• 0

Financiële crisis.....gevolgen voor je onderneming?

Vanuit het " aargh, deel je leed"-topic hier maar even verder.

Ik meldde daar het niet doorgaan van een opdracht omdat m'n grootste opdrachtgever een investeringsstop heeft aangekondigd als gevolg van de financiële crisis.

 

Ik verwacht nog meer van dat soort berichten in mijn sector (duurzame investeringen in hotellerie, global players als klant).

 

Nog meer "slachtoffers"??

Of juist optimisten? En dan bedoel ik niet die koopjesjagers uit het Fortis-topic ;) ;D

 

 

 

 

Edit: typo

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ging vandaag, in een vlaag va verstandsverbijstering, eens op zoek in google en hier of de financiele crisis misschien een reden kon zijn dat de stijging die er tot augustus enorm in zat in onze webwinkel, ineens stagneerde.

Zo vreemd, tot augustus minimaal 20% omzetstijging maandelijks, soms zelfs 40% tov de vorige maand.

 

En vanaf augustus ineens... 1 tot 5% stijging, max! In eerste instantie denk je: uitschieters naar boven, betekenen ook uitschieters naar beneden. Kan gebeuren. Maar na anderhalve maand flink werken aan de site, nog leukere producten online zetten, en een hoger advertentiebudget, zien we nog geen verbetering.

 

OK, OK. 2 maanden geen stijging in de omzet is niet meteen een probleem, maar het is zo abrupt! En we rekenden er eigenlijk wel op... gezien de stijging die in de start van het jaar tot augustus zo duidelijk waren. En nu ineens zakt het allemaal in. Of in ieder geval, het blijft gelijk.

 

Andere winkeliers die dit ook zien? Ik zag dat H&M en bijenkorf bijvoorbeeld ook al hun winstprognose ontzettend naar beneden moesten schroeven in het derde kwartaal.

Link naar reactie
  • 0

Als je een grote bedrijf hebt en je hebt al je geld in de bank : Icesave staan, tjah dan denk ik dat je jou bedrijf , failliet kunt laten verklaren

 

 

 

 

 

 

Spaarders Icesave veilig; miljarden voor financiële sector

 

donderdag 9 oktober 2008 22:08

 

Alle Nederlandse spaarders van Icesave zijn krijgen 'linksom of rechtsom' hun geld terug. Ook stelt de Nederlandse overheid per direct 20 miljard euro beschikbaar voor financiële ondernemingen.

 

Dat hebben minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) en president van De Nederlandsche Bank Nout Wellink donderdagavond bekend gemaakt.

 

Icesave

Op een speciaal belegde persconferentie beloofde Bos dat de spaarders bij Icesave 'al hun spaargeld tot 100.000 euro terugkrijgen'. Hij kon nog niet aangeven via welke constructie Nederlandse consumenten hun spaargeld terugkrijgen.

 

Een Nederlandse delegatie onderhandelt vanaf vrijdag met de autoriteiten van IJsland over een oplossing.

 

Volgens president Nout Wellink van De Nederlandsche Bank zal IJsland een financiële bijdrage moeten leveren aan de oplossing.

 

Lang duren

Officieel moet IJsland de eerste 20.000 euro op elke spaarrekening garanderen. Nederland neemt dan vervolgens het bedrag tot 100.000 euro voor zijn rekening.

 

Het kan lang duren voordat de spaarders hun geld terugzien. Binnen drie maanden moeten ze aan de overheid doorgeven om hoeveel geld het gaat, pas in de maanden daarna kan aan de terugbetaling worden begonnen, aldus Wellink bij het actualiteitenprogramma Nova.

Steunfonds

Daarnaast stelt de overheid in navolging van Groot-Brittannië, per direct 20 miljard euro beschikbaar voor de Nederlandse financiële sector.

 

Hij wil op deze manier 'in essentie gezonde ondernemingen' beschermen tegen de schokken die de kredietcrisis teweeg brengt.

 

Met het steunfonds wil Bos het vertrouwen in de sector herstellen en nieuw leven inblazen. 'Zoals het oude gezegd luidt: geld moet rollen,' aldus Bos in Nova.

 

'Levensvatbare en gezonde' bedrijven kunnen zich aanmelden voor het steunfonds en worden onder bepaalde voorwaarden door de overheid gesteund. De marktwerking moet volgens Bos 'zo min mogelijk worden verstoord'.

 

Wellink benadrukt dat de steun voor alle financiele ondernemingen geldt, dus ook voor verzekeringsmaatschappijen en ongeacht de grootte.

 

Het is nog onduidelijk hoe de miljarden euro's vrij komen. Dat zou op verschillende manieren kunnen, bijvoorbeeld in ruil voor aandelen.

 

 

 

 

--

 

Je krijgt namelijk tot 100,000 euro terug. De rest ? = Terminated.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Als je een grote bedrijf hebt en je hebt al je geld in de bank : Icesave staan, tjah dan denk ik dat je jou bedrijf , failliet kunt laten verklaren

Als je het tegen mij hebt ... ik had niet al mijn geld bij Icesave staan. En ik heb geen groot bedrijf. Desalwelteplus, ik leef nog ... meer dan ooit eigenlijk.

 

Bij de weg, het is sowieso oud nieuws. Meeste mensen hebben denk ik de persconferentie gezien.

 

Alle goeds, Stef van Wijk.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Als ik morgen bij een malafide internetwinkel (te) goedkope boeken bestel en die winkel gaat failliet, is het dat reeel dat Bol.com voor de kosten opdraait om de boeken aan mij te leveren ?

 

Onder het motto "save the economy"proberen wellink en Bos snel hun straatje schoon te vegen.

Wellink vertelde net doodleuk dat er in augustus al twijfels waren, ja ja hij offerde er zelfs zijn verjaardag voor op.

In plaats van actie ondernemen laten deze politici de boel op hun beloop tot het misgaat om dan doodleuk te vertellen dat ze de IJslandse bank al gewaarschuwd hadden.

 

Ik vraag me af wat de topmannen van Rabo en ING vinden van dit staaltje mismanagement van de overheid en welke eventuele stappen Rabo en ING gaan nemen om te voorkomen dat deze banken moeten meebetalen voor de risico's van anderen. Deze banken worden nu gestraft voor wanbeleid van anderen terwijl het deze banken zijn die de boel overeind houden.

Het meest idiote is dat Wellink en Bos nu aan het roer staan van banken die onder hun toeziend oog de boel hebben verkwanseld.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Onder het motto "save the economy" proberen wellink en Bos snel hun straatje schoon te vegen.

 

Wat is dit nu weer voor opgeblazen kletspraat? Wellink en Bos zijn toch niet verantwoordelijk voor de kredietcrisis en eventueel wanbeheer door de directie van Icesave?

 

De spaarders hebben ook boter op hun hoofd. Als je de rentes vergelijkt en ziet dat je voor een procentje meer bij Russische, Turkse of IJslandse banken moet zijn, dan moet je je toch afvragen wat je aan het doen bent, voordat je je geld daar stalt.

Link naar reactie
  • 0

rechtstreeks antwoordend op de vraag : "ja".

 

Een Amerikaanse klant haakte 2 maanden geleden af omdat ik in verhouding met voor 9/11; 2,2 keer zou duur ben geworden voor hem.

 

De gevolgen zullen gewoon anders zijn voor ons in de euro zone.

 

Hét grote verschil met de besmette landen is dat wij 20 jaar geleden niet in het idee trapten om per huis : één loon te gebruiken om het huis te betalen en een het ander loon om krediet te bekomen tot 2 maal de grootte van dat loon.

(uistaand krediet in Engeland is even groot of dat van West Europa samen)

 

Eigenlijk begon het in 1987, toen er beslist werd om in VS leningen aan risico groepen te verkopen, en nu betalen we voor het verlies aan vertrouwen tussen banken die massaal inkochten op de vorige uitbreiding van die risicogroepen in 1998, the quick fix principal: when foreign policy starts hurting, give 'em some cash at home to keep the masses happy and spending.

 

Rusland koopt waarschijnlijk Ijsland .

China koopt nu met plezier de vers gedrukte US staatsobligaties,

en de rest zal uit onze toekomstige belastingen komen, of wat dacht je...

 

Optimisme is een leuke opkikker, maar in dezelfde vallen trappen lijkt mij nu niet meer zo oppertuun.

 

Als aandelen dagelijks praktisch allemaal dalen, en sommige ronduit "even" niet te bekijken zijn, beurzen een dagje kunnen sluiten, miljarden beloftes gemaakt worden, opvallende rijen mensen in de banken staan,

dan is het uiteraard niet bon ton om te stellen "mmm, zou er iets op komst zijn ?", want dan krijg je langere rijen.

 

Zoals mijn grootvader altijd zei: "goedkoop is duur", en daar gaan we nu samen gezellig voor betalen,

vooral voor de verpakking.

 

Consuminderen zou een goed begin kunnen zijn. Staat een beetje raar hier zo, maar is goed voor de creativiteit.

;)

 

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad briljant stukje. We hebben behoefte aan gezond verstand en nieuwe gezichtspunten.

 

 

Een vlijmscherpe post van trendanaliste Justien Marseille over de kredietcrisis- met wel heel verrassende perspectieven!

 

|| Hoezo kredietcrisis? ||

 

Interessant stukje en interessante reacties voor een forum over innovatie en ondernemerschap.

 

Een 21 jarige met idealen, soms lijkend op nostalgie. Hier en daar ook tendentieus, want van verdampend spaargeld is vooralsnog geen sprake. Bovendien is het stukje is nu juist een pleidooi tegen kapitalisme, waarvan sparen een belangrijke exponent is. Idealen die zij deels in de praktijk kan brengen door de zegeningen van het materialisme en kapitalisme. Die hebben haar de mogelijkheid opgeleverd met vele mensen in verbinding te staan, ongeacht tijd of plaats.

 

Het geeft je ook de vrijheid om wel of niet te participeren in het beleggingsspel, IJslandse spaarrekeningen, etc. (alhoewel de verleidingen steeds groter worden, dat geef ik toe). Oftewel, vrijheid vraagt ook meer verantwoordelijkheid, alertheid en op zijn momenten terughoudendheid. Voorwaar een onderwerp voor ondernemers.

 

Ondernemen is risico nemen zeggen we dan. Maar zeg nu eens, waarom onderneem je? Dat is in de meeste gevallen toch voor persoonlijk gewin van jou en de mensen in je nabije omgeving. En gewin dan even in de ruime zin, geld, vrijheid, eer, persoonlijke ontwikkeling, etc. (hoewel de meeste posts in dit forum toch over de pecunia gaan).

 

De kredietcrisis is voor ons ondernemers een belangrijke herinnering aan hoe belangrijk vertrouwen van klanten in ondernemingen is. Niet voor niets wordt telkens gesproken van een vertrouwenscrisis. Ik ben benieuwd op welke innovatieve wijze jullie werken aan het vertrouwen van je klanten?

 

 

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0
PECUNIA

-aards slijk -geld -vermogen -aardse slijk

 

Zoals Oscar Wilde zei: "Het is niet waar dat geld het slijk der aarde is. Gebrek aan geld is het slijk der aarde."

 

Het is allemaal zo relatief. Ik maak me geen enkele zorg over de honderd aandelen Fortis die nog amper iets waard zijn maar erger me dood aan een bon van 15 Euro omdat ik 3 km te hard reed in de Zeelandtunnel.

 

Vanavond maar eens een lekkere borrel nemen op de crisis. 8)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit nu in de VS en merk dat het hier toch wel ontzettend speelt onder de mensen en dat er ook veel zijn die zich echt zorgen maken. De meeste andere ondernemers die ik hier op het congres gesproken heb merken nog niet echt veel van de crisis (order blijven binnenkomen), maar ik heb van verschillende kanten gehoord dat mensen die van plan waren voor zichzelf te beginnen dat maar even uitgesteld hebben en voor de stabiliteit van een vaste baan kiezen (hoewel dat hier ook weer relatief is natuurlijk).

 

Wat wel vervelend is is dat tussen het boeken van hotels en huurauto's en nu de euro ruim 20 dollarcent minder waard is, wordt het stieken toch nog een dure reis...

Link naar reactie
  • 0

Om even terug te komen op een eerder punt:

 

Andere winkeliers die dit ook zien? Ik zag dat H&M en bijenkorf bijvoorbeeld ook al hun winstprognose ontzettend naar beneden moesten schroeven in het derde kwartaal.

 

Bij onze winkels precies eender. Oktober en september daarvoor zijn traditioneel sterke maanden bij ons met een hoop bestellingen en omzet, maar je merkt dat mensen absoluut momenteel de hand op de knip houden.

 

Hetgeen ook niet zo heel gek is gezien al die doom and gloom berichten in de krant en op tv.

 

Ik hoor het om me heen sowieso ook, in ieder geval bij winkeliers (web en reguliere retail). Dus jullie zijn echt niet de enige.

 

Al kijk ik dan weeer naar onze ontwerptak, die loopt als een speer en heeft totaal geen last van de crisis. Dus het is echt een dip in het consumentenvertrouwen waardoor men momenteel minder shopt.

 

Hoop dat e.e.a. zich snel weer een beetje stabiliseert. Al zijn de beurzen momenteel wel helemaal de weg kwijt, ben blij dat ik niet in aandelen zit....

 

Aan de andere kant, ook daar is het een kwestie van niet in paniek raken en wachten tot de storm uitgeraasd is.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0

 

De spaarders hebben ook boter op hun hoofd. Als je de rentes vergelijkt en ziet dat je voor een procentje meer bij Russische, Turkse of IJslandse banken moet zijn, dan moet je je toch afvragen wat je aan het doen bent, voordat je je geld daar stalt.

 

Net als de ABN AMRO en Fortis spaarders die gered zijn door de overheid? Over boter op je hoofd gesproken...

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De kredietcrisis is voor ons ondernemers een belangrijke herinnering aan hoe belangrijk vertrouwen van klanten in ondernemingen is. Niet voor niets wordt telkens gesproken van een vertrouwenscrisis.

 

 

De kredietcrisis gaat niet om het vertrouwen van klanten in ondernemingen, maar om het vertrouwen dat klanten in zichzelf hebben.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De economische groeivertraging die zich nu aandient, was maanden geleden al voorspeld.

 

Interessante, objectieve informatie vind je op de conjunctuur-barometer van het CBS :

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/conjunctuur/publicaties/conjunctuurbericht/inhoud/default.htm

 

en op de laatste Macro Economische Verkenningen van het Centraal Planbureau :

Macro Economische Verkenning 2009: Economische groei vlakt af

http://www.cpb.nl/nl/news/2008_26.html

 

Verheug je (met mij) alvast op het moment waarop de daling van de aandelenkoersen is uitgeraasd, want dan kunnen heel sterke bedrijven voor weinig geld ingekocht worden.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Britten kunnen doden niet begraven

LONDEN - Honderden arme Britse gezinnen moeten als gevolg van de financiële crisis wekenlang wachten voordat hun overleden familieleden begraven kunnen worden.

 

Dat heeft de Britse vereniging van begrafenisondernemers gezegd, aldus het blad Mail on Sunday.

 

In het verleden schoten de begrafenisondernemers arme gezinnen het bedrag dat nodig is voor de teraardebestelling altijd voor, waarna ze het geld later terugkregen van de overheid.

Maar door de kredietcrisis kunnen veel ondernemers zich dat niet langer veroorloven, waardoor de doden niet begraven kunnen worden. Normaal is de periode tussen het overlijden en de teraardebestelling tien dagen. Nu moeten nabestaanden soms wel vijf weken of langer wachten. De Britse sociale dienst betaalt jaarlijks de begrafeniskosten van 27.000 Britten.

 

doodskist_90117h.jpg

 

(ANP)

 

 

 

Gevolgen voor onderneming? Ja.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Om even terug te komen op een eerder punt:

 

Andere winkeliers die dit ook zien? Ik zag dat H&M en bijenkorf bijvoorbeeld ook al hun winstprognose ontzettend naar beneden moesten schroeven in het derde kwartaal.

 

Bij onze winkels precies eender. Oktober en september daarvoor zijn traditioneel sterke maanden bij ons met een hoop bestellingen en omzet, maar je merkt dat mensen absoluut momenteel de hand op de knip houden.

 

 

Bij mij ook een stabilisatie van verkoop, maar ik mag eigenlijk niet mopperen want tot nu toe is het alleen maar gestegen. Het stabiliseert nu ff. Gezien de aankomende feestdagen wordt er toch nog wel gekocht.

 

Privé is het lastig omdat we net ons huis te koop hebben gezet. We wachten maar af, in elk geval nog geen nieuw huis gekocht. Dat is prettiger voor je nachtrust...

www.deblijeekster.nl * www.edelsteenkralen.nl * www.steinperlenwelt.de

Link naar reactie
  • 1

Wij merken wel degelijk iets van de financiële crisis. Het is aan de ene kant een opportunity en aan de andere kant een ontzettende last.

 

Veel van onze omzet komt uit trainingen en laat dit nou het eerste aspect zijn waar bedrijven op bezuinigen (ach training, dat kan over een half jaartje ook wel). Tot nu toe merken we daar nog niet veel van, maar ik verwacht dat de trainingsmarkt lastig wordt de komende tijd.

 

Door alle overnames, integraties en consolidaties en bankenwereld zal er een hoop IT werk te verzetten zijn en laat dat nou net een van onze grote markten zijn (het meerendeel van de top 25 banken ter wereld is klant van ons). We ondervinden van al dit gedoe echter op dit moment meer last dan voordeel. Zo werd een sales meeting bij Fortis is Brussel een paar weken geleden zonder pardon afgezegd (wat natuurlijk niet onlogisch is). Op de lange termijn denk ik een voordeel, nu nog even niet.

 

We hebben een kostenbesparend product, wat het in economisch slechte tijden goed zou moeten doen. Ik geloof zelf echter niet zo in het 'eerst-investeren-dan-verdienen' aspect van deze situatie. De investering die je moet doen is toch vaak een drempel en ik vraag me af of mensen in deze (slechte) tijden die investering aandurven.

 

Overigens zitten we we zeer ruim bij kas, door een aantal investering van de afgelopen twee jaar. Wel een voorwaarde denk ik om als startup door deze tijd heen te komen.

Link naar reactie
  • 0

We hebben een kostenbesparend product, wat het in economisch slechte tijden goed zou moeten doen. Ik geloof zelf echter niet zo in het 'eerst-investeren-dan-verdienen' aspect van deze situatie. De investering die je moet doen is toch vaak een drempel en ik vraag me af of mensen in deze (slechte) tijden die investering aandurven.

Wat is jullie product? En op wat voor kosten bespaart het? Waarom is de kosten gaan voor de baat een aspect van juist deze situatie? Dat geldt toch altijd in het kapitalistisch systeem? Dat die wet met voeten getreden is, is nou juist de oorzaak van deze crisis. Als je alleen maar neemt, en je investeert niks gaat het goed fout.

Boterham dubbel vouwen? Ik kan het niet.

Link naar reactie
  • 0

Wat is jullie product? En op wat voor kosten bespaart het? Waarom is de kosten gaan voor de baat een aspect van juist deze situatie? Dat geldt toch altijd in het kapitalistisch systeem? Dat die wet met voeten getreden is, is nou juist de oorzaak van deze crisis. Als je alleen maar neemt, en je investeert niks gaat het goed fout.

 

We hebben een product (Spring - zie [edit]oh jee, ik mag niet spammen, zie m'n signature :P[/edit]) enterprise software ontwikkeling (denk aan tradingsystemen, boekingssystemen en andersoortige transactionele systemem) gedaan in Java significant versimpelt. Enterprise software ontwikkeling in Java leed aan een toename van complexiteit en met onze software en ons platform, wordt het stuk simpeler. Minder onderhoud vereist, minder code vereist, et cetera.

 

Je hebt gelijk dat de kosten altijd voor de baten uit gaan, maar ik kan me zo voorstelling dat een manager in een economische down turn andersoortige (misschien meer risico-mijdende) beslissingen neemt dan in een tij waarin het economisch goed gaat. Natuurlijk zou dat niet zo moeten zijn, maar ik vraag me af of dat daadwerkelijk zo is, mede omdat iedereen iets meer op z'n stoeltje gaat passen. Ikzelf zou eerder meer risico nemen dan minder (met zodoende een hogere upside), maar goed, dat is ook een reden waarom ik het over het algemeen niet zo heel goed doe binnen corporate environments :-).

 

IBM is een concurrent van ons tot op zeker hoogte. Nu is het inmiddels allang niet meer zo dat 'nobody got fired for buying IBM', maar dat effect zal zeker nog niet weg zijn. Perceived risk van oplossingen a la de onze is nog steeds hoger dan bij die van IBM.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.