Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Producent
Om te weten wat er in de wereld speelt ben ik een fanatiek lezer van diverse fora. Een daarvan is het Tros Radar forum. Dit is een ware informatie vergaarbak betreffende de belevingswereld van de gemiddelde consument. De afgelopen dagen zijn hier diverse, voor mij, interessante topics voorbij gekomen.
In het kort samengevat riep de oproep van een ontevreden klant om bij een bepaald bedrijf niet meer te kopen een tegenreactie op van een ondernemer waarbij deze zich afvroeg of er hier wellicht ook bewijs voor aan te voeren was. Dit soort discusses zien niets bijzonders ansich, echter kreeg het ditmaal een behoorlijk staartje. Van de ontelbare reacties is vrijwel alles verwijdert of op slot gegooid. Ik moet daarom ook uit mijn herinnering putten om de voor mij opvallende zaken samen te vatten.
De algemene mening van de reacties was dat er een vrijheid van meningsuiting is, waardoor een consument vrij is om zijn of haar mening te uiten over een bedrijf.
Opvallende en interessante meningen werden gepost:
- persoonsgegevens mogen niet gepost worden, bedrijven mogen echter wel genoemd worden.
- de schade (google, aangezien deze topics hoog scoren in google) is collateral damage, ook als blijkt dat het een wraakactie betreft en de topicstarter onderuit gehaald wordt.
- een ondernemer heeft zelf de verantwoordelijkheid om dit soort berichten waarin hij beschuldigt wordt zelf tijdig op te sporen om zijn reactie hierop te geven.
- als iemand bij tros radar een beschuldiging uit, en dit plausibel neerzet, is er geen reden om te twijfelen aan de oprechtheid. Het is aan de beschuldigde om 'wederhoor' toe te passen. (detail: het is niet de verantwoording van het forum om de beschuldigde op de hoogte te brengen van de aanwezigheid van de klacht.
Ik vond dit persoonlijk een erg interessante discussie, waarbij beide kampen goede punten naar voren brachten. Zoals gebruikelijk op fora raakte de discussie echter verhit, wat het consumentenkamp ertoe bracht meldingen te maken bij de moderatie. Het gevolg hiervan was dat er een hoop posts verwijdert werden en het ondernemerskamp gele kaarten uitgedeeld kreeg. Hierbij werd de bekende 'offtopic' kaart uitgespeeld.
Pogingen van de ondernemerskant om hier een neutraal topic over te openen strandde in een zelfde uitkomst. Bij de start van deze neutrale (goedbedoelde) topics werd het al snel duidelijk dat de vaste leden van het forum het nut niet zagen in deze discussie, en in plaats van te discussieren, ook deze topics snel in de kiem wisten te smooren.
Waar volgens mijn mening aan voorbij gegaan werd was de essentie van de discussie. Niet of iemand wel of niet schuldig is, maar de gevolgen van het posten van een (onterechte) beschuldiging. Als een ondernemer onterecht beschuldigd wordt kan dit in het betreffende topic weerlegd worden, echter zal google dit niet laten zien in de zoekresultaten. Een potentiele klant dient daadwerkelijk het topic te lezen om te zien wat de uitkomst is. Google laat in de zoekresultaten wel de openingspost zien waarin wellicht het woord oplichter of fraude te lezen valt in combinatie met de bedrijfsnaam. Iedereen was het eens dat een ondernemer die consumenten benadeeld het risico loopt dat dit openbaar gemaakt wordt.
Een andere (dooddoener) uitkomst was dat een casus als deze uiteraard nooit op te lossen is. Zo werkt het internet.
Helaas zijn op een klein deel na alle berichten en topics verwijdert. Het heeft mij als ondernemer wel de ogen geopend.