Vorige week word ik gebeld door de contactpersoon van de groep die het weekend daarop onze accommodatie heeft afgehuurd. Hij wil weten waarom er in de huurovereenkomst en huisregels een verbod is opgenomen voor het gebruik van zelf meegenomen apparatuur. Ik leg uit dat wij dit doen om het risico op onveiligheid, overlast en schade te beperken.
Bijvoorbeeld: een zelf meegenomen gourmetstel kan dusdanig veel vermogen trekken dat dit niet zomaar in elk stopcontact kan worden gedrukt zonder dat er een stop uit knalt en bij een groep van gemiddeld 25 p. zijn er zeker vijf stellen nodig oftewel al snel zo'n 10.000 watt wat dus echt niet goed gaat, bovendien: de geur van gourmet, frituur, fondue blijft lang hangen en daar kan een volgende nog groep hinder van hebben en een toestel kan natuurlijk ook gewoon zo aftands zijn dat het brandgevaar o.i.d. oplevert, etc.
Ik licht verder toe dat de aansprakelijkheid van de gasten in voorkomend geval tot het minimum beperkt blijft als het een apparaat van ons betreft en dat ik nooit in kan staan voor het functioneren van andermans apparaten en toestellen.
De man toont begrip en gaat akkoord met mijn argumentatie. Vrijdag ontvangen wij de groep en wij gaan naar onze andere vestiging in Groningen, waar ik momenteel ook woonachtig ben. U raadt het al: rond half elf gaat de telefoon en iemand uit betreffende groep meldt mij dat ze gedeeltelijk in het donker zitten, terwijl ze 'niets geks deden'. Ik vroeg even door en wat bleek (natuurlijk!): er was een apparaat meegenomen waarmee ze zo lekker kippetjes konden grillen, waarop ik zei dat dit tegen de afspraken was zoals vastgelegd in de overeenkomst en dat ik nu genoodzaakt was om in de auto te stappen en naar de accommodatie te komen om hen verder leed te besparen.
Eenmaal in de accommodatie bij de meterkast kreeg ik de uitgesprongen zekering eerst niet ingeschakeld en belde de contactpersoon of het bewuste apparaat nu wel uit het stopcontact was gehaald. Daarop hoorde ik wat gemompel en even later kreeg ik de stroom er wel weer op.
Ik waarschuwde dat er, zoals eveneens vastgelegd in de overeenkomst, nu wel wat kosten op de borgsom ingehouden zouden worden en dat ik geen herhaling van dit - of eender welk - incident wilde, en in het geval dat dit wel zou gebeuren, zou ik gebruik maken van mijn recht hen de deur te wijzen.
Dit viel niet in goede aarde en een heftige discussie volgde met enige kerels (met natuurlijk al een paar borrels op), waarbij men mij eerst zelfs niet eens wilde laten vertrekken. Ik maakte hen duidelijk, althans dat probeerde ik, dat zij niet degenen waren die konden beslissen over mijn tijd en dat de meter ook doorliep.
Ik ben ondanks protesten toch op een gegeven moment maar vertrokken i.p.v. zinloos gewauwel verder aan te horen en exact twee uur na het telefoontje met hulpvraag stapte ik de deur in Groningen weer binnen.
Na de eindopname heb ik de borg geretourneerd met daarop ingehouden tweemaal het uurtarief voor dit soort gevallen zoals in de overeenkomst vermeld plus mijn kilometers (totaal ca. € 63). Via mail heb ik dat netjes gespecificeerd toegestuurd.
Van de contactpersoon, de verantwoordelijke contractant, ontving ik vervolgens een mail waar in hij meldde dat hij het er niet mee eens was dat er kosten in rekening werden gebracht voor het herstellen van de eruit geknalde stop en dat mij een incasso- en beslagleggingsprocedure boven het hoofd hing indien ik niet binnen veertien dagen de € 63 alsnog terugstortte.
Ik heb nogmaals gewezen op de overeenkomst, de van toepassing zijnde huurvoorwaarden, de bijbehorende informatie en het vooraf hiertoe gevoerde telefoongesprek en aangegeven dat het e.e.a. geheel is afgewikkeld conform hetgeen tussen ons is overeengekomen. Daar is hij het echter niet mee eens en eist dat geld terug met hetzelfde dreigement van incasso en beslaglegging.
Daarop heb ik nog eenmaal geantwoord, dat het hem vrij staat de rekening, die het gevolg was van bewust ongeoorloofd handelen, te betwisten, dat de bewijslast daarvan bij hem ligt en dat de kwestie wat mij betreft is afgerond.
Toch raar? Iemand laat mij 's avonds laat / 's nachts opdraven om iets te herstellen en dat zou ik dan gratis moeten doen, terwijl het euvel door degene zelf willens en wetens is veroorzaakt en ook de consequenties helder in de voorwaarden van de overeenkomst beschreven staan? Omgekeerde wereld in mijn ogen, als u het mij vraagt?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hans van den Bergh
Hans van den Bergh
Vorige week word ik gebeld door de contactpersoon van de groep die het weekend daarop onze accommodatie heeft afgehuurd. Hij wil weten waarom er in de huurovereenkomst en huisregels een verbod is opgenomen voor het gebruik van zelf meegenomen apparatuur. Ik leg uit dat wij dit doen om het risico op onveiligheid, overlast en schade te beperken.
Bijvoorbeeld: een zelf meegenomen gourmetstel kan dusdanig veel vermogen trekken dat dit niet zomaar in elk stopcontact kan worden gedrukt zonder dat er een stop uit knalt en bij een groep van gemiddeld 25 p. zijn er zeker vijf stellen nodig oftewel al snel zo'n 10.000 watt wat dus echt niet goed gaat, bovendien: de geur van gourmet, frituur, fondue blijft lang hangen en daar kan een volgende nog groep hinder van hebben en een toestel kan natuurlijk ook gewoon zo aftands zijn dat het brandgevaar o.i.d. oplevert, etc.
Ik licht verder toe dat de aansprakelijkheid van de gasten in voorkomend geval tot het minimum beperkt blijft als het een apparaat van ons betreft en dat ik nooit in kan staan voor het functioneren van andermans apparaten en toestellen.
De man toont begrip en gaat akkoord met mijn argumentatie. Vrijdag ontvangen wij de groep en wij gaan naar onze andere vestiging in Groningen, waar ik momenteel ook woonachtig ben. U raadt het al: rond half elf gaat de telefoon en iemand uit betreffende groep meldt mij dat ze gedeeltelijk in het donker zitten, terwijl ze 'niets geks deden'. Ik vroeg even door en wat bleek (natuurlijk!): er was een apparaat meegenomen waarmee ze zo lekker kippetjes konden grillen, waarop ik zei dat dit tegen de afspraken was zoals vastgelegd in de overeenkomst en dat ik nu genoodzaakt was om in de auto te stappen en naar de accommodatie te komen om hen verder leed te besparen.
Eenmaal in de accommodatie bij de meterkast kreeg ik de uitgesprongen zekering eerst niet ingeschakeld en belde de contactpersoon of het bewuste apparaat nu wel uit het stopcontact was gehaald. Daarop hoorde ik wat gemompel en even later kreeg ik de stroom er wel weer op.
Ik waarschuwde dat er, zoals eveneens vastgelegd in de overeenkomst, nu wel wat kosten op de borgsom ingehouden zouden worden en dat ik geen herhaling van dit - of eender welk - incident wilde, en in het geval dat dit wel zou gebeuren, zou ik gebruik maken van mijn recht hen de deur te wijzen.
Dit viel niet in goede aarde en een heftige discussie volgde met enige kerels (met natuurlijk al een paar borrels op), waarbij men mij eerst zelfs niet eens wilde laten vertrekken. Ik maakte hen duidelijk, althans dat probeerde ik, dat zij niet degenen waren die konden beslissen over mijn tijd en dat de meter ook doorliep.
Ik ben ondanks protesten toch op een gegeven moment maar vertrokken i.p.v. zinloos gewauwel verder aan te horen en exact twee uur na het telefoontje met hulpvraag stapte ik de deur in Groningen weer binnen.
Na de eindopname heb ik de borg geretourneerd met daarop ingehouden tweemaal het uurtarief voor dit soort gevallen zoals in de overeenkomst vermeld plus mijn kilometers (totaal ca. € 63). Via mail heb ik dat netjes gespecificeerd toegestuurd.
Van de contactpersoon, de verantwoordelijke contractant, ontving ik vervolgens een mail waar in hij meldde dat hij het er niet mee eens was dat er kosten in rekening werden gebracht voor het herstellen van de eruit geknalde stop en dat mij een incasso- en beslagleggingsprocedure boven het hoofd hing indien ik niet binnen veertien dagen de € 63 alsnog terugstortte.
Ik heb nogmaals gewezen op de overeenkomst, de van toepassing zijnde huurvoorwaarden, de bijbehorende informatie en het vooraf hiertoe gevoerde telefoongesprek en aangegeven dat het e.e.a. geheel is afgewikkeld conform hetgeen tussen ons is overeengekomen. Daar is hij het echter niet mee eens en eist dat geld terug met hetzelfde dreigement van incasso en beslaglegging.
Daarop heb ik nog eenmaal geantwoord, dat het hem vrij staat de rekening, die het gevolg was van bewust ongeoorloofd handelen, te betwisten, dat de bewijslast daarvan bij hem ligt en dat de kwestie wat mij betreft is afgerond.
Toch raar? Iemand laat mij 's avonds laat / 's nachts opdraven om iets te herstellen en dat zou ik dan gratis moeten doen, terwijl het euvel door degene zelf willens en wetens is veroorzaakt en ook de consequenties helder in de voorwaarden van de overeenkomst beschreven staan? Omgekeerde wereld in mijn ogen, als u het mij vraagt?
Succes & Groet,
Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59269-omgekeerde-wereld/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
25 antwoorden op deze vraag