Ik heb een laptop gekocht als zzp'er (facturering op mijn ondernemingsnaam) bij een Nederlandse e-winkel. Na 13 maanden ging de accu kapot, zonder tekortkomingen of misbruik aan mijn zijde. De fabrieksgarantie is 12 maanden.
Als ik de laptop had gekocht als privé, zou ik beroep doen aan het consumentenrecht, waarmee een wettelijke garantie bestaat. Zulke garantie dekt de mankementen van ondeugdelijke producten die ontstaan binnen een redelijke schatting van zijn levenstijd. Dus vallen 13 maanden wel mee. In dit geval is het consumentenrecht toch niet van toepassing. (Deze heb ik vernomen door raadpleging van de Consumentenbond.)
Ik ben op zoek naar argumenten om de verkoper tegen te gaan. Hij wilt reparatiekosten in rekening te brengen.
[*]Gelden dan wel soortgelijke begrippen (wettelijke garantie, ondeugdelijke producten) ook voor zakelijke aanschaffen?
[*]In welke websites, boeken en bepalingen zijn deze te vinden?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Waterbeweging
Waterbeweging
Ik heb een laptop gekocht als zzp'er (facturering op mijn ondernemingsnaam) bij een Nederlandse e-winkel. Na 13 maanden ging de accu kapot, zonder tekortkomingen of misbruik aan mijn zijde. De fabrieksgarantie is 12 maanden.
Als ik de laptop had gekocht als privé, zou ik beroep doen aan het consumentenrecht, waarmee een wettelijke garantie bestaat. Zulke garantie dekt de mankementen van ondeugdelijke producten die ontstaan binnen een redelijke schatting van zijn levenstijd. Dus vallen 13 maanden wel mee. In dit geval is het consumentenrecht toch niet van toepassing. (Deze heb ik vernomen door raadpleging van de Consumentenbond.)
Ik ben op zoek naar argumenten om de verkoper tegen te gaan. Hij wilt reparatiekosten in rekening te brengen.
[*]Gelden dan wel soortgelijke begrippen (wettelijke garantie, ondeugdelijke producten) ook voor zakelijke aanschaffen?
[*]In welke websites, boeken en bepalingen zijn deze te vinden?
Ik heb al deze post gelezen, die doorverwijst naar http://www.ondernemersplein.nl/regel/garantie/.
Nu valt het wat tegen dat de Ondernemersplein verwijst naar websites die heel snel weer over consumentenrechten gaan, zoals
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/consumentenrecht/garantie-en-conformiteit/recht-op-een-deugdelijk-product/
Dus wordt het snel moeilijk om te zien wat anders is bij B2C en B2B overeenkomsten.
Correcties en suggesties graag ontvangen. Bedankt alvast om mee te denken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53840-wettelijke-garantie-bij-de-zakelijke-aanschaf-van-een-ondeugdelijk-product/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
30 antwoorden op deze vraag