Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 12/17/25 in alle zones

  1. Anders … Vanaf de start van de onderneming in 2008 zijn wij altijd 24/7 bereikbaar … maar dat komt omdat onze klanten, zonder uitzondering, allochtone arbeidsmigranten zijn, die niet alleen vragen hebben over administratieve en fiscale problemen, maar ook met vele privé-problemen, en die dienen zich niet altijd aan op werkdagen tussen nine-to-five. Het is een kwestie van dienstverlening die verder gaat dan anderen ooit zullen doen. Veel arbeidsmigranten worden (helaas) nog steeds misbruikt, uitgebuit en gediscrimineerd. Dus hulp blijft geboden.
  2. Minder werken, minder groei. In een tijd waarin groei bijna tot religie is verheven, ga ik het komend jaar eens wat rustiger aan doen. En nee, ook niet om ruimte te maken voor persoonlijke groei. Gewoon even stilstaan, wat in tegenstelling tot de populaire uitdrukking, zeker geen achteruitgang is.
  3. via de online aangifte simulatie kun je een berekening maken https://opleiding-ola.belastingdienst.nl/ola-simulatie/casussen?1 Ik heb dat gedaan met als enige post 8500 inkomsten uit overig werk, geen kosten Dan kom je op 0 IB en 447 ZVW te betalen. Zie bijlage Als jij het netjes opgeeft en de verbouwing voldoet aan de eisen die daarvoor staan dan is er geen reden om het niet af te trekken. BTW zal niet in beeld komen omdat je 1 projectje hebt gedaan ook nog eens in famile/vriendenkring dus dat voldoet ook niet aan de criteria. Dit is wel iets om alert op te zijn als je toch nog vaker klusjes gaat doen want BTW kan al snel aan de orde zijn. Aangifte_IB_2025_21-12-2025_11.58u.pdf
  4. Hallo Niels. Kort en bondig: Ja, dat is het waard! Een EORI-nummer moet je inderdaad zelf aanvragen. CE-markering, productveiligheid en documentatie moet je allemaal zelf regelen / controleren. Dat zijn geen taken die een expediteur van je overneemt. Afhankelijk van het volume en het gewicht van je monsters kun je die het beste per pakketdienst laten sturen. Grotere zendingen per lucht- of zeevracht, kunnen het beste door een expediteur afgehandeld worden. Ik neem aan, dat je niet meteen een volle container gaat bestellen, maar 1 of een paar pallets. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik het als volgt doen: - Ik zou bij voorkeur alleen op basis van FOB bestellen - Maak een schatting van je eerste bestelling (aantal pallets, volume in cbm en gewicht van de zending. Je leverancier kan je hierbij helpen). - Neem contact op met een (of meer) expediteur(s) en laat hem (ze) een gedetailleerde offerte sturen voor het transport vanaf Tianjin naar je woonplaats. Je moet dan een offerte krijgen waarin de kosten voor de zeevracht van Tianjin – Rotterdam, havenkosten in Rotterdam, inklaringskosten, en transport van Rotterdam naar je woonplaats gespecificeerd worden. Vraag tevens naar de kosten van een verzekering. - Stuur een beschrijving en indien mogelijk een foto van de producten mee en vraag gelijk welk douanetarief van toepassing is. Je kunt dan zelf de invoerrechten berekenen. Deze ben je verschuldigd over de factuurwaarde + de kosten van het zeetransport. Als er nog iets onduidelijk is of als je vragen hebt over iets wat niet algemeen maar specifiek is in jouw geval of voor jouw producten, mag je me graag een PM sturen of bellen.
  5. Ongetwijfeld, maar waarom dan een “random” boekhouder inschakelen? Om je maar even uit de droom te helpen … een accountant gaat echt niet de facturen en kassabonnetjes inboeken. Dat doet het personeel … en die kunnen eveneens goed, middelmatig of slecht zijn. Het zoeken naar een goede boekhouder of accountant is vaak een kwestie van proberen, maar nog meer door te luisteren naar andere collega-ondernemers. Hoort en zegt het voort, werkt vaak beter dan zelf “random” naar een boekhouder of accountant gaan zoeken.
  6. Vele webwinkels zijn niet opgezet om als B2B te opereren … en die bieden vaak geen mogelijkheid om als bedrijf - met opgave van btw-nummer - bestellingen te doen. De KOR kan een reden zijn, maar alleen TS kan dat vertellen of deze webwinkel ook aan ondernemers levert.
  7. Bereikbaar zijn kan ook via asynchrone middelen zoals voicemail en email.
  8. "Uren die je hebt gemaakt voor nieuwe opleidingen, zoals bijvoorbeeld een hbo- of mbo-opleiding, tellen niet mee voor het urencriterium." Zie: https://goedestartbelastingdienst.nl/wiki/view/2a607332-6a74-4a12-ae2b-f3400734f81a/urencriterium-en-urenregistratie-bijhouden
  9. Nee niet sneu van de bank. Die bankverklaring is bedoeld voor bedrijven met accountantscontroleplicht. de accountant vraagt erom en 70 euro is gewoon een redelijke vergoeding voor het opstellen van zo'n document, als je het afweegt tegen een accountants assistent die urenlang kopie afschriftjes moet gaan controleren en daar een verslag van moet maken https://www.nba.nl/tools-en-ondersteuning/tools-en-modellen/standaardbankverklaring/ Als je het gebruikt ter vervanging van een kopie bankafschrift of een naam-nummer check is het inderdaad achterlijk duur. Maar dat komt niet door de bank.. Maar een derde partij heeft niets te maken met een deel van de informatie die op zo'n verklaring staat en die informatie dient ook geen enkel redelijk doel in een zakelijke verhouding. Als je als bedrijf een bankrekening wilt controleren kan dat heel eenvoudig via ofwel een kopie bankafschrift of via IBAN naam-nummer controle in je eigen bankpakket. Je kunt zelfs via een externe partij een abonnement afsluiten om een naam nummer check te doen, doet ie ook meteen een KvK check en nog wat aanvullende diensten en je kunt dan ook periodiek checken (en niet eenmalig aan het begin van de relatie) of de gegevens nog kloppen https://surepay.nl/iban-naam-check-portal/ Kortom er zijn veel betere tools voor het bedrijf dat nu om een standaard bankverklaring vraagt. Dit klinkt erg als "de accountant vraagt erom dus zal het wel een belangrijk document zijn, dus gaan wij het ook eisen van onze klanten.
  10. Gewoon 3 dagen laten werken terwijl er iemand kan meelopen. En als blijkt dat dit goed werkt kan je altijd in overleg weer terug naar 2 dagen. Laat hem lekker boos worden, gewoon een korte duidelijke instructie geven en opvolgen. Sommige mensen hebben nu eenmaal wat meer sturing en opvolging nodig dan andere.
  11. Begin dit jaar heb ik mezelf, uit Goede Voornemens, twee samenwerkende tiny habits aangeleerd: nóóit voor 13:00 e-mailen en er niet meer dan één pomodoro aan verspillen. Zo wordt de belangrijkste helft van je werkdag niet gedomineerd door de agenda van een ander en kun je je aandacht richten op de topprioriteiten. Voor urgente zaken word ik gebeld en verrassend veel andere problemen lossen zich vanzelf op als je ze even negeert.
  12. Doe je er dan niet beter aan geen boekhouder in te huren en zelf je boekhouding te doen? Scheelt jou en al die boekhouders enorm veel stress.
  13. Bij overheids (duur)opdrachten ( al dan niet in de vorm van een aanbesteding) is het gebruikelijk dat er om een bankverklaring wordt gevraagd. Soms gaat het zo ver dat de overheid ook de bankverklaringen wil hebben van bedrijven die door het uitvoerende bedrijf worden ingehuurd. Dit alles om zoveel mogelijk zekerheid te krijgen dat de opdracht ook zal worden afgerond. Sommige bedrijven die contracten hebben met torenhoge boete clausules bij niet of niet tijdige (op)levering willen het risico dat een van hun partners niet kunnen leveren zoveel mogelijk uitsluiten. In Nederland is het opvragen van een bankverklaring ook gebruikelijk in de uitzendbranche maar dat heeft te maken met de ketenaansprakelijkheid op de lonen. In het buitenland met name Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is het veel meer gebruikelijk om bij het verlenen van opdrachten om een bankverklaring te vragen.
  14. Zoals je het beschrijft zou ik eerder, via de arbodienst eventueel naar jobcoaching kijken ik heb even een willekeurige link gekozen. https://www.noloc.nl/wat-doet-een-jobcoach?gad_source=1&gad_campaignid=21686557864&gclid=Cj0KCQiA0p7KBhCkARIsAE6XlaklER9_MShCrl65z4HCPYtenT7sbvFDbWkZKsDfa3caXoSy9sAYGYMaAvVhEALw_wcB Een jobcoach is vooral om de werknemer te helpen beter te functioneren of te (re)integreren bij de werkgever. Maar ze kunnen jou als werkgever ook helpen met de "gebruiksaanwijzing" van iemand of met daadwerkelijke beperkingen.
  15. Nou, dat ligt iets anders, een mediator schakel je specifiek in voor een conflictsituatie, wat mij in dit geval 'overkill' lijkt. En dan heb ik het nog niet over de kosten... Als ik jouw situatie moet inschatten (en daar hebben jij en ik eerder al uitvoerig schriftelijk en telefonisch over van gedachten gewisseld, dus ik ben een beetje op de hoogte), is jouw vraagstelling nu behoorlijk breed, maar al wel oplossingsgerichter geformuleerd, namelijk 'verbetering van communicatie', waarvoor externe coaching/ondersteuning uitsluitend op jouw initiatief kan worden 'ingevlogen' en voortgezet zolang jij dat noodzakelijk vindt, jij bent daar immers opdrachtgever in. Bij mediation stopt het meteen als één van de partijen afhaakt... en wat jij hier wenst is géén taak voor een mediator. De vraag is nu of jij open staat voor maatwerk coaching/ondersteuning of het eerst uit wilt laten groeien tot een conflict en dan in het altijd duurdere (mediation/juridische) traject terecht wilt komen? Aanvullend: Als ik lees dat andere medewerkers in 20 uur tien klussen kunnen doen, waar je deze medewerker omgerekend ook 20 uur uitbetaalt voor slechts vier(!) dezelfde klussen, doe je jezelf toch enorm tekort als je deze situatie in stand houdt?
  16. Ik ga even uit van de situatie dat alles geheel comform de arbeidstijdenwet is geregeld: Nee, je mag in principe niets eenzijdig aanpassen of afdwingen, maar Ja, je mag altijd het gelijkwaardige gesprek aangaan over mogelijke aanpassingen van bepaalde arbeidsvoorwaarden, zoals beter passende arbeidstijden. Ik vermoed echter dat hier een ander vraagstuk onder ligt, waar jouw vraag 'slechts' over een symptoom gaat?
  17. Grappig dat zo'n veranderend getal voor vragen kan oproepen. Volgens mijn biologische klok verandert er niets in mijn gedrag of denkwijze. Ondernemen doe ik zolang het leuk blijft. Feitelijk begonnen op mijn dertiende en nu bijna 72 heb ik er nog steeds plezier in. Het helpen van mensen die het willen aan goede oplossingen is nog steeds leuk. En dat daar gewoon een voor mij en mijn kinderen leuk inkomen aan mogelijk blijjft is ook leuk.
  18. Wij halen in december, 1/3 van onze jaaromzet binnen. Dus we zijn gewoon aan het werk.
  19. Anders... Ligt ook in de markt waarin je actief bent. Bij mij B2B, dus vooral rustig. Bij B2C zal die anders zijn.
  20. Het valt mij op dat sinds de invoering en gebruik van de mobiel telefoon de bereikbaarheid enorm is afgenomen. Vroeger, met de vaste telefoon, kon je iemand bellen en als de persoon waar je naar vroeg niet aanwezig was, werd die door de persoon die aanpakte gewoon 'opgetrommeld'. Nu krijg je een apparaat aan de telefoon waar je tegenaan kunt spreken. Tip: wil je iemand spreken naar aanleiding van een contactformulier aanvraag via jouw website: Bel binnen een aantal minuten terug, want dan zitten ze nog op hun computerplek met een telefoon in de stand aan. Bel je iets of veel later. Dan krijg je de bekende voicemail en kun je vele keren terug bellen voor je iemand aan de lijn hebt.
  21. Zie de link hieronder: na ongeveer 18 jaar zit er geen BPM meer op. Zelf gebruikte ik voor de keren waar ik ermee te maken had deze link: https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop om de BPM te bepalen. Printje van de berekening bij de factuur in de boekhouding om vast te leggen hoe de BPM bepaald was.
  22. Je kunt bpm op drie manieren afschrijven: met een koerslijst; met een taxatierapport; met een forfaitaire tabel. Zie: Bpm afschrijving gebruikte motorrijtuigen
  23. Zit er nog bpm op een tien jaar oude auto? Ik dacht dat de bpm na tien jaar ook volledig is afgeschreven.
  24. Ja, ik citeer: 'Als u de btw niet kunt verrekenen, moet u de investering nemen inclusief btw... ...Koopt u een bedrijfsmiddel voor minder dan € 450? Dan mag u het bedrag in 1 keer aftrekken als kosten.'
  25. In jouw geval inclusief BTW (zie BRON)
  26. Ik doe het al 2 jaar rustig aan maar in het najaar een nieuwe machine voor periodieke werkzaamheden gekocht. Met de bedoeling dat anderen er gebruik van zouden maken. Maar zoals gewoonlijk met zo'n nieuw "speeltje" vindt de "baas" het leuker dan het personeel. 🤣 Mij voorgenomen om 1 dag per week er zelf klussen mee gaan doen. Niet omdat het moet maar omdat het mag en kan. 😀 Uiteraard pik ik zelf wel de krenten uit de pap. 😜
  27. Mijn vrouw geeft taal trainingen en sommige verhalen waar zij mee thuis komt zijn inderdaad stuitend. Uitbuiting of misbruik maken van onwetendheid van immigranten komt helaas veel voor.
  28. Aanvullend … Door het toevoegen van een extra handelsnaam en activiteit (die twee gaan meestal samen) in het handelsregister kan je nog steeds je eerste activiteit blijven uitoefenen. Hierbij is het niet noodzakelijk of verplicht om een 2e btw-nummer aan te vragen. Ook blijft je zakelijke bankrekening behouden, al moet je de bank (meestal) wel informeren over een toegevoegde naam en activiteit.
  29. Heb je een eenmanszaak? Dan kun je gewoon een tweede handelsnaam laten inschrijven in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel: https://www.kvk.nl/starten/nieuwe-of-tweede-bedrijfsnaam-inschrijven/
  30. Dat siert jullie enorm dat jullie klaar staan voor deze mensen: petje af!
  31. Mijn mail blijft het gewoon doen, dus ja, ik ben bereikbaar. Maar antwoorden zal ik alleen als het mij uitkomt en als het om iets belangrijks gaat, bv hostingproblemen. Iets printen zal ik niet doen, dat is voor na de feestdagen.
  32. Eens met @Ron van der Kolk, de vraagstelling is overigens nogal breed, dus vanuit verschillende perspectieven te beantwoorden, bijvoorbeeld: een pechhulp-/storings-ondernemer zal optimaal bereikbaar willen zijn en blijven, maar een verkoper zal dit beperken tot openingsuren.
  33. Misschien kan je hier iets mee (uit vakliteratuur): Scholingskosten Kosten voor verdere scholing en opleiding van jezelf als ondernemer kan ten laste van de winst gebracht worden. Er is echter geen sprake van bedrijfskosten als het gaat om scholing die ertoe moet leiden dat je een belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie dus strekt tot een duurzame verbetering van je persoonlijke uitrusting (HR 28 november 2003, nr. 37.810, ECLI:NL:HR:2003:AN9069).
  34. Dat heb ik een tijdje geprobeerd, maar er is in de samenleving veel aan de hand, wat mij voortdurend in het hoofd blijft rondspoken en waarvoor ik afgelopen tijd aan diverse 'bomen heb staan schudden'. Dus ga ik me juist weer wat drukker maken, ditmaal in de lokale politiek van Groningen. Complexe vraagstukken als (Energie-, Generatie-)Armoede, Huisvesting, Energietransitie vragen een Andere, Betere en Completere aanpak dan de traditionele Top-Down benadering vanuit corporaties en overheden. Dat dit Ontwerpkracht vereist, die in het publieke domein nagenoeg ontbreekt, wordt door het ministerie van OCW erkend én ondersteund d.m.v. 'PONT' (depubliekeontwerppraktijk.nl), het platform waar ik als Ontwerpend Onderzoeker bij aangesloten ben. Bij de Stadspartij, hoewel ik nog geen lid was (nu wel), hebben ze mij, vanwege mijn expertise in 'Bottom-Up' ontwerpen meteen maar via dispensatie op nr. 9 van de kandidatenlijst gezet voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Ik hoop en denk te mogen verwachten dat ik het in 2026 druk krijg, voor de Burgers, Bezoekers én Ondernemers van deze stad...
  35. Dat is precies mijn punt. Zakelijke studiekosten zijn aftrekbaar als ze gemaakt worden ter verdieping van je vakkennis. Niet het opdoen van nieuwe vakkennis. Krom, maar waar
  36. Ik gok op de studie bij de IVA. Als je nu verkoopt en repareert, dan zie ik niet zo snel hoe de IVA een verdieping van vakkennis is. HBO autotechniek daarentegen bijvoorbeeld wel.
  37. Het zou ook wel (misschien) anders kunnen liggen als je bijvoorbeeld een (beoogde?) leverancier/contractspartner of dergelijke hebt die alleen zaken met jou wil doen als je de bewuste opleiding hebt. Als een soort 'certificering' of zoiets.
  38. Verdiepen, aansluiten en meerwaarde klinken mooi, maar studiekosten zijn alleen zakelijk aftrekbaar als je ze maakt om bestaande vakkennis voor je onderneming op peil te houden. Een complete HBO opleiding is veel breder, en richt zich op nieuwe kennis en vaardigheden. Met de zoekfunctie op dit forum kun je veel vinden over studiekosten.
  39. Gall’s Law: A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. A complex system designed from scratch never works and cannot be patched up to make it work. You have to start over with a working simple system.
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Je kan ons ook vinden op LinkedIn:

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.