• 0

Discussie freelancer

(aangepast)

Ik heb een onaangename discussie met een freelancer.
Hij veranderde zijn uurprijs op basis van een een whatsapp bericht, dat ik verkeerd heb begrepen.
Ik heb daarop de factuur volledig betaald en gezegd dat we hem dan de volgende dag niet nodig hebben.
Nu wil hij die ook doorberekenen.
We hebben nooit iets overeengekomen over het annuleren van een opdracht.
Ik heb nu voorgesteld om de factuur van morgen gewoon te betalen, maar toch blijft hij boos en wil nu mijn klanten en freelancers gaan benaderen., omdat ik hem in de toekomst niet meer ga inhuren. Wat ik trouwens niet heb gezegd.
Hij is behoorlijk emotioneel over de chat, zijn woordkeuze is ook niet bepaald sjiek.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
37 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Het gevolg daarvan zal zijn dat de uren van de gemiddelde ZZP-er aan de onderkant van de markt opeens een stuk langer worden...passen er opeens nog maar 4 uren in een hele werkdag! 

 

En dan komen ze er aan het eind van het jaar achter dat ze -op papier- te weinig uren hebben gemaakt voor zelfstandigenaftrek...

Auw.

Link naar reactie
  • 1

Een advocaat kan de persoon uitleggen wat de gevolgen van zijn actie zal zijn.

Met mensen die zo kortzichtig zijn valt niet echt te overleggen. Voor die 175 euro zou ik klaar zijn met zijn praktijken, nu dus 30 euro meer.
En als hij een gesprek wil voeren kan dat best, maar er moet wel iets heel raars gebeuren wil ik hem opnieuw inzetten.

Link naar reactie
  • 1

Stel hem voor dat je die 175 betaalt en voorrijkosten niet aangezien hij niet gereden heeft. Het is de moeite verder niet waard en richt je energie ergens anders op.

 

Daarbij hem voorstellen dat als hij geinteresseerd is in meerdere opdrachten, dat hij eens koffie moet komen drinken om e.e.a. uit te praten, maar dat het initiatief en excuses voor manier van communiceren van zijn kant moet komen. Wij hebben een aantal monteurs in dienst en een grote flexibele schil er omheen (1500 uur flexibel per week om een indruk te geven) en er is altijd gedoe en vaak heeft dat een achterliggende oorzaak die uitgepraat kan worden. Accute geldproblemen, gebrek aan opdrachten, teveel gewerkt, stress thuis etc. etc. 

En soms zijn het gewoon eikels die je niet nog een keer wil inhuren.

 

Fijn weekend

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben 2 uur geleden al gestopt, maar hij blijft doorgaan, constant dreigen met het benaderen van mijn klanten en andere freelaners. Geen idee wat hij wil gaan zeggen.

Wat ik van hem begrijp nu is dat hij wil blijven werken voor mij en dat hij morgen ook gewoon wil komen werken. Maar na dit taalgebruik zie ik dat niet zitten. Ik vind zijn dreigementen ook wel van die aard dat ik bang ben om hem met mijn klanten in contact te brengen. Al er ooit een geschil komt krijg ik meteen dit soort acties.


Dus ik dacht de weg van de minste weerstand is gewoon die factuur van morgen betalen en met 1 van de andere freelancers op pad te gaan.
 

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0

Maar al die negatieve energie, moet ik morgen weer een advocaat gaan zoeken en die weer laten dreigen. Ik heb daar zo geen zin in.
Het kost allemaal geld, tijd en mijn goede humeur.
Hier op kantoor wordt geroepen dat ik hem echt niet hoef te betalen, maar een advocaat een paar uur aan het werk en het rechtbreien bij mijn klanten kost meer.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is het tijdsverloop en wat voor opdracht heb je verleend?

 

Waarom zou je iemand betalen die zich niet naar jouw eisen en wensen gedraagt?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De klus was gisteren (opbouw) en moet morgen afgebouwd worden. De freelancer hielp hierbij en zou morgen weer helpen.

Ik zou hem betalen om van het hele gezeur af te zijn. En om te voorkomen dat hij mij zwart maakt. De kosten voor morgen zijn 175 euro. Daar huur ik geen advocaat voor in om hem te overtuigen dat smaat niet handig is.

 

De keuze die hij geeft is morgen voor mij werken of ik betaal hem de misgelopen inkomsten anders gaat hij mij zwart maken bij klanten en freelancers .

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel meer het voortraject met gunning van de opdracht(en) en de kennelijke wijziging van zijn tarief. Het klinkt alsof jullie eerder/langer samengewerkt hebben.

 

Misschien dat jij hem de keuze moet geven dat jullie het eerst uitpraten, voordat jij hem uiteindelijk uitbetaalt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Aannames, daar gaan zo vaak dingen mis.
Ik heb nergens gezegd dat het om een dag werken gaat...

Ik wil hem zeker niet meer op de werkvloer hebben, iemand die dreigt met dit soort acties wil ik ver bij mijn bedrijf houden.
Bovendien ben ik niet gediend van zo een toon.
Tot slot geeft het denk ik een verkeerd beeld naar de andere freelancers en personeelsleden.

Tarieven worden bij ons bepaald door de freelancers zelf, niet door mij, maar wel voor aanvang van een klus en niet na afloop.
Wellicht werkt dit in de logistiek anders, maar bij ons heeft elke freelancer andere prijzen, o.a. afhankelijk van kennis en ervaring.

 

2 uur geleden, Highio zei:

Ik bedoel meer het voortraject met gunning van de opdracht(en) en de kennelijke wijziging van zijn tarief. Het klinkt alsof jullie eerder/langer samengewerkt hebben.

 

Misschien dat jij hem de keuze moet geven dat jullie het eerst uitpraten, voordat jij hem uiteindelijk uitbetaalt.

 

Groet,

 

Highio

 

Eigenlijk was dit pas de derde keer dat hij voor werkte. Ik heb zijn appje duidelijk verkeerd begrepen,wat denk ik komt door het gebrek aan leestekens en hoofdletters. Daarom wilde ik dit aangepaste bedrag wel betalen.

Ik wilde wat Ward ook al zei met hem even een bakkie gaan doen, maar inmiddels krijg ik zulke rare berichten binnen dat we dit stadium wel gepasseerd zijn.
Om dit allemaal snel af te sluiten denk ik dat ik dat annuleringsbedrag gewoon betaal. Eerlijk is eerlijk, door het afzeggen van de dienst loopt hij inkomsten mis.

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Jasper S. zei:

Ik wil hem zeker niet meer op de werkvloer hebben, iemand die dreigt met dit soort acties wil ik ver bij mijn bedrijf houden.
Bovendien ben ik niet gediend van zo een toon.
Tot slot geeft het denk ik een verkeerd beeld naar de andere freelancers en personeelsleden.

Reflecteer;

Wat is uw aandeel en wat kunt u anders doen om niet meer in dit soort situaties terecht te komen?

(vb verander het inkoopsysteem, werk met raamovereenkomsten, werk met inkoopvoorwaarden ect.)

 

Daarmee zeg ik niet dat u de oorzaak bent, maar wel dat u een hoop kunt voorkomen. U hebt opvallend vaak disputen welke relatief eenvoudig te voorkomen zijn.

 

Sta erboven 

Doe die bak koffie wel en biedt uw excuus aan voor het vage en onduidelijk inkoopproces.

Met uw huidige “oplossing” blijft het risico van negatieve reclame namelijk bestaan.

Link naar reactie
  • 0

Daar werken wij ook mee, elke freelancer schrijft zich in op een speciale website, zo hebben wij altijd de juiste gegevens en weten wat iemand kan en wat de ervaring is.
Op deze website geeft een freelancer ook zijn tarieven  en extra kosten aan (zoals transportkosten), tot slot is er ook een ruimte waarin iemand zijn extra voorwaarden kan opgeven, zoals annuleringskosten of minimum aantal uren.

De problemen in onze branche komen volgens mij vooral omdat de tarieven veel te laag zijn. Wat het gevolg is van een enorm aanbod aan bedrijven en nog een veel groter aanbod van freelancers. (Vaak zijn de freelancer mensen die zelf een bedrijf in de branche hebben wat niet genoeg omzet heeft)
Het resultaat is dat een hoop freelancers in de problemen komen, als extra kosten krijgen en dan ineens rare sprongen maken.
De winst die de bedrijven maken komt voornamelijk door de verhuur van materialen, op personeel wordt nagenoeg geen winst gemaakt.
En het aanbod wordt alleen maar groter, elk jaar komen er zo 120 freelancers bij, terwijl het aantal evenementen niet zo hard stijgt.

Ik zal de persoon in kwestie wel even uitnodigen voor een babbeltje, wie weet gaan we op een later tijdstip toch nog gebruik maken van elkaars diensten

 

Link naar reactie
  • 0

De wet zegt dat de opdrachtgever te allen tijde mag opzeggen (omgekeerd niet), maar dan wel een redelijke schadevergoeding verschuldigd is. Zoals je het nu oplost, lijkt mij correct. (Zoek in het burgerlijk wetboek naar Overeenkomst van Opdracht.)

 

Wat strategisch de beste oplossing is, durf ik dan weer niet te zeggen. Ik zou het zelf op persoonlijk contact gooien (over de telefoon of in persoon), maar misschien is dat een dingetje van mijn generatie.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Jasper S. zei:

De problemen in onze branche komen volgens mij vooral omdat de tarieven veel te laag zijn. Wat het gevolg is van een enorm aanbod aan bedrijven en nog een veel groter aanbod van freelancers.

 

Dat zijn de tarieven die jij kan doorberekenen aan opdrachtgevers? En dat veroorzaakt druk op de prijzen in de hele pijplijn?

 

Eerder had je al gemeld dat je moeite had om nieuwe werknemers te vinden. Die problemen hebben met elkaar te maken. Het zou goed zijn als de overheid een bodem in de markt legt door een minimumtarief van 20/25 euro per uur op te leggen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, TwaBla zei:

Het zou goed zijn als de overheid een bodem in de markt legt door een minimumtarief van 20/25 euro per uur op te leggen.

 

Het gevolg daarvan zal zijn dat de uren van de gemiddelde ZZP-er aan de onderkant van de markt opeens een stuk langer worden...passen er opeens nog maar 4 uren in een hele werkdag! 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Jasper S. zei:

De problemen in onze branche komen volgens mij vooral omdat de tarieven veel te laag zijn. Wat het gevolg is van een enorm aanbod aan bedrijven en nog een veel groter aanbod van freelancers. (Vaak zijn de freelancer mensen die zelf een bedrijf in de branche hebben wat niet genoeg omzet heeft)
Het resultaat is dat een hoop freelancers in de problemen komen, als extra kosten krijgen en dan ineens rare sprongen maken.
De winst die de bedrijven maken komt voornamelijk door de verhuur van materialen, op personeel wordt nagenoeg geen winst gemaakt.
En het aanbod wordt alleen maar groter, elk jaar komen er zo 120 freelancers bij, terwijl het aantal evenementen niet zo hard stijgt.

Uw probleem in de openingspost betreft het maken en vastleggen van afspraken. (En daarnaast deëscalerend vermogen.)

 

Dat lijkt mij een individueel probleem en niet een branche gerelateerd probleem.

 

 

Het staat u overigens vrij om een positief HRM beleid te voeren (oa marktconforme en humane tarieven) en daar de vruchten van te plukken, maar dat is een andere discussie en lost uw probleem in de OP niet op.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mensen die voor zulke tarieven werken, doen dat doorgaans niet thuis maar bij de opdrachtgever of in een omgeving waar urenregistratie opgelegd kan worden. Maak de opdrachtgever verantwoordelijk voor een degelijke registratie.

 

Dit soort bangmakerij (mensen gaan uren langer maken) zou je ook kunnen gebruiken als argument tegen het minimumloon van gewone werknemers of jongeren. Je gaat bij voorbaat uit van fraude en omdat je niet wil dat de overheid alles controleert (Arbeidsinspectie) pleit je ervoor om maar helemaal niks te reguleren. 

 

Jasper is ondernemer en als vraagsteller moppert ie op te lage tarieven. De markt neigt naar de lowest common denominator. Als de markt faalt, moet de overheid ingrijpen.

Staat+van+eerlijk+werk+2019+-Risico's+aan+de+onderkant+van+de+arbeidsmarkt.pdf

aangepast door TwaBla
Infographic Arbeidsinspectie toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
40 minuten geleden, TwaBla zei:

Je gaat bij voorbaat uit van fraude 

Yep, omdat het niet  gehandhaafd wordt. Regelgeving zonder redelijke handhaving  heeft niet alleen weinig zin.

Verder is het gezond en vermeend gevat cynisme (, maar niet zelf bedacht...)

 

Quote

Maak de opdrachtgever verantwoordelijk voor een degelijke registratie.

Of iedere ZZP-er een eigen tachograaf via de fitbit! 

 

40 minuten geleden, TwaBla zei:

en omdat je niet wil dat de overheid alles controleert (Arbeidsinspectie) pleit je ervoor om maar helemaal niks te reguleren. 

2 volkomen uit de lucht gegrepen aannames die niet kloppen.

 

aangepast door Norbert Bakker

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Maxn zei:

En dan komen ze er aan het eind van het jaar achter dat ze -op papier- te weinig uren hebben gemaakt voor zelfstandigenaftrek...

Auw.

 

Zo zie je maar:  je kunt helemaal over de rooie gaan van    aanslaan op een cynische opmerking, maar je kunt m ook toucheren :winking-face-with-tongue:

 

 

aangepast door Norbert Bakker
"helemaal over de rooie gaan" is inderdaad wel wat overdreven, aangepast

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

Het gevolg daarvan zal zijn dat de uren van de gemiddelde ZZP-er aan de onderkant van de markt opeens een stuk langer worden...passen er opeens nog maar 4 uren in een hele werkdag! 

 

 

Over aannames gesproken. Maar cynisme is humor. Dat is wel okay gezond natuurlijk. :zany-face:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is de derde keer dat hij voor je werkt, is hij een tariefsverhoging waard. Ben je tevreden over hem.
Betaalt hij ook een afdracht aan de speciale website.
Hoeveel % tariefverhoging wordt om gevraagd.

Verder, een afspraak is een afspraak, helemaal over zo'n korte periode, ook dat is ondernemersrisico, voor de freelancer in dit geval.

Zoals al genoemd, maak gebruik van raamovereenkomsten.
 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Jasper S. zei:

Een minimum van 20/25 euro is toch nog steeds veel te laag om als ondernemer van te kunnen leven?

Spreek je nu voor jezelf of voor de ZZP’er(s) die je inhuurt ?

Als je over de ZZP’er spreekt, dan betaal je deze persoon toch 30 euro per uur, ook al vraagt hij/zij veel minder ?

 

... voor menig persoon zal de hoogte van het inkomen altijd te weinig zijn.

 

Een verplicht minimumtarief gaat overigens helemaal niets oplossen.

Sterker nog ... het zal de concurrentie alleen maar doen toenemen met meer startende ZZP’ers op de ondernemersmarkt.

 

... een kwestie van vraag en aanbod.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.