is gesitueerd tussen 2 stellingen aan de voorkant tegen de etalageruit, vlak bij de uitgang! Je ziet er nooit een kind zitten. Gelukkig ook maar, denk ik dan, want het is wel de verschrikkelijkste plek voor een kinderhoek. Figuren met slechte bedoelingen hoeven maar met een flinke zak snoep en een grote teddybeer tegen de etalageruit te kloppen... Geen overzicht, geen controle, niets.

 

Er staan wellicht wel voorwaarden in het franchisehandboek, maar het is de ondernemer die er voor zorgt dat het ook echt werkt (of juist niet). Dus ja, het ligt wel geheel aan de ondernemer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Leuk stuk!! Iedereen kent de keten natuurlijk heel goed. Zelf vind ik Jumbo ook een heel aansprekend voorbeeld. Ik volg ze nu al ruim 10 jaar (weliswaar op afstand, want bij mij in de buurt zitten ze nog niet (of inmiddels wel?)) en ben groot fan. Inmiddels ben ik 1 keer in een winkel geweest. Was uitstekend, maar ook weer niet wat ik er van verwacht had.

 

Wat Jumbo zo speciaal maakt is dat zij de formule dusdanig hebben opgesteld om de grootste ergernissen van klanten weg te nemen. Zo vinden klanten het vervelend om lang in de rij te staan... dat komt bij Jumbo dus niet voor. En als dat zich wel voordoet krijgt deze klant al zijn boodschappen gratis mee naar huis!! Dat is nog eens lef hebben en voor je eigen kwaliteit instaan... Idem voor zuivel. Tot vandaag of morgen houdbaar? Gratis meenemen!! Klanten houden daarmee het FIFO systeem mooi in stand en Jumbo levert nooit zure melk. Briljant!! Kijk voor meer inspiratie eens op de site van Jumbo bij de '7 zekerheden'. Jumbo wint overigens al jaren de award voor beste supermarkt.

 

In mijn beleving kunnen alle ondernemers van Jumbo leren. Kijk naar de grootste ergernissen van je klanten bij jouw tak van sport. Wat doen jouw bedrijf en al je concurrenten 'verkeerd' in de ogen van de klant? En probeer daar vervolgens je bedrijfswaarden en unieke propositie omheen te bouwen. Hiermee heb je je blauwdruk voor je Unique Selling Points (hoewel ik het liever over Unique Buying Reasons heb). De lokale C1000 heeft het in ieder geval goed begrepen!

 

Dank Ruben!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hetassortiment wijn van de c1000 valt me wat tegen. Ik ga dan liever naar de Jumbo of de Plus. Maar dat heeft natuurlijk niks met de service te maken.... ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Goed stuk wat maar weer aantoont dat Klantgerichtheid haast synoniem is voor het verwerven van bestaansrecht (de missie).

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ondernemen is niet ingewikkeld. Gewoon focus op de klant en heel hard werken. Dat mis ik toch wel bij veel ondernemers. Maak een leuke website en droom van het geld dat binnen stroomt.

 

Netwerken en praten over een betere wereld is aardig, maar zet geen zoden aan de dijk. Er lijkt geen eer weggelegd voor zwoegers. Daarom hulde aan Edwin ten Brink en alle andere zwoegers die de economie gaande houden terwijl de rest droomt van een betere toekomst.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Leuk verhaal Ruben. Daar kunnen collega C1000 houders wat van leren, zo ook in Elst. Bij binnenkomst prijkt een prachtig bord met de missie van die C1000, ruwweg als volgt:

 

"Als u hier binnenkomt, dan willen wij dat u snel en plezierig kunt winkelen zodat dat u elke dag weer iets nieuws op tafel kunt zetten en dat u daarvoor de laagst mogelijke prijs betaald heeft. Dat is onze missie en we zullen er alles aan doen om die missie tot waarheid te maken"

 

Snel winkelen is het daar inderdaad. Ik heb zin in....., laat maar: uitverkocht. Schappen leeg, producten niet vers, brood op om 17 uur.

 

Jammer dat C1000 de visie en missie van de C in Rubens dorp niet gewoon opdraagt aan haar andere franchisenemers.

 

groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Service en klantvriendelijkheid zijn gewoon mega belangrijk.

ik breng het elke dag in de praktijk en het verveelt nooit om mensen blij te maken.


"zoek het maar uit"

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mooi stuk en voor mij een nieuwe held erbij :)

 

Helemaal gelijk Ruben, dat een held niet een internationaal innovatief of duurzaam ondernemer hoeft te zijn. Iemand die groot is in zijn ding en dat perfect doet (en heel veel klanten gelukkig maakt) is ook zeker een held.


Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hier 500 meter zit een echte buurtsuper. Man en vrouw en 3 part-timers en ze doen er ook daadwerkelijk alles aan om hun winkel goed weg te zetten. Een muntje voor het karretje is niet nodig, gratis bezorgdienst, zetten de spullen voor je in de auto en ga maar verder.

 

Ook heeft hij nu het postagentschap erbij genomen. (postkantoor ging dicht en de postbussen moesten ergens geplaatst worden alsook de verkoop van aanverwante artikelen en het inleveren van posstukken) Goede zet denk ik.

 

Toch heb ik het idee dat ze het verrekte moeilijk hebben. Het betreft een echte buurtsuper op een plein met veel bejaarde mensen. In de wijk rondom de super veel jonge gezinnen, met een auto. En die gaan dan weer naar het centrum om boodschappen te doen.....

 

Hij noemt zelf zijn winkel dan ook : "de winkel van de vergeten boodschap" met een wat treurige glimlach rond zijn mond.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Leuk stukje Ruben !

En zo kan het ook ......

 

Eens met de comments van Joost.

Bij de C1000 in Franeker heeft men het behoorlijk minder goed voor elkaar.

Als ik kijk naar de voorzieningen die vermeld zijn hierboven. Volgens mij dat dat geen "verplichtingen" voor franchisenemers. In Franeker zijn die voorzieningen - zoals beschreven bij de kassa's - er niet.


IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Oh joh, ik ben er nooit geweest. Maar mij werd altijd verteld dat de enige reden waarom het druk is bij de ridderhog omdat zij de enige zijn die gratis parkeren hebben bij hun winkelcentrum.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 187 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept