• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb pagina 1 tm 9 gelezen en wilde nu toch even reageren.

 

Ik hoor van iedereen afzonderlijke tips maar wat je website gewoon het meeste boost is om alle goede tips te combineren.

 

Heel wat tips die er in de voorgaande pagina's staan kloppen gewoon en ze hebben allemaal een bepaald effect op de zoekmachines ( met uitzondering van technieken zoals subdomeinen en afzonderlijke content voor bots en crawlers )

 

Dus: Goede domeinen, ( legale ) linkpagina's, links op pagina's van klanten, zoekmachineaanmeldingen, HTML-code, goede navigatie, mond op mond reclame, uiteraard de content van de website zelf, de eerste en laatste alinea's, de hoeveelheid tekst... al deze dingen maken of een site wordt gevonden of niet.

 

Natuurlijk is het ook suf om te denken dat je, als je honderden concurrenten hebt, je dan net zo makkelijk in de top tien komt dan iemand die maar 5 concurrenten heeft. Ook dat heeft invloed. Als voorbeeld kun je onze site nemen... die moet opboxen tegen misschien wel duizenden concurrenten. En zelfs al ben ik zelf een SEO dan heb ik niet gelijk de illusie dat ik in de top 10 terecht kom. Daar zal in ieder geval veel meer tijd overheen moeten gaan.

 

Zoekmachine optimalisatie is een zeer goede optie om te overdenken voor je onderneming... maar als je werkelijk wilt dat je site goed gevonden wordt ( en zeker als je net een beginnende onderneming bent of net een nieuwe website hebt gelaunched ) ben je het toch aan jezelf verplicht om geld te investeren in andere of aanvullende reclamemethoden.

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad : het aantal bedrijven dat het met SEO alleen kan is te verwaarlozen. Het is en - en.

 

Mmmm, niet helemaal met je eens Ewout. Tenminste als het alleen om SEO gaat misschien wel, maar als je over zoekmachinemarketing praat zie ik er langzaam steeds meer komen die hun budgetten helemaal naa ZMM doen verschuiven. LeaseTrader is een voorbeeld van een toko die vrijwel uitsluitend op ZMM draait. Aan de andere kant doet InfoTrade vrijwel niets met ZMM. In elk geval niets aan SEO, om dezelfde reden als MacSeth aangeeft.

 

En met name bedrijven die actief zijn in niches kunnen met SEO heel goed uit de voeten.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Er is al veel geschreven over zoekmachinemarketing. Wanneer je voor een klant een site maakt en dit professioneel wilt aanpakken kan je natuurlijk de hulp inroepen van een burreau voor online marketing. Mijn vraag is nu wat die bureau's nu echt doen wat je zelf niet kan. Zelf snap ik ook wel dat je je HTML ed helder moet houden, sites naar je kan laten linken en duidelijke META info moet gebruiken. Ook kan ik zelf bedenken dat ik ze op de juiste startpaginadochters kan plaatsen en b.v. een vermelding op Kellysearch kan regelen.

 

Kortom wat hebben zulke bureau's hierop aan te te voegen?

Link naar reactie
  • 0

Bedenk wel dat de inhoud van jouw site het belangrijkst is. 'SEO' (Search Engine Optimization) kan wel doorslaggevend zijn bij websites die veel concurrentie hebben, bijvoorbeeld ringtones, bij zo'n website zou je kunnen overwegen om de hulp van een SEO-bedrijfje in te schakelen. Let wel goed op met wie je in zee gaat, er zijn er genoeg die technieken hanteren die niet mogen of die gewoonweg gebakken lucht verkopen.

 

Persoonlijk denk ik dat de zoekmachines tegenwoordig veel lastiger te manipuleren zijn met dergelijke marketingtechnieken. Het is vooral een kwestie van een nette site, nette scripting en goede inhoud. Wat je zou kunnen verbeteren is het aantal 'backlinks', als er veel sites naar jouw site verwijzen zal jij hoger geplaatst worden. Neem eens een kijken op seoguru.nl, staat er veel informatie op.

 

Succes !

Link naar reactie
  • 0

Content is king.

 

Als jij aangeeft dat je een heldere structuur gebruikt voor de webpagina's is dat al prima. Zorg er vervolgens voor dat je de site regelmatig een update geeft qua teksten. Plaats je link op een aantal websites die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp en probeer dit regelmatig te doen. Elke week een half uurtje zoeken naar backlinks moet voldoende zijn. Doe dit totdat je alles hebt gehad en je tevreden bent met het resultaat. Stop echter nooit met het updaten van je site.

 

Wanneer je regelmatig je website een update geeft moet dit wel voldoende zijn, veel meer kun je niet doen.

 

Als je echt goed wilt scoren zul je toch aan Adwords moeten gaan denken (betalen per klik). Je zult dan wel eerst uit moeten rekenen wat je bezoeker gemiddeld waard is. Ik denk dat er hierover al meer is geschreven op dit forum.

 

Wat je ZEKER NIET moet doen is ingaan op die fantastisch bedrijven die claimen dat ze je wel binnen een week bij de eerste 10 resultaten krijgt bij google. Deze gebruiken technieken waardoor je website even hoog in de zoekmachines komt waardoor je later een "penalty" krijgt van google zodat je nooit van je leven meer in de buurt van de eerste 100 resultaten komt.

 

Ik raad je aan niet met bedrijven in zee te gaan die je zeggen dat je door hun hoog in de zoekmachines zult verschijnen.

 

Voor Adwords kun je er wel over nadenken om deze campagnes uit te besteden. Check wel eerst de referenties van deze bedrijven. Dit kan je nog wel eens geld besparen (en opbrengen).

 

Just my 2 cents!

Eelco

De nieuwe Nederlandse Clickbank : www.paypro.nl

sms-marketing toepassen in jouw organisatie? www.smsdistrict.nl

e-mailmarketing toepassen? Verstuur gratis nieuwsbrieven via www.enormail.nl

eBay PowerSeller worden? www.powerseller.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben mij de laatste tijd is wat gaan verdiepen in zoekmachinepositionering.

 

Naar mijn idee moet je heel goed nadenken als je wilt gaan betalen voor een goede positie in de zoekmachines. Er zijn inderdaag genoeg bedrijven die er wel voor willen zorgen dat je goed in de zoekmachine komt te staan. Het kost een hele bak geld en als je concurent het zelfde gaat doet zak je gelijk weer in de zoekmachine.

 

Naar mijn idee kun je beter gaan investeren in het adverteren op zoekmachines.

 

Misschien zijn er mensen die ervaring hebben met het inschakelen van een bedrijf voor zoekmachinepositionering?

 

(deze laatste posts samengevoegd met het Zoekmachine-optimalisatie)

Chatteam, live chat contactcenter - www.chatteam.nl

4fence - internet & vormgeving - www.4fence.nl

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/jhekke

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd draait het om 3 dingen: techniek, inhoud en linkpopulariteit. Veel bedrijven weten wel het 1 en ander, maar beschikken niet over de kennis en vaardigheden om deze factoren maximaal te benutten. Het lijkt me dan een logische (en goede) keuze om dit door een specialist te laten doen. Het is inderdaad wel uitkijken geblazen door welk bedrijf je het laat doen.

 

Adverteren in zoekmachines zou ik pas daarna aanraden. Hiermee kunnen ook zeker goede resultaten behaald worden en ook daar zijn weer prima bedrijven voor (vaak dezelfde).

TND media --> laatste project: ReisMee
Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een ander aspect het dynamsich gebeuren op Internet, waardoor je 'gedwongen' bent continue in de gaten te houden wat er verandert mbt zoekmachines en vindbaarheid. Het opzetten en inrichten van je vindbaarheid is een ding, daarna volgt nog veel werk. Alleen al dat monitoren moet je leuk vinden en je moet er tijd voor hebben, anders is dat een reden te meer een partij in te huren die dat voor je regelt.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Jongens, ik heb even een vraagje: Ik heb niet heel veel verstand van Seo's. maar ben me de laatste wel aan het orienteren. Ik ben erover aan het nadenken om een seo in te schakelen om mijn site beter gevonden te kunnen laten worden door mijn klanten. Nu is mijn vraag waar moet ik opletten voor ik met een seo in zee ga. en zou ik het misschien zelf niet kunnen, wat is de toegevoegde waarde van zo'n seo en wat is de toegevoegde waarde van zo'n seo. kortom ik heb allemaal vragen! help me uit de brand!! groetjes en bedankt alvast!!

Link naar reactie
  • 0

Ha wooter,

als je nou eens begint met een link naar je site in je signature te zetten, genereer je meteen potentiële traffic naar je site.

 

vraag ook wat vrienden of ze naar jouw site linken, alle kleine beetjes helpen.

 

het kan ook zijn dat jouw site zich op een geheel andere doelgroep richt en dat je inderdaad andere maatregelen moet nemen...

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

ja ik zit echt in een hele specifieke branche de grafiche branche om precies te zijn.... maar heb je nog tips of afraders over de benadering van zo'n seo.... alle info is welkom!!! nog bedankt voor je reactie

 

groetjes...

lees deze draad nog eens heel zorgvuldig door, er worden hier al veel belangrijke aspecten beschreven.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

...en als je klaar met lezen bent :

 

1. Reputatie - de SEO handel is jong, dus groei is heftig, iedereen loopt en kan verkopen als een idioot. Dan is het moeilijk kaf van koren te scheiden. Vraag aan iedereen welke de goede bedrijven zijn. Grote kans dat je de volgende partijen langs gaat horen komen : Checkit, Traffic4u.nl, Jeroen.com, Trafficbuilders, Bloomers, Leasetrader (HL-lid).

2. Fouten in het verleden - afgelopen jaar zijn een groot aantal bureaus tegen de lamp aangelopen : cloacking, Javascripting, linkfarms - allemaal dingen die Mr Google niet leuk vindt en dus bestraft.

3. Openheid - vertellen ze alleen maar blackbox-verhalen of geven ze je ook aan wat ze doen ?

3. Service niveau - belde 3 keer naar een erg groot bureau dat erg veel grote bedrijven als klant heeft. Ik werd niet teruggebeld en ook werd er pas na lang bellen opgenomen. Toen wist ik genoeg - als klein bedrijf zou ik hier niet geholpen worden.

4. Kosten - sommige grotere bureaus beginnen vanaf 20.000 euro voor je te werken.

5. Betrouwbaarheid, relatie en voorkomen - "gewone" criteria, die je bij welke potentiele leveranciers naar mijn idee gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Voor € 20.000,-- kan je iemand deeltijd in dienst nemen, het zal wel een groot karwei zijn dat SEO.

 

Vraag is dan wat je in huis haalt. Ik weet uit de eerste hand dat de grotere SEO-bedrijven in Nederland zich helemaal suf zoeken naar geschikte kandidaten maar dat ze praktisch geen mensen kunnen vinden die er op meer dan hobbymatig niveau ervaring mee hebben.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Voor € 20.000,-- kan je iemand deeltijd in dienst nemen, het zal wel een groot karwei zijn dat SEO.

 

Henk

 

Het zijn dan ook alleen de top-bedrijven die zulke bedragen vragen. Deze bedrijven leveren hun diensten ook voornamelijk aan de grotere bedrijven. Voor mkb zijn er genoeg andere bedrijven die het voor minder doen. Helaas komt het daar regelmatig voor dat de kwaliteit van het werk te wensen over laat. Dit heeft ook alles te maken met punt 1 en 2 van de post van Webwolff

TND media --> laatste project: ReisMee
Link naar reactie
  • 0

Je kan bijzonder ver komen in de hobbysfeer... ik zou mijn geld wel aan iets anders spenderen.

Of je moet een echt groot bedrijf zijn, dan is het wellicht het overwegen waard... anders niet!

Link naar reactie
  • 0

20.000 is wel heeel erg veel. Dat hoeven zelfs grote accounts bij mij niet neer te leggen.

 

Voor 20.000 euro kun je soms inderdaad ook beter een advertentiecampagne starten. Met advertenties op het internet , Google AdWords of Affiliate Marketing, kun je voor 20.000 (!!!) euro heeeeel erg veel doen.

 

Overigens ben ikzelf op dit moment met een ( mega )project bezig die voor ALLE bedrijven die zoekmachineoptimalisatie overwegen zeer interessant zal zijn. Meer hierover.... wanneer het in de lucht is :P

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

Je kan bijzonder ver komen in de hobbysfeer... ik zou mijn geld wel aan iets anders spenderen.

Of je moet een echt groot bedrijf zijn, dan is het wellicht het overwegen waard... anders niet!

 

Ik ben het eens dat je ver kan komen in de hobbysfeer... en nog verder als je iemand inhuurt uit je buurt die dit ook als hobby veel doet. Kost je niet veel geld op die manier, en je kunt leuke resultaten halen.

 

Het beste is uiteraard om SEO en SEM te combineren.. en ook voor de SEM is het imho aan te raden om dit door iemand te laten doen die hier meer verstand van heeft (al dan niet in de hobbysfeer)

Link naar reactie
  • 0

in je artikel heb je het over 'aanmelden bij de zoekmachines'

Ik kan daar niet bij, dat dit nog steeds genoemd wordt....

 

Op het moment dat je geen links hebt, en je via deze weg probeert aan te melden zal het minimaal 6 weken duren voor je opgenomen wordt. Als je al opgenomen wordt...

 

1 linkje van een site met PR 5 en je staat er binnen 2 a 3 dagen in.

Daarbij krijg je dan zelf ook nog een PR van 4 (als er niet teveel links op die site staan tenminste) wat een prima uitgangspositie is!

 

Hoe krijg je zo'n link?.. ff rondvragen in je netwerk, sites mailen... of mij mailen ;)

Link naar reactie
  • 0

Het is denk ik vaak een combinatie van...

Al werkt een link inderdaad wel goed. Maar zoek dan wel een goede link/site met een goede linkpopularity.

 

Keywords in de metatags op je website zijn ook niet meer nodig volgens sommigen, ben ik het niet mee eens. Voor Google minder van belang, maar voor andere zoekmachines nog wel van belang.

 

Mijn mening is dat je gewoon zelf een groot deel aan optimalisatie kan doen ipv veel geld uitgeven. Het geld kun je beter in Adwords campagnes stoppen.

Zeker voor nieuwe sites moet je gewoon rekening houden met wat optimaal is voor een website als je de site laat scripten / designen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.