• 0

Product in de brand gevlogen, wat te doen?

(aangepast)

Beste ondernemers,

Ik heb een bedrijf dat online producten (o.a. via bol.com) verkoopt.

Nu krijg ik een klantenvraag binnen van een klant die zegt dat het elektrische product (babyfoon) die hij bij ons heeft aangeschaft in de brand is gevlogen en hierdoor de kinderkamer is afgebrand en dat de onkosten inmiddels oplopen in de tienduizenden euro's. Ze geven aan dat dit door de brandweer is onderzocht en zij aangeven dat de babyfoon de oorzaak was van de brand.  De klant geeft aan bereid te zijn dit samen op te lossen, buiten juridische procedures om. 

 

Al mijn producten zijn getest en CE-gekeurd, dus vind ik het erg vreemd dat dit heeft kunnen gebeuren. Ik heb contact opgenomen met de leverancier van het product en zij geven aan dat dit nog nooit eerder gebeurd en dat alle producten worden getest voordat ze worden verkocht.

Ik heb gevraagd aan de klant om het onderzoek van de brandweer en foto's te sturen. Ze sturen alleen foto's van de verbrande babyfoon en geven aan dat ze in bezit zijn van het veslag, ik citeer: ''Het verslag van de brandweer is in ons bezit en zij stellen erin vast dat de brand door de babycamera (babyfoon) is gebeurd. Het vertrouwelijk verslag hou ik voorlopig bij ons. Indien er iets niet zou kloppen, dan zou ik deze weg niet bewandelen en jullie hier NOOIT over hebben gecontacteerd!''. 

Nu vraagt de klant mij om een oplossing te bieden. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en vroeg me af of iemand me hier advies over kan geven. 

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,


Daan        

 

 

Mocht jij hierbij kunnen helpen, dan kun je contact opnemen via een PM binnen Higherlevel.nl :
aangepast door Norbert Bakker
Verplaatst naar juiste topic, oproep over reageren via PM is niet correct, reacties kunnen geplaatst worden in het topic zelf
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste AnoAno, allereerst welkom op Higherlevel

 

53 minuten geleden, AnoAno zei:

Nu vraagt de klant mij om een oplossing te bieden. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en vroeg me af of iemand me hier advies over kan geven. 

 

Ben jij de importeur van deze babyfoon en komen deze goederen van buiten de EU? Benader dan direct je eigen aansprakelijkheidsverzekeraar. Die verzekeraar zal een schade-expert inschakelen om de oorzaak en omvang van de schade vast te stellen. 

 

Ben jij verkoper en zijn deze producten geproduceerd in de EU of door een andere partij geimporteerd naar de EU? Meld deze schade dan direct bij de importeur of fabrikant als mogelijke productaansprakelijkheidsschade. 

Informeer - pro forma - ook je eigen aansprakelijkheidsverzekeraar 

 

Ben je niet verzekerd? Schakel dan direct een bedrijfsjurist in en een eigen schade-expert. 

 

 

53 minuten geleden, AnoAno zei:

De klant geeft aan bereid te zijn dit samen op te lossen, buiten juridische procedures om. 

 

Dat nooit doen! Overlaten aan deskundigen en verzekeraars, dat voorkomt ook dat je opgelicht wordt (....want eerlijk gezegd klinkt het verhaal van deze klant nogal onwaarschijnlijk... een vertrouwelijk brandonderzoek???)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Het enige dat je nu hebt is een vage bewering van de omvang en oorzaak van de schade, maar geen harde gegevens. En zelfs al is er een schade van tienduizenden euro's veroorzaakt door jouw product, dan nog is het maar de vraag of je (volledig) aansprakelijk bent voor die schade. Dat kan een derde partij zijn (zie opmerking Norbert), maar ook de klant zelf, bij bijvoorbeeld onjuist gebruik. 

 

Dat de klant hier zo'n enorm bedrag buiten alles om wil regelen klinkt niet als zuivere koffie. Als je terugmailt dat je graag de rapportages van de brandweer en de inboedelverzekeraar wilt ontvangen om over te dragen aan jouw jurist en verzekeraar voor zorgvuldige afhandeling, lijkt me de kans groot dat je er nooit meer iets van hoort. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoe het aansprakelijkheidstechnisch zit kan ik niet zeggen, maar ik weet wel iets (maar niet heel veel :)) van brandonderzoeken af. De kans dat men in een ruimte 1 specifiek apparaat kan aanwijzen die de oorzaak is geweest van een brand is uiterst klein. Zeker als daarna die ruimte (voor tienduizenden euro's) uitgebrand is. Dan is de kans gewoon heel klein dat je verder nog een oorzaak kan aanwijzen omdat eventuele sporen dan ook verbrand zijn.

 

Als een heel huis afgebrand is kan men vaak wel een educated guess doen in welke ruimte een brand begonnen is (bijv. 'de meterkast'), maar ook dan is het doorgaans uitgesloten dat met zekerheid 1 apparaat aan te wijzen valt.

 

Dit, in combinatie met vertrouwelijke rapporten doet mij inderdaad ook al snel denken aan iemand die simpelweg uit is op je geld.

 

Daarnaast moet deze klant maar hopen dat 'ie niets aan de situatie veranderd heeft zodat er ook nog ruimte is voor een contra-expertise etc. Iets waar de deskundigen ongetwijfeld mee op de proppen komen bij een claim van tienduizenden euro's icm een bijzonder verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Het zou mooi zijn als TS aangeeft hiervoor verzekerd te zijn.

Dat kunnen de antwoorden kort en krachtig zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ik zou melden hiervoor verzekerd te zijn en vooral mijn klanten niet te kort willen doen en daarom de schade bij de verzekeraar neer te leggen zodat een ieder tot op de cent nauwkeurig krijgt waar hij/zij recht op heeft.

Met de klant iets regelen zelf is op voorhand al vragen om problemen.

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 10-1-2024 om 14:36, AnoAno zei:

Nu vraagt de klant mij om een oplossing te bieden. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en vroeg me af of iemand me hier advies over kan geven. 
 


Als het goed is ben je aansprakelijk gesteld door de klant, dat doorzetten naar je verzekeraar, en dan stopt het voor jou even tot er vragen komen vanuit de verzekeraar.
 

 

Op 10-1-2024 om 14:36, AnoAno zei:

Ze sturen alleen foto's van de verbrande babyfoon en geven aan dat ze in bezit zijn van het verslag,

Even een zwarte bril op. :smiling-face-with-sunglasses:, ik heb een brander in de schuur, kan ik zo een babyfoon mee zwart branden.

Succes.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor alle reacties. 

Helaas ben ik niet verzekerd. Het product is uit China geïmporteerd. 

Inmiddels heb ik een antwoord van de klant gehad m.b.t. het brandonderzoek. Zie screenshot: https://snipboard.io/MQjpWc.jpg

Wat zijn vanuit hier de beste vervolgstappen?

Alvast bedankt. Ik stel jullie hulp enorm op prijs!
 

aangepast door AnoAno
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
51 minuten geleden, AnoAno zei:

Bedankt voor alle reacties. 

Helaas ben ik niet verzekerd. Het product is uit China geïmporteerd. 


Inmiddels heb ik een antwoord van de klant gehad m.b.t. het brandonderzoek. Zie screenshot: https://snipboard.io/MQjpWc.jpg

Wat zijn vanuit hier de beste vervolgstappen?

Alvast bedankt. Ik stel jullie hulp enorm op prijs!
 

Dan ben je dus zelf als ware je fabrikant aansprakelijk voor de schade en is het enige wat je kunt doen is wat in je macht ligt om de schade te beperken. Je kunt ervoor kiezen daarbij te laten bijstaan door een deskundige, zoals een jurist of een schade-expert.

Link naar reactie
  • 0

Er staat 'vermoedelijk'. Ik zie ook nergens staan dat de brandweer met zekerheid kan zeggen dat jouw product de oorzaak is. Ik neem aan dat je bewakingscamera's hebt verkocht. Ook een les voor de volgende keer: altijd aansprakelijkheid verzekering afsluiten voordat je dit doet.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.