• 0

Eigen faillisement aanvragen

Ik heb 5 jaar geleden een winkel geopend en deze is helaas niet rendabel te krijgen. Omdat ik niet aan mijn aflossingsplicht bij de bank kon voldoen heeft deze reeds mijn kredietfaciliteit ingetrokken. Aangezien de bank mijn koopwoning als onderpand heeft wilde ik een faillissement voorkomen, om niet het risico te lopen dat ik mijn huis moet gaan verkopen om de schulden te voldoen. Mijn vader heeft toen, uit eigen middelen, mij een finaciering verstrekt zodat ik de bank kon aflossen. Deze finaciering is ook als durfkapitaal bij de belastingdienst geregistreerd. Feit blijft echter dat de winkel niet rendabel is, ik heb in 2008 EUR 12.000,- bruto winst behaald, daarvan moet ik dan nog mijn aflossingen betalen dus er blijft totaal geen salaris over. Ik verwacht voor 2009 zeker geen beter resultaat. Het is dat mijn vriendin nog een goed betaalde baan heeft, want die voorziet nu feitelijk in mijn levensonderhoud. Ik wil dus eigenlijk stoppen met de winkel, maar heb nog een huurcontract tot maart 2014. De winkel verkopen is met deze cijfers praktisch onmogelijk en een bedrijfsmakelaar inschakelen om het pand te huur te zetten kan ik niet betalen.

Ik wil dus mijzelf alsnog failliet laten verklaren, om zodoende met een opzegtermijn van 3 maanden (volgens de faillisementswet) onder het huurcontract uit te komen. Ik heb verder geen achterstallige schulden, dus alleen een schuld bij mijn vader en die zal deze niet direct gaan opeisen en wellicht in zijn geheel kwijtschelden. Ik zou dus feitelijk schuldenvrij uit het faillissement komen.

Klopt mijn gedachtengang hier of heeft een faillisement nog gevolgen waar ik rekening mee dien te houden? Zou de verhuurder bijvoorbeeld niet akkoord kunnen gaan met de opzegtermijn van 3 maanden en een claim kunnen indienen of zou een rechtbank niet akkoord kunnen gaan met een faillissement omdat er nauwelijks schuldeisers zijn. Ik hoor graag of er iets is waar ik nog rekening mee dien te houden en/of andere tips om van de winkel af te kunnen komen. Het betreft hier trouwens een eenmanszaak, maar dat mag uit het verhaal wel duidelijk zijn.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik me niet vergis kun je pas failliet verklaard worden als je schulden groter zijn dan je bezittingen. Met een eigen huis (en vermoedelijk overwaarde?) zou je die huurverplichting kunnen blijven voldoen (en evt je vader terugbetalen) dus faillissement lijkt me niet aan de orde.

 

Een andere mogelijkheid is een nieuwe huurder zoeken, of onderhandelen over een afkoopsom met de verhuurder.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als ik me niet vergis kun je pas failliet verklaard worden als je schulden groter zijn dan je bezittingen. Met een eigen huis (en vermoedelijk overwaarde?) zou je die huurverplichting kunnen blijven voldoen (en evt je vader terugbetalen) dus faillissement lijkt me niet aan de orde.

Nee, voor een faillissement is enkel vereist dat je de opeisbare verplichtingen niet kunt voldoen.

 

Overigens snap ik niet dat TS een faillissement aan wil vragen met een eigen huis, want de curator zal dat huis moeten verkopen, omdat het de enige manier is om geld in de boedel te krijgen.

 

Ga gewoon met je verhuurder om tafel, biedt hem een afkoopsom en maak hem duidelijk dat als 'ie niet akkoord gaat, je direct je eigen faillissement aanvraagt.

Link naar reactie
  • 0

Nee, voor een faillissement is enkel vereist dat je de opeisbare verplichtingen niet kunt voldoen.

 

Overigens snap ik niet dat TS een faillissement aan wil vragen met een eigen huis, want de curator zal dat huis moeten verkopen, omdat het de enige manier is om geld in de boedel te krijgen.

 

Dat is dus de kern van het probleem. Stel ik kan aantonen dat ik niet aan mijn aflossingsplicht naar mijn vader kan voldoen. Ik kan dus niet aan de opeisbare verplichting voldoen. Binnen het faillisement scheld mijn vader de gehele schuld kwijt, er blijft dan genoeg geld in de onderneming over om aan alle overige verplichtingen te voldoen en is er geen noodzaak het huis te verkopen. Kan deze constructie of wordt ik dan simpelweg niet failliet verklaard?

Als mijn huis gevaar loopt laat ik me uiteraard niet failliet verklaren, want dat wil ik koste wat het kost vermijden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als u met de curator en de bank (want door het faillissement wordt de hypotheek opeisbaar) afspraken kunt maken (lees: salaris curator betalen) dan hebt u kans dat u dit erdoor krijgt, maar u loopt een fors risico.

 

Ik zou eerst - al dan niet via een advocaat - met de verhuurder gaan praten!

Link naar reactie
  • 1

Beste Fred,

 

Een vervelende situatie met een nog mogelijk vervelender besluit.

Echter ik heb je post nu een aantal keer gelezen en ik kan echter geen definitief besluit ontdekken. met name de zin "Ik wil dus eigenlijk stoppen met de winkel" geeft mij t gevoel dat je er eigenlijk nog niet achter staat. Je omzet en verwachtingspatroon geven natuurlijk (terecht) dit gevoel, maar mijn vraag is eigenlijk:

Zou je niet liever je totaal plaatje bloot willen leggen om eens te zien of je winkel gewoon te redden valt?

De titel van de topic zegt anders, maar is er nog lucht, energie om te zien of de winkel nog levensvatbaar kan zijn?

is hierin ook nog onderhandeling mogelijk met de huurbaas? misschien een lager tarief per maand en je blijft zitten?

 

als er nog leven is, gooi het eens in de groep. wie weet dat er zomaar eens een oplossing wordt aangedragen waar je geen rekening mee hebt gehouden.

 

mvgr en hoe dan ook sterkte

ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kunt jezelf niet zomaar failliet verklaren of een aanvraag doen. Het beste is om met de schuldeiser om de tafel te gaan en rustig te bekijken hoe je hier samen uit kan komen. Het is belangrijk open en eerlijk naar de verhuurder toe te zijn. Leg het hem voor. Laat het het iig niet sudderen en onbesproken, want dan ziet hij jou straks als een lastpak en zal hij alles uit de overeenkomst willen halen. Wees menselijk en ken je foute inschatting toe en vraag hem om hulp.

 

Veel succes!

Link naar reactie
  • 0
Je wilt met een kanon een mug neerhalen ! Je eigen faillissement aanvragen om onder een huurkontrakt uit te komen, met als dwingende voorwaarde dat je eigen woning niet in het gedrang mag komen.

 

 

weet je zeker dat dit je enige drijfveer is om zo'n actie te ondernemen? Aantal jaren geleden ook gestopt omdat de tent niet rendabel was. Alleen mijn schulden waren sky-high. En ook ik wilde mijn huis niet kwijt. Ik had wel het voordeel dat ik een coulante verhuurder had. samen zijn we eruit gekomen en gelukkig voor hem stond er kort daarna al weer een huurder op de stoep.

 

Ik zou eerst maar 2x nadenken voordat je zo'n rigoreuze stap neemt.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan ook mijn 2 centen maar....

 

Net als poster hiervoor had ik torenhoge schulden, en zeer zeker ook bij de huurbaas, en deze was jammer genoeg niet zo coulant.... :-\ Maar zelfs daar ben ik uitgekomen.

 

Mogelijkheden die je hebt :

 

- met verhuurder aan tafel en een betalingsregeling treffen. Bijvoorbeeld iedere week een stukje ipv complete bedrag per maand.

- Vragen of hij zelf een andere huurder weet. Mijn huurbaas dreigde continu, dat er 3 gegadigden stonden te springen ! ;)

- zoek zelf een nieuwe huurder en maak een in-de-plaatsstelling (zoals Marco ook aangaf) Zoek hiervoor wel even de regels op !

 

 

De tent kapot laten klappen is de moeilijkheid niet, het gaat er m.i. om, hoé je het doet. Ik proef uit je woorden, dat het eigenlijk je ding wel is, maar dat je tegen torenhoge bergen aankijkt.

 

Kom op, je hebt géén achterstallige schulden, dan die bij je vader (en die doet niet moeilijk, zoals je aangeeft), je hikt alleen tegen je huurcontract aan.

 

Kop op, rug recht en gaan met die hut ! Er zijn vast en zeker nog mogelijkheden, om je toko winstgevend te maken. Bekijk eerst die punten maar eens.

Heus, je staat er echt niet zo slecht voor.

 

Tegen de tijd dat je 64 schuldeisers hebt, die je nek op het hakblok willen zien, en je bloed kunnen drinken, kun je me een PM sturen....

 

Succes man !

 

Marcel

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Fred,

 

...maar heb nog een huurcontract tot maart 2014.

 

Zakelijke huur is meestal voor 5 jaar met een optie tot verlenging van eenzelfde periode. Aangezien je 5 jaar geleden bent begonnen, neem ik aan dat je toen voor het pand hebt gekozen. Waarom heb je dan in 2009 verlengd (als je zo weinig winst in 2008 hebt gemaakt)?

 

Gezien de huidige leegstand zal je verhuurder niet staan te springen om nu de huur op te zeggen. Misschien is hij gevoeliger voor een huur verlanging om geen leegstand te hebben. Een goed gesprek met je verhuurder kan dus een oplossing zijn.

 

Zoals anderen ook aangeven, zal je failissement vaak er ook voor zorgen dat je huis ook wordt aangesproken om de schulden te kunnen voldoen.

 

Ook ik krijg het gevoel bij je verhaal dat je eigenlijk niet wilt stoppen.

Ik wil dus mijzelf alsnog failliet laten verklaren, om zodoende met een opzegtermijn van 3 maanden (volgens de faillisementswet) onder het huurcontract uit te komen.

Misschien moet je gaan bekijken hoe je meer omzet of hogere winst kunt behalen met je winkel?

 

Groeten,

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de reacties zover.

Ik wil best even ingaan op het verzoek van Ronny om het hele plaatje weer te geven.

 

Ik ben begin 2004 begonnen als videotheek. Ik heb mij bij het opstellen van het ondernemersplan laten leiden door de cijfers uit 2001 en 2002 die zeer positief waren door de overgang van videoband naar DVD. Helaas heb ik destijds niet het gevaar van internet gezien en mijn toenmalige franchisegever heeft mij hierover niet geïnformeerd want die wilde mij alleen maar binnenhalen als nieuwe klant. De hele markt is vlak daarna in elkaar gestort.

 

De eerste 2 jaar heb ik dan ook flink verlies geleden en is mijn hele eigen vermogen in rook opgegaan. Ik ben me destijds gaan orienteren om meer in de verkoop te gaan doen, omdat daar nog wel wat handel in zit. Ik had echter geen geld meer om te investeren. Uiteindelijk heb ik een nieuwe partij bereid gevonden om te investeren in mijn winkel. Zij hebben interieur en voorraad geleverd (CD, DVD en Games) en deze verkoop ik dan op provisie basis.

 

Van deze provisie kan ik iedere maand net aan de huur betalen. Zij hebben de helft van de winkel ter beschikking gekregen, de andere helft is gewoon videotheek gebleven onder mijn eigen beheer. Van deze opbrengst betaal ik dan alle overige kosten. Ik kan mijn winkel op deze wijze draaiende houden, alleen blijft er niets voor mijzelf over.

 

Het klopt dat ik eigenlijk mijn winkeltje helemaal niet kwijt wil, ik vind het veel te leuk en heb geen zin om weer in loondienst ergens op kantoor te gaan zitten. Ik zie alleen weinig toekomst in deze handel. Enerzijds blijft het downloaden een groot probleem, anderzijds zijn de internetwinkels een te sterke concurent. Ik zie bijna geen jeugd meer in de winkel, die bestellen alles via bol.com en vergelijkbare winkels.

 

Daarnaast is er de branchevervaging, waardoor ook de AH en Kruidvat concurenten zijn omdat zij DVD’s verkopen. Dan heb je nog prijsstunters als de Media Markt die de markt verzieken (gelukkig niet in mijn gebied) en inmiddels beginnen ook de kabelmaatschappijen een concurent te vormen door het aanbieden van nieuwe films via de digitale televisie.

 

Ik heb één student in dienst voor de zondag en maandag, zodat ik nog wel een normaal weekend heb. Maar de rest van de week werk ik van 10.00 – 21.00 uur en vakantie zit er niet in, dus het gezonde verstand zegt me dat ik er beter aan doet de winkel te sluiten.

In loondienst verdien ik veel meer, ben ik op normale tijden thuis en kan ik nog op vakantie ook. Ik heb al met die “nieuwe” partij gepraat om te kijken of zij niet de hele winkel willen overnemen, maar daarvoor is de locatie te rustig en daarmee de omzetverwachting te laag.

 

Mijn verhuurder weet dat de zaken niet goed gaan en heeft reeds toestemming gegeven het pand door te verhuren (ook kaal, dus niet zoals bij een in de plaatsstelling hetzelfde bedrijf, mits het een betrouwbare partij is). Zelf zou ik niet weten hoe ik effectief en nieuwe huurder moet vinden en het inschakelen van een bedrijfsmakelaar kost minimaal 6000 euro (16% provisie van de huurprijs (30.000 per jaar) + advertentiekosten).

 

Ik heb ook al zitten denken om de verhuur af te stoten en iets anders naast de verkoop te gaan doen. Dan kan ik in gewoon om 18.00 uur dicht, waardoor ik iets normalere tijden maak en de verwachting is dat de verhuur landeijk de komende jaren met 10% per jaar blijft dalen.

 

Probleem is alleen dat ik niet zo goed weet wat ik er naast moet beginnen en daarnaast heb ik ook geen investeringsmogelijkheden. Een faillissement leek me dus de meest makkelijke manier om in ene van de zaak af te komen, zeker gezien het feit dat de enige schuldeisende partij een partij is die niet wil dat ik mijn huis moet verkopen en dus de schuld zal kwijtschelden. Maar als ik hier de berichten lees, denk ik daar schijnbaar iets te makkelijk over.

 

MOD-edit: voor de leesbaarheid, witregels tussengevoegd.

Link naar reactie
  • 0

Zakelijke huur is meestal voor 5 jaar met een optie tot verlenging van eenzelfde periode. Aangezien je 5 jaar geleden bent begonnen, neem ik aan dat je toen voor het pand hebt gekozen. Waarom heb je dan in 2009 verlengd (als je zo weinig winst in 2008 hebt gemaakt)?

 

Volgens het contract had ik één jaar opzegtermijn, anders zou deze automatisch verlengd worden met 5 jaar. Dus ik moest begin 2008 die keuze maken en toen was ik net 1 1/2 jaar bezig in de nieuwe 'formule'. Zeker in verhouding met de periode tot 2006 heb ik toen een aardige groei doorgemaakt, (in ieder geval van verlies naar winst) dus ik hoopte mijn winkel toch nog rendabel te kunnen krijgen.

 

Daarnaast zou ik dan moeten stoppen met een schuld en daarna gaan werken om deze scchuld af te betalen, en dat gaat lijnrecht tegen mijn gevoel in. Helaas is de groei in 2008 gestagneerd en over het 1e halfjaar van 2009 heb ik een omzetdaling moeten constateren, waardoor ik dus in problemen kwam met de bank. Zij wilde dat ik de winkel zou sluiten en als ik een vaste baan zou zoeken, zou er gepraat kunnen worden over een nieuwe aflossingsregeling.

 

Toen ik mij eenmaal bij dit besluit had neergelegd, bleek dit helemaal niet zo makkelijk als de bank deed voorkomen.

Ik kan de winkel niet zomaar sluiten, dan moet ik mij failliet laten verklaren en dan zou de bank mijn huis kunnen gaan claimen. Omdat mijn vader dit gevaar ook zag komen, heeft hij mij een lening verstrekt om de bank af te kunnen lossen en die druk bij mij weg te halen.

 

MOD-edit: witregels tussengevoegd

Link naar reactie
  • 0

Probleem is alleen dat ik niet zo goed weet wat ik er naast moet beginnen en daarnaast heb ik ook geen investeringsmogelijkheden. Een faillissement leek me dus de meest makkelijke manier om in ene van de zaak af te komen, zeker gezien het feit dat de enige schuldeisende partij een partij is die niet wil dat ik mijn huis moet verkopen en dus de schuld zal kwijtschelden. Maar als ik hier de berichten lees, denk ik daar schijnbaar iets te makkelijk over.

 

Jouw redenering dat bij een faillissement de enige schuldeisende partij ( jouw vader) niet zal verlangen dat bij een faillissement het woonhuis verkocht zal worden, gaat beslist NIET op.

 

Je vergeet hierbij de verhuurder die conform het huurcontract een vordering op je heeft uhv huurpenningen. Deze partij zal bij het beëindigen van het contract zijn huurvorderingen contant willen maken en als vordering indienen en als het daarvoor nodig is dat het woonhuis verkocht moet worden, dan zal die woning ook verkocht worden.

 

Je moet je ook afvragen wat de toale kosten zijn indien je het huucontract voor de gehele looptijd gaat uitdienen en wat het je gaat kosten (incl. eventuele makelaarskosten) indien je morgen je winkel sluit en op zoek gaat naar een andere huurder, of de verhuurder zo ver krijgt dat deze met een eenmalige afkoopsom genoegen neemt.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de faillisementswet heb je bij een faillisement een opzegtermijn van 3 maanden, dus hij kan volgens mij hooguit die 3 maanden claimen. Ik ga er vanuit dat een curator zal beslissen dat het verstandiger is gedurende het faillisement de bedrijfsvoering door te zetten, zodat ik gedurende die 3 maanden gewoon als winkel blijf bestaan en er genoeg geld binnen komt om aan de claim van de huurbaas te kunnen voldoen.

De winkel sluiten en een nieuwe huurder vinden is geen optie, met een normale baan kan ik de huur niet betalen. Dus zolang als dat ik huur betaal moet ik ook de winkel voort zetten.

Link naar reactie
  • 7

***zucht***

 

Waarom denken zoveel ondernemers dat een faillissement, of toelating tot de Wsnp for that matter de oplossing is voor al hun problemen? Waarom beseffen sommige ondernemers niet dat tijdens een faillissement de problemen alleen maar groter worden? Faillissement is een naam voor de staat waarin je verkeert waarbij je het beheer van je vermogen kwijtraakt, en je iedere cent die je de komende anderhalf tot twee jaar verdient aan de curator kunt afstaan, zonder dat je schulden kleiner worden.

 

Faillissement is geen naam van een schattig plaatsje in de Dordogne!

 

Kom op Fred72! Dit is g@#$%^mme waar het om draait! Dit is ondernemen! Trek jezelf omhoog en ga aan de slag. Bellen! Lullen als brugman! Verkoop je tent leeg voor iedere cent dat het waard is, voor alles dat jij waard bent. Probeer het op een akkoordje te gooien met je huurbaas. Praat met partijhandelboeren, laat ze je in consignatie leveren, verdien daar je eerste munten weer mee! Niet veel, maar wel snel. Flikker die hut vol met zooi die je opkoopt bij faillissementsveilingen. Duizend bussen haarspray: In de winkel voor 6,95/stuk. Jij koopt ze voor 500,- / 1000 en verkoopt ze voor een knaak. Bij de Wibra, Lidl en Aldi krijgen zie bende niet aangesleept. Zet voor mijn part je schoonmoeder in de etalage! Maar áls je failliet gaat, ga dan op zijn minst strijdend ten onder, zodat je met opgeheven hoofd door Surkuttehuizerveen kunt lopen.

 

Maar kap alsjeblieft met mauwen. Ik heb mannen en vrouwen gezien die er 100x slechter dan jij voor stonden, en die hebben het ook gered. Ze hebben het niet gered omdat er ineens geld beschikbaar was., ze hebben het niet gered omdat hun huurbaas de kastanjes wel uit het vuur haalden, ze hebben het niet gered door op hun rug te gaan liggen met hun pootjes omhoog.

 

Ze hebben het puur en alleen gered op karakter, doorzettingsvermogen en het heilig vuur in hun donder in de overtuiging dat ze dit niet lieten gebeuren. Dát is ondernemen, Fred72. Dát is ondernemen.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Volgens de faillisementswet heb je bij een faillisement een opzegtermijn van 3 maanden, dus hij kan volgens mij hooguit die 3 maanden claimen. Ik ga er vanuit dat een curator zal beslissen dat het verstandiger is gedurende het faillisement de bedrijfsvoering door te zetten, zodat ik gedurende die 3 maanden gewoon als winkel blijf bestaan en er genoeg geld binnen komt om aan de claim van de huurbaas te kunnen voldoen.

De winkel sluiten en een nieuwe huurder vinden is geen optie, met een normale baan kan ik de huur niet betalen. Dus zolang als dat ik huur betaal moet ik ook de winkel voort zetten.

Assumption is the mother of all fuckups. De curator zal enkel en alleen in de situatie dat het bedrijf echt gezond is en voldoende rendeert om daarboven het salaris van de curator te betalen de onderneming door laten draaien. Dat betekent dat je minimaal 10k per maand aantoonbare zekere winst zult moeten draaien, wil de curator de onderneming door laten draaien.

 

Verder sluit ik me bij Ruben aan: de wettelijke regelingen zijn geen oplossingen, enkel systemen die in werking treden als buiten die systemen er geen oplossingen meer zijn. En dan nog ga je daar pas in als je alle constructieve oplossingen hebt geprobeerd.

 

Hier zie ik iemand die nauwelijks pogingen heeft ondernomen het tij te keren en op basis van onjuiste aannames denkt al zijn problemen op te lossen met een faillissement. Zo werkt het zeker niet!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fred,

 

Aansluitend op het verhaal op mijn eerste reactie en vanzelfsprekend op het verhaal van Ruben, sta je nog open voor redding?

Ik kom net weer van de videotheek en ik moest even aan je verhaal denken toen ik daar was.

Ze verkochten daar natuurlijk heel wat bioscoopfood en ijs. En wat ze ook doen is inktcardridges verkopen en en vullen. Ook printpapier. Er is geen verband, maar dat hoeft ook niet want t is business en als er verder geen cardridge verkopers in de buurt zijn…

Heb je die mogelijkheid? Hoe staat het met de ontwikkeling van Bluray? Zijn daar potten in te breken in de toekomst qua kwaliteit? Heb je bundels te huur? Marathon watchers zijn er ook behoorlijk veel dus hoe zit het met harrypotter 1 tm,,, voor de prijs van… prison break en friends en weet ik veel wat nog meer…

Wat ik overigens niet snap, maar wellicht kun jij me dat uitleggen, met de verhuurprijzen van films is sinds de invoering van de euro niets gedaan. Destijds fl 7,50 per dag,/2.20371 = €3.40

Er is geen rekening gehouden destijds met de toekomst van goedkope koopfilms en downloaden..

Bij mij kost een dagfilm zelfs € 4.00

Is er geen mogelijkheid om gewoon de kosten eens flink naar beneden te gooien? Of meer films voor minder geld of voor meer dagen??

Ik mis de commercie in veel videotheken.

 

Nog iets anders, heb je veel concurrentie? Zo nee, kun je misschien nog eens denken aan een investering? (misschien een privé investeerder?)

Bij mij om de hoek zit een videotheek, geheel zonder personeel. Alles geautomatiseerd. In Nederland heb ik het op deze manier nog niet eerder gezien. Een videotheek waar je letterlijk In stapt als een winkel maar alleen rond kunt kijken. Buiten staat de automaat… welke personeelskosten???

O er staat ook nog een kodak automaat. Voor filmrolletjes in te dumpen.. welke kosten??

 

Ik hoop echt dat er nog mogelijkheden voor je zijn en dat je Rubens verhaal hebt begrepen. Als je er voor open staat en er zijn mogelijkheden, geef een gil. Dit zijn zomaar wat hersenspinsels van een paar gasten maar er zijn veel forumbezoekers met wellicht meer creatieve ideeën. Sta je er voor open of is het een dood paard?

 

Gr ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0
Er is geen rekening gehouden destijds met de toekomst van goedkope koopfilms en downloaden..

Bij mij kost een dagfilm zelfs € 4.00

Is er geen mogelijkheid om gewoon de kosten eens flink naar beneden te gooien? Of meer films voor minder geld of voor meer dagen??

Ik mis de commercie in veel videotheken.

 

Vandaag even bij mediamarkt geweest omdat we een nieuwe wasmachine moeten. aansluitend eens rond gelopen want zo vaak komen we daar ook niet. Ik heb met verbazing staan kijken naar de hoeveelheid dvd's die daar aangeboden worden en tegen welke prijzen.

 

daarnaast las ik juist vd week in de krant dat er steeds meer zenders bijkomen maar dat mensen steeds minder tv kijken.

 

Inderdaad zie je bij steeds meer videotheken een uitgebreid assortiment branchevreemde producten en diensten. Dit geeft zeker kansen omdat vaak de openingstijden ander liggen waardoor het aantrekkelijk wordt om het assortiment uit te breiden. je krijgt dan een soort avondwinkel effect. alleen vraagt dit vaak wel weer behoorlijke investeringen.

Link naar reactie
  • 1

Inderdaad zie je bij steeds meer videotheken een uitgebreid assortiment branchevreemde producten en diensten. Dit geeft zeker kansen omdat vaak de openingstijden ander liggen waardoor het aantrekkelijk wordt om het assortiment uit te breiden. je krijgt dan een soort avondwinkel effect. alleen vraagt dit vaak wel weer behoorlijke investeringen.

Er zijn inderdaad veel andere producten die genoeg potentie hebben om verkocht te worden in een videotheek. Met beetje tactisch inkopen bij leveranciers die graag wat wederverkopers willen hebben, kun je zeker wat extra inkomsten te behalen.. Met kleine producten heb je niet eens veel ruimte nodig. Investeringen vallen op zich wel mee, alleen bij grote partijen is dat het geval, echter lijkt me dat niet rendabel.

 

PM'tje is overigens welkom als de kans gepakt wil worden om paar extra producten in het assortiment te nemen. Wil graag wat producten/prijzen uitzoeken waar je wat extra omzet mee kan creëren.

Link naar reactie
  • 1

Er zijn al veel adviezen voorbij gekomen en volgens is al vrij duidelijk dat je dat faillisement uit je hoofd moet zetten, probleem is dat je de controle verliest, de curator gaat namelijk nagenoeg alles bepalen.

Dus dan maar kijken hoe je omzet potentieel kunt vergroten. Ik wil graag hier met je meedenken door gewoon wat ideeen te spuien, ik weet niet wat het best bij jou situatie en vestigingsomgeving past, dus gebruik als het je uitkomt en kun je er niets mee? pech voor mij, maar misschien is het een aanzet om jezelf op gang te krijgen qua ideeën..

 

1. Maak in je winkel service en afhaalpunt voor pakketen bijv van www.kiala.nl of PakjeGemak van TNT

Hierdoor vergroot je het aantal bezoekers in je winkel, ik denk dat je openingstijden daarbij je sterkste punt zijn. Ik ken diverse afhaalpunten in winkels die allemaal om 18u sluiten en mijn probleem niet oplossen. ik werk lang dus wil graag 's avonds mijn bestelling ophalen.

Misschien komen die jongeren die online bestellen ook ineens in je winkel een pakket halen en zien ze hun spel ook ineens bij jou staan.. hoeven ze (voortaan) geen 2 dagen meer te wachten tot het per post word bezocht.

 

2. Als er zoveel online word gekocht waarom dan niet een eigen webshop proberen, de producten heb je al.. dus waarom niet online, en terwijl je wacht op klanten kun je ook bestellingen inpakken.. En als je geen games online wil verkopen heb je misschien andere producten die je online wel wilt verkopen misschien heb je wel een (verwaarloosde) hobby waarin je producten kunt aanbieden?

 

3. Bied belevingspakketten aan qua verhuur in plaats van losse films. paar voorbeelden

- Een avondje thuisbioscoop (1 of 2 films naar keuze, fles/blikjes frisdrank naar keus, popcorn of chips)

- Een romantisch filmpakket (1 of 2 films, (geur)kaarsjes, een roos?, bonbons, fles wijn of champagne)

- Een Fan/Fun pakket ( Specifieke fim, met merchandise van de film, foto van de ster, t-shirt

- Een kinderpakket (megamindy film, megamindy merchandise)

 

4. Combinatie acties met locale winkeliers / ondernemers.

- Kortingsbonnen bij de locale snackbar, bij 10 euro snacks, bon voor een fim a 2,50.

Of andersom. Bij huur van de film, portie bitterballen/snacks tegen 50% korting (qua openingstijden van beide goed te combineren, als er een snackbar in de buurt zit)

 

- Cadeaubonnen voor dagje '"feel good" ontspanning in eigen wijk (als goedkoop alternatief voor dagje sauna of beautyfarm)

(in diverse combinaties en prijzen lijken goede kado ideen voor )

- 1x zonnebank + 1 film (of belevingspakket zoals boven genoemd)

- Behandeling bij schoonheidssalon, + 1 film (of belevingspakket zoals boven genoemd)

- Kapper + schoonheidssalon + film(pakket)

 

- Kortngsbonnen bij sportschool abonnement, (na de inspanning ook ontspanning)

 

- Met de locale pizzaboeren en andere voedselthuisbezorgers.. acties voor huurfilms meebezorgen met de maaltijd.

wel wat logistieke problemen oplossen. Halen de bezorgers de films op? hoe komen de films terug? Retourenvelop?

 

- Of misschien wel zelf gaan bezorgen??? samen met bijv flessen cola, chips, bier e.d. moet je toch tot een rendabel bedrag kunnen komen. pizzaboeren kunnen ook voor 8 euro gratis bezorgen, maar probleem van retour blijft dan ook..

 

5. Openingstijden: snap best dat 5 dagen van 10-21 best lang is maar waarom niet een aantal dagen pas om 13 uur open en in het weekend uurtje later dicht.. Kortom kijk eens naar je openingstijden. Later open geeft je meer vrije tijd of tijd om plannen te maken, een uur langer open levert misschien wel extra klanten op (stappeers gaan laat van huis, dus voor de late beslissers: gaan we uit of toch maar filmpje huren tot 22 of 23 uur open op vrijdag en zaterdag?)

 

6. zoals andere ook zeggen "branchvreemde" of gerelateerde producten.

- computersupplies: kleine aantallen generieke producten (usb sticks, printpapier, muismat, usb kabeltjes) op voorraad hoeft niet duur te zijn.

- voedingsmiddelen, ook weer kleine aantallen, pak suiker, flessen frisdrank, chips, blikken soep, blikken knakworst. pak aardappelpuree, allemaal lang houdbaar en met 4 of 5 stuks op voorraad kun je nooit een buil vallen, in het slechste geval hoef je het zelf het eerste jaar niet te kopen.. :-)

 

 

Ik merk dat als ik op stoom kom er vele ideeën opkomen (kennelijk een goede creatieve avond voor mij :-D) maar om te voorkomen dat het een wirwar van ideeën word (als het al niet is) laat ik het hier maar even bij. Nogmaals het is gewoon brainstormen, ik verwacht geen reactie per punt of het haalbaar is of niet.. ik hoop dat het een "vonkje" kan zijn om bij jou wat ideeen op een rij te krijgen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.