• 0

extra gemeentelijke belasting als ZZP'er in Rotterdam

Beste lezer,

 

Hedenmorgen kreeg ik voor het eerst een oproep van de gemeente Rotterdam om nog maar eens ruim EUR 100 te betalen i.v.m. een extra reinigingsheffing.

 

Wat is het geval: ik sta als zzp'er in de dienstverlening geregistreerd op mijn woonadres en nu moet ik namens mijn bedrijf extra betalen om de vuilnis op te laten halen. Als privepersoon doe ik dat natuurlijk ook al: ruim EUR 300 per jaar.

 

Ik vraag mij af hoe dit zomaar kan: ik opereer als een eenmanszaak en dus zonder scheiding tussen prive en zakelijk.

 

Hoe kan ik deze belachelijke heffing voorkomen?

 

graag uw hulp...oprechte medeverontwaardiging mag ook.

bedrijfsafval_2012.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

He wat grappig, misschien krijg ik die dan binnenkort ook ;-)

Ik zou ze gewoon even bellen, vragen of dit wel de bedoeling is, omdat er vanuit het adres als reinigingsheffing betaald wordt. Wellicht is er ergens een vergissing gemaakt en zit je adres óók in het bestand met winkelpanden.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Deze heb ik ook ontvangen vandaag, de aankondiging is vrij duidelijk over dat prive afvalstoffen heffing er niet toe doet. Ze hebben recent de wet gewijzigd en categorie D toegevoegd voor kantoor aan huis. Het is hiervoor onbelangrijk hoeveel afval er geproduceerd wordt. Enige manier om ontheffing te krijgen is als je een contract afsluit met een erkende afvalinzamelaar.

http://www.rotterdam.nl/bedrijfsreinigingsrecht

Gemeente Rotterdam is ernstig blut dus proberen ze zo maar wat geld in te zamelen.

Link naar reactie
  • 2
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

leuke actie van de gemeente Rotterdam, heeft die afvalverwerker straks 1000 nieuwe klanten... die niks betalen... ik denk dat je niet lang hoeft te wachten tot deze ondernemer op het idee komt om 75 euro abonnementstarief te gaan rekenen per jaar..

Maar liever 75 betalen aan een collega-ondernemer dan 100 aan de staat ;)

Link naar reactie
  • 0

Heb de 'brief' als bijlage aan bericht 1 toegevoegd.

 

Dus als ZZP'er moet je opeens EUR 128 euro betalen. Maar dan ben je er nog niet: als 'prive' persoon mag je ook EUR 51 meer gaan betalen (zie onderstaand bericht). Kortom, een stijging van de afvalstoffenheffing van EUR 264 naar EUR 443, ofwel 67%!

 

Maar ook als prive persoon gaat de prijs fors omhoog:

Zo verhoogt de gemeente Rotterdam (ZH) de afvalstoffenheffing voor zowel eenpersoons- als meerpersoonshuishoudens met 19,7 procent van 264 naar 315 euro.

uit: http://drimble.nl/bericht/6569612

 

Link naar reactie
  • 0

Het wordt nog veel leuker.

 

Als jij als bedrijf een afvalcontract afsluit kun je daar ook je prive afval in kwijt.

Met dit afvalcontract ga je naar de gemeente en geef je aan geen reiningsheffing meer te betalen omdat je al je afval, bedrijf en prive, door een afvalverwerker op laat halen.

 

 

Ken dit verhaal namelijk van een ondernemer die op zijn prive adres extra moest betalen voor een groter model rolcontainer en toen aangaf het huisafval mee te nemen naar het bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Zo verhoogt de gemeente Rotterdam (ZH) de afvalstoffenheffing voor zowel eenpersoons- als meerpersoonshuishoudens met 19,7 procent van 264 naar 315 euro.

 

Waarom heeft de gemeenteraad dat goedgekeurd. Maken de Rotterdammers ineens meer vuil. ;)

 

Ik hoop dat deze onfrisse regeling (bijna 20% verhoging) van de gemeente niet overwaait naar andere gebieden.

Link naar reactie
  • 2

Dit zijn nu mooie dingen voor een (aspirant-) jurist om een (proef)proces aan te gaan.

 

In hoeverre mag je een beroepsgroep (zzp-er/thuiswerkende ondernemer) discrimineren t.o.v. andere thuiswerkenden?

 

Wat doen we dan met het afval van de bedrijfsjurist van de gemeente Rotterdam die 3 ochtenden in de week thuiswerkt? Wordt dat ook extra belast?

 

Die drinkt toch zeker 2 kopjes Senseo 's ochtends thuis en daarna een potje thee met een koekje dus dat is nog een extra theezakje en een wikkeltje van het koekje. Stel dat die een dossier mee naar huis neemt en daar een nietje of paperclip uit verwijdert en dit bij het huisvuil gooit, dat is dan toch ook bedrijfsafval van de gemeente Rotterdam?(er staat duidelijk dat het niet uitmaakt hoeveel/ hoe weinig afval je maakt).

 

Gelijkheidsbeginsel?

 

Wat dacht je van de loodgieter in loondienst die met zijn bedrijfsbusje naar huis rijdt. Vervolgens gooit hij een piepschuimverpakkingkje van een gebruikt onderdeel thuis in de kliko. Dat is toch bedrijfsafval.

 

Gewoon ondernemertje pesten.

 

Krijgt ongetwijfeld een staartje. Immers dan moeten ze diegenen die op hun privé-adres een holding registreerd hebben staan, ook zo'n factuur hebben sturen. Ik zie het gesprek al voor me: "verdorie, ik krijg een factuur voor het afval mijn holding, dat is zegge en schrijven 1 ordner in mijn boekenkast".

 

Als ze extra centjes willen beuren kunnen ze beter een kattenbelasting invoeren. Wat zal meer troep maken: een kattenbak of een accountant?

Link naar reactie
  • 0

Ik zie nog wel eens een accountant, ik denk dat die meer afval veroorzaken dan een kat. Ze kosten in elk geval meer ;-)

 

Dank voor het toevoegen van de brief overigens (ik heb de mijne nog niet gehad). Zoals ik het lees krijgt elke KvK-inschrijving op een woonhuis, eenmanszaak, BV, cooperatie, stichting, vereniging, Limited etc. etc. een aanslag, en kun je er onder uit als je

OF aantoont dat je je afval door een erkende afvalinzamelaar op laat halen

OF aantoont dat je geen winstoogmerk hebt.

 

Ja, het is een hele generieke maatregel, en gezien de hoeveelheid afval van de meeste KvK-inschrijvingen op een woonadres zal het bij velen buitenproportioneel zijn. Maar om de regeling specifieker te maken zou m.i. ondoenlijk zijn.

 

Vanaf 2012 (of was het 2013?) verdwijnt de KvK-heffing, in Rotterdam komt dit er voor in de plaats. Ben ik de enige die hier een beetje zijn schouders over ophaalt en denkt 'ach, zo draag ik ook wat bij aan de stad, en het is nog aftrekbaar ook' ?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het is gewoon de regeltjes tot op de letter volgen, dit.

 

Ik heb ik Utrecht een boete gehad omdat ik mijn vuilnis te vroeg buiten had gezet (moest 's ochtends voor half acht op de stoep staan en dan slaap ik echt nog), en ondanks dat mijn afval als thuiswerkende eenmanszaak 99,9% prive is vonden ze toch die ene ongevraagde reclamebrief van de Macro gericht aan mijn bedrijf. Ik weet niet meer hoe hoog de boete was, maar je kon er heel leuk van uit eten gaan - rond de 300 euro of zo.

 

Dus bezwaar aangetekend, en uiteindelijk uitgenodigd om mijn verweer in persoon te komen doen - klein rotkantoortje met 6 (!) man van diverse afdelingen die me aanhoorden. Ik mocht uiteindelijk de boete voor een particulier betalen omdat ze toch wel inzagen dat het vrij absurd was.

 

Dus, bezwaar indienen, uitleggen waarom ze van de ratten besnuffeld zijn, en dan zou het opgelost moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dus bezwaar aangetekend, en uiteindelijk uitgenodigd om mijn verweer in persoon te komen doen - klein rotkantoortje met 6 (!) man van diverse afdelingen die me aanhoorden. Ik mocht uiteindelijk de boete voor een particulier betalen omdat ze toch wel inzagen dat het vrij absurd was.

 

Dat zou eigenlijk iedereen moeten doen: persoonlijk langsgaan. Dan wordt de regeling al snel minder interessant voor de gemeente.

]

Link naar reactie
  • 0

Maar je hebt het hier over bezwaar op een boete, niet bezwaar op een aangepaste gemeentelijke verordening.

Kan iemand met enige juridische kennis hier licht op werpen? Wat is de weg die open staat om bezwaar aan te tekenen tegen de aangepaste verordening?

 

 

Link naar reactie
  • 0

]Dat zou eigenlijk iedereen moeten doen: persoonlijk langsgaan. Dan wordt de regeling al snel minder interessant voor de gemeente.

Een voorbeeld stapeltje afval meenemen, of :

 

In België (dacht ik) zal dat niet zo kunnen gebeuren. Als boeren gemeenschappelijk een te hoge milieu heffing zouden moeten betalen voor hun mest, dan rijden ze met hun mestkarren voor het gemeentehuis of burgemeesterswoning en laten het daar riekend vloeien. Ik zou zeggen in plaats van te vluchten naar een particuliere ophaaldienst zouden de klein bedrijvig-en aan huis iets soortgelijks moeten verzinnen. Tanden laten zien en niet over je laten lopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.