• 0

Zakelijk gebruik van Twitter

Aanbevolen berichten

  • 1

Waarom is dit goed voor de zaken? Het zal aan mij liggen maar wat haal ik er zakelijk uit?

 

Het is een vorm van "netwerken". Er zijn mensen die denken dat als ze gaan "netwerken", ze onmiddellijk orders scoren. Die mensen komen bedrogen uit. Netwerken doe je om via via via uiteindelijk met de mensen in contact te komen die je helpen, met orders of anderszins. Net als met Twitter. Je scoort er geen orders, je twittert om je netwerk uit te breiden en indirect op termijn meer zaken te doen. Hoewel, gisteren had ik op een tweet gereageerd en dat kan binnen een week tot een opdracht leiden.

 

 

Link naar reactie
  • 1

@edo thanks Edo. En gefeliciteerd met 500+

 

@letmebe Jij wilt dat klanten en potentiele klanten aan je denken als ze bijv. ICT-diensten nodig hebben. Wat als ze gefascineerd raken door jouw verhalen over wat je tegenkomt als ICT-service leverancier? Kan je ze op ideeen brengen? Kan je ze helpen bij korte vragen? Kan je ze wijzen op voor hen interessante sites? (yes, you can).

Alleen al daarom is het interessant om te Twitteren. En ja, je hebt gelijk: als iemand aan het livebloggen is, dan moet dit een erg boeiende persoonlijkheid zijn of ik haak ook af.

 

Nog een voorbeeld: een van de mensen op Twitter vertelde mij dat hij er zit, omdat al zijn klanten, journalisten en potentiele medewerkers op Twitter zitten. Doordat ze hem volgen (en vice versa) blijft hij op die manier leuk en goedkoop in de picture bij hen.

 

Nagedachte: hoeveel geef je niet uit om goede relaties te onderhouden met (potentiele) klanten? Ook daarvoor kan je Twitter gebruiken.

Link naar reactie
  • 1

@Ewout:

Ik denk dat een factor die je overslaat is dat jij iemand bent die niet naar een plek toegaat om te kijken wat je er kan halen, maar in eerste instantie wat je er kan delen en geven. Dat daar dan business uit voorkomt is prachtig, maar wie nu naar Twitter rent om er wat tweets neer te zetten en verwacht dat daar dus zaken uitkomen trekt waarschijnlijk aan het kortste eind. Mijn ervaring is bovendien dat mensen die teveel ego-tweeten niet echt populair zijn.

 

Het leuke vind ik de interactie, het razendsnel geïnformeerd zijn, de hulp waar ik op kan rekenen, het andere mensen helpen, nieuwe mensen 'tegenkomen' en ervaren dat ook hier een netwerk ontstaat waarin loyaliteit, integriteit en saamhorigheid een rol spelen. Ik ben minder geïnteresseerd in de 'rock stars' die alleen maar zenden en niet echt communiceren, hoewel het leuke aan Twitter wel is dat sommige mensen zich juist wel benaderbaar opstellen.

 

De Nederlandse Twitterazzi-kliek is wel een groep waar je niet op je mondje gevallen moet zijn.

 

Zakelijke successen worden gedeeld, updates over de startup, maar dezelfde mensen die daarover tweeten schrijven op zondag ook dat de croissantjes in de oven liggen en dat de kids straks naar de ijsbaan gaan. Je kan vinden dat dat nutteloos is, maar volgens mij is het hele bestaan nutteloos als je maar ver genoeg uitzoomt ;-) -- daarmee bedoel ik dat wat we als 'nuttig' beschouwen op cruciale momenten in de levens van velen juist als het meest nutteloze beschouwd wordt waar ze hun tijd aan besteed hebben. We krijgen trouwens op Twitter ook gewoon 'het echte leven' om onze oren en daar in delen is een bijzondere ervaring.

 

“Some people went around interviewing dying patients, but not one person said they regretted not making more money or working harder. They all seemed to say their regrets were not spending more time with the people they loved and not traveling more…and relating more to the world and the planet.”

(One Giant Leap, "Ta Moko")

 

Dus voor de mensen zo op het eerste gezicht niks met 'marketing' hebben maar wel met liefde, delen, geven en anderen helpen; kom vooral Twitter bevolken ;-)

 

www.twitter.com/annedien

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat Annedien's toevoeging belangrijk is : als je inderdaad naar dit instrument kijkt als een "quick way to get rich", dan is frustratie je deel.

 

En het geven, voor je gaat nemen: dat is inderdaad een essentieel deel van de nieuwe media nowadays. Nu, na 2 jaar, merk ik bijv. dat mijn blog duidelijk aantrekkelijk is voor mensen. Al die tijd heb ik wekelijks info/nieuws erop gezet. Give be4 u get.

Link naar reactie
  • 1

Ik krijg bij twitter altijd een ontzettend second life gevoel... de media duikt er bovenop, een aantal sociale netwerken slaan aan het twitteren (waardoor het voor sommigen soms lijkt alsof iedereen twittert). Maar wat is de toekomst van twitteren? ik heb persoonlijk het gevoel dat het een tijdelijk hype is (net als second life) en dat we over een jaar met een select gezelschap in de volgende revolutie/hype duiken.

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb het hele stuk nu gelezen en kan me nog steeds niet voorstellen waarom ik een twitter moet nemen.

Ik denk niet dat iemand het boeiend vindt dat ik gisteren een beurs in de rai heb gebouwd, of dat ik vandaag knallende koppijn heb, terwijl ik een dag met mijn meisje leuke dingen zou gaan doen.

 

Als ik wil vertellen dat mijn bedrijf wat kan of doet dan schrijf ik dat op mijn website. Als ik mijn vrienden wat wil zeggen dan bel ik ze of stuur ik ze een E-mail.

 

Ik lees hier dat er ondernemers zijn die 3 tot 4 keer per dag zo'n bericht plaatsen, hebben die niets beters te doen, zoals geld verdienen of juist even rust hebben?

 

Een handig netwerktool? Misschien, maar persoonlijk contact wint het toch van een smsje van 140 tekens. IK steek daarom ook liever tijd in een bijeenkomst op het strand, dan de uren per week die ik kwijt zou zijn aan een twitter.

Link naar reactie
  • 1

@actuva: volgens mij moet men branding, marketing en sales niet op één hoop gooien. het zijn verschillende dingen.

 

twitter kan, afhankelijk van je bedrijf/product/dienst/doelgroep, geschikt zijn voor branding en marketing. In het algemeen is het totaal ongeschikt voor sales.

 

Maar wel leuk!

 

 

Dat is niet helemaal waar Edo. Dell heeft al 3 miljoen $ verkocht via Twitter.

Ik ben ervan overtuigd dat jij zelf ook opdrachten binnenhaalt via Twitter.

Wel is het zo dat sales, branding en marketing in het 2.0 tijdperk steeds meer door elkaar heen (gaan) lopen

Dus onduidelijk is vaak wat wat is.

 

Ook is zo dat sales via Twitter nog in de kinderschoenen staat en nog uitgewerkt moet worden.

Maar ook Twitter gaat voor sales in de toekomst een belangrijk kanaal worden.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Om nog even op de discussie van @Rikkertvanwalbeek en @edovansanten in te haken :

 

Ik ben het met Rikkert eens : je kan zeker wel Sales doen met Twitter. En je kan nog meer : Sales acties zijn ideaal te doen met Twitter : je kan zelfs acties bedenken die alleen via twitter ongeveer 10 minuten geldig zijn. Daarbij kan je heel specifiek inzoomen aan welke mensen je welk bericht laat lezen - dus zeer getarget. Dell doet hier leuke dingen mee, Amazon.com ook (en als je mij zou dwingen dan vind ik nog tientallen bedrijven die dit doen).

 

Daarnaast is er natuurlijk een hele sectie Twitter accounts te vinden, die zich bezighouden met Support/Service. @Comcastcares begon daar ongeveer 2 jaar geleden mee en is in de Twitter wereld een klein fenomeen. Laat staan de Websupport services van Vodafone e.d. in Nederland. En maak je geen zorgen : ze leveren service en mocht het nodig zijn : ook sales. (zoals ook in de offline wereld).

 

Wat ik nog weinig heb gezien is de eenvoudige combinatie van Twitter en video/ webconferencing/Skype - dan is het helemaal makkelijk om promoties nader toe te lichten, presentaties te houden, je geloofwaardigheid te tonen en redelijk relatiegevoelige info en perceptie over te brengen. Kwestie van wachten, denk ik.

 

Concluderend : ik kan op dit moment geen deel van Sales/Communicatie/Marketing bedenken, wat niet te verenigen is met Twitter.

Link naar reactie
  • 1

@actuva: volgens mij moet men branding, marketing en sales niet op één hoop gooien. het zijn verschillende dingen.

twitter kan, afhankelijk van je bedrijf/product/dienst/doelgroep, geschikt zijn voor branding en marketing. In het algemeen is het totaal ongeschikt voor sales.

Maar wel leuk!

Dat is niet helemaal waar Edo. Dell heeft al 3 miljoen $ verkocht via Twitter.

Ik ben ervan overtuigd dat jij zelf ook opdrachten binnenhaalt via Twitter.

Wel is het zo dat sales, branding en marketing in het 2.0 tijdperk steeds meer door elkaar heen (gaan) lopen

Dus onduidelijk is vaak wat wat is.

Ook is zo dat sales via Twitter nog in de kinderschoenen staat en nog uitgewerkt moet worden.

Maar ook Twitter gaat voor sales in de toekomst een belangrijk kanaal worden.

 

Je hebt gelijk. In sommige situaties is het een prima kanaal. in andere situaties is het ongepast om sales te "duwen" via twitter.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 1

@G. Bos: ik ben een absolute n00b op Twittergebied, maar klik af en toe wel eens op een voorbeeld van zakelijk gebruik, zoals op jouw link (die voor sommige HL-ers wellicht in het bericht zelf als linkspam wordt gezien, maar ik persoonlijk vind het als voorbeeld wel kunnen ;).)

Het valt me op dat jij in je tweets nieuwe relaties met naam en toenaam noemt, c.q. verwelkomt als nieuwe klant.

 

Ben daarom wel erg benieuwd:

[*]doe jij dit met medeweten en instemming danwel toestemming van de klant vooraf?

[*]vinden jou klanten die aandacht leuk, m.a.w. krijg je er complimentjes op, in de trant van "leuk dat je me noemt?"

[*]gaan jouw klanten daardoor ook meer interesse tonen in Twitter, gaan ze het ook zelf gebruiken of gebruikt jouw doelgroep het al?

 

Norbert,

(nog lang niet bekeerde Twitter-scepticus, maar staat open voor alles)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb net met trillende handen mijn twitteraccount gedelete, tot op heden is het aantal klanten nog niet teruggelopen. Ik houd jullie op de hoogte van dit gat in mijn leven en bedrijfsvoering. Bestaat er een leven na twitter? we shall see!

www.pitchparrot.com - Wij vertellen jouw verhaal in een pakkende animatie van één minuut.

 

www.zeauw.nl - Effectieve websites en webapplicaties.

Link naar reactie
  • 1

Tip: via http://friendorfollow.com/ kun je zien of er twitteraars zijn die je niet 'terug volgen': dus jij volgt hun wel maar andersom niet. Op zich is er niets mis mee als iemand je niet terug volgt maar in sommige gevallen kan het fijn zijn het te weten en een reden zijn hun niet meer te volgen.

Link naar reactie
  • 1

Ik gebruik twitter vooral om vragen van mijn klanten te beantwoorden. Twitter staat bij mij op de site gewoon tussen de contact gegevens. Op het kantoor hebben de medewerkers die de mail behandelen ook een twitter applicatie aanstaan, zodat ze binnen een paar minuten kunnen antwoorden op de vragen. Werkt prima!

Link naar reactie
  • 1

@wouter

 

Het was goedbedoeld en vrijblijvend. Maar ik kan vrij weinig met dit soort dooddoeners. Moeten we dan maar stoppen met de deuren op slot te doen. Als ze echt willen, dan komen ze toch wel binnen?

 

Het ging mij erom dat mensen zoveel delen en niet beseffen wie er meelezen. Je kan het mensen ook wel heel gemakkelijk maken...

 

Veel succes verder,

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.